Wat moet ik kopen: Nieuwe speakers...

Pagina: 1
Acties:
  • 2.290 views

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 11:27
Sinds enkele jaren ben ik in het bezit van een 'leuke' hometheater set, op basis van een Yamaha receiver en surround speakers, gecompleteerd met JBL front speakers. Een leuk geluid, maar toch iedere keer het gevoel dat ik muziek 'mis'. Vandaar dat ik de knoop heb doorgehakt, er moet een nieuwe installatie komen. In eerste instantie concentreer ik me vooral op de (front)speakers, later waarschijnlijk ook nog een nieuwe receiver, waarbij ik dan denk aan een Onkyo TX-SR607.

Qua tijd maakt het niet zoveel uit, liever wat langer denken en dan een goede set dan snel beslissen en toch weer irritatie. Nu weet ik dat speakers en klankkleur heel persoonlijk zijn, dus wil ik zelf eerst luisteren naar wat goed klinkt. Gisteren heb ik daarbij in een zaak de Jamo C807 speakers beluisterd, aangesloten op een Onkyo versterker. Schitterend geluid, echt iets waar ik blij van wordt. Maar prijstechnisch is dat de bovenkant van wat ik zoek (€700 per speaker). Nu zag ik dat er in dezelfde serie ook de C805 leverbaar is... Iets goedkoper, maar net zo goed?

Na deze intro zit ik dus eigenlijk met de volgende vragen:
- Wie heeft deze speakers (C805) of kan het verschil duidelijk maken tussen de 805 en 807?
- Weet iemand een goede hifi zaak waar beide modellen te beluisteren zijn?
- Met het merk Jamo in gedachten, is er misschien een merk waarvan jullie zeggen, ga dat dan ook eens beluisteren?

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wat mis je in het geluid? Hoe groot is je kamer, wat zijn de verhoudingen van je kamer en hoe staat de installatie opgesteld in de kamer (hoe ver van de muur, hoe symmetrisch etc.)? Wat voor vloerbedekking heb je in de kamer? Pas op dat de apparatuur in de zaak anders klinkt dan bij je thuis. Een hoogpolig tapijt kan al wonderen doen...

• Astra
Wat ik mis in het geluid? Vooral dynamiek en in het 'middengedeelte' mis ik simpelweg gezegd muziek.

Mijn woonkamer is zeer eenvoudig, rechthoekig met een oppervlakte van 50 m2, voorzien van een plavuizen vloer, waar de speakers recht tegenover de bank staan; de aanbevolen opzet voor een 'thuisbioscoop' dus.

Dat het anders klinkt als in een zaak begrijp ik ja, maar voordat ik mij verder wil gaan verdiepen zoek ik eerst eigenlijk een goede winkel die verschillende modelen heeft staan om eerst het onderlinge verschil te bepalen, is de 807 het prijsverschil waard ten opzichte van de 805, moet ik toch verder kijken naar andere merken etc.

Verwijderd

Hoe groot is het prijsverschil? Als je 100% idolaat bent van die C807, zou ik die nemen. Hij is trouwens ook voor 620,- te koop. Dat scheelt al weer 160,- op de setprijs!
Afbeeldingslocatie: http://www.eshop.nl/images//lrg/prd38143.jpg
De C805 scheelt bij deze winkel maar 40 euro tov de C807..... (80 euro in setprijs)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 10:49 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

JT

VETAK y0

Op zich kan Jamo prima speakers maken. Heb je ook andere merken beluisterd? En imho, als je veel tijd in beslag neemt van een verkoper ivm luisteren en hulp enzo, dan vind ik het redelijk not done om het daarna bij een webshop te halen. Maar dat is een morele kwestie en moet je zelf beslissen ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Astra
Op dit moment heb ik nog geen keuze gemaakt, veel beluisterd heb ik nog niet, simpelweg omdat ik nog geen winkel gevonden heb waar ik een 'vergelijkend' warenonderzoek kan doen. Jamo, Kef en JBL heb ik tot nog toe beluisterd, waarbij ik Jamo het plezierigst vond klinken. Maar vandaar ook mijn vraag, wat is vergelijkbaar met Jamo en wat is een goede winkel om eens te gaan luisteren?

Voor wat betreft het online kopen ben ik het helemaal met je eens, als ik goed advies krijg over een set speakers waarbij er echt tijd en aandacht is, dan wordt die winkel ook mijn leverancier. Daar wil ik best wat extra geld voor neerleggen.

Verwijderd

Waarom perse jamo? Je kunt ook voor de mordaunt short mezzo's gaan, persoonlijk vind ik ze erg fijn klinken. Of de net geïntroduceerde Aviano serie van mordaunt short, iets goedkoper dan de mezzo's. Maar met veel vernieuwde technologieën. Ik raad je aan deze speakers eens te beluisteren ;)

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Misschien ook eventjes de Focal Chorus 816 V beluisteren, deze zijn zo'n € 659,- per stuk bij iEar. Andere leuke speakers voor dezelfde prijs zijn de Paradigm Monitor 9 v5 bij Raf voor € 499,- per stuk en volgens mij hadden ze de Paradigm Monitor 11 v5 bij Raf in Utrecht de prijs kan ik me alleen niet meer herinneren. Ook een leuke speaker is de Triangle Altea EX voor € 1.198,- per paar bij Novus Audio, deze is erg mooi in het midden en in het hoog, maar mist iets in het laag. Je hebt daar ook de Triangle Antal EX het grotere broertje van de Altea met meer laag, die is net boven je budget en kost € 1.538,- per paar. Maar allebij het beluisteren waard.

• Astra
Bedankt voor de tips! Daar heb ik iets aan :)

Ik wil niet persé Jamo, maar deze heb ik gister beluisterd en klonken mij zeer aangenaam in de oren. De genoemde merken/types noteer ik zeker en ga ik absoluut beluisteren. Raf Amsterdam en Utrecht hebben daar dus (goede) mogelijkheden voor?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

JT

VETAK y0

Als jij de Jamo's het beste vind klinken dan moet je die zeker kopen en niet een ander merk omdat anderen die beter vinden. Maar het kan nooit kwaad om wat meer te beluisteren :) Bij Raf kan je wel luisteren ja en vast wel wat korting bedingen. Geloof mij maar dat marges groot zijn op dat soort speakers ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 12:37:
Op zich kan Jamo prima speakers maken. Heb je ook andere merken beluisterd? En imho, als je veel tijd in beslag neemt van een verkoper ivm luisteren en hulp enzo, dan vind ik het redelijk not done om het daarna bij een webshop te halen. Maar dat is een morele kwestie en moet je zelf beslissen ;)
Ik ben het daar helemaal mee eens. Ik noemde de prijs echter om aan te geven dat ze vrij hoog geprijsd zijn. Zodoende kan hij proberen het verschil kleiner te maken door bijvoorbeeld goedkopere bekabeling te regelen of een andere manier van korting.

Jamo's heb ik nog nooit serieus kunnen beluisteren. B&W, Canton, Kef, Focal, Monitor Audio ben ik wat meer bekend mee. Ik zou de TS aanraden om in de auto te stappen en wat winkels af te rijden. Met wat mazzel staan er verschillende merken naast elkaar. Dan kun je horen welke merken je juist wel of niet fijn vindt klinken.
Geloof mij maar dat marges groot zijn op dat soort speakers
En geloof mij maar dat het niet alleen op "dat soort" luidsprekers is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 16:22 ]

• Astra
Kleine update, vandaag langs een winkel geweest met meerdere luisterruimtes alwaar ik Focal, B&W en Dali heb beluisterd. Focal is niet mijn smaak, Dali en B&W al een stuk meer. Al halen ze het niet bij de eerder aangedragen Jamo's wat mij betreft. :)

Gelukkig zijn er nog meer speakerfabrikanten om te beluisteren... :)

• Astra
Na heel veel luisterwerk bij diverse winkels heb ik mijn speakers besteld! 't zijn de Jamo C-805's geworden. Erg mooi van geluid en qua grootte iets beter bij onze smaak dan de C-807.

Komt nu dus de volgende vraag om de hoek kijken, welke receiver zou hier een goede keuze bij zijn?

Momenteel ben ik in het bezit van een Yamaha HTR-5630RDS, qua functies een mooi apparaat maar ik vind het geluid wat vlak en mis lage tonen.

Qua vorm, functionaliteit en geluidskwaliteit zit ik te denken aan de Marantz NR1501. Deze levert echter 50W per kanaal, is dat voldoende om deze speakers aan te sturen?
Ook een keuze op mijn lijst is de Onkyo TX-SR607. Deze is krachtiger qua vermogen, maar daarvan lees ik dat hij ontzettend heet kan worden en zijn er wat negatieve geluiden over de huidige kwaliteit van Onkyo.

Ben ik nu appels met peren aan het vergelijken, heeft iemand een ander idee?
help?

• Swagger
Gebruik je hem ook voor films of alleen voor muziek?

Misschien is de XTZ Class A100 D3 iets voor jou. Deze heeft alle aansluitmogelijkheden die je nodig hebt een vermogen van 100 watt per kanaal maar nog belangrijker controle over dat vermogen.

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-01 22:44
Q Acoustics 1050i (zuilen), 350 euro per paar, inclusief verzendkosten, uit Engeland.
Ga maar is ergens luisteren, bij de Mediamarkt in Den Haag staan ze in ieder geval in de Hifi Room.

• Astra
Thunk schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:48:
Q Acoustics 1050i (zuilen), 350 euro per paar, inclusief verzendkosten, uit Engeland.
Ga maar is ergens luisteren, bij de Mediamarkt in Den Haag staan ze in ieder geval in de Hifi Room.
Bedankt voor je tip, maar de speakers heb ik reeds besteld :) (Jamo C805)

Voor wat betreft luisteren, het gaat me in eerste instantie om een mooi stereogeluid (muziek dus), maar ook voor films (Dolby TrueHD van m'n Bluray speler) wil ik hem ook kunnen gebruiken. De surround speakers ga ik (op termijn) ook vervangen voor bijpassende exemplaren. Die XTZ versterker ziet er erg mooi uit, alleen ondersteund de surround opties niet, waardoor hij voor mij afvalt.

• Swagger
Dan zou ik de Marantz SR5003 op je shortlist zetten, als je wat meer geld wilt uitgeven de SR6003.

@Thunk: Waar als ik vragen mag.

[ Voor 15% gewijzigd door Swagger op 13-08-2009 15:57 ]

• Astra
Bedankt voor de adviezen allemaal! d:)b

Gisteravond (en een paar dagen hiervoor) naar verschillende modellen geluisterd in diverse zaken. En aangezien ik een Yamaha had, heb ik uiteindelijk ook weer gekozen voor een Yamaha (VX-R1065). Klonk goed in de winkel, klaar dus.

Nou nee, bij thuiskomst was het geluid mat en dof. Alles nagelopen, ingesteld en nogmaals nagelopen. drie keer niks; mijn oude van 7 jaar presteerde beter! Vanmiddag weer terug geweest naar de winkel, verhaal uitgelegd. Verbaasd maar vonden het vervelend, verder kijken dus. Uiteindelijk nu gekozen voor een Marantz SR7002. Wel een wat ouder apparaat, maar wat een heerlijk geluid, muziek fantastisch, films erg goed!

2/3 van mijn nieuwe home theater is nu gereed; nu nog een nieuwe centerspeaker en nieuwe surrounds. Vooral dat eerste wordt een uitdaging, ik wil eigenlijk een centerspeaker die goed past bij de frontspeakers die ik heb, maar liever niet hoger dan 10/12 centimeter (ivm plaatsing). Mocht iemand nog een gouden tip hierover hebben; ik hou me aanbevolen... ;)

• Swagger
De gouden tip bij centerspeakers is meestal die speaker nemen die bij dezelfde serie hoort als je frontspeakers wat zou betekenen dat je de Jamo C 80 CEN zou moeten nemen, alleen is deze 21,2 cm hoog. Als surrounds zou je dan eigenijk ook de speakers uit dezelfde serie moeten nemen dus de Jamo C 80 SUR.

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
Je zou eens kunnen kijken bij novusaudio (regio Kampen/Zwolle), die 'experimenteert' nog weleens met andere merken en doet ook aan systemen op maat.
Niet altijd goedkoop, maar wel erg goed.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk dat de TS er na een jaartje wel uit is hoor... :+

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.