Toon posts:

kde4 heeft geluid, applicaties niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb debian testing op een asus a8n-e moederbord geinstalleerd. Ik krijg alleen geluid niet goed werkend.

Met het opstarten van kde4 hoor je het welkomstgeluid, een ook bij het leegmaken van de prullebak hoor je een geluidje. alle andere apps weigeren.

Bij het opstarten van kde zie je in de tray ook een berichtje over de geluidskaart en dat ie terugvalt op de "default" Bij mplayer zie ik hem al zijn outputs langsgaan waarna ie terugvalt op de "null" output.
forcing naar alsa (-ao alsa) of pulse werkt ook niet.
Ik heb de alsa-base packages geinstalleerd maar dit helpt ook niet.

Iemand advies over hoe dit aan te vliegen?

Verwijderd

KDE4 gebruikt Phonon voor het aansturen van het geluid. En in Phonon kun je meerdere backends gebruiken. Heb je al eens Gstreamer of Xine als backend geprobeerd?

En over welke applicaties heb je het?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 09:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 09:24:
KDE4 gebruikt Phonon voor het aansturen van het geluid. En in Phonon kun je meerdere backends gebruiken. Heb je al eens Gstreamer of Xine als backend geprobeerd?

En over welke applicaties heb je het?
op diit moment kan ik het niet testen, volgens mij als je bij kde keek stond er 'gstreamer' in de listbox. moet daar dan ook echt "phonon" bij staan, en zo ja, waarom word dat niet geinstalleerd als ik kde-full installeer?

ik heb de applicaties vlc, smplayer, juk en amarok getest

Verwijderd

Phonon is zeg maar het geluidsbeheer van KDE4. De opvolger van het verguisde aRts. Phonon op zijn beurt stuurt dan weer Gstreamer of Xine aan die op hun beurt weer Alsa gebruiken. Als je kde full geinstalleerd hebt zou het moeten werken dunkt mij (ik gebruik wel geen Debian). Misschien toch een Alsa probleem dan.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren nog even wat mee gespeeld. Eerst testing geupdate naar unstable. Dit verhielp het niet. Toen de package Pulseaudio geinstalleerd. Dit gaf geluid.
Waarom wordt deze niet mee geinstalleerd als deze nodig is??

Toch leek het erop als amarok er moeite mee had. Haperingen in het begin van de track.
Als ik via alsa speel heb ik nog steeds niets. Lijkt wel alsof kde4 de geluidskaart lockt?

Verwijderd

Topicstarter
Helaas het is nog niet goed werkend.
Kan iemand me uitleggen wat je nu precies geinstalleerd moet hebben om geluid te krijgen in kde4?
inmiddels heb ik, uit mijn hoofd, geinstalleerd:
pulseaudio
phonon-backend-xine
phonon-backend-gstreamer
alsa-base
gstreamer0.10-alsa

ik krijg nog steeds met het starten vfan kde4 een fout in de tray. Geluid heb ik nu wel, maar alleen 1 applicatie kan het geluid openen.

Geluid in gnome deed het gewoon goed

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-01 10:16
Vervelend allemaal.
Het schijnt inderdaad wel vaker voor te komen vond ik op internet. Meestal werd het opgelost met wat pakketjes te installeren. Maar je hebt ze gelukkig allemaal al.
Nu vond ik wel deze link http://www.linuxquestions...ems-with-knotify4-727499/
Hij beschrijft niet exact zijn probleem, maar misschien heeft hij het niet exact goed omschreven. Je kan in ieder geval het even testen door je KNotify te killen.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:53
Hoe heb je je computer aangesloten richting de boxjes? Zit er nog een versterker tussen (en zo ja, hoe zit dat?). Digitaal? Analoog?

Pulseaudio heb je in principe niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog zitten klooien door een losse geluidkaart erin te zetten en met xine en gstreamer, pulseaudio eraf. Het mag allemaal niet baten. Geluid hapert of is gewoon gelockt.

Uit pure frustratie heb ik hem maar geupdate naar Sid. Had ik al eerder getest maar toen zat KDE 4.3 er nog niet in. Nu lijkt het te werken.

Ik moet wel zeggen dat ik de tip van zkiwi al eerder tegenkwam en als je zoekt op problemen met audio en kde4 dat je vaak topics tegenkomt met dezelfde intel onboard geluidskaart. Dit kan natuurlijk toeval zijn, of dat deze chipset gewoon vaak gebruikt word.
Pagina: 1