Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 13:30
Beste Tweakers,

Ik ben nieuw op dit deel van het forum, dit valt niet onder het wat hoort niet niet? dus hoop dat mijn vraag hier goed staat:

Ik heb een aantal weken geleden mijn gsm in het water laten vallen. Deze heeft er een dikke 30 minuten in gelegen. Ik weet het, het is stom van me 8)7. Gelukkig heb ik hem nog kunnen vinden en de sim-kaart + het geheugenkaartje kunnen redden. Alleen de telefoon werkt nog altijd niet.

Ik heb hier alles al gelezen en dit ook gedaan. Hij ligt nu al gedurende 1.5 weken te drogen (op de verwarmingsketel), maar reageert nog steeds niet op alles wat ik doe. Ik heb hem uit elkaar gehaald zodat hij nog beter kon droger.

Hebben jullie Tweakers misschien nog achterliggende hints voor mij? Of is mijn gsm ten dode opgeschreven?

Bedankt voor het lezen,

Greetz Spaiker.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik denk dat ie gewoon stuk is eigenlijk. Dat is in ieder geval het meest aannemelijk. Ik heb wel eens gehoord dat de boel afspoelen met gedemineraliseerd water ook nog wel eens wil helpen. En het vervolgens weer te laten drogen. Maar zeker weten doe ik het niet.

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-11 22:56

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Mijn uitleg zal je niet helpen je toestel weer te maken, maar wel het te begrijpen.

Zodra een toestel, of een andere apparaat in aanraking komt met zeewater, zweet, cola, thee, kraanwater, of wat dan ook, dan kan het voor komen dat bepaalde componenten in jouw toestel verbinding met elkaar maken, die niet met elkaar verbinding moeten maken. Dat veroorzaakt dus kortsluiting en kan bepaalde componenten (definitief) beschadigen.

Ook als jouw toestel niet direct intern kortsluiting maakt, is de kans dat dat in de toekomst gaat gebeuren aanwezig. Op het moment dat jouw toestel na de aanraking met vocht/water het nog doet en je jouw toestel te drogen leg, verdampt alleen de H2O*, oftewel, water zoals water echt water kan zijn.

Alle mineralen, metalen, en andere troep die in vocht/water zit zal niet verdampen, maar achterblijven in jouw toestel. Als die mineralen/metalen verbinding maken met componenten die niet met elkaar verbonden moeten worden, krijg je inderdaad weer kortsluiting.

Het laten opdrogen van je toestel versnelt dus alleen maar het proces. Want of je de H2O nou spontaan laat verdampen of versnelt laat verdampen door `m op een warm object te leggen, in beide gevallen blijft de troep die bijvoorbeeld van H2O cola maakt, achter in je toestel.

H2O zelf zorgt niet voor kortsluiting, aangezien H2O een slechte geleider is. Daarom is het mogelijk aan te raden om een toestel wat in aanraking is gekomen met zeewater/zweet/regenwater/whatever... compleet te gaan spoelen H2O (gedestilleerd water dus).

Nogmaals, eigenlijk heb je niets aan mijn uitleg, want het zal je toestel niet maken. Maar, ik dacht, misschien is het interessant voor je om te weten hoe het komt. En als het niet interessant voor jou is, is het mogelijk voor andere interessant. :P

* H2O is in het meest zuivere water, te vinden in de supermarkt als gedestilleerd water.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

^ moet in een FAQ ergens staan ;)

Ik heb ooit een gsm die in de koffie was gevallen gered door 'm te spoelen met pure alcohol ;) Gedemonteerd en dan iedere component gedoopt in een glas alcohol (zonde van de alcohol wel :'( ) Maar het vuil blijft dus achter in de alcohol en de rest van de alcohol op je print verdampt.

[ Voor 12% gewijzigd door Snake op 21-07-2009 10:18 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:15
Ik heb het hier grotendeels mee eens behalve dat:
-Mineralen in vaste toestand niet geleiden.
-Het achterblijven van metalen in 99,999% van de gevallen niet het probleem is. Alleen bij capaciteit gevoelige applicaties zal dit invloed hebben. De kortsluiting door het water* is het probleem. Een telefoon die uit staat heeft namelijk nog steeds spanning op sommige delen van het PCB staan waardoor er kortsluiting ontstaat.

Een elektrisch apparaat dat na een bad eerst nog wel werkte en na een tijdje niet meer heeft meestal last van defecten in het CMOS door overbelasting. Deze effecten komen (net zoals bij ESD) vaak pas later naar boven.

Wat overigens niet weg neemt dat het aan te raden is om je apparaat na het een uurtje of 2 zonder accu te hebben laten liggen te spoelen met gedestilleerd water. (Demi Water) Mineralen kunnen wel degelijk invloed hebben op oxidatieprocessen.

* Water als in wat uit de kraan komt, niet zuiver H2O dus)

[ Voor 12% gewijzigd door 0fbe op 21-07-2009 11:02 ]

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 13:30
Maar als er op een printplaatje een kortsluiting heeft plaatsgevonden, dan heeft het dus eigelijk nog geen zin om dat te doen daar het al kapot is?

In ieder geval, ga ik eens proberen wat simplendi zei, en ook een nieuwe batterij halen (al zal dat voor volgende week zijn) want het kan ook zijn dat deze te zeer beschadigd is geraakt en daarom geen stroom meer kan doorgeven...

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:15
Spaiker schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:20:
Maar als er op een printplaatje een kortsluiting heeft plaatsgevonden, dan heeft het dus eigelijk nog geen zin om dat te doen daar het al kapot is?

In ieder geval, ga ik eens proberen wat simplendi zei, en ook een nieuwe batterij halen (al zal dat voor volgende week zijn) want het kan ook zijn dat deze te zeer beschadigd is geraakt en daarom geen stroom meer kan doorgeven...
Als er kortsluiting heeft plaatsgevonden en je main-IC of baseband is kapot dan zullen deze niet meer gaan werken. Kan je je telefoon niet zonder accu aan de oplader hangen? (Geen idee of dat zou moeten werken)

[ Voor 7% gewijzigd door 0fbe op 21-07-2009 15:48 ]

Pagina: 1