Verwijderd

Topicstarter
Een weekje geleden viel mijn computer ineens uit en daarna was er geen beweging meer in te krijgen. Ik dacht, das de voeding, dus een nieuwe voeding besteld.

Vandaag sluit ik die nieuwe voeding aan, maar nog geen seconde nadat ik op de powerknop duwde kwam er een felle gloed en rook uit moederbord.

Even ter illustratie, overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2461/3740358716_7cd4ecc0cb.jpg?v=0

En dan ingezoomd op het gebied links boven net onder de voeding, tussen de case fan en cpu, een duidelijk doorgebrand componentje:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2665/3740362626_4f29572098.jpg?v=0

Aan de achterkant hiervan zie je ook duidelijk een verkleuring:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2659/3739566707_7553ee75b4.jpg?v=0

Nu vraag ik me ten eerste af, heb ik iets verkeerd gedaan bij het aansluiten van de nieuwe voeding? En ten tweede, wat kan ik nu doen om het op te lossen? Moederbord is voor de vuilbak, dat lijkt me duidelijk, maar ik wil het nu wat op safe spelen om verdere schade te vermijden.

Als jullie nog extra gegevens nodig hebben, laat maar horen. :)

Alvast bedankt. :>

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit kan een aantal oorzaken hebben.
Een oorzaak kan kortsluiting zijn (schroefje dat tegen de achterkant van ';t mobo zit bijvoorbeeld). Een brak moederbord is de 2e mogelijkheid of een overspanning zou ook nog kunnen (veroorzaakt door voeding of mobo).

Je zou nog kunnen proberen het onderdeel te vervangen, maar als ik het zo zie zal dat niet zo heel veel zin meer hebben en kan dit mobo tegen de muur (tip, schroef de bracket er vanaf, daar is nog wel eens vraag naar).
Ik zou in elk geval nog even naar de voeding kijken, zie je verder geen verkleurde pinnen in de ATX stekker? Dat komt (of liever gezegd kwam) vaker voor als je teveel over de 12V lijn trekt. Anders heb je denk ik gewoonweg pech.

En dit topic krijgt een schopje naar PMG, daar past het wat beter dan in OH.

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 20-07-2009 22:19 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 23:53
Over welk type Asus mobo hebben wij het hier? En de rest van de specs?

[ Voor 21% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-07-2009 22:45 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi: Asus M3A

TERW_DAN: De voeding is gloednieuw, omdat ik eerst dacht dat daar het probleem lag.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-05 19:05

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:34:
Puch-Maxi: Asus M3A

TERW_DAN: De voeding is gloednieuw, omdat ik eerst dacht dat daar het probleem lag.
Gloednieuwe voedingen kunnen ook problemen hebben :)

Maar waarschijnlijk is dit eerder je moederbord omdat hij het ook al vreemd deed met een andere voeding.

[ Voor 16% gewijzigd door Bolletje op 20-07-2009 22:42 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 23:53
Hoeveel watt CPU heb je erop ? Vergelijkbare gebeurtenis

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet precies welke CPU, maar het is een Athlon 64x2. Verder ja, de foto is identiek aan de mijne. Alleen heb ik mijn CPU niet aangepast.

Ik begrijp nu al iets beter hoe alles gegaan is, maar zit nog met wat vragen hoe het nu verder moet. Als ik deze voeding wil behouden, dan neem ik dus best een ander (recenter) moederbord? De CPU is voor mij nog dik in orde, maar of hij nog werkt na dat brandje is mij ook niet duidelijk, en ik wil ook niet het risico lopen dat de defecte CPU het nieuwe moederbord ook kapot zou maken.

Suggesties? :)
Pagina: 1