xsane autostart uitzetten

Pagina: 1
Acties:

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een HP All-In-One Officejet aangesloten op mijn PC en die werkt op zich prima.

Echter: elke keer als ik het beestje aanzet terwijl ik ben ingelogd op mijn PC (Debian Squeeze, Gnome 2.26) waar deze scanner op aangesloten is, start Xsane volautomatisch op. Dat is erg irritant, want ik wil toch echt niet elke keer scannen. Daarnaast duurt het even voordat het apparaat is opgestart, waardoor ik ook nog een hoop foutmeldingen moet wegklikken (omdat Xsane de scanner dan niet meteen herkent).

Nautilus kent geen optie om dit uit te zetten, de Gconf editor kent geen Xsane keys en ook de .config directory in mijn homedir biedt geen aanknopingspunt. Helaas helpt Google e.d. mij niet verder.

Ik denk nog aan een HAL-trigger o.i.d., maar daar heb ik niet veel kaas van gegeten.

Iemand ideeen of suggesties?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 20:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruik Xfce4 en daar heb ik gewoon de optie om dingen zoals automount van media e.d. aan en uit te zetten. Dit zit bij mij onder Removable Media. Hoe dit bij Gnome zit, weet ik niet, maar je zou wel in je preferences een optie hiervoor moeten hebben.
De instellingen bij mij staat iig opgeslagen in ~/.config/Thunar/volmanrc. Uiteraard omdat Thunar de Xfce file manager is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• zordaz
In Nautilus kun je van alles aan- en uitzetten, maar geen scanners, daar heb ik uiteraard al naar gekeken.

[ Voor 22% gewijzigd door zordaz op 20-07-2009 23:28 ]

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Misschien wordt het opgestart via Preferences - Personal - Sessions?

• zordaz
AutoStatic schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 09:36:
Misschien wordt het opgestart via Preferences - Personal - Sessions?
Had ik ook al gechecked, is niet het geval en ook niet logisch aangezien Xsane dan bij opstarten van Gnome al zou moeten starten.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 20:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je zeker dat het Nautilus is die de boel start? Sluit 'm eens (ps ax | grep nautilus, kill <pid>) en zet je printer/scanner aan. Als Xsane dan alsnog start, is het een andere daemon die het opent, zoals bijvoorbeeld HAL. Misschien heb je wel ergens een verborgen udev regel. Kijk ook of de HPLIP toolbox draait, die wil ook wel eens wat narigheid uithalen (is een tray icon en als je 'm een keer hebt gestart, startie automatisch de volgende keer dat je aanmeld).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sane wordt waarschijnlijk als service gestart. Even checken en uitschakelen dus. Hplip (de collectie drivers voor printers & scanners van HP) diende vroeger als service te draaien maar nu is dat niet meer nodig. Dat is alleen met de recentere versies zo; ik weet niet hoe up to date debian is met die dingen (het is een distro met een reputatie op dat vlak :P).

[ Voor 26% gewijzigd door Borromini op 21-07-2009 19:25 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• zordaz
Borromini schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 19:23:
Sane wordt waarschijnlijk als service gestart. Even checken en uitschakelen dus. Hplip (de collectie drivers voor printers & scanners van HP) diende vroeger als service te draaien maar nu is dat niet meer nodig. Dat is alleen met de recentere versies zo; ik weet niet hoe up to date debian is met die dingen (het is een distro met een reputatie op dat vlak :P).
De Saned-daemon en hplip draaien niet bij mij, de Nautilus tip ga ik later vandaag testen.

cat /etc/default/saned
# Defaults for the saned initscript, from sane-utils

# Set to yes to start saned
RUN=no

# Set to the user saned should run as
RUN_AS_USER=saned

/Edit
Heb inmiddels Nautilus een keer gekilled en de Scanner aangezet. Ook dan start Xsane automatisch op.

/Edit 2
Volgens mij heb ik de oplossing gevonden: de gnome-volume-manager disablen bij het opstarten van Gnome. Ik dacht altijd dat deze nodig was voor het "automounten" van bijv. USB-sticks, maar dat gaat ook prima zonder een opgestartte gnome-volume-manager (wat doet deze dan uberhaupt nog eigenlijk?).

[ Voor 21% gewijzigd door zordaz op 22-07-2009 23:48 ]

Pagina: 1