8 fans aansluiten zonder controller, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01 17:16
Excuses als deze vraag vaker voorbij gekomen is maar dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde keywords gebruikt. ;)

In mijn server zitten 8 casefans welke ik aan wil sluiten. Ik wil de bekabeling echter netjes weggewerkt hebben, dus toen ik met molex > fan adapters begon kwam ik er al snel achter dat dit niet de oplossing was. Volgende station was een fan controller. Helaas zijn er maar weinig die 8 fans aan kunnen sturen en als ze er al zijn zitten er vaak draaiknoppen op waardoor het deurtje van m'n case niet meer dicht kan. Ook hoef ik ze niet te "controllen", ze mogen best constant op 100% draaien aangezien het ding toch op zolder komt te staan.

Het komt er dus op neer dat ik zoek naar iets waar ik 8 fans op aan kan sluiten met zo weinig mogelijk bekabeling. Als dat betekent dat ik zelf moet gaan hobby'en met kabels is dat ook goed, ik zou echter niet weten hoe ik dit aan moet pakken.

Iemand die me een schop in de juiste richting kan geven?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Helaas zijn er maar weinig die 8 fans aan kunnen sturen en als ze er al zijn zitten er vaak draaiknoppen op waardoor het deurtje van m'n case niet meer dicht kan
Dan hoeven de draaiknoppen toch ook geen probleem te zijn ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Rian
  • Laatst online: 26-01 19:02
Ik heb zoiets als dit in gebruik:
http://www.highflow.nl/fa...-power-port-12-fans-.html

Hiermee kun je genoeg fans aansluiten, maar niet allemaal op 12v. Als je dat wilt, zul je een hele rits 3pin splitters moeten kopen.

Verwijderd

Ik zou de bedrading doorknippen en heel simpel gaan solderen...

Verwijderd

Waarom 8 fans in een server? Kun je er niet wat lozen, dan kun je met een simpele fan controller af.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Das denk ik ook de simpelste, goedkoopste en snelste manier om het op te lossen. Gewoon allemaal achter elkaar aan elkaar solderen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:04

Pathogen

Shoop Da Whoop

The Realone schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:49:
Excuses als deze vraag vaker voorbij gekomen is maar dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde keywords gebruikt. ;)

In mijn server zitten 8 casefans welke ik aan wil sluiten. Ik wil de bekabeling echter netjes weggewerkt hebben, dus toen ik met molex > fan adapters begon kwam ik er al snel achter dat dit niet de oplossing was. Volgende station was een fan controller. Helaas zijn er maar weinig die 8 fans aan kunnen sturen en als ze er al zijn zitten er vaak draaiknoppen op waardoor het deurtje van m'n case niet meer dicht kan. Ook hoef ik ze niet te "controllen", ze mogen best constant op 100% draaien aangezien het ding toch op zolder komt te staan.

Het komt er dus op neer dat ik zoek naar iets waar ik 8 fans op aan kan sluiten met zo weinig mogelijk bekabeling. Als dat betekent dat ik zelf moet gaan hobby'en met kabels is dat ook goed, ik zou echter niet weten hoe ik dit aan moet pakken.

Iemand die me een schop in de juiste richting kan geven?
Molex-> fan adapters en fankabel verlengertjes? Wegwerkmogelijkheden zat op die manier...

• The Realone
@Sebazzz: Ik was eigenlijk niet van plan om voor €30 euro zo'n controller aan te schaffen om deze vervolgens te verminken en nooit meer te gebruiken. ;)

@Rian: Zoiets zoek ik dus inderdaad, jammer dat ze niet allemaal op 12V werken.

@visvogelstar & Racer89: Juist, als ik wist hoe ik dat precies moest doen is dat wellicht de beste oplossing.

@Kamose: De server komt op zolder te staan, daar kan het in de zomer erg heet worden. Tevens worden er verschillende compartimenten in de kast afzonderlijk gekoelt. Hoewel ik het misschien ook wel met 2 fans minder kan doen wil ik eerst proberen of ik ze alle 8 netjes aan kan sluiten.

@Thrackan: Ik heb niet eens 8 molex aansluitingen over op m'n voeding dus dat gaat sowieso lastig worden.

[ Voor 8% gewijzigd door The Realone op 20-07-2009 21:14 ]

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een fan heeft een plusje en een minnetje (en nog een rpm ding maar dat maakt niet uit volgens jou)
Als je een molex stekker pakt, en je kijkt waar je je plusje en je minnetje kan op aansluiten, weet je waar ze moeten. Een molex levert 5 7 en 12 volt en dat moet je zelf maar even uitproberen, kan geen kwaad.

Als je alle connectors van je fans afhaalt, en verbind de kabels met een kroonsteentje (of iets dergelijks) en je stuurt een draad naar die desbetreffende molex, ben jij mooi klaar.

Normaal heb je dan wel iets of wat amperage verlies en kunnen de fans trager gaan draaien omdat ze niet parallel geschakeld zijn, maar dat maakt ook niet zo gek veel uit. (en anders pak je gewoon 2 molexen).

Veel succes en kabelplezier :P

En als ik mijn eigen mening nog mag geven: 8 fans is dikke vette overkill tenzij je 22 schijven in je server hebt zitten. Dus misschien kunnen we wat aan je airflow doen (foto's ;-)) en dat verbeteren, zodat je al minder fans nodig hebt :)

Get Airflow, save the world.

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 14:17
Dan gebruik je toch molex splitters, enkele zullen toch echt het verschil niet uitmaken.
En waarom wil je de kabels wegwerken? Tis niet dat je er op zolder gaat voor liggen en het gaat bewonderen...

Airflow waarschijnlijk :)

[ Voor 8% gewijzigd door Spaiker op 20-07-2009 21:34 ]

• The Realone
@diedazz: Thanks, dat gaat em hoogst waarschijnlijk worden. Wist niet zeker of ik 8 fans op 1 molex aan kon sluiten maar ik ga gewoon een poging wagen.

Misschien is 8 fans wel wat overkill, maar je moet toch wat te tweaken hebben. ;)
Dat is de voornaamste reden inderdaad, naast het feit dat ik een hekel heb aan een kabel warboel.

• Spaiker
  • Laatst online: 27-01 14:17
Veel succes ermee. Handige tips kan je halen uit deze posts...
Ben ook van plan servertje te bouwen maar dan met 4 fans (moet relatief goedkoop blijven).
Denk dat ik ze ook op die manier ga laten draaien...

• DJ-Visto
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

solderen, gewoon al die draadjes er aan, en dan uit eindelijk aan een molex hangen?

Verwijderd

solderen is erg makkelijk. De fans hebben een rood en een zwart draadje.
Moles heeft 2 zwarte draadjes, een rode en een gele.
Geel is 12v, rood is 5v en zwart ground. Sluit het zwarte draadje van je fan op het zwarte draadje van je molex aan en de rode op de gele, dan draait je fan hard (12v). Sluit de zwarte van je fan op de rode aan en de rode op de gele, en je fan draait op 7v (middel hard). Sluit de zwarte van je fan op de zwarte van molex aan en de rode op de rode, dan draait je fan langzaam (5v).

Gewoon doorknippen en aan elkaar vastmaken. Zolang je geen sluiting maakt tussen de verschillende draadjes kan er niets misgaan.

Suc6

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
Zoiets dan? Is wel 3. Kost maar 1,66 dollar. Is ongeveer 1,20 euro?

Klik (DealExtreme)

Weet niet hoeveel aansluitingen op je board zitten. Maar 3 van deze maken 9.

(Ja dit is een goede shop, geen verzendkosten en goede kwaliteit).

[ Voor 36% gewijzigd door jasperaap op 20-07-2009 22:03 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
jasperaap schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:02:
(Ja dit is een goede shop, geen verzendkosten en goede kwaliteit).
Laat ik dat, gezien de boel in Hong Kong zit, nog even bevestigen. Ik heb inmiddels een handvol bestelling bij die club gedaan. Gemiddelde levertijd is twee weken en ze zijn echt spot goedkoop en leveren best redelijke kwaliteit. En inderdaad geen verzendkosten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Om dat verlies tegen te gaan gewoon 4 fans per molex moet het toch wel makkelijk doen lijkt mij.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
diedazz schreef op maandag 20 juli 2009 @ 21:32:
Een fan heeft een plusje en een minnetje (en nog een rpm ding maar dat maakt niet uit volgens jou)
Als je een molex stekker pakt, en je kijkt waar je je plusje en je minnetje kan op aansluiten, weet je waar ze moeten. Een molex levert 5 7 en 12 volt en dat moet je zelf maar even uitproberen, kan geen kwaad.

Als je alle connectors van je fans afhaalt, en verbind de kabels met een kroonsteentje (of iets dergelijks) en je stuurt een draad naar die desbetreffende molex, ben jij mooi klaar.

Normaal heb je dan wel iets of wat amperage verlies en kunnen de fans trager gaan draaien omdat ze niet parallel geschakeld zijn, maar dat maakt ook niet zo gek veel uit. (en anders pak je gewoon 2 molexen).

Veel succes en kabelplezier :P
Een molex levert geen 7V, dat is een trukje waarbij je de 'massa' van een voeding 5V hoger legt waardoor de spanning nog maar 7V is, maar een molex heeft gewoon 5V en 12V.

Als je 12 fan's op 1 molex in serie hangt dan heb je (12V/8=) 1.5V per fan, denk jij dat die nog gaan draaien? Zelfs bij 2 fan's per molex heb je nog maar 6V per fan. En waarom zou je dan amperage verlies hebben? Wat is trouwens 'amperage verlies', bedoel je een lekstroom?

Gewoon alle fan's parallel plaatsen, een fan doet wat, 200-300mA? 8 fan's is dus 1.6-2.4A; je cpu of je gpu jaagt heel wat meer door een ongeveer even dik draadje.

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-01 09:51
Je zou ook voor deze variant kunnen gaan :
pricewatch: Zalman ZM-MC1

Hier kun je 4 fans aansluiten op 1 molex stekker. Echter zijn er wel 2 die op 5 volt werken, maar een echte tweaker zorg er natuurlijk zelf voor dat die dan ook op 12 volt werken. Ze kosten verder geen drol btw!

Suc6 nog

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

euh, molex naar 3pin kabeltjes zijn toch gewoon doorlusbaar? dan kan je dr zo 8 achter elkaar hangen. en als je t compacter wilt maken, rip je ze allemaal uit elkaar, en soldeer je alle 8 de 3pin aansluitingen aan een van de 8 molex connectors :)

(wat ik zelf overigens gedaan heb is 8 stuks 3pin connectors op n stukje gaatjes experimenteerprint gezet, met jumpers om tussen 12v en 7v te kiezen)
Pagina: 1