Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Laden van RAID-drivers ná installatie WinXP

Pagina: 1
Acties:

• _sander_
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb XP Pro geinstalleerd op een SSD.
Daarnaast heb ik 2 HDD's die ik in raid wil zetten. Dit op dezelfde onboard controller (ICH10R).
Nu is het probleem dat toen ik xp geinstalleerd heb, de controller op IDE stond.
Om de HDD's in raid de zetten moet ik in de bios de controller op RAID zetten.
Vervolgens boot windows dan niet meer omdat hij niet de juiste driver heeft geladen... (denk ik)

Normaal kan je die drivers installeren door tijdens de xp installatie op F6 te drukken.
Hoe doe ik dit nu? Herinstallatie zal het oplossen alleen was ik net klaar met alles installeren..
Ik heb al een tijdje zitten zoeken op internet maar ik kan het echt niet vinden..

Alvast bedankt! d:)b

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Vermoedelijk heb je (per ongeluk) je bootloader op een van de harde schijven gezet? Koppel de hdd's af, start met je XP-cd een recovery-sessie en run daarin fixboot en/of fixmbr (beide zal vermoedelijk geen kwaad kunnen). Sluit de hdd's weer aan en zorg daarbij wel dat je in je bios aangeeft dat je pc van de sdd en NIET van een harddisk moet opstarten, anders krijg je alsnog een 'OS not found' of iets in die geest.

edit:
Ik denk eigenlijk dat je het probleem ook kan oplossen door alleen even wat met die recovery console te wieberen, maar dan komt het probleem weer terug als je weer eens wat aan je disksetup verandert.

Meld, als de problemen aanhouden, even wat je biossettings mbt booten precies zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Rataplan op 20-07-2009 20:33 . Reden: alt-92 :$ ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• _sander_
Volgensmij niet.. Als ik in de bios de controller weer op IDE zet dan boot hij netjes weer.

Toen ik de controller op Raid had gezet, heb ik ook een raid set aangemaakt en aangegeven dat de ssd non raid is..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Rataplan schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:01:
Koppel de hdd's af, start met je XP-cd een recovery-sessie en run daarin fixboot en/of fixmbr (beide zal vermoedelijk geen kwaad kunnen)
Blind fixboot én fixmbr draaien zou ik niet zomaar doen.
http://blogs.msdn.com/ntd...tarts-up-part-1-of-4.aspx
Daar staat ook uitgelegd hoe de bootsector op de disk wordt aangesproken bij startup.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
_sander_ schreef op maandag 20 juli 2009 @ 19:15:
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb XP Pro geinstalleerd op een SSD.
Daarnaast heb ik 2 HDD's die ik in raid wil zetten. Dit op dezelfde onboard controller (ICH10R).
Nu is het probleem dat toen ik xp geinstalleerd heb, de controller op IDE stond.
Om de HDD's in raid de zetten moet ik in de bios de controller op RAID zetten.
Vervolgens boot windows dan niet meer omdat hij niet de juiste driver heeft geladen... (denk ik)

Normaal kan je die drivers installeren door tijdens de xp installatie op F6 te drukken.
Hoe doe ik dit nu? Herinstallatie zal het oplossen alleen was ik net klaar met alles installeren..
Ik heb al een tijdje zitten zoeken op internet maar ik kan het echt niet vinden..

Alvast bedankt! d:)b
Wat doe je met een RAID in een client zonder echte RAID controller in je machine? RAID instellen kan alleen voor een installatie niet achteraf! Ik snap niet ook waarom je met RAID wil gaan werken in een client met XP, RAID is toch iets voor servers?

Edit:
edit:
Doel je dan op dat neppe software-raid?

[ Voor 16% gewijzigd door Turdie op 20-07-2009 20:38 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

_sander_ schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:16:
Volgensmij niet.. Als ik in de bios de controller weer op IDE zet dan boot hij netjes weer.

Toen ik de controller op Raid had gezet, heb ik ook een raid set aangemaakt en aangegeven dat de ssd non raid is..
Dat is consistent gedrag: als je een schijf in een raid-array plakt, dan zijn de losse schijven en eventuele bootsectoren daarop niet meer aanspreekbaar. Zet je 'm weer op ide, dan kan je pc met behulp van die bootsector weer vinden waar je ssd uithangt. En los van de raid-controller: zorg dat je je boot sequence goed instelt, want daar hoor ik je niet over.

En alt-92 heeft natuurlijk gelijk, fixmbr is geen risicovrij tooltje. Read before you tweak :)

edit:
shadowman12: RAID FAQ ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 20-07-2009 20:35 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

shadowman12 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:29:
Ik snap niet ook waarom je met RAID wil gaan werken in een client met XP, RAID is toch iets voor servers?
Afgezien van het punt dat het firmware/fakeraid is: wat is er mis mee om een stripeset of als je liever geen diskuitval met vervelende consequenties een mirrorset wil hebben?
Ik snap die houding eerlijk gezegd niet dat RAID alleen maar voor Servers zou moeten zijn.
* alt-92 draait RAID1 omdat ik geen rare shizzle wil met stukke disken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _sander_
[...]

Ik snap niet ook waarom je met RAID wil gaan werken in een client met XP, RAID is toch iets voor servers?
Ik gebruik de SSD alleen als systeemschijf voor het os.
Daarnaast wil ik de 2 andere schijven in mirror (Raid 1) zetten omdat ik daar alle belangrijke bestanden op zet... (zoals alt-92 zegt :) )

En ik weet dat het software raid is, alleen dat is snel genoeg voor raid of striping. Er hoeven immers geen pariteits berekeningen gedaan te worden. Een goede hardware raid kaart is voor wat het opleverd mij het geld niet waard.

Maargoed, om even op het probleem terug te komen.

De boot sequence is goed ingesteld volgensmij. Want ik zie windows ook wel starten, alleen zie ik vlak daarna een bsod langskomen met een stopcode (blijft niet staan, hij reboot direct daarna)
Dat duid volgensmij toch op een driver probleem? Of heb ik dat mis..

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat automatisch rebooten kun je uitzetten zoals in de Windows XP en 2000 BSOD guide staat uitgelegd.

• _sander_
Dat is wel een goed idee inderdaad. Dat zal ik even doen, naar de stopcode kijken, opzoek gaan en de resultaten hier posten :)

• _sander_
Ik heb het probleem opgelost! De stopcode was 0x0000007B (vermoedelijk dus veroorzaakt door de verkeerde storage driver).

Vervolgens heb ik de driver op een diskette gezet en de pc opnieuw opgestart met de xp pro installatie cd.
Tijdens opstarten van de cd via F6 de driver geladen en vervolgens via windows repair (dus niet recovery console) de installatie gerepareerd (je zag hem ook de storage driver kopiëren).

Hierna boote hij weer prima :D en alles wat ik geinstalleerd had (ook andere drivers) waren nog aanwezig.
Wel miste ik een aantal geinstalleerde windows updates.
Let ook op bij een repair dat je een installatie cd met dezelfde servicepack als die geinstalleerd is gebruikt (sp2 cd over sp3 installatie kan problemen geven!)

[ Voor 5% gewijzigd door _sander_ op 22-07-2009 09:07 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]

Wat doe je met een RAID in een client zonder echte RAID controller in je machine? RAID instellen kan alleen voor een installatie niet achteraf! Ik snap niet ook waarom je met RAID wil gaan werken in een client met XP, RAID is toch iets voor servers?

Edit:

[...]

edit:
Doel je dan op dat neppe software-raid?
RAID is niet meer voorbehouden aan servers hoor ;) Vooral RAID0 en 1 zijn erg populair voor thuisgebruik.
Voor mensen die extra snelheid willen, ten koste van risico is er RAID0, en voor de mensen die waarde aan hun data hechten is er RAID1.

Anyway, achteraf je schijven in RAID zetten gaat sowieso niet lukken. Daar voor moeten de schijven worden gewist. Hop, windows weg ;)
Je moet dus sowieso tijdens de installatie al de RAID drivers laden en zorgen dat je schijven als RAID ingesteld zijn.

edit:
Gewoon voor de info, ik draai zelf ook RAID omdat ik een schijthekel heb aan wachten ;) RAID0 versnelt alles lekker. Voor veilige storage heb ik een server met een hardwarematige RAID5 controller.
Het hele nut van SSD's in RAID zie ik niet zo heel erg, maar het is wel patsfactor natuurlijk :P

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 22-07-2009 09:25 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:48
McKaamos schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:22:
[...]
Anyway, achteraf je schijven in RAID zetten gaat sowieso niet lukken. Daar voor moeten de schijven worden gewist. Hop, windows weg ;)
Je moet dus sowieso tijdens de installatie al de RAID drivers laden en zorgen dat je schijven als RAID ingesteld zijn.
Als je zorgt dat je het systeem "RAID Ready" hebt (en met gehobby is dat achteraf best wel mogelijk) dan kan je de schijven achteraf toch wel in RAID zetten?

What types of RAID migrations are supported?
Intel® RAID Migration Technology

Seamless migration from a single hard drive to a RAID 0 or RAID 1 dual hard drive array without requiring OS reinstallation. Additional migrations to higher levels of RAID are also supported.
Pagina: 1