• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:51

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Ik heb een Digital Video Camera van JVC, de GR-DVL-9000. Deze heb ik jaren niet gebruikt, omdat hij niet meer open ging. Onlangs heb ik hem weer eens uit het stof getrokken en toen bleek dat hij weer open ging als hij op de voeding aangesloten was. :)

Nu probeer ik een aantal van de video's over te zetten naar m'n pc maar loop hierbij tegen een probleem aan:

De camera is verbonden via een firewire kabel en wordt door m'n pc herkend.
De software, Ulead VideoStudio 8, herkend ook de camera. Ik kan de play, pauze, next, etc knoppen van de camera bedienen via de software.
Maar zodra ik wil capturen geeft de software deze foutmelding: "Unable to switch to capture mode. Check if your video capture driver is working properly." En ook in Movie Maker lukt capturen niet.

Nou is het het probleem dat de camera al wat jaartjes oud is en dat er vanuit JVC geen drivers voor XP of Vista zijn. Kan ik dan een andere video capture driver gebruiken? of wat kan ik anders gebruiken om van deze camera te kunnen capturen naar m'n pc?

Excuses modjes, verkeerde forum...wil een van jullie deze naar de juiste verplaatsen?

[ Voor 8% gewijzigd door Meelobee op 20-07-2009 18:39 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 23:04

SA007

Moderator Tweaking
Vaak zit op de camera een schakelaar tusse REC en VCR mode, staat die op VCR?

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Er zit niet echt een knop om te wisselen naar VCR mode, maar ik neem aan dat de cam op de 'Play' stand moet staan.
Ik heb inmiddels ook een nieuwere versie van Ulead VideoStudio kunnen proberen, maar die geeft dezelfde melding.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op verzoek naar > Film & Video

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Op zich heb je voor firewire devices geen specifieke drivers nodig. En het lijkt erop dat er verbinding is tussen camera en pc. Misschien voor de zekerheid eens proberen op een andere computer. Anders toch maar eens goed snuffelen of je niet nog iets op de camera anders moet zetten.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 13:29
WinDV gratis klein programma om dv tapes overtezetten zonder fratsen en alles.

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
martin2005 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 22:18:
Op zich heb je voor firewire devices geen specifieke drivers nodig. En het lijkt erop dat er verbinding is tussen camera en pc. Misschien voor de zekerheid eens proberen op een andere computer. Anders toch maar eens goed snuffelen of je niet nog iets op de camera anders moet zetten.
Als ik de camera aansluit op m'n pc en ik zet de camera op de 'play' stand, dan ziet Windows de camera en komt met een Autoplay venster voor Digital Video Device. De enige optie daarin is: Import video using Windows Import Video. Als ik dat open kan ik een locatie opgeven waar ik de video wil bewaren en wat voor type bestand het moet worden. (Avi of Wmv)
Vervolgens kan ik het capturen starten, maar dan blijft het preview scherm zwart, op de camera begint de tape wel af te spelen. Als ik het capturen stop krijg ik een melding:
The video was not imported correctly. Verify that the digital video tape is not blank and try again.

De tape die ik gebruik is uiteraard niet blanco. (hetzelfde probleem met andere tapes.)

Ook op m'n laptop krijg ik hetzelfde resultaat. :'(

WinDV ziet de camera niet, ook niet nadat windows hem wel herkent.

Zou het aan de kabel die ik gebruik kunnen liggen? (er is toch maar 1 soort firewire?)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

In principe is firewire driver in orde, omdat veel DV camera's werken onder standaard driver. Dat weet je als je de camera kan bedienen op afstand. De beelden moeten dan zonder problemen ook getoond worden.

En ik heb zelf beetje "dikkere" firewire kabel genomen. Dunnere versies zijn minder betrouwbaar. En het moet direct op de poort. Als front-firewire niet betrouwbaar is, sluit dan op achterkant zodat je directer met mobo bent verbonden.

Iets anders zou ik niet weten.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 19:14

Caveman

whahoehaha

Mja, ik heb exact dezelfde camera (doet het nog steeds, en ben er nog steeds blij mee) maargoed, voor firewire heb je geen driver nodig. Wat je wel nodig hebt is een DVcodec, 9 van de 10 keer installeerd de software die bij de camera komt dat wel of heb je hem op een andere manier wel op je pc gekregen. Maar het kan zijn dat jij die toevallig niet hebt en dan kan de software ook niet cappen....

http://www.videohelp.com/tools/Cedocida_DV_Codec
http://www.videohelp.com/tools/Panasonic_DV_Codec
http://www.videohelp.com/tools/Canopus_DV_Codec
http://www.videohelp.com/tools/Mainconcept_DV_Codec

Ik heb geloof ik de Canopus geinstalleerd op een systeem die geen dvcodec had en die werkte prima.
btw, ik zou altijd als avi cappen, dus als DV zeg maar en daarna bewerken naar een ander formaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Caveman op 23-07-2009 21:36 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Pagina: 1