• Xasus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-11-2025
goed dit zal wellicht geen makkelijke zijn maar hoop dan men hier misschien nog een idee of 2 heeft want ik weet het niet meer.

Begon paar dagen geleden zonder opmerkelijke reden, heb het in de afgelopen jaren wel vaker gehad dus dacht dat het misschien een corrupte driver was.

Ben hier nu al 3 dagen mee bezig :( en ben achter een paar dingen gekomen, bij deze:

Mijn Systeem:

Windows XP Professional SP3 (32bit), alle updates (alleen geen WMP 11, gebruik CCCP codec pack + Media player classic homecinema).

4GB DDR2 Kingston HyperX SLI ready RAM (4x 1GB reepjes)

2x 160GB Seagate SATA I schijven in RAID 0 (striping)

Club 3D Geforce 8800GTS 320MB PCIe

AMD Athlon X2 6400+ (socket AM2)

MSI K9N SLI Platinum, BIOS v3.10(laatste) (realtek onboard sound |:( )

Soundblaster X-FI Gamer PCI soundcard

700W PSU Thermaltake toughpower + cable management

-----------

2 externe schijven van 500GB(seagate) en 1TB (western digital), deze zijn niet standaard connected met de PC

----------

BSOD meldingen

(o.a.): 0x0000007e, 0x0000000a, geeft geen driver of bestand aan in de melding.

volgens google/MS/willekeurige tech sites, is het 9 van de 10 keer slechte driver of slechte ram. heb een aantal gevonden die de raid controller als dader aanwijzen.

observaties

ik kan de 0x00000a geforceerd oproepen door onder andere naar streaming sites (youtube.com, gametrailers.com) te gaan en een video probeer te bekijken, systeem loopt na een kleine tijd snel langzamer en krijg dat mooie blauwe scherm voor me neus. (browser maakt niet uit, IE8 of Firefox 3.5.1)

de andere kan ik forceren als ik utorrent probeer te gebruiken, dit gebeurt nog sneller en krijg ik de 0x0000007e melding mee.

Normaal gebruik lijkt nog redelijk te gaan maar heb wel een aantal willekeurige BSODs gehad maar pas na lange tijd.

Grote aantallen gegevens kopieren naar een externe schijf gaf 0 BSODs :? (heb dus gelukkig al mn gegevens nog)

wat ik tot nu gedaan heb: (en heeft geen effect gehad)

alle drivers vervangen (opnieuw gedownload, normaal via windows gedeinstalleerd, in veilige modus met driver sweeper resten weggehaald en nieuwe drivers erop gezet)
Ook heb ik oudere drivers direct van mijn Mobo/audiokaart/videokaart fabrikant geprobeerd zonder succes.
Ik heb de drivers (chipset, audio & video) er een voor een opgezet en de BSOD getest, helaas kawm hij bij alle weer opzetten

PCI audio kaart verwijderd en onboard aangezet.

Windows opnieuw geinstalleerd met volledige format (geen quickformat) en raid array opnieuw opgebouwd.

Andere windows CD gebruikt.

Allerlei '3rd party' software eraf gemikt, o/a virusscanner, firewall, etc.

Videokaart van slot veranderd.

RAM reepjes uitgewisseld en uitgelaten

Memtest86+ tot 150% dekking gedraaid, geen fouten

chkdsk meedere keren gedraaid, voor en na windows installatie, geen fouten.

PC goed schoongemaakt met persluchtblikje (was wel nodig :/ )

BIOS gereset en later geflashed.

andere kabeltjes voor HDDs erin gezet

Wat ik nog aan het proberen ben

RAID array op andere kanalen zetten

RAID array losmaken en op enkele schijf windows installeren

Minidumps:

heb een aantal minidumps die ik heb geprobeerd te bekijken maar dit ging een beetje boven mij.
hieronder een link met alle huidige minidumps als deze van nut kunnen zijn.

http://www.megaupload.com/?d=WCNYP1D8

p.s.

heb geen mogelijkheid om videokaart of ram reepjes te vervangen of elders te laten testten.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik heb eens "even" door al je minidumps heen gewandeld (de 14 met 1 datum) en er zijn dus 2 checks die telkens terug komen te weten dumps 1,2,6,8,9,11,12 welke een fout in AFD.sys produceert en dumps 3,4,5,10,13,14 welke een fout vanuit firefox in krnlamp.exe veroorzaakt.

Beide fouten lijken te wijzen op fouten in geheugen (L1,L2,RAM,VRAM)
01 driver fault afd.sys Run MemTest on your RAM for a minimum of 7 passes. If you receive any errors you have faulty RAM that must be replaced. Run the test then on each stick to determine which one(s) is faulty.
03 firefox (- Probable Cause "ntkrpamp.exe" - Normally caused by Defective Memory (L2 Cache, RAM, Video RAM) or Incompatible Software including Anti-Virus software)
De meest voor de hand liggende dader lijkt mij geheugen, je geeft zelf aan
Memtest86+ tot 150% dekking gedraaid, geen fouten
, nou loop ik al aardig lang mee, maar geheugen tot 150% dekking geeft bij mij een BSOD want geheugen kun je tot 100% testen tot in oneindigheid.

Hoe lang heb je die memtest laten lopen? Minimaal 12 uur is aan te raden (zette zelf toen in nog in een compshop werkte zaterdag avond als ik weg ging memtest aan en zag het dan maandag ochtend wel weer ;) )

Verder de opmerkingen over de caches die wellicht problemen kunnen veroorzaken resulteerd in de vraag of je je processor of geheugen overclocked hebt, zo ja heb je op stock dezelfde problemen?

Verder een sidenote over CCCP, dit heb ik zelf ook gebruikt en kreeg de meest vaage BSOD's (welke weet ik niet meer) maar na het er af tremmen op een vrij hardhandige manier was ik er wel van af dus ook daar kunnen met name je fouten mbt streams vandaan komen.

edit

Ik zie dat je 4 GB gebruikt onder windows 32 bit. Nou mag dit geen probleem zijn, maar ik zou zeggen kijk eens wat je systeem doet met een 64 bit OS.

[ Voor 4% gewijzigd door Xorsist op 20-07-2009 19:55 ]

• Xasus
Xorsist schreef op maandag 20 juli 2009 @ 19:48:
Ik heb eens "even" door al je minidumps heen gewandeld (de 14 met 1 datum) en er zijn dus 2 checks die telkens terug komen te weten dumps 1,2,6,8,9,11,12 welke een fout in AFD.sys produceert en dumps 3,4,5,10,13,14 welke een fout vanuit firefox in krnlamp.exe veroorzaakt.

Beide fouten lijken te wijzen op fouten in geheugen (L1,L2,RAM,VRAM)

[...]

[...]

De meest voor de hand liggende dader lijkt mij geheugen, je geeft zelf aan
[...]
, nou loop ik al aardig lang mee, maar geheugen tot 150% dekking geeft bij mij een BSOD want geheugen kun je tot 100% testen tot in oneindigheid.

Hoe lang heb je die memtest laten lopen? Minimaal 12 uur is aan te raden (zette zelf toen in nog in een compshop werkte zaterdag avond als ik weg ging memtest aan en zag het dan maandag ochtend wel weer ;) )

Verder de opmerkingen over de caches die wellicht problemen kunnen veroorzaken resulteerd in de vraag of je je processor of geheugen overclocked hebt, zo ja heb je op stock dezelfde problemen?

Verder een sidenote over CCCP, dit heb ik zelf ook gebruikt en kreeg de meest vaage BSOD's (welke weet ik niet meer) maar na het er af tremmen op een vrij hardhandige manier was ik er wel van af dus ook daar kunnen met name je fouten mbt streams vandaan komen.

edit

Ik zie dat je 4 GB gebruikt onder windows 32 bit. Nou mag dit geen probleem zijn, maar ik zou zeggen kijk eens wat je systeem doet met een 64 bit OS.
dank voor het scannen van de dumps :)

nee ik heb op het moment nix overgeclocked waar dan ook, nooit gedaan ook ben te bang voor beschadiging :P

maja als de dumps naar geheugen wijzen dan zal het daar wel aan moeten liggen, heb het met alle stickjes in verschillende setups geprobeerd maar kreeg bij elke dezelfde BSOD.

zal eerst maar eens proberen CCCP eraf te knikkeren met een nieuwe format zodat ik zeker weet dat alles opgezout is.

heb denk ik nog 2 andere stickjes liggen kijken wat daar me gebeurd dan.

Heb helaas geen toegang tot een 64-bit windows :(

zal resultaat wel laten weten.

edit: weet iemand toevallig meteen een 'betere' vervanging voor CCCP?

edit2: had memtest maar een paar uur laten draaien maar draai nu een soortgelijk progje dat aangeraden is door anderen (http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103) Prime95

is eigelijk voor overclocken maar heeft kennelijk goede stresstesten dus kan goed kijken of er iets mis is met cpu of ram

[ Voor 10% gewijzigd door Xasus op 20-07-2009 20:05 ]

• Xorsist
ja hoor VLC player. Dat werkt hier perfect en geen BSOD's meer gehad ;)

Maar hoe lang heb je nou je geheugen getest want mijn ervaring is dat indien het een geheugenfout betreft je geheugen eerst "warm" moet worden voor het probleem zich voor doet. Vandaar ook de minimaal 12 uur die ik aangeef ;)

Ik zit net eens even terug te lezen en zie dat je 4 reepjes gebruikt. Nu zie ik in de specs van kingston dat dit geheugen op 2.0V draait dus ik zou zeggen bump even je geheugen met +0,2 en probeer opnieuw.

[ Voor 82% gewijzigd door Xorsist op 20-07-2009 20:12 ]

• Xasus
Xorsist schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:05:
ja hoor VLC player. Dat werkt hier perfect en geen BSOD's meer gehad ;)

Maar hoe lang heb je nou je geheugen getest want mijn ervaring is dat indien het een geheugenfout betreft je geheugen eerst "warm" moet worden voor het probleem zich voor doet. Vandaar ook de minimaal 12 uur die ik aangeef ;)

Ik zit net eens even terug te lezen en zie dat je 4 reepjes gebruikt. Nu zie ik in de specs van kingston dat dit geheugen op 2.0V draait dus ik zou zeggen bump even je geheugen met +0,2 en probeer opnieuw.
net even VLC uitgeprobeerd, kreeg hierdoor een nieuwe BSOD (zucht) deze was wel wat duidelijker ala:

0x000000d1

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

driver: nvnrm.sys

kennelijk is dit de netwerk driver waar iets mis mee is, probeer morgen wel weer een aantal dingen mbt

• Xorsist
Voor je gaat beginnen met je zoveelste reïnstall zou ik zeggen gooi eerst je geheugen even naar 2,0V en knal er een nachtje memtest overheen. Kijk ook even of je command rate van je geheugen niet toevallig op 1T staat want dat is een te strakke timing voor 4 modules en dus moet je hem op 2T zetten.

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-05 11:20
Ga er maar redelijk van uit dat je geheugen niet meer goed is/instabiel is. Wat dat betreft sluit ik mij meteen aan bij Xorsist.
ik kan de 0x00000a geforceerd oproepen door onder andere naar streaming sites (youtube.com, gametrailers.com) te gaan en een video probeer te bekijken,
Dit klinkt misschien helemaal niet als geheugen maar kan het absoluut wel zijn. Zelf had ik hangers omdat mijn geheugentimings te strak stonden. Dit kon ik reproduceren door een bijlage toe te voegen in Gmail (ongeacht de browser.). Waarschijnlijk wil je flashplugin steeds iets op een bepaalde, zelfde plek in het geheugen wegschrijven waardoor het geheel eruit klapt.

Overigens zou ik bij memtest eerst nog even het geheugen gewoon op 1.8 volt laten lopen om erachter te komen of dat de boosdoener is.

• Xasus
kleine update, heb wat instellingen mbt RAM lager gezet en drivers voor ethernet kaarten handmatig erin gezet.

heb nu net 5 stream filmpjes gekeken zonder BSOD dus hoop dat het weg is (zal wel weer niet).

pci geluid kaart er weer in gezet maar nog geen driver erop gegooid, dat gaat ik nu ff testten.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Wat heeft ethernet met geheugen te maken?

• Xasus
Awsom schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 15:40:
Wat heeft ethernet met geheugen te maken?
geen idee maar gezien mijn originele problemen door torrent en streaming veroorzaakt werden en de laatste BSOD naar een ethernet driver verwezen heeft het geen kwaad hier wat meer naar te kijken.

tot nu toe geen BSOD meer gehad als het een dag of 2 niet meer voorkomt dan ga ik wel verder met dit systeem :)

• Xasus
update:

ja hoor daar zijn ze weer mn gezellige BSODs

3 dingen veranderd aan mn systeem

pci sound kaart erin gegooid en drivers erop gezet, en avira antivirus erop gezet.

drivers en kaart er nu net uitgehaald en systeem loopt alleen maar vast zonder BSOD.

zo ff scanner eraf mikken kijken wat dat doet.

toen ik (laatste) drivers van mn pci kaartje (creative x-fi xtremegamer) erop had gegooid kreeg ik de 0x0000000a BSOD

• Xasus
Update 2:

goed, gisteren memtest uren laten rollen, 2 instanties beide gaven na een hele dag 0 errors.

heb vandaag een voor een mn ram reepjes in verschillende slots beprobeerd, kreeg bij allemaal of een BSOD (0x0000000a of d1) of systeem liep helemaal vast zonder BSOD.

Ik weet het nu helemaal niet meer iemand een idee wat nu de dader is? misschien zelfs het MOBO zelf dat de ram slots defect zijn?

Verwijderd

Geheugen is volgens Jdec specs standaard toch 1,8 V?
Hij gebruikt 2,0 volt modules, dus in bios GOED instellen, en ook de timings zoals aangegeven.
Bij het moederboard zit altijd een QVL (Qualified Vendor List, mbt geheugens welke WEL en welke NIET werken.)

De Nvidia driver zou je moeten bijwerken, aangezien er een probleem bekend is waarbij de NVIDIA driver er voor zorgt, dat het netwerk verkeerd fout loopt, Dit is een bekende bug, en op te lossen door te meest recente drivers voor je videokaart te downloaden.

Derhalve zou dit probleem moeten zijn opgelost, echter je hebt 4 GB geheugen, waarbij het SOMS voorkomt dat de bovenste laag van het geheugen is gereserveerd voor adressering van pci e.d.

Probeer eens met 2 GB te werken en te testen?

Eventueel doe je achter de regel van je boot.ini (dus de windows line)
/ PAE neerzetten achter de load opties. Zodoende MAPT windows het geheugen anders, met...minder kans op BSOD's...

• Xasus
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 16:18:
Geheugen is volgens Jdec specs standaard toch 1,8 V?
Hij gebruikt 2,0 volt modules, dus in bios GOED instellen, en ook de timings zoals aangegeven.
Bij het moederboard zit altijd een QVL (Qualified Vendor List, mbt geheugens welke WEL en welke NIET werken.)

De Nvidia driver zou je moeten bijwerken, aangezien er een probleem bekend is waarbij de NVIDIA driver er voor zorgt, dat het netwerk verkeerd fout loopt, Dit is een bekende bug, en op te lossen door te meest recente drivers voor je videokaart te downloaden.

Derhalve zou dit probleem moeten zijn opgelost, echter je hebt 4 GB geheugen, waarbij het SOMS voorkomt dat de bovenste laag van het geheugen is gereserveerd voor adressering van pci e.d.

Probeer eens met 2 GB te werken en te testen?

Eventueel doe je achter de regel van je boot.ini (dus de windows line)
/ PAE neerzetten achter de load opties. Zodoende MAPT windows het geheugen anders, met...minder kans op BSOD's...
had onlangs op de kingston site gekeken, daar stond in de techsheet dat ie op 4-4-4-12 met 1.95volt was getest dus daar staat ie nu op.

heb op het moment ook maar 2 reepjes erin dus 2GB in dual channel.

heb net de laatste video driver van Nvdia erop gegooid, had geen effect (systeem loopt alsnog vast) (maarre wat heeft de video driver met netwerk verkeer te maken?

zal die switch in the boot.ini zo proberen.

Verwijderd

Heb je je voltage van je RAM nu wel aangepast?
Ik lees dat je je ram "lager" heb gezet mag ik daaruit aannemen dat je de T2 setting bedoelt?
Check ook of de timings zijn ingesteld zoals ze aangegeven zijn door kingston

Verder moet je eerst je systeem stabiel krijgen voordat je er extra componenten aanhang en al helemaal extra software.

Codec's en dergelijke zijn altijd wel te verkrijgen, dus maak je daar niet te druk om.
Anti-virus is fijn om te hebben maar wanneer je via een betrouwbare weg aan je drivers kom kan je ook wel even zonder.
Torrents, kan je gebruiken, maar niet als je bezig bent met het stabiel maken van je systeem.

Gooi je ram modules in je pc met max 3GB in 32 bit, in jou geval zal ik zelf kiezen voor 2 GB. Of in het beste geval, steek er gewoon maar 1 in en hou die in slot 1.

Resume: hou je systeem (als windows al is geinstalleerd) zo simpel mogelijk. Mobo, processor (met koeler), RAM (1 stuk), HDD, Voeding.
Eventuele extra drivers die nog geinstalleerd zijn verwijderen.
Krijg je fouten met mem test?
Hier vandaan verdere testen uitbouwen, alles stap voor stap. Ga niet de fout in om even snel "dit en dat" nog te doen want dat kost alleen nog maar meer tijd.

Had je ook al bij je mobo fabrikant gechecked of je rammetjes compatible zijn?
Wat is de buglist voor je huidige bios?
Heeft kingston aanbevolen instellingen?

edit:
Ja is nogal dubbelop zie post 2 boven me.. damn dat verversen ook.
Drivers van Nvidia zijn vaak sets, dus grafische en chipset drivers

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2009 16:30 . Reden: verversen en update txt ]

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 01:19
Beste,

Ik vermoed een defect in je moederbord. Je hebt al meer gedaan met omliggende hardware dan normaal de bedoeling is bij het troubleshooten. Ik sluit je CPU ook niet uit aangezien daar je geheugencontroller in verwerkt zit.

Cpu echter, zie ik niet zo snel defect gaan. Misschien een mede-tweaker die er iets over kan zeggen?

• Xasus
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 16:27:
Heb je je voltage van je RAM nu wel aangepast?
Ik lees dat je je ram "lager" heb gezet mag ik daaruit aannemen dat je de T2 setting bedoelt?
Check ook of de timings zijn ingesteld zoals ze aangegeven zijn door kingston

Verder moet je eerst je systeem stabiel krijgen voordat je er extra componenten aanhang en al helemaal extra software.

Codec's en dergelijke zijn altijd wel te verkrijgen, dus maak je daar niet te druk om.
Anti-virus is fijn om te hebben maar wanneer je via een betrouwbare weg aan je drivers kom kan je ook wel even zonder.
Torrents, kan je gebruiken, maar niet als je bezig bent met het stabiel maken van je systeem.

Gooi je ram modules in je pc met max 3GB in 32 bit, in jou geval zal ik zelf kiezen voor 2 GB. Of in het beste geval, steek er gewoon maar 1 in en hou die in slot 1.

Resume: hou je systeem (als windows al is geinstalleerd) zo simpel mogelijk. Mobo, processor (met koeler), RAM (1 stuk), HDD, Voeding.
Eventuele extra drivers die nog geinstalleerd zijn verwijderen.
Krijg je fouten met mem test?
Hier vandaan verdere testen uitbouwen, alles stap voor stap. Ga niet de fout in om even snel "dit en dat" nog te doen want dat kost alleen nog maar meer tijd.

Had je ook al bij je mobo fabrikant gechecked of je rammetjes compatible zijn?
Wat is de buglist voor je huidige bios?
Heeft kingston aanbevolen instellingen?

edit:
Ja is nogal dubbelop zie post 2 boven me.. damn dat verversen ook.
Drivers van Nvidia zijn vaak sets, dus grafische en chipset drivers
ja met het lager zetten bedoelde ik dat ik op de standaard instelling zette (1.8v, 667 mhz, 5-5-5-25)

op het moment is mn pc idd erg kaal, alleen drivers, firefox, flash en adobe reader staan er op als extra installaties.

Ik bouw al een tijdje mn eigen PC dus had ram al gecheckt voordat ik het had gekocht, was zelfs in de opstelling die ik origineel had (4x1GB dimms) alle tests gepassed volgens mobo fabrikant (zie linkje) :)

Cpu is ook compatibel (duh), mijn specifieke videokaart fabrikant niet maar het type wel (Club 3D, 8800GTS 320MB)

http://eu.msi.com/uploads/test_report/TR10_254.pdf

Kingston KHX6400D2LLK2/2GN 1G V Pass V Pass

Ben structureel te werk gegaan qua het opsporen van het probleem, maar ben bang dat het uiteindelijk toch aan mn mobo ligt.

wat de nvidia drivers betreft, video en chipset zijn apart (Geforce voor video, laatste is 190.38 WHQL 21 juli 2009) (Nforce voor Mobo Chipsets, laatste 15.25 WHQL, 16 maart 2009)

BIOS is laatste versie, voor zover ik kan vinden geen bugs.

Edit:

dit zijn de opties die ik bij timing in mn BIOS nu heb staan (voor geheugen):

Voltage: 1.95
memclock mode: 800mhz

CAS (CL) - 4
RAS to CAS (TRCD) - 4
RAS precharge time (TRP) - 4
Row Active Time (TRAS) - 12

Row to Row delay - Auto (idee waar dit op 'moet' staan?) kan kiezen uit 2t/3t/4t/5t/auto
Row Cycle time - Auto (same) kan keizen uit 11t tot 25t & auto

Bank interleaving - Enabled
Enable clock to all dimms - Disabled
CMD-ADDR Timing mode - 2T (andere optie 1T)
Software memory hole - Enabled

[ Voor 8% gewijzigd door Xasus op 22-07-2009 17:25 ]

• Xasus
updatetje

/PAE switch had geen effect, kreeg weer mooie BSOD

Kan denk ik dus aannemen dat mobo ergens gefrituurd is...kan zelf ook niet veel anders bedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Xasus op 22-07-2009 19:15 ]

Verwijderd

Wat je ook nog kan doen is het aanpassen van de volgende settings:
tras
trc
trfc

de instellingen moet je wel even nazoeken welke je precies moet hebben. Als je je trfc aanpas naar ongeveer 50 tot 60 (ergens in die range) kan je ook nog wat stabiliteit winnen.

Heb met OZC geheugen veel geheugen problemen hiermee weten te verhelpen.

Het kan zijn dat je moederbord de instellingen anders benoemd maar dat moet je even na kijken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 11:41
Na het installeren van je pci soundcard kreeg je weer problemen, misschien ligt het aan deze driver/hardware.

Geheugen is volgens jouw goed.

Zoek eens op je moederbord of er niet meer mensen met problemen zijn.

Dit zou ik proberen:

-Geen raid gebruiken.
-Computer aarden.
-Bios kontroleren of je iets misschien langzamer kan zetten, vaak heb je instelling als turbo of normaal, kies dus normaal. Je hebt ook moederborden die proberen de snelheden te optimaliseren, dus sneller te zetten, zet dit uit. Zie moederbord boekje.
-Installeer maar 1 geheugen reepje.(met meer reepjes is/kan instabieler zijn).
-Zet geheugen hoe hij moet staan, zoals bij de leverancier vermeld staat.
-Alle hardware wat je niet nodig hebt eruit doen, soundcard, ook printer, usb hubs etc.
-Installeer windows(liefst een andere versie, andere cd).
-Chipset driver installeren.
-Videokaart installeren. (je kan ook oude drivers proberen indien nieuwe niet werken).
-Andere hardware installeren die op moederbord zit.
-Installeer een andere firewall en een andere virusscanner(dus niks wat je nu hebt installeren). Dit zou je ook kunnen weglaten, maar dan moet je later je pc weer formateren).
-Geen flash en andere onnodige dingen installeren.
-Nu dus testen.

Indien dit werkt, dan steeds 1 software installeren en weer testen. Dit totdat je fouten tegenkomt.
Software alles nieuw downloaden, dus niet van oude cd's pakken, hier zitten misschien fouten in.

[ Voor 15% gewijzigd door jan99999 op 23-07-2009 12:59 ]

Pagina: 1