• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 18:13

Saven

Administrator

Topicstarter
Hey Tweakers,
Ik heb sinds een paar dagen een Dell Studio XPS 16 laptop met een P8600 @ 2,4ghz processor.

Nu wordt de laptop sowieso wel enigzins warm, vooral bij de mousepad. Maar is het erg dat de processor bij stressed 73 graden celcius wordt? af en toe een graadje of 2 er overheen.
Ik draai namelijk Prime en Coretemp

Dat is na ongeveer 10 minuten stressed. Idle is de temp ongeveer 55 graden.
Is dat te warm en moet ik Dell hier over bellen? Of is dat normaal voor een laptop.

De HDD is trouwens ongeveer 48 graden celcius na een lange tijd gebruik te hebben gemaakt van de laptop (messenger en beetje firefox enz.)

Thnx :)
Saven

Verwijderd

Lijkt me geen probleem. 73 graden is echt niet ontzettend heet, zeker niet voor een laptop.

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-05 23:33
Hallo Saven,

Ikzelf heb ook een Dell laptop: XPS M 1530 2,0 GHZ CPU en die wordt stressed ook al snel rond de 75 graden. Niks mis mee zover ik weet, laptop onderdelen worden altijd warmer, speel maar eens een game op je laptop en check na een half uur je temperatuur van je GPU maar eens!
Op zijn koelst wordt mijn CPU Core 0: 39, Core 1: 40, met internetten ook rondt de 55 graden en als de temp bij de 65 C is koelt de laptop zodanig dat binnen notime de CPU zijn cores weer rond de 40 C zitten.

Groeten,
PSP123

Verwijderd

Even gekeken bij mijn Thinkpad. Het betreft een Core2Duo 2.0 Ghz en deze wordt zo'n 65-70 graden bij een load van 1.91 1.12 1.85. Dit is onder Linux met een GlassFish server draaiende en een ontwikkel omgeving met een aantal grote projecten erin (welke vaak worden gecompiled). Idle is hij ook zo'n 50-55 graden.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Bedankt voor de replies :)

@PSP123: Mijn cpu komt alleen meestal niet beneden de 45 graden :P
Hij is bijvoorbeeld nu al een tijdje hard aan het blazen maar de temps blijven rond de 48 en 52 graden.
Dus jouw cpu blijft nog vrij koel haha.

Games heb ik nog niet eens getest ;) Moet ik ook maar even doen binnekort

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan ervoor zorgen dat ook de onderkant "vrij" is. Dit verbeterd de koeling vrij dramatisch.

Mijn oude Dell M9300 had nogal eens problemen wanneer ik hem plat op mijn buro had liggen met wat spullen er omheen. Hij viel dus gewoon uit.

Nadat ik hem op een goedkope laptop-stand had geplaatst had hij meer ruimte en aan de onderkant kon hij ook makkelijker zijn warmte kwijt. Daarna nooit meer vastlopers gehad. Niet door de warmte in ieder geval :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hm maar hij staat al op 4 kleine pootjes zegmaar, die zitten er standaard al onder. Of is dat te kort? :P

• DJ_Dip
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-03-2023
Zulke temperaturen zijn helaas vrij normaal voor laptops. Zoals PSP123 al zegt, laptoponderdelen worden over het algemeen warmer dan desktoponderdelen, dat heeft vooral te maken met de geringe ruimte die er is voor koeling, en een laptopkoeler sleep je ook niet graag overal mee naartoe :-)

• PSP123
Saven schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:52:
Bedankt voor de replies :)

@PSP123: Mijn cpu komt alleen meestal niet beneden de 45 graden :P
Hij is bijvoorbeeld nu al een tijdje hard aan het blazen maar de temps blijven rond de 48 en 52 graden.
Dus jouw cpu blijft nog vrij koel haha.

Games heb ik nog niet eens getest ;) Moet ik ook maar even doen binnekort
Mijn Dell XPS M1530 beschikt ook over een 9cell batterij waardoor de laptop wordt opgetild, hierdoor kan de laptop veel beter lucht aanzuigen. Is dit met die van jouw ook?
Zie volgende link voor afbeelding: http://www.notebookreview.com/assets/29191.jpg
Maar je hebt een goede keus gemaakt mooie laptop, 16 inch wel zwaar mss om mee te nemen, maar ik heb vaak ruimte gebrek op mijn 15 inch laptop scherm, 16 inch neem ik hoogstwaarschijnlijk ook wel als ik nog eens een andere laptop aanschaf.
En met die ATI videokaart heeft Dell ook een goede zet gezet, na de onbetrouwbare 8000 en 9000 series videokaarten van Nvidea met de bekende bugs die in de vorige serie XPS laptop reeks zat.
Indien mogelijk laat nog even weten wat de temperaturen van je videokaart/GPU stressed wordt, ik ben wel benieuwd of dat veel scheelt met de 8600 M GT 256 MB DDR 3 wat nu in mijn Dell zit.
CPUID Hardware Monitor is een ideaal programma om de temperaturen uit te lezen, mijn temperatuur na 1,5 uur Team Fortress 2 is 75 graden voor GPU, CPU CORE 0: 74, Core 1: 76 C, HD 46 C. ;)

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Maar is die hoge temperatuur niet slecht voor de processor dan?
edit: nope heb een 6cell

En ik heb de laptop nodig voor school, photoshopping enzo :P Dus dan kom ik niet echt makkelijk weg met de 13,3" studio xps hehe

Ik ga even dat progje downloaden wat je zei dan laat ik het even weten :)
Zit trouwens hier een full-hd scherm in :P Dat geeft sowieso wat meer ruimte

[ Voor 85% gewijzigd door Saven op 20-07-2009 16:21 ]

• PSP123
Saven schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:16:
Maar is die hoge temperatuur niet slecht voor de processor dan?
edit: nope heb een 6cell

En ik heb de laptop nodig voor school, photoshopping enzo :P Dus dan kom ik niet echt makkelijk weg met de 13,3" studio xps hehe

Ik ga even dat progje downloaden wat je zei dan laat ik het even weten :)
Zit trouwens hier een full-hd scherm in :P Dat geeft sowieso wat meer ruimte
Slecht voor je CPU, het is algemeen bekend hoe hoger de temperaturen hoe korter meestal de levensduur van je componenten, al kunnen CPU's en GPU's nogal hoge temperaturen aan hoor. Als je temperaturen rond de 90 C komen zou ik me pas echt zorgen gaan maken.
Ik heb nu net wat reviews op youtube over de Dell Studio XPS 16 bekeken het valt me op dat je beeldscherm met het openklappen helemaal voor de warmte uitlaat van je laptop komt niet echt handig lijkt mij!
Full Hd scherm nice! Ook met het bekijken van Full HD films. ;)

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Ja ik zit wel eigenlijk te twijfelen of ik hem terug moet sturen en de xps13,3 halen omdat die misschien wat makkelijker te vervoeren zal zijn.
Zit alleen een iets mindere draadloze kaart in, en de reso is natuurlijk iets minder. Aangezien ik hem toch voor school & photoshopping nodig heb ;(

Met die luchtuitlaat is idd wel een beetje krom, maar hij blokkeert het niet echt heel erg ofzo, is volgensmij genoeg ruimte nog tussen.

Ik ga eens even unreal tournament 3 installen en kijken wat ie doet :P

Verwijderd

Mijn olde laptop werd nog wel is 85 graden :X . Maar stuk ging hij nooit :+ .

Dus ja, het is geen probleen :) .

• PSP123
Saven schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:43:
Ja ik zit wel eigenlijk te twijfelen of ik hem terug moet sturen en de xps13,3 halen omdat die misschien wat makkelijker te vervoeren zal zijn.
Zit alleen een iets mindere draadloze kaart in, en de reso is natuurlijk iets minder. Aangezien ik hem toch voor school & photoshopping nodig heb ;(

Met die luchtuitlaat is idd wel een beetje krom, maar hij blokkeert het niet echt heel erg ofzo, is volgensmij genoeg ruimte nog tussen.

Ik ga eens even unreal tournament 3 installen en kijken wat ie doet :P
Zit ook maar een 9500 M videokaart, dat is wel een hele stap terug hoor tenopzichte van de videokaart die er nu in zit! Voor photoshopping is wel een goede videokaart nodig. Ikzelf heb ook maar een resolutie maar 1280 * 800 maar in jouw geval zou je van 1900*1080 terug gaan naar 1280* 720 en dat is ook een stap terug en geen full hd meer!
Overweeg dit dus maar eerst goed voordat je het van plan bent!

Verwijderd

PSP123 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 17:16:
[...]

Zit ook maar een 9500 M videokaart, dat is wel een hele stap terug hoor tenopzichte van de videokaart die er nu in zit! Voor photoshopping is wel een goede videokaart nodig. Ikzelf heb ook maar een resolutie maar 1280 * 800 maar in jouw geval zou je van 1900*1080 terug gaan naar 1280* 720 en dat is ook een stap terug en geen full hd meer!
Overweeg dit dus maar eerst goed voordat je het van plan bent!
zo belangrijk is de vidkaart bij photoshop toch helemaal niet?
tenminste dat heb ik altijd begrepen. Een goede videokaart wil wel (minimaal) helpen, maar het meeste wordt nog steeds door de cpu gedaan. Een gpu is namelijk ontwikkeld om 2d beeld weer te geven uit 3d animaties e.d. (krijg het moeilijk uitgelegd, maar google maar eens). Dit gebeurt door geometrische berekeningen en nog veel meer (google). Aangezien PS zo goed als 2d is heb je aan een gpu uiteindelijk niet al te veel.

een goede cpu is dus wat je nodig hebt, de videokaart is niet zo belangrijk. Hij moet juist de resolutie ondersteunen waarmee je wilt werken.

EDIT:
oh ja, correct me if I'm wrong uiteraard

• PSP123
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 19:30:
[...]

zo belangrijk is de vidkaart bij photoshop toch helemaal niet?
tenminste dat heb ik altijd begrepen. Een goede videokaart wil wel (minimaal) helpen, maar het meeste wordt nog steeds door de cpu gedaan. Een gpu is namelijk ontwikkeld om 2d beeld weer te geven uit 3d animaties e.d. (krijg het moeilijk uitgelegd, maar google maar eens). Dit gebeurt door geometrische berekeningen en nog veel meer (google). Aangezien PS zo goed als 2d is heb je aan een gpu uiteindelijk niet al te veel.

een goede cpu is dus wat je nodig hebt, de videokaart is niet zo belangrijk. Hij moet juist de resolutie ondersteunen waarmee je wilt werken.

EDIT:
oh ja, correct me if I'm wrong uiteraard
@tommm

Je zou best gelijk kunnen hebben wat je zegt over de videokaart en photoshop, maar het is een feit als je van een ATI 3670 naar een 9500M gaat een stap terug is! ;)

Verwijderd

PSP123 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 19:58:
[...]

@tommm

Je zou best gelijk kunnen hebben wat je zegt over de videokaart en photoshop, maar het is een feit als je van een ATI 3670 naar een 9500M gaat een stap terug is! ;)
inderdaad :Y)

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hm zijn deze maximum temps niet een beetje hoog? :P Na een half uurtje CoD4 op full-hd reso en alles op max

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4a65e320abc3c/4a65e320950f4-temps.jpg

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

nee dit zijn vrij normale temperaturen voor een laptop ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:54
M'n oude packard bell met een AMD Mobile Sempron 3000+ werd wel heel graag warm hoor :+

65°C idle en 85°C ~ 87°C stressed en na 3 jaar werkt hij nog steeds. Ik zou me niet teveel zorgen maken :)

En anders kan je nog steeds voor thuis een laptop cooler kopen wat ook wel effectief werkt (20°C minder bij stressed maar de onderkant van de laptop was wel open!)

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik gewoon eens kijken naar zoeits

Afbeeldingslocatie: http://www.quadcooler.com/products/coolers/quad_diagram847a.jpg

Hoeft helemaal niet duur te zijn en kan flink wat graden schelen (vooral in de zomer)

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Thnx voor de comments :) Zo'n koeler is misschien wel wat voor thuis hehe

• PSP123
Saven schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 17:43:
Hm zijn deze maximum temps niet een beetje hoog? :P Na een half uurtje CoD4 op full-hd reso en alles op max

[afbeelding]
Niks mis mee met de temperaturen, haal ik ook met de game The Sims 3. :P
Pagina: 1