Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug een nieuw systeem gekocht en omdat ik geen gigantische audiofiel ben, vind ik een onboard geluidssysteem over het algemeen wel voldoende. De Asus P5QL is het moederbord van mijn configuratie geworden, mede vanwege de digitale coax-aansluiting die ik in m'n 5.1-receiver kan pluggen.
Na alle driver-updates en dergelijken tests van RealTek (fabrikant van de onboard soundchip) gerund en een DVD met Dolby Digital gespeeld en inderdaad, 5.1 surround sound kwam mij ter ore (bevestigd door het "used speakers"-display op m'n receiver).

Echter, games weten geen 5.1 te produceren, ik krijg slechts stereogeluid door. Ik heb het geprobeerd met onder meer Anno 1404, Crysis, Wolverine en Overlord 2. Zelfs als ik hard in de opties zeg "5.1 Surround" onder de geluidsopties, krijg ik 2.0 door. Asus zegt doodleuk dat het aan de fabrikant van de games ligt (lijkt me sterk aangezien het vrijwel allemaal verschillende ontwikkelaars zijn). Kan iemand hier mij meer duidelijkheid over dit gedoe verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:10

FeaR

In GoT we trust

Ik heb het hier ook met mijn Rampage Formula.
DVD"s welke DD of DTS 5.1 bevatten worden via bitstream gewoon 1 op 1 naar de receiver verzonden.
Alleen pc-games hebben voor zover ik weet geen DD of DTS codec, dus vandaar dat het niet 1 op 1 verzonden kan worden.

Dus als je volgens mij 5.1 uit spellen wilt halen moet je of alles analoog aansluiten via de multi in van je receiver. Of je moet zo'n geluidskaart halen met DTS Connect of DD Live, welke dus on the fly 5.1 maken. Al is dat natuurlijk niet zo goed als echt 5.1...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Met analoog is het nog niet verholpen bij mij :s
Heb hetzelfde probleem met mn Asus P5W DH Deluxe maar heb het inmiddels opgegeven en er is een creative titanium onderweg :9
(Speakerset is wel de G51)

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels opgelost door een Sound Blaster X-Fi Titatinium in de kast te plaatsen. Eindelijk is mijn PC gelijkwaardig aan de consoles hier in huis. Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36
Misschien wat laat, maar bij mij werkt de spdif pas goed als windows ingesteld staat op 'stereospeakers voor het bureaublad'.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.