[Excel 2007] Automatische vind en highlight functie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dokter Bibber
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-06 13:37
Ik zit met een probleempje dat volgens mij niet te moeilijk op te lossen is, hoewel ik er al enkele dagen mee worstel. Ik ben dan ook een ontzettende Excel noob.
Ik zou graag een formule in Excel gebruiken die de tekst uit de cel in kolom A opzoekt in kolom B en indien gevonden dat op welke manier dan ook aangeeft. Eigenlijk hetzelfde principe als Ctrl-F met de extra functie dat de cel gemarkeerd wordt. En dan automatisch voor ong 900 cellen.

Het probleem dat ik heb is dat de termen in kolom A algemene termen zijn (internationale aanduiding van genen) en kolom B dezelfde internatinale namen bevat met synoniemenen en soms uitgeschreven afkortingen erbij, en dat alles in 1 cel.

De Find en Search funcite krijg ik niet aan de praat in een table array en de Vlookup functie krijg ik niet aan de praat met een partial match.

Ik heb een fuzzy vlookup geprobeerd, maar die kijkt naar overeenkomende characters en pikt er een hele hoop vals positieven uit. Ik ben dus echt naar de functionaliteit van Ctrl-F opzoek, kijken naar een exacte match van de internationale gennamen, waardan ook in alle cellen van een hele kolom.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en er hier een Excel-god is die me kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76472

vlookup kijkt toch naar de exacte match? of wat gebruik je als laatste in de formule: false or true?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dokter Bibber
Vlookup kijkt naar exacte match, maar omdat de tekst in kolom A =/ tekst in kolom B ( Kolom B bevat wellicht wel de tekst van kolom A) vind hij niks.

Voorbeeld:

Kolom A Kolom B

PDCD4 PDCD4 (Programmed Cell Death 4)

Ik vind met Vlookup niks, hoewel de tekst uit kolom A wel in kolom B vermeld is.

-Edit- Ik vind wel wat btw, maar niet de goede vermelding. Ik vind bijvoorbeeld met =VLOOKUP(A446;F:F;1;TRUE) het broertje van eerdergenoemd voorbeeld, PDCD1. Ik ben dus op zoek naar een formule die me de exacte naam laat vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Dokter Bibber op 20-07-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
• If range_lookup is FALSE and lookup_value is text, you can use the wildcard characters — the question mark (?) and asterisk (*) — in lookup_value. A question mark matches any single character; an asterisk matches any sequence of characters. If you want to find an actual question mark or asterisk, type a tilde (~) preceding the character.
Oftewel:
code:
1
=VLOOKUP("*"&A446&"*";F:F;1;FALSE)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dokter Bibber
Het werkt, bedankt!
Het stomme is dat ik dit al geprobeerd had, alleen dan op een Nederlandse versie van Office, waar ik waarschijnlijk een spelfout in de vertaling heb gemaakt....

Maarja, even goed bedankt!