Voor mijn site moet je inloggen om er gebruik van te maken. Zoals bij zoveel sites is er ook de mogelijkheid om de login te onthouden.
Om dit mogelijk te maken, heb ik zoiets in de PHP staan:
Een mogelijke oplossing die in me opkomt is een aparte tabel aanmaken voor de sessies, en op basis van de sessie kijken welke gebruker daarbij hoort. Nu doe ik dat nog andersom: de sessies worden opgeslagen in de tabel van de gebruikers. Dat omgooien is dus een behoorlijk werkje, en ik vraag me af of iemand hier een andere (simpeler) oplossing voor heeft?
Om dit mogelijk te maken, heb ik zoiets in de PHP staan:
- Creëer een eigen (non-PHP) sessie id met een random string
- Stop die in een cookie
- Voeg die toe aan een veld in de database (bij de rij van die gebruiker), scheid daarin de id's d.m.v. een puntkomma.
- Vergelijk bij het bezoeken van de pagina de sessie id in de cookie met de waarden in de database.
- Als iemand uitlogt (via de knop) wordt de cookie verwijderd en de bijbehorende sessie id uit de database gehaald.
Een mogelijke oplossing die in me opkomt is een aparte tabel aanmaken voor de sessies, en op basis van de sessie kijken welke gebruker daarbij hoort. Nu doe ik dat nog andersom: de sessies worden opgeslagen in de tabel van de gebruikers. Dat omgooien is dus een behoorlijk werkje, en ik vraag me af of iemand hier een andere (simpeler) oplossing voor heeft?
Tjolk is lekker. overal en altijd.