[PR] Review van een product dat nog niet te koop is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 21:04
productreview: Microsoft Windows 7 Ultimate review door Verwijderd

Lijkt mij vreemd dat je een productreview kan geven van een product dat nog niet te koop is. Natuurlijk kun je in het geval van Windows 7 je beoordeling baseren op een (pre-)RTM build, maar dit lijkt me niet de bedoeling. Hoort de productreview niet afgeschermd te zijn tot het moment dat het product daadwerkelijk te koop is?

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Mijn eigen topic maar eens kicken dan.

Hier nog een voorbeeld:

productreview: Popcorn Hour C-200 review door MasterMaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 21:00
Lastig punt. Ik werk zelf op de Pricewatch afdeling, vlak naast de redactie van Tweakers. Het gebeurt maar al te vaak dat je hier een final product, bijvoorbeeld een laptop, langs ziet komen voordat het apparaat goed en wel te koop is. Het is dus niet gezegd dat omdat het apparaat nog niet op de markt is, je het nog niet in handen hebt gehad. Afgezien daarvan kunnen wij eigenlijk überhaupt niet controleren of iemand een product wel of niet in handen heeft gehad voordat hij of zij er een review over schrijft. In dit geval heeft vooral MasterMaarten de schijn wel aardig tegen inderdaad (al wordt er op de nederlandse Popcorn Hour website een releasedatum van begin augustus aangegeven).

Als je op dit forum kijkt dan is er ook al zó veel over de C200 bekend dat je MasterMaarten haast het voordeel van de twijfel moet geven. Van Windows 7 is bekend dat het af is, en zelfs met de previews kun je een aardig goed beeld hebben, genoeg om er een mening op te baseren. Liever een review van een net-niet-af versie dan geen review wat mij betreft :).

http://twitter.com/randalpeelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Tjah.....het probleem is dan dat het een review is en niet een preview hè ;). Een product beoordelen dat nog in de ontwikkelingsfase zit is tricky. Windows 7 beoordelen op stabiliteit op basis van een pré-RC versie lijkt me bijvoorbeeld niet terecht.

Over C200 is inderdaad al veel bekend, maar het meeste is sencond hand info. Zeker op het moment dat de review is gepost.

Het probleem is dat bij een simpele review helemaal geen info is over hoe en waarop de reviewer zijn mening heeft gebaseerd. Zelf zou ik wel willen zien of het om een review of een preview gaat. De beoordeling blijft wel de gehele looptijd van het product meewegen in de pricewatch.

Als iemand dan toch een preview wil geven laat hij/zij dit dan doen in een uitgebreide review en zet de simpele reviews pas aan zodra het product te koop is/prijzen van in de pricewatch staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Ik zie epic_fail. Dat zegt al genoeg, een karmahoer die iedereen probeert tegen elkaar op te zetten met 0,0 toegevoegde waarde.

Ik zeg haox.

Excuses voor mijn flamerige gedrag, maar dat die epic_fail geband is is een zegen voor GoT!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 21:00
Je mag er in dit geval inderdaad vanuit gaan dat de reviews op zijn minst op een product zijn gebaseerd dat nog niet af is. Daarnaast is het erg aannemelijk dat de laatste review gebaseerd is op specificaties en niet op ervaring. Hoe dan ook lijkt het mij onhaalbaar om actief te controleren op de echtheid van reviews. We kunnen immers voor de wel gereleasede producten ook niet meten hoe lang iemand ervaring met het product heeft.

http://twitter.com/randalpeelen

Pagina: 1