Hallo,
Ik zit met het volgende probleem. Ik wil mijn pc via internet laten opstarten zodat ik deze op afstand kan besturen. Ik wil de pc niet 24/24 aan hebben staan, dus ik wil WOL online gaan gebruiken.
Ik heb diverse tutorials gelezen en diverse zoekacties in google en diverse engelse forums doorgelezen maar ik kom er niet uit.
Even mijn netwerk en pc opstelling.
Router/modem 1:
- Experiabox gigaset SX551 (grijze)
- ip adres 192.168.2.1
- subnetmask 255.255.255.0
- (hoge)poort geforward naar ip adres pc die opgestart dient te worden
- in experiabox bij DHCP client ingesteld MAC adress NIC en ip adres PC.
PC 1 in netwerk (van mijn vader) hoeft geen wake on lan. Verbinding via Wifi.
Router 2 (als repeater ingesteld AP - WDS)
- Digiconnect WIC328
- ip adres 192.168.2.100
- poort forwarden hetzelfde als experiabox
- DHCP uitgeschakeld (als ik deze inschakel dan heeft PC geen internet)
PC 2 (mijn pc)
- mobo Gigabyte GA EP45 DS3R
- NIC realtek RTL 8111C (laatste drivers geïnstalleerd)
- ip adres via DHCP
Instellingen:
- Bios ACPI: S3
- Bios, PME event wake up: enabled
- hardware settings NIC: WOL via magic packet en toestaan dat dit apparaat de pc uit standby mag halen
- overige energie besparings activiteiten in standby uitgeschakeld in hardware settings NIC.
Ik heb getest of de packetjes aankomen als de pc aan staat via wolsniffer en wireshark. En ze komen gewoon aan op mijn MAC adress. Om ze te versturen gebruik ik het programmatje van depcius Wolgui en ook via de zite van depcius heb ik het packetje verstuurd.
Als de pc in S3 of S5 stand is kan ik de pc binnen 5 minuten "wakker maken". Daarna, helaas pindakaas.
Wat heb ik geporbeerd:
- statisch ip adres pc
- poort forwarden naar broadcast ip 192.168.2.255 maar dat slikt de experiabox niet.
- geprobeerd de subnetmaks aan te passen naar bijv 255.255.255.128 zodat ik een poort kan forwarden naar broadcast ip 192.168.2.127. Maar ik kan het subnetmast van mijn EB niet aanpassen, terwijl in de handleidingen van de SX511 staat dat dit wel zou moeten kunnen. (waarschijnlijk heeft KPN deze optie geblokkeerd).
- statisch ARP in stellen in de router via telnet. Telnet wordt niet geaccepteerd door EB.
De hamvraag is dan ook kan ik WOL online werkend krijgen met deze opstelling of moet ik 1 meerdere delen aanpassen vervangen.
Even een kleine note. Is het noodzakelijk dat de NIC led aanblijven in standby. De ene zegt van wel en de ander zegt van niet, dit zou mobo/NIC afhankelijk moeten zijn. Ik ga er dus vanuit, omdat mijn pc wel opstart binnen de 5 minuten, dat deze wel spanning heeft in S3 en S5.
Ik wacht met spanning jullie reacties af.
Ik zit met het volgende probleem. Ik wil mijn pc via internet laten opstarten zodat ik deze op afstand kan besturen. Ik wil de pc niet 24/24 aan hebben staan, dus ik wil WOL online gaan gebruiken.
Ik heb diverse tutorials gelezen en diverse zoekacties in google en diverse engelse forums doorgelezen maar ik kom er niet uit.
Even mijn netwerk en pc opstelling.
Router/modem 1:
- Experiabox gigaset SX551 (grijze)
- ip adres 192.168.2.1
- (hoge)poort geforward naar ip adres pc die opgestart dient te worden
- in experiabox bij DHCP client ingesteld MAC adress NIC en ip adres PC.
PC 1 in netwerk (van mijn vader) hoeft geen wake on lan. Verbinding via Wifi.
Router 2 (als repeater ingesteld AP - WDS)
- Digiconnect WIC328
- ip adres 192.168.2.100
- poort forwarden hetzelfde als experiabox
- DHCP uitgeschakeld (als ik deze inschakel dan heeft PC geen internet)
PC 2 (mijn pc)
- mobo Gigabyte GA EP45 DS3R
- NIC realtek RTL 8111C (laatste drivers geïnstalleerd)
- ip adres via DHCP
Instellingen:
- Bios ACPI: S3
- Bios, PME event wake up: enabled
- hardware settings NIC: WOL via magic packet en toestaan dat dit apparaat de pc uit standby mag halen
- overige energie besparings activiteiten in standby uitgeschakeld in hardware settings NIC.
Ik heb getest of de packetjes aankomen als de pc aan staat via wolsniffer en wireshark. En ze komen gewoon aan op mijn MAC adress. Om ze te versturen gebruik ik het programmatje van depcius Wolgui en ook via de zite van depcius heb ik het packetje verstuurd.
Als de pc in S3 of S5 stand is kan ik de pc binnen 5 minuten "wakker maken". Daarna, helaas pindakaas.
Wat heb ik geporbeerd:
- statisch ip adres pc
- poort forwarden naar broadcast ip 192.168.2.255 maar dat slikt de experiabox niet.
- geprobeerd de subnetmaks aan te passen naar bijv 255.255.255.128 zodat ik een poort kan forwarden naar broadcast ip 192.168.2.127. Maar ik kan het subnetmast van mijn EB niet aanpassen, terwijl in de handleidingen van de SX511 staat dat dit wel zou moeten kunnen. (waarschijnlijk heeft KPN deze optie geblokkeerd).
- statisch ARP in stellen in de router via telnet. Telnet wordt niet geaccepteerd door EB.
De hamvraag is dan ook kan ik WOL online werkend krijgen met deze opstelling of moet ik 1 meerdere delen aanpassen vervangen.
Even een kleine note. Is het noodzakelijk dat de NIC led aanblijven in standby. De ene zegt van wel en de ander zegt van niet, dit zou mobo/NIC afhankelijk moeten zijn. Ik ga er dus vanuit, omdat mijn pc wel opstart binnen de 5 minuten, dat deze wel spanning heeft in S3 en S5.
Ik wacht met spanning jullie reacties af.
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT