DHCP-server conflicteert met manual IP-adressen?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:02

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb 'n netwerkje thuis met 'n paar pc's die ik wil voorzien van specifieke (192.168.1.xx) adressen. Ik heb echter ook apparaten waar ik niet handmatig een IP-adres, DNS, etc van kan instellen.

Kan ik mijn router wel instellen als DHCP-server, en tóch apparaten in het netwerk voorzien van vaste adressen? (ik kan bij mijn router een start-range opgeven, die ik expres natuurlijk ver uit de buurt laat van de "vaste nummers") Of krijg ik dan conflicten en kan een router "verplichten" de DHCP-service af te nemen o.i.d.? Of zeg ik nu wat geks? :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:09

Tys

Als je het netjes wilt doen, gebruik dan reserveringen ..
Excluden uit de range en dan handmatig instellen kan ook, maar dan verlies je het overzicht in de DHCP server.

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• fonzamundo
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wat jij wilt is perfect mogelijk.

Je stelt op de pc's die niet van de DHCP-server moeten gebruik maken gewoon alles manueel in. Diegene die hun adres dynamisch moeten krijgen, krijgen geen instellingen.

Je moet inderdaad ervoor zorgen dat de vast adressen niet in de pool van de DHCP-service liggen (dus bv. tien nummer verder laten starten en de eerste tien gebruiken voor de vaste instellingen).

@ Hierboven: reserveringen kan ook. DHCP-overzicht behoud je toch als je hem gewoon een paar adressen verder laat starten en voor jezelf onthoudt dat deze gebruikt worden voor de vaste adressen.

[ Voor 19% gewijzigd door fonzamundo op 20-07-2009 12:39 . Reden: Reactie op bovenstaande post ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fonzamundo schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:38:
Wat jij wilt is perfect mogelijk.

Je stelt op de pc's die niet van de DHCP-server moeten gebruik maken gewoon alles manueel in. Diegene die hun adres dynamisch moeten krijgen, krijgen geen instellingen.

Je moet inderdaad ervoor zorgen dat de vast adressen niet in de pool van de DHCP-service liggen (dus bv. tien nummer verder laten starten en de eerste tien gebruiken voor de vaste instellingen).
Routers van tegenwoordig geven soms alleen toegang tot apparaten die IP-adressen hebben binnen de DHCP-range. Dat is bij de Experia box die ik heb (de zilvere versie) wel het geval namelijk.

Grootste kans dat het (gelijk) werkt door middel van DHCP-reserveringen in de router.

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

spaceboy schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:34:
Ik heb 'n netwerkje thuis met 'n paar pc's die ik wil voorzien van specifieke (192.168.1.xx) adressen. Ik heb echter ook apparaten waar ik niet handmatig een IP-adres, DNS, etc van kan instellen.

Kan ik mijn router wel instellen als DHCP-server, en tóch apparaten in het netwerk voorzien van vaste adressen? (ik kan bij mijn router een start-range opgeven, die ik expres natuurlijk ver uit de buurt laat van de "vaste nummers") Of krijg ik dan conflicten en kan een router "verplichten" de DHCP-service af te nemen o.i.d.? Of zeg ik nu wat geks? :)
Meestal heeft een router DHCP server geen mogelijkheden tot reserveringen, anders is dat zoals aangegeven een optie.
Wat je kunt doen(zoals je zelf al aangeeft) is je de DHCP server van je router vanaf een bepaald adres laten werken, bijv 100-254, zodat je adressen van buiten deze range handmatig kunt toewijzen. Of dit ver uit elkaar ligt of niet boeit niet. een adres buiten de DHCP range is een adres buiten de range en zal nooit door de DHCP worden uitgegeven.
Een router/DHCP server kan nooit geen machines in het netwerk segment verplichten een adres af te nemen bij deze DHCP server. Er zou in een netwerk design hooguit rekening mee kunnen worden gehouden dat enkel adressen binnen de DHCP range toegang krijgen tot (bepaalde) netwerkresources. Maar ook dit dient dan per resource te worden aangegeven(firewall configuratie).

if you pay peanuts, you get monkeys

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:42
Ik heb hier toch meerdere router gezien die allemaal de mogelijkheid hebben om op basis van MAC adres een ip adres te reserveren. Dat waren netgear,linksys & apple routers. Allemaal huis tuin en keuken modellen.

Of mis ik iets in dit verhaal?

[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 20-07-2009 12:53 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als het goed is controleert een PC voordat hij een DHCP adres besluit te accepteren of het echt vrij is. Je hebt ook een grote kans dan je DHCP server vanaf onderaf dynamische adressen uit gaat geven uit de DHCP reeks. Je kan dan ook nog je statische adressen uit het bovenste deel van je reeks pakken dit zal dan ook 99% van de tijd prima werken.

[ Voor 6% gewijzigd door TrailBlazer op 20-07-2009 12:56 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03 09:50

Pixeltje

Woo-woohoo!

lowfi schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:53:
Ik heb hier toch meerdere router gezien die allemaal de mogelijkheid hebben om op basis van MAC adres een ip adres te reserveren. Dat waren netgear,linksys & apple routers. Allemaal huis tuin en keuken modellen.

Of mis ik iets in dit verhaal?
Nee, dat heb je goed. mijn Linksys router kan dat ook, en daar maak ik ook graag gebruik van. Alle computers en laptops in huis hebben een vast IP adres, maar bijvoorbeeld mijn telefoon krijgt een door DHCP toegewezen adres als deze verbinding maakt het het netwerk.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Je kan bv. de DHCP scope laten beginnen bij 192.168.1.50 en hoger... De vaste IP adressen (bv. printserver, NAS enz...) doe je bv. 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.49.

De eerste 192.168.1.1 is voor je router.

Geen probleem hoor...

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-03 21:47

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:33:
Je kan bv. de DHCP scope laten beginnen bij 192.168.1.50 en hoger... De vaste IP adressen (bv. printserver, NAS enz...) doe je bv. 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.49.

De eerste 192.168.1.1 is voor je router.

Geen probleem hoor...
Heb je de rest van het topic wel gelezen :?

Ikzelf kies in dat geval altijd voor een reservation in de DHCP tabel. Niet alleen heb je dan altijd alle IP's onder een overzicht, je kan ook een stuk eenvoudiger forwarden (neem aan dat het statische adres daarom gekozen is).

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1