Toon posts:

Advies gevr. op te zetten netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Heb advies nodig. Voor een afstudeer project, heb ik de volgende opdracht.

Zet een netwerk op voor een bedrijf met 15 gebruikers. Het beheer van het totale netwerk, inclusief de werkstations moet makkelijk op afstand beheerd kunnen worden door een externe partij.

Er moet komen;
-Een domeincontroller
-Een exchange server
-Een file server
-Een Terminal server
-Een backup server
-12 gebruikers

Wat is het beste netwerk, wat stabiel, goedkoop en makkelijk op afstand te beheren is. Graag jullie advies hierin om de opdracht zo goed mogelijk te kunnen beordelen op haalbaarheid en juistheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2009 12:07 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 17:30

qless

...vraag maar...

Is het niet de bedoeling dat je dat zelf eens uitzoekt voor een afstudeer opdracht?

Als je al begint over exchange dan weet je het antwoord toch ook wel?

[ Voor 30% gewijzigd door qless op 20-07-2009 11:57 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:28
Wat wil je eigenlijk weten?

We gaan hier natuurlijk geen kant en klare oplossing neerpleuren en dat lijkt me ook niet echt verstandig als het een afstudeerproject betreft.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-03 17:48

dlmh

Lo-Fi

GoT is niet het "plemp je huiswerkopdrachten-maar-neer"-forum. Het doel van een (afstudeer)-opdracht is dat je het zelf uitzoekt, daar leer je wat van.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het fout geformuleerd zie ik. Het afstudeer opdracht is niet voor mij. Ik heb dit als afstudeer opdracht aan een stagaire meegegeven.
De bedoeling is dat straks het plan ook daadwerkelijk uitgevoert zal gan worden. Echter wil ik het plan van mijn stagaire straks vergelijken met de ervaringen van de ervaren ICTérs, alvorens ik een accountmanager opdracht ga geven om een offerte te maken. De prijzen en de plannen onderling verschillen enorm. Zie door het bomen het bos niet meer.

Wat ik graag zou willen weten hoe de ervaren ICTérs dit zelf zouden opzetten? Met welke hard- en software?

Hoe is dit bij jullie in het bedrijf gerealiseerd?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2009 12:06 ]

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Afhankelijk van het groeipad van het bedrijf is een Small Business Server een optie, dit is echter mijn mening op basis van de huidige info. Als er SQL databases bijkomen of andere performance slurpende zaken kan het er snel anders uitzien.

Verwijderd

De DC en fileserver kunnen wel in 1 physieke servers samen geplaatst worden , er zijn toch niet zoveel workstations dat kan ie makkelijk aan met de huidige hardware,
alle windows servers kunnen "gratis" 2 remote desktop connections aan , daar hoef je ze geen terminal server voor te maken , want dat kost weer extra geld.

Om ze remote te benaderen moet je een port forwarding rule in hun firewall/router maken , gebruikt het liefst een ruleset bv alleen ip adres x.x.x.x mag er door komen en een andere port (dus geen 3389),
eventueel ssh installeren (dan kun je secure connecten via rdp)

Over exchange daar heb ik geen ervaring meer mee de laatste jaren ..

• fonzamundo
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Volgens mij 4 servers:

- DC en file server (zoals hierboven al gezegd perfect haalbaar gezien het beperkt aantal gebruikers
- Terminal server (moet sowieso uit veiligheidsredenen apart)
- Exchange-server (kan als het echt moet samen met de Terminalserver, maar raad ik je niet aan!)
- Backup-server

Beheren kun je allemaal door idd een port forwarding in de router in te stellen en zo te connecteren op de Terminalserver. Kan je van daaruit prima via Extern bureaublad de overige servers beheren.

Alternatief is bv. de Teamviewer software: deze heeft ook modules voor extern beheer (maar die zijn wel niet gratis).

Naar software toe is SBS handig door de geïntegreerde functies. Windows Standaard kan ook, maar die komt natuurlijk zonder TS / Exchange en die zijn best prijzig...

Verwijderd

SBS is inderdaad handig en erg goedkoop, echter moet een SBS bak altijd de domain controller zijn. Wil je dat?
Alles zit dan op 1 machine. Als die crashed, ben je even bezig met opbouwen.

Mijn ervaring was met een SBS 2000 server. Super traag en ontzettend veel werk om het te migreren. Wellicht dat de 2003 versie beter is, maar geen ervaringen mee.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen met de SBS 2003 versie.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2009 13:39 ]

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:26
Je zou het volgende kunnen overwegen:

1x SBS 2008 Server ( dus DC, Exchange, File ) met 10 extra licenties ( SBS 2008 heeft al standaard 5 CAL's, dus je zou er 10 extra kunnen nemen ivm toekomstige uitbreidingen )
1x 2008 Server Standaard met TS-CAL's ( hier moet je dus aparte CAL's voor nemen, je mag niet die van de SBS doos nemen )

Inderdaad: 2008 versie genomen van beide, omdat volgens mij 2003 niet meer leverbaar is door de distri.

Mogelijke inrichting van de SBS-doos (bijv. HP ProLiant ML310 / ML330 series )

2x 500GB HD voor OS en Exchange ( in RAID 1 )
3x 500GB HD voor file ( in RAID 5 )
8 GB geheugen ( evt. meer )
1x Ultrium Tape drive voor backup incl. tapes
1x HP Smart Array in de server om je RAID op te bouwen

Terminal Server opbouw (bijv. HP ProLiant ML115 / ML150):

2x 250GB voor OS
4GB geheugen (afhankelijk van aangeboden applicaties)
Koppeling aanmaken naar shares op de SBS-doos

Profielen van gebruikers kun je laten verwijzen naar profile-shares op de SBS-doos of deze op de TS-doos laten staan. Dit is gewoon een keuze in de inrichting.

Beide gekoppeld aan een goede netwerkswitch ( 3com, cisco, etc ). Router erbij hangen met RDP-koppelingen naar beide servers.

Motivatie SBS 2008:

SBS 2008 bevat Windows Server 2008 icm Exchange 2007. Als je deze samen met een server koopt, kom je in aanmerking om een OEM versie aan te schaffen. Hetzelfde geldt voor de 2008 Server Standaard doos.

Als je dus een losse Windows 2008 Server licentie aanschaft, mag je deze wel in OEM variant aanschaffen, maar Exchange moet je dan als los retail pakket erbij aanschaffen. Exchange is ook niet in OEM leverbaar. Bovendien moet je dan ook voor iedere server variant ( 2008 server en Exchange 2007 ) losse licenties aanschaffen, die meer kosten dan SBS-2008 licenties.

Als je bijvoorbeeld de SBS-2008 Premium versie aanschaft, krijg je er ook een versie MS SQL 2008 Standard editie bij ( http://www.microsoft.com/netherlands/sbs/versies.aspx ).

Nog extra:

Aangezien je een groot aantal licenties aanschaft ( Server licenties, CAL's + TS-CAL's ) kom je bovendien ook nog in aanmerking van Open Licensing van Microsoft. Hierbij kun je eenvoudig extra licenties aanschaffen in de toekomst.

Note ter toevoeging:

Uiteraard staat de opbouw van de SBS- en 2008Server doos geheel ter uwer eigen invulling. Ik geef alleen maar een mogelijke inrichting van deze servers aan.
SBS is inderdaad handig en erg goedkoop, echter moet een SBS bak altijd de domain controller zijn. Wil je dat?
Alles zit dan op 1 machine. Als die crashed, ben je even bezig met opbouwen.
Waarom wil je een SBS machine geen DC laten zijn ? Daar is toch an sich niks mis mee ? Ook het opnieuw opbouwen van een losse Exchange machine duurt even. Het is gewoon een kwestie van goed je backups bijhouden. Gepland onderhoud is uiteraard ook een vereiste.

[ Voor 8% gewijzigd door nextware op 20-07-2009 14:02 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:44

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:03:
Wat ik graag zou willen weten hoe de ervaren ICTérs dit zelf zouden opzetten? Met welke hard- en software?
Begin met het boven water halen van de eisen en wensen die aan de omgeving gesteld worden.

Alle technische oplossingen die verzonnen kunnen worden moeten immers hieraan getoetst worden.

Het enige wat tot nu toe genoemd is dat de omgeving momenteel door 15 personen gebruikt wordt en dat beheer remote uitgevoerd moet worden. Zaken die ik mis, zijn oa:
  • Gewenste beschikbaarheid
  • Schaalbaarheid
  • Eisen aan backup (hoeveel dagen terug, hoe snel moet er gerestored kunnen worden)
  • Internettoegang
  • Eisen aan het lokale netwerk
  • eisen mbt Printen, faxen en scannen
  • etc.
Ik kan wel 100 oplossingen gaan verzinnen, zonder te weten waar de oplossing aan moet voldoen kan echter niet met zekerheid gezegd worden of de oplossing ook voldoet. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 20-07-2009 14:12 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Ja om nog dieper in details te treden hebben we meer info nodig. Maar zo te lezen is het begin er al. Ben wel straks erg benieuwd naar het resultaat.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:54:
Hallo Tweakers,

Heb advies nodig. Voor een afstudeer project, heb ik de volgende opdracht.
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:03:
Ik heb het fout geformuleerd zie ik. Het afstudeer opdracht is niet voor mij. Ik heb dit als afstudeer opdracht aan een stagaire meegegeven.
De bedoeling is dat straks het plan ook daadwerkelijk uitgevoert zal gan worden. Echter wil ik het plan van mijn stagaire straks vergelijken met de ervaringen van de ervaren ICTérs, alvorens ik een accountmanager opdracht ga geven om een offerte te maken. De prijzen en de plannen onderling verschillen enorm. Zie door het bomen het bos niet meer.

Hoe is dit bij jullie in het bedrijf gerealiseerd?
Mja, sorry, ik kan hier nog steeds niets mee. Als je zelf een ontwerpje maakt, en dat eens tegen ons aanhoudt vind ik het prima. Maar dan zou je het wel in de juiste hoek moeten zetten. Dit heeft veel meer met Serversoftware en Windows Servers te maken dan met Netwerken

Verder kan jij met ruim 10 jaar ervaring toch ook wel op je klompen nagaan wat je nodig hebt, en waaraan je moet voldoen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.