Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 31-08 18:11

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Ik heb sinds een week een Sapphire Vapor-X met Ati HD4890 chip. Mooie kaart en presteert prima... als ie start! Heb dus een vreemd euvel. Aan de achterkant van de kaart moeten twee 6-pin power kabels. Mijn voeding had er maar eentje. Gelukkig zat er een verloopstekkertje bij voor normale powerplug. *edit: voeding heeft toch wel twee van die stekkers*

Nu is het vanaf het begin zo dat ongeveer elke dag, als ik het systeem start, de BIOS begint te piepen. 1 keer lang, drie keer kort. Opgezocht en dat is een vga error. Geen beeld dus. De fan op de videokaart begint 100% te blazen en een rode led brandt op de kaart zelf. Er zitten twee van die leds op, deze corresponderen met de 6-pins connectors achterop.

Workaround die ik heb gevonden is het systeem uitschakelen, een van de 6-pins even losmaken en weer verbinden. En dan start het systeem wel gewoon. Wat ook werkt is een van de 6-pins lostrekken terwijl de PC aan staat, terug erin steken en een reset doen.

Ik heb de videokaart al uit de PC gehaald, gecontroleerd en weer zorgvuldig teruggeplaatst. Andere kabel voor de 6-pins adapter geprobeerd. Geen verschil. De Corsair TX650W voeding is meer dan voldoende kwa capaciteit. Het systeem trekt idle 170W en stressed 265W tijdens gamen. Dit meet ik met een stroomverbruik meter aan het stopcontact.

Als het eenmaal werkt kan ik zonder problemen de PC opnieuw starten, resetten enzovoort. Maar na veel uren uitgeschakeld te zijn geweest steekt het de kop weer op. Ik vrees RMA?

Specs: gallery: SveNRG

* Opgelost - zie onder *

[ Voor 4% gewijzigd door SveNRG op 28-07-2009 09:17 ]

All that you know, is at an end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Zoiets had ik ooit met een brakke voeding. Als de voeding eenmaal op temperatuur was bleef het systeem stabiel. Maar na een nachtje stil te hebben gestaan kon ie de volgende dag nooit opstarten.
Moest eerst de VGA eruit, ding tijdje laten lopen en vervolgens VGA er weer in en voila liep ie weer.

Kan dus wel degelijk een brakke voeding zijn, enige manier om dat uit te sluiten is te testen met een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Nemesizz schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:51:
Zoiets had ik ooit met een brakke voeding. Als de voeding eenmaal op temperatuur was bleef het systeem stabiel. Maar na een nachtje stil te hebben gestaan kon ie de volgende dag nooit opstarten.
Moest eerst de VGA eruit, ding tijdje laten lopen en vervolgens VGA er weer in en voila liep ie weer.

Kan dus wel degelijk een brakke voeding zijn, enige manier om dat uit te sluiten is te testen met een andere voeding.
Klinkt aannemelijk. Een vriend van me heeft toevallig net een Coolermaster M700 voeding nieuw besteld. Ik ga eens testen. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Update. Ik heb geen brakke voeding denk ik. Er zit nu namelijk een Sapphire 4870 kaart in m'n systeem om te testen, en die werkt prima. Het gekke is, mijn kaart zit dus bij een vriend in zijn systeem en werkt daar prima.

Misschien is het een conflict tussen mijn Asus P5W DH Deluxe plank en de 4890?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02:13

ötzi

eclecticus

Ik zou ook even naar het schema van je voeding kijken , niet iedere lijn geeft hetzelfde qua Ampere.
Pak de lijn die de meeste amps heeft en zet daar je verloopje op zonder andere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
SveNRG schreef op zondag 26 juli 2009 @ 12:15:
Update. Ik heb geen brakke voeding denk ik. Er zit nu namelijk een Sapphire 4870 kaart in m'n systeem om te testen, en die werkt prima. Het gekke is, mijn kaart zit dus bij een vriend in zijn systeem en werkt daar prima.

Misschien is het een conflict tussen mijn Asus P5W DH Deluxe plank en de 4890?
dan is het toch juist je voeding, de 4870 gebruikt veel minder stroom dan de 4890......

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Haal eens een nieuw verloopje. Het zal je verbazen hoe vaak wij een nieuwe leveren aan klanten omdat de bijgeleverde op 1 of andere manier niet goed werkt...

Toch raar dat ze zo'n kabeltje kunnen ver$#&*en.

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Ik zal multimeter eens lenen en kijken naar wat de stekkertjes voor ampere leveren. Momenteel gebruik ik gewoon de 2 x 6-pin (ik had er toch wel twee) die voor PCI-E zijn bedoeld rechtstreeks vanaf de voeding. Lijkt me toch het beste. Misschien even twee van die verloopjes proberen, maar ik heb er in het begin al eentje in gebruik gehad en maakte toen geen verschil.

Het stroomverbruik van deze 4890 moet in idle mode iets lager liggen dan van de 4870. Ik heb wel gezien dat dit in werkelijkheid wel meevalt. Ongeveer hetzelfde verbruik. Kijk maar: http://www.overclock3d.ne...or-x_pcie_graphics_card/3

In de BIOS van dit antieke ASUS P5W bordje heb ik wel settings gezien bij chipset tab die over slot power gaan. Deze op heavy gezet in de hoop dat het wat extra prik geeft op de PCI-E. Heb toch echt het idee dat m'n moederbord roet in het eten gooit. Omdat de kaart gewoon prima werkt als het systeem eenmaal draait.

[ Voor 3% gewijzigd door SveNRG op 26-07-2009 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:31

sjaool

Every life should have 9 cats

nedernakker schreef op zondag 26 juli 2009 @ 16:55:
[...]

dan is het toch juist je voeding, de 4870 gebruikt veel minder stroom dan de 4890......
Lijkt mij dus ook.
De 4890 gebruik wel even wat meer dan een 4870.

Het zou veel handiger zijn als je de voeding van die vriend eens zou lenen en dan kijken of het probleem dan over is.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
sjaool schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:14:
[...]

Lijkt mij dus ook.
De 4890 gebruik wel even wat meer dan een 4870.

Het zou veel handiger zijn als je de voeding van die vriend eens zou lenen en dan kijken of het probleem dan over is.
4870 gebruikt echt meer dan de 4890 in idle. En daar start de PC toch mee op?

reviews: Radeon HD 4890: AMD's opgevoerde HD 4870 getest

Voeding vervang je niet 'effe'. Dus hoor ik liever goeie argumenten dat het daaraan zou kunnen liggen, voordat ik daaraan begin.

[ Voor 22% gewijzigd door SveNRG op 26-07-2009 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

SveNRG schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:57:
[...]

reviews: Radeon HD 4890: AMD's opgevoerde HD 4870 getest

Voeding vervang je niet 'effe'. Dus hoor ik liever goeie argumenten dat het daaraan zou kunnen liggen, voordat ik daaraan begin.
Je zal niet de eerste zijn waarbij blijkt dat het toch de voeding is.

En een voeding vervangen duurt echt niet zo lang hoor.
Je zult toch door uitwisselen van onderdelen achter de problemen moeten komen.
En als je de voeding nou als eerste probeert dan heb je dat probleem meteen uitgesloten.

En of de 4870 in idle nou meer verbruikt of niet doet er in dat geval niet toe.

Maar goed succes verder met de speurtocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
sjaool schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:36:
[...]

Je zal niet de eerste zijn waarbij blijkt dat het toch de voeding is.

En een voeding vervangen duurt echt niet zo lang hoor.
Je zult toch door uitwisselen van onderdelen achter de problemen moeten komen.
En als je de voeding nou als eerste probeert dan heb je dat probleem meteen uitgesloten.

En of de 4870 in idle nou meer verbruikt of niet doet er in dat geval niet toe.

Maar goed succes verder met de speurtocht. ;)
Ok, ik zal niet zo eigenwijs zijn en de voeding wisselen. Je hebt gelijk, dan is dat meteen uitgesloten. Heb ook een nieuw CR2032 batterijtje voor Asus mobo besteld, die is ook al drie jaar oud. Je weet maar nooit. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt aan de voeding. Ik had hetzelfde probleem met de mijne. Oude voeding had maar 1 PCIE kabel en met verloopstekker had ik dezelfde kuren. Heb toen maar een 700Watt voeding gekocht met 2 PCIE stekkers toen waren de problemen verdwenen.
Let erop dat deze kaarten zo'n 34 Ampere verbruiken dus de voeding moet minimaal 40 Ampere ondersteunen.
Veel succes.... groet Joël

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:41:
Let erop dat deze kaarten zo'n 34 Ampere verbruiken dus de voeding moet minimaal 40 Ampere ondersteunen.
34A * 12V = 408W :X 8)7 |:(

Dat lijkt me toch niet, de HD4890 heeft een TDP van 190W, mocht deze variant overgeklokt zijn zal het iets hoger liggen, maar toch eerder rond de 200 dan rond de 400.

Hoe dan ook kan het natuurlijk nog steeds aan de voeding liggen. Zo moeilijk is het vervangen van de voeding nou ook weer niet, lijkt me zeker de moeite waard om het uit te sluiten. Je moet er wel wat voor over hebben ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
SveNRG schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:57:
[...]

Hmmm, nee.
Tenminste mijn HD4850 niet. In het bios staat voor boot standaard 625MHz, 993MHz, 2D is dan weer veel lager en 3D is normaal gesproken hetzelfde als boot. Alleen heb ik dat veranderd. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

2d clocks worden pas geladen tijdens het opstarten van windows (en dus de drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Opgelost.

Het lag inderdaad aan de voeding, en het testen was niet veel moeite. Ik heb een Coolermaster 700W ernaast gelegd en aangesloten. Starten, lopen! Tijdje getest, geen problemen meer.

Ik ga wel garantie claimen op die 650W Corsair hoor, valt me echt tegen dat hij die kaart niet kan trekken.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SveNRG schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:10:
Ik ga wel garantie claimen op die 650W Corsair hoor, valt me echt tegen dat hij die kaart niet kan trekken.
Denk trouwens niet dat het de voeding is maar een probleem tussen een paar onderdelen. ;)

Denk zelfs dat de voeding het gewoon trekt en zelf een tweede HD4890 geen moeite kost.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Een voeding van een goed merk kan net zo goed kapot. Had ook een Antec NeoHE 550 die (zo goed als) DOA was, een oude P4 trok ie nog wel, maar Core2 systeem met toen nog 7900GT starte die pas als ik de voeding een aantal minuten op de verwarming had liggen (was toen nog winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Nemesizz schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:10:
Een voeding van een goed merk kan net zo goed kapot. Had ook een Antec NeoHE 550 die (zo goed als) DOA was, een oude P4 trok ie nog wel, maar Core2 systeem met toen nog 7900GT starte die pas als ik de voeding een aantal minuten op de verwarming had liggen (was toen nog winter).
Antec voedingen zijn niet zo goed hoor. Ik had ook een 550W Antec die met m'n Sonata werd meegeleverd. Binnen een jaar stuk. OCZ maakt leuke geheugen-chips, maar niet al te beste voedingen. Corsair, Seasonic, BeQuiet zijn voorbeelden van goeie merken voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SveNRG schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 16:51:
[...]

Antec voedingen zijn niet zo goed hoor. Ik had ook een 550W Antec die met m'n Sonata werd meegeleverd. Binnen een jaar stuk. OCZ maakt leuke geheugen-chips, maar niet al te beste voedingen. Corsair, Seasonic, BeQuiet zijn voorbeelden van goeie merken voor mij.
Antec, Corsair en Be Quiet! maken zelf geen voedingen en OCZ geen geheugen chips. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forsith
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-08-2020
Ik heb hetzelfde probleem vorige week 3 keer gehad met mijn 4870 en CM520 Watt. De 4 maanden daarvoor, toen ik de 4870 inbouwde, was er niks aan de hand.
(Ik heb beide PCI-E stekkers rechtstreeks vanuit de voeding aangesloten.)

Steevast deze volgorde:
1) PC aan, ledjes rond de stekkers (op de kaart) rood, en de koeler bleef 100% staan blazen (geen beeld).
2) Na een restart, ledjes alsnog rood, koeler sprong niet aan. Geen beeld
3) BIOS reset, en het werkte spontaan weer.

Ik gebruik een Gigabyte MA-790X-DS4. Ik weet dat het een beetje newbie klinkt, maar zou het bij mij dan ook aan de voeding kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Klikt eerder na moederbord of in combi met de videokaart. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door -The_Mask- op 28-07-2009 18:58 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

SveNRG schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 16:51:
[...]
Die in Sonata's waren geen NeoHE's als ik me niet vergis (en was vrij bekent dat die hele serie voedingen niet goed waren, en dat is nadien ook weer verbeterd).
Bovendien, paar jaar terug waren Antec en Seasonic voedingen indentiek (weet niet precies hoe het nu zit, maar Antec verkoopt nog steeds A-merk voedingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forsith
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-08-2020
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 18:57:
Klikt eerder na moederbord of in combi met de videokaart. ;)
Dus ik zal het meer in een andere richting moeten zoeken? Das verder geen probleem, ik kwam bij toeval bij dit topic terecht en zag dat iemand hetzelfde probleem heeft met zn videokaart, alleen ligt de oorzaak een beetje anders. Goed, dan weet ik in ieder geval dat dit het niet hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nemesizz schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 19:46:
[...]

Die in Sonata's waren geen NeoHE's als ik me niet vergis (en was vrij bekent dat die hele serie voedingen niet goed waren, en dat is nadien ook weer verbeterd).
Bovendien, paar jaar terug waren Antec en Seasonic voedingen indentiek (weet niet precies hoe het nu zit, maar Antec verkoopt nog steeds A-merk voedingen).
Volgens mij waren 'vroeger' de NeoHE's en TruePowers Seasonic voedingen en volgens mij tegenwoordig niet meer. Probleem voedingen van Antec waren de SmartPowers, gingen altijd snel kapot.
Forsith schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 19:50:
[...]

Dus ik zal het meer in een andere richting moeten zoeken? Das verder geen probleem, ik kwam bij toeval bij dit topic terecht en zag dat iemand hetzelfde probleem heeft met zn videokaart, alleen ligt de oorzaak een beetje anders. Goed, dan weet ik in ieder geval dat dit het niet hoeft te zijn.
Denk het wel, maar is toch een kwestie van zoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 28-07-2009 20:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Topicstarter
Kleine toevoeging nog. Ik heb mijn voeding nog niet vervangen. Wat ik wel heb gedaan is de DVD brander , een NEC ND-3550A losgekoppeld van de voeding. Het kwam bij me op dat ik die niet aan de Coolermaster 700W voeding had gehangen (die ik had gebruikt om te testen) en wat denk je? Starten zonder problemen.

Ik weet niet hoeveel Watt een dvd brandertje trekt, maar het kan nooit veel zijn. Vanavond eens uitwisselen met een andere drive. Zou wel rot zijn, als het de dvd drive is die de problemen geeft. Ik namelijk heb al een nieuwe voeding besteld.

[ Voor 4% gewijzigd door SveNRG op 30-07-2009 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Gelukkig dat het opgelost is.

Ik had zelf een hd4890 toxic met een coolermaster 620 in me systeem hangen, volgens mij kan ik nog wel 2 bij proppen.

Jouw voeding zou ik opsturen, weet niet of je nog garantie hebt?

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

SveNRG schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 09:15:
Kleine toevoeging nog. Ik heb mijn voeding nog niet vervangen. Wat ik wel heb gedaan is de DVD brander , een NEC ND-3550A losgekoppeld van de voeding. Het kwam bij me op dat ik die niet aan de Coolermaster 700W voeding had gehangen (die ik had gebruikt om te testen) en wat denk je? Starten zonder problemen.

Ik weet niet hoeveel Watt een dvd brandertje trekt, maar het kan nooit veel zijn. Vanavond eens uitwisselen met een andere drive. Zou wel rot zijn, als het de dvd drive is die de problemen geeft. Ik namelijk heb al een nieuwe voeding besteld.
Heb je met die andere voeding ook geprobeerd op te starten met de brander aangesloten?
Zo nee, dan zou ik dat toch nog even proberen want dan weet je helemaal zeker of het je brander is.

Maar ik ben blij voor je dat je nu in ieder geval een eind op weg bent om het probleem uit te sluiten. :)

P.S. die andere voeding kan natuurlijk altijd nog retour, kost je helaas wel verzendkosten.

Pagina: 1