Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fancontroller Scythe Kazer Server probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuw systeem gebouwd met 4 casefans. Twee daarvan (allebij 3 pin) werken goed met mijn fancontroller, de Scythe Kazer Server. De andere twee die bij mijn behuizing (CM Storm Scout) meegeleverd werden passen daar standaard niet op omdat die een molex aansluiting hebben (geel;12volt). Daar heb ik dus twee aparte kabeltjes voor gekocht (molex -> 3 pin female). De twee fans kunnen nu worden aangesloten maar ze werken nog steeds niet met mijn fancontroller (fans draaien niet).
Toen kwam ik erachter dat de kabel(adapter) zwart op zwart en rood op geel aansloot op de fancontroller. Er was dus te weinig spanning om de fans te draaien. Daarom heb ik de kabeladapter aangepast zoals je op onderstaande foto's ziet. Het probleem is dat het nu nog niet werkt en ik heb geen idee waarom niet. Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

Kabeladapter (onaangepast):
Afbeeldingslocatie: http://www.akasa.com.tw/img/product/common/feature/00/AK-CB423-ADPT_f00.png

Aangepaste kabel:
Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0172/F001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0971/F002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0877/F003.jpg

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

je trekt nu nog steeds stroom van je molex stekker dus valt hij niet te regelen.. je moet die molex helemaal eraf halen en daar die 3 pins female aanhangen en dan aan je fan controller dan werkt het beter..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-11 11:10

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Op de onderste foto zie ik geloof ik wat er mis zit, je hebt de rode en de gele verkeerd zitten, de gele links zorgt voor rpm terugmelding en de rode zorgt voor de spanning.
Je moet dus de rode met de gele verwisselen als je het mij vraagt.

edit, de gele rechts een stukje dichter bij de zwarte zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door BGB4rn op 20-07-2009 17:54 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
je trekt nu nog steeds stroom van je molex stekker dus valt hij niet te regelen.. je moet die molex helemaal eraf halen en daar die 3 pins female aanhangen en dan aan je fan controller dan werkt het beter..
De fancontroller geeft de spanning door naar de 3 pin (female) naar de molex (female) naar de molex van de fan (male). Volgens mij zou dat gewoon goed moeten zijn omdat er verder niets aan de male molex van de kabeladapter hangt.
edit, de gele rechts een stukje dichter bij de zwarte zetten
Zo was die dus eerst en werkte dat niet (zie bovenste foto). De fans die op de adapter worden aangesloten hebben een gele en een zwarte kabel, dus 12 volt. Onaangepast zou de fancontroller een voltage van 5V doorsturen (denk ik) omdat de rode draad die spanning doorgeeft op de gele draad. Dus dan draaien de fans niet. Daarom heb ik de kabeladapter aangepast zoals je op de allerlaatste foto ziet. De fancontroller zou nu 12v vanaf de gele draad moeten doorgeven op de gele draad van de kabeladapter en die weer op de gele draad van de fan (molex) maar dan werkt het nog steeds niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog steeds niet uit. Heeft iemand enig idee?

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

jij zegt dat aan de fan een molex aansluiting zit.. deze moet je eraf halen en een 3 pin aanhangen en dan aan je fan controller aansluiten.. dan zou t moeten werken :)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:10:
jij zegt dat aan de fan een molex aansluiting zit.. deze moet je eraf halen en een 3 pin aanhangen en dan aan je fan controller aansluiten.. dan zou t moeten werken :)
Dat is dus het nut van de kabeladapter :P. Maar ik neem aan dat je bedoelt de kabel strippen en dan solderen?

Hier nog een extra foto dat misschien wat duidelijker is:
Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0710/Opstelling_fancontroller.jpg

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Illusion

(the art of)

Moeilijk te zien op de foto. Die vier-aderige molex-kabel heeft 2 zwarte draden. Let op dat je aan beide kanten dezelfde zwarte draad gebruikt. Anders gaat het niet werken.
Miscchien kun je het even uittekenen?
En die modificatie aan je verloopkabeltje moet je weer ongedaan maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Illusion op 23-07-2009 17:40 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 17:22:
[...]

Dat is dus het nut van de kabeladapter :P. Maar ik neem aan dat je bedoelt de kabel strippen en dan solderen?

Hier nog een extra foto dat misschien wat duidelijker is:
[afbeelding]
ik bedoel inderdaad strippen..

dan weet je zeker dat het werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Illusion schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 17:28:
Moeilijk te zien op de foto. Die vier-aderige molex-kabel heeft 2 zwarte draden. Let op dat je aan beide kanten dezelfde zwarte draad gebruikt. Anders gaat het niet werken.
Miscchien kun je het even uittekenen?
En die modificatie aan je verloopkabeltje moet je weer ongedaan maken.
Ik heb de zwarte draden goed verbonden (altijd een opzij van de gele draad). Maar waarom moet ik de mod weer ongedaan maken? Dan stuurt de fancontroller alleen een spanning over de rode draad over naar de gele wat dus betekent dat die 5V zal doorsturen en de fans dus niet zullen draaien (omdat die op 12V werken).

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Illusion

(the art of)

De kleuren van de draden uit je fancontroller zijn niet dezelfde kleuren als die van een molex!
4 polige MOLEX:
geel: 12V
zwart: 0V
Rood: 5V

3pin Fanheader:
rood: 12V voeding(of minder als je hem met een fancontroller langzamer zet)
geel: Terugmelding draaisnelheid

Doen die ventilatoren het eigenlijk wel als je ze met de molex direct op je voeding aansluit?

[ Voor 13% gewijzigd door Illusion op 23-07-2009 21:42 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Illusion schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 21:34:
De kleuren van de draden uit je fancontroller zijn niet dezelfde kleuren als die van een molex!
4 polige MOLEX:
geel: 12V
Rood: 5V

3pin Fanheader:
rood: 12V voeding(of minder als je hem met een fancontroller langzamer zet)
geel: Terugmelding draaisnelheid

Doen die ventilatoren het eigenlijk wel als je ze met de molex direct op je voeding aansluit?
Ja. De fans draaien als ik ze direct op de voeding aansluit (molex) en als ik de kabeladapter er tussen doe maar dan molex (female) -> molex (male), dus eigenlijk een zeer korte verlengkabel.

Maar jij zegt geel is terugmelding draaisnelheid. Dat betekent dat ik alleen 5 volt op me fan kan krijgen?

En hier nog twee schema's die ik net heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0448/Fan_Schema.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0997/Fan_Schema_modded.jpg

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Volfgens mij moet je de gele draad van die molex adapter op de rode draad van je fan hangen, en de zwarte aan de zwarte. Geel op een fan is namelijk het RPM signaal. De rode draad van je fancontroller geeft dus geen 5 volt, zoals aan de voeding, maar 12 volt of minder, afhankelijk van hoe ver je hem terug draait.

Maar goed, is het misschien zo dat die fancontroller stuurt aan de hand van het RPM signaal? Als hij geen signaal krijgt, stuurt hij ook geen stroom door ofzo? Mijn controller werkt namelijk niet als hij geen RPM-signaal krijgt. Dit in verband met de tempertuursturen en dergelijke.

Verwijderd

Topicstarter
Evoluzione schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:29:
Volfgens mij moet je de gele draad van die molex adapter op de rode draad van je fan hangen, en de zwarte aan de zwarte. Geel op een fan is namelijk het RPM signaal. De rode draad van je fancontroller geeft dus geen 5 volt, zoals aan de voeding, maar 12 volt of minder, afhankelijk van hoe ver je hem terug draait.
Oke, ik zal de adapter weer aanpassen. En dan ook erop letten dat de controller op manual staat.
Maar goed, is het misschien zo dat die fancontroller stuurt aan de hand van het RPM signaal? Als hij geen signaal krijgt, stuurt hij ook geen stroom door ofzo? Mijn controller werkt namelijk niet als hij geen RPM-signaal krijgt. Dit in verband met de tempertuursturen en dergelijke.
Ik kan de fancontroller op auto, semi en manuel zetten. En dan lijkt het me dat ik voor manual geen fan nodig heb die een rpm signaal doorgeeft. Maar ik heb nog eens even in de handleiding gekeken en daar staat het volgende:
"Please use the fan with sensor cable (3-Pin) with this product. When connectiong the PWM fan cable (4-Pin), fan speed is adjusted by the voltage from the fan controller unit. Hence the mentioned specification of the fan speed may not be observed (PWM feature is not available when used with the fan controller)"

Ze geven dus aan dat ik een 3 pin fan nodig heb maar zeggen niet waarom. Ik nam in eerste instantie aan dat ik gewoon een kabeltje voor positief en negatief nodig had maar nu weet ik dat dus niet zeker.

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Ze zeggen in dit geval alleen maar dat je niet een 4 pins fan kan gebruiken van een CPU cooler bijv, omdat die door die 4e draad automatisch gestuurd worden door het moederbord. Er wordt niets gezegd over een fan met maar 2 draden.

Sowieso zal de controller op manual moeten staan. Dit omdat er geen RPM-kabel is. Als je de beschikking hebt over een multimeter, meet dan es of er tussen de rode en zwarte draad van de controller spanning staat als je hem vol open hebt gedraaid (manual instellen, geen fan aankoppelen, en de snelheid naar 100%.) In principe zou der nu ongeveer 12 volt op moeten staan.

Als dit zo is, je adapter er op, en dan meten aan de kant waar de molex van de fan er in gaat, kijken of daar ook 12 volt op staat. Zo ja, zou je fan moeten gaan draaien. Zo nee, dan is je adaptertje gaar,. en zal je dus een andere oplossing moeten verzinnen.

Suc6 er mee en laat maar horen of het lukt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog eens gecheckt maar ik kan niets aanpassen. Ik zit aan de knoppen de drukken en te draaien maar er gebeurt niets. Er branden ook helemaal geen ledjes voor die fans. Ik heb een fan die er wel op werkt (3 pin fan) en daar kan ik van alles mee doen. Ik denk helaas dat het niet gaat werken zonder een rpm signaal.

Een multimeter heb ik helaas niet dus dat gaat ook niet echt lukken. Ik heb gezien dat scythe een forum heeft dus ik ga het daar eens proberen. En anders zal ik helaas toch twee andere casefans moeten kopen. Heeft iemand hier toevallig interesse in twee casefans met optionele rode ledverlichting :P?
Pagina: 1