Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

lange laadtijden in spelletjes, hardware of software prob?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik heb een probleempje waar ik tegenaan loop bij verschillende spellen,

het probleem is als volgt, als ik een spel opstart duurt dan langer dan nodig is (op andere, minder sterke pc's is dit vaak sneller + de indicatoren op mijn toetsenbord (logitech G15) bevriezen) maar dit is niet het grootste probleem. bij spellen zoals crysis en overlord 2 doet mijn pc er belachelijk lang over om gewone menu's te laden. het spel zelf draait als een zonnetje maar gewoon het hoofdmenu, of de kleine in-game menu'tjes (zoals het tweaken van je wapen bij crysis of het bekijken van je alignment en minionaantallen bij overlord 2) en het terugkeren vanuit die menu's naar de gameplay duurt lang, van 30 seconden tot langer, en dit is niet echt bevorderend voor de gameplay aangezien dit alle snelheid uit het spel haalt.

hopelijk kunnen jullie een oplossing voor dit probleem vinden, nog even ruw de specs van mijn pc:
core2quad 2,3gHz per
Nvidea geforce 9600 GT
4gb RAM

als jullie meer info nodig hebben om dit op te lossen vraag het maar, (en geef eventjes aan waar ik dat kan vinden :P ben nog niet echt zon pc-wonder)

Verwijderd

Dus hij is traag als ie dingen moet laden. Kijk of je HDD in PIO-mode staat.
Zorg dat alle drivers up-to-date zijn. Dus moederbord, videokaart, enz.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb dus alles geupdate, eerder al omdat ik dacht dat dat het probleem kon zijn, maar dat hielp niet, en hoe kan ik kijken/veranderen of mij HDD in PIO-mode staat?

maar het is niet echt laden in het algemeen, vrijwel alleen bij spelletjes en overlord 2 en crysis zijn de enige spellen waarbij het zich in-game ook uit bij het oproepen van in-game menu's

nog iets wat ik pas heb ontdekt bij overlord 2, tijdens het spelen zie ik dat één processor voluit draait en de anderen haast geen ruk uitvoeren. dit lijkt me niet echt logisch :S heeft dit er wat mee te maken?? want ik heb van een vriend gehoord dat sommige spellen niet goed om kunnen gaan met core2quad, maar dit leek me onlogisch aangezien overlord 2 een behoorlijk nieuw spel is....

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:43

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Check je Device Manager eens voor je HDD mode, en potentieel BIOS instellingen. Kijk naast de driver updates die HlpDsK al noemde eens naar wat voor zooi je allemaal hebt draaien als je "niets" doet (bv. task manager -> performance). Veel gare tooltjes? Een of andere rotte AV? (AVG-gratis schijnt nogal een systeemvertrager te zijn) 3500 verschillende spywarescanners? Alle software die on-access "checkt"...... 12 verschillende IM clients?

Dat Overlord slechts 1 core pakt is niet zo vreemd, lang niet alles wordt ontwikkeld met goede ondersteuning voor multi-core.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-07 10:59
Ja sorry, er is altijd wel iemand die ff moet zeiken, dit keer doe ik een ronde.
Dit topic hoort naar mijn mening hier niet thuis.
Leuk dat je spelletjes speelt, maar jou probleem heeft dus in feite niets met spellen te maken.

Maar gelukkig sla ik je nu niet alleen in het gezicht, ik zal je ook nog eens de goede richting in duwen betreft jou probleem.
Als dit probleem zich niet eerder voordeed, kun je eens proberen te achterhalen wat er is veranderd ten opzichte van wanneer hij het wel goed werkte.
Kijk even na of alle drivers nog in orde zijn, en wat voor processen op de achtergrond meedraaien.
Als dit in orde zou zijn, lijkt me het controleren van hardware geen slechte keuze.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
het heeft in feite wel met spellen te maken want het probleem manifesteerd zich alleen bij spellen en het probleem kon ook aan de spellen liggen aangezien het probleem zich bijna alleen maar ingame voordoet bij overlord 2 en crysis (beide spellen ;) ) maar even voor de goede orde, waar hoort dit probleem dan wel thuis???

hij heeft nooit anders gewerkt dan dit, dus dat kan het probleem niet zijn, tussen crysis en overlord 2 zijn er geen significante verschillen geweest en daarvoor ook niet. ik vind het ook niet erg dat spelletjes over het algemeen niet snel laden, daaroor heb ik geduld, maar de ingame rotzooi van 30 sec wachten op een klein menutje zijn me wel wat teveel. ik heb nogmaals gepoogd om mijn drivers te upgraden maar ik stuit hier op het probleem dat ik via apparaatbeheer geen updates kan vinden voor mijn hardware maar deze wel degelijk updates kan gebruiken (volgens driver-robot en driver detective die ik allebei heb laten scannen maar niet heb laten downloaden omdat ik daarvoor 25 euro moet betalen om de nodige updates binnen te halen :S.) heb je dan nog tips hoe/waar ik deze updates van bijvoorbeeld moederbord en ide-drives kan vinden ZONDER dat intell me verplicht om driver robot te registreren?

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-07 10:59
Deze topic zou niet in deze rubriek passen omdat het niets met spellen te maken heeft, geen inhoudelijke probleem met het spel, eerder jou computer.
Zou ook niet precies weten waar deze wel terecht moet, ik zou wagen aan de 'Windows Clients' rubriek
(Windows Clients)
Als daar niets uitkomt, en een hardware probleem lijkt te zijn, uiteraard in de Hardware gedeelte.

EDIT : zie nu pas dat deze topic is verplaatst naar S:P&V, past deze toch stukke beter in
Maargoed, geen nut om verder daar over te discussiëren, laat maar lekker staan hier, mocht een mod daar anders over denken plaats hij deze bericht heus wel over.

Nou terug bij het probleem :
Wat voor Windows draai je ? (Als je Windows draait uiteraard)
Zijn je video drivers up to date?
Tooltjes zoals driver-robot e.d. zijn gewoon dikke onzin, overbodige rommel die het alleen maar erger maken als je niet oppast - lekker handmatig doen.

Weet je overigens zeker dat alleen spelletjes vreemd gedragen? Probeer eens een benchmark test en vergelijk de resultaten met een gelijkwaardige systeem.
Kijk ook eens met CPU-Z of alle hardware goed word weergegeven.(bv. processor snelheid, of zelfs het model)

Dit vraag ik juist, omdat ik ook een dergelijk probleem had, Crysis leek goed te draaien, AC ook, maar bepaalde FPS intensieve handelingen vertoonde ineens framelag.
Bleek naderhand dat mijn moederbord de processor niet goed herkende en maar 1 core gebruikte en op halve snelheid.
Na een bios update waren deze problemen dus verdwenen.

Qua jou drivers vinden : Fabrikant van moederbord, daar al eens gekeken?
Mocht dat echt niet lukken, ik kan me herinneren dat Driverguide toch wel een redelijke dienst is, wat niets kost, behalve een registratie.
Pagina: 1