Toon posts:

Laptop(DivX)<---HDMI--->HDTV<---???--->Home Cinema Set: 5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, hoe kan men bij het bekijken van divx / xvid / mkv materiaal (incl. AC3/Dolby geluid) op tv welke wordt afgespeeld op een laptop/pc via een HDMI kabel:

de audio af laten spelen via de Home Cinema Set?
- Momenteel is de hdtv verbonden met de surround set via een scart kabel. Alleen de tv boxen geven nu geluid.
- Voor normale kabel televisie zorgt de "tv modus" van de versterker(?) er wel voor dat het geluid uit alle 4 de (surround set) boxen komt, hoewel stereo(?)/mono .
- HDMI kabel direct op de versterker aansluiten kan niet

Gelijk maar een 2e gerelateerde vraag: als het mogelijk is om de tv te verbinden met de surround set zodat 5.1 geluid door gegeven kan worden, is het zo dat bepaalde films op tv (kabel) in 5.1 worden uitgezonden?

Nu las ik al het een en ander over een S/PDIF kabel, is dit wat ik nodig heb?: via de search wordt me duidelijk dat een dergelijke kabel voor verscheidene zaken wordt gebruikt. Aangezien ik een leek ben op dit gebied, hoop ik hier te weten te komen hoe de oplossing in elkaar steekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2009 23:54 ]

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

om te beginnen; welke set heb je staan? niet elke is geschikt om via spdif aan te sluiten..
kijk anders ook eens in de handleiding van het betreffende apparaat, een optische aansluiting (ingang!) is wat je zoekt. vervolgens kan je met het juiste kabeltje en wat klooien met de instellingen van je laptop (ook hier weer merk en driver afhankelijk hoe en wat) 5.1 geluid krijgen uit je setje.

kortom: geef eens wat meer info, noem wat merken en typen.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-01 12:49

geerttttt

Manisch positief

Ik weet niet zeker of elke tv met optical out ook in meer dan sereo uitstuurt, maar dat zou een optie zijn. Verder, wat wellicht handig is is een foto van de achterkant van je surroundset en je tv (desnoods van internet gehaald), zodat we alle aansluitingen kunnen zien.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Verwijderd

Topicstarter
Hier een aantal afbeeldingen:

Het TV model is een 26LC2R:
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/imqz6a.jpg
De receiver is een JVC: RX-ES1SL:
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/nmkk9d.jpg

Is er een ingang op de tv die bruikbaar is? Op de receiver zit iig een optische digitale kabel ingang.
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2prao.jpg
De bovenste is de DVD speler, een JVC: XV-N55SL
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/nlcqk6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/jk84f6.jpg

Verder een Soundmax HD Audio driver op de laptop.

Enige mogelijkheden?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-01 16:30

oXygeN

oftewel oxje...

Zo te zien is dit het verhaal:

1 - Je TV kan geen digitale audio versturen
2 - Je versterker is wel in staat digitale audio te ontvangen

Enige mogelijkheid zou zijn om te kijken of je laptop een spdif uitgang heeft

[ Voor 30% gewijzigd door oXygeN op 20-07-2009 09:15 ]

\o/

Verwijderd

Topicstarter
Jammer, toch bedankt voor alle reacties. Nog een aantal vraagjes:

1 Normaal gesproken wordt de hdmi kabel zeker direct op de receiver aangesloten, maar is het normaal dat een tv (tegenwoordig) over een spdif aansluiting beschikt?

2 Klopt het dat bepaalde films met dobly geluid op kabel tv worden uitgezonden? Want dan loop ik wel wat mis lijkt me zo.

3 Stel dat ik een nieuwe receiver met HDMI ingang zou hebben: een hdmi verbinding van mijn tv (er staat HDMI IN) naar de receiver zou zeker geen dienst kunnen doen als een dergelijke optische audio kabel, om alleen de audio door te seinen?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-01 16:30

oXygeN

oftewel oxje...

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:26:
Jammer, toch bedankt voor alle reacties. Nog een aantal vraagjes:

1 Normaal gesproken wordt de hdmi kabel zeker direct op de receiver aangesloten, maar is het normaal dat een tv (tegenwoordig) over een spdif aansluiting beschikt?
De nieuwere generatie receivers heeft idd meestal 2 of meer HDMI ingangen en 1 of meer HDMI uitgangen, waarmee het dus een centraal station is voor al je audio/video. De ene receiver doet er wat meer met het signaal dan de ander (meestal afhankelijk van de prijs) De allergoedkoopste sturen gewoon alles door, de duurdere decoderen het audio signaal over de aangesloten speakers en de duurste kunnen bijv. ook nog video up/down-scalen.

Het is niet echt ongewoon dat een TV spdif uitgang heeft, maar het is volgens mij wel wat exotischer dat ze dan ook echt nog het ruwe ongecodeerde signaal door kunnen sturen naar bijv. een receiver. Normaler is dat ze dat gewoon in stereo doen...
2 Klopt het dat bepaalde films met dobly geluid op kabel tv worden uitgezonden? Want dan loop ik wel wat mis lijkt me zo.
Mwoa, in Nederland sowieso (nog) niet.
3 Stel dat ik een nieuwe receiver met HDMI ingang zou hebben: een hdmi verbinding van mijn tv (er staat HDMI IN) naar de receiver zou niet zeker dienst kunnen doen als een dergelijke optische audio kabel, om alleen de audio door te seinen?
Nee, maar in dat geval moet je je invoerapparaat (zoals PC, Laptop of bluray speler of wat dan ook) op je receiver aansluiten en zal deze de audio decoderen en het beeld door laten sturen naar je TV.
De receiver moet dat dan uiteraard wel ondersteunen.

\o/

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-02 23:54
Heeft je laptop geen optische uitgang? Zo ja dan deze rechtstreeks op de optische in (aansluiting 3 ) zetten en in je laptop instellen dat het geluid via de optische uitgang moet gaan ipv hdmi. Zelfde geld als je alleen coaxiaal hebt maar dan moet je een andere ingang nemen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Heeft de laptop ook een optische uitgang? Je tv namelijk niet. Deze kun je door de rode en witte tulpstekkers onder je HDMI ingang op de rode en witte dvd in op je receiver aansluiten.
Mogelijk dat dit een probleem geeft, maar ik weet niet hoe je receiver de scart in waar je dvd speler op aangesloten zit herkent.

Verwijderd

Topicstarter
De laptop heeft helaas geen optische uitgang. Voorlopig is er mee te leven. Ik weet iig waar ik bij een evt. volgende aankoop op zal letten; oXygeN bedankt voor de goede info.

Trouwens.. ik vraag me echt af of het waar is dat NLse tv (films) nooit met Dolby geluid werden meegezonden
oXygeN schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:50:
[...]
quote:
Soesj schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:26:

Mwoa, in Nederland sowieso (nog) niet.
Even wat proberen op te zoeken, aangezien ik toch meen dat er vroeger (nu niet meer zo te zien) in de Veronica Magazine tv-gids er een dolby icoontje bestond. Zulke icoontjes werden bij film beschrijvingen erbij gezet. Net zoals als een icoontje voor "zwart-wit" of "888 ondertiteling" Onderaan (op sommige pagina's) stond in 1 regel een 'legenda' waar o.a. ook deze icoontjes werden uitgelegd en er stond toentertijd ook Dolby nogwatte als beschrijving als ik me niet vergis.
Iig ik zie nu dat sinds kort de Fransen zijn begonnen om hun vier nationale zenders - TF1, France 2, M6 en Arte, gratis in HD uit te zenden incl. Dolby Digital Plus bron. Wat mij betreft wordt dit ook tijd voor de Nederlanders en vind ik nu ik erover nadenk het achterhaald dat ons tv geluid heden ten dage niet verder komt dan stereo.
Pagina: 1