Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

Topicstarter
Hallo allemaal :)

Na een poging mechatronica op het hbo, dat stukliep op wiskunde hik ik tegen het volgende aan:
Ik ben op moment allround chauffeur op diverse soorten materieel en het is ook leuk werk, maar echt verder kom je er niet in. 't is toen begonnen als geintje, nu is het een volledig uit de hand gelopen fulltime bezigheid.

Het begint allemaal een beetje te jeuken en ik ben toch eens aan het rondkijken voor een hbo-studie. Competentietesten wijzen allemaal richting de metaalindustrie, de fijnmechanische kant. iq-testen zweven tussen de 130 en 140 zo ongeveer, je zou zeggen dat het mogelijk moet zijn.

Ik ben van de allereerste lichting VMBO-TL, het vroegere mavo-D. Daarna heb ik MBO3 medewerker beheer ict gedaan en het aansluitende MBO-4 ict-beheerder.Daarna dus de poging mechatronica, maar dat ging mis op wiskunde.

Voor de ICT-opleiding heeft een half jaar MBO4 werktuigbouwkunde gezeten, maar daar ben ik destijds in december mee gekapt na een half jaar wegens een klas die een half jaar oud lokaal compleet om zeep wist te helpen. Gesloopt meubilair en gesloopte pc's, kortom daar wilde ik niet bijhoren. Achteraf zwaaaaaaaaaar spijt van...

Maar om nu eerst MBO wtb te doen en daarna nog HBO...in oktober word ik 23, dan ben ik wel heeeeeel oud als ik daarmee klaar ben.

Eigenlijk zoek ik dus een technische HBO-opleiding zonder al te moeilijke wiskunde. Statistiek gaat nog wel, algebra ging het op fout. Statica ging dan wel weer beter, dat is wat "tastbaarder", de letters staan dan ook nog ergens voor. Het liefst deeltijd of duaal zodat ik nog iets van mn inkomsten overhoud. Wie heeft daar ervaringen mee, met zowel de onderwijsinstelling als werkgevers die mensen aannemen voor een duale studie danwel een intern leer/werktraject hebben?

Eerlijk gezegd voel ik niet zoveel voor de kantoorautomatisering, ondanks dat ik daar mn papieren voor heb. Ik heb toen stage gelopen bij een bedrijf dat industriele automatisering deed, dat was veel leuker.

Of het nu werktuigbouwkunde, fijnmechanische techniek of industriele automatisering is maakt niet uit, maar heeft iemand hier ervaringen mee? Binnen het huidige bedrijf zijn er in ieder geval geen mogelijkheden, hooguit tot ritplanning, maar dat gaat ook wel zonder extra opleiding ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 96160 op 19-07-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:58
Was het geen optie om de wiskunde bij te spijkeren? hoe dan ook algebra aanzich moet mits je statistiek begrijpt te doen zijn (hoewel die 2 behoorlijk verschillend zijn). Maargoed het is wel een kwestie van doorhebben of niet, plus met dat soort opleidingen is het een must havo/vwo gedaan te hebben (of igg de wiskunde ervan) met mavo d/mbo 4 krijg je amper tot niks in vergelijking met die stof (diffentieren/integreren/goniometrie enz).

Hou er rekening mee dat met b.v werktuigbouwkunden je net als bij Mechatronica dezelfde stof krijgt kwa wiskunde of igg een deel daarvan (geld voor alle hogere Beta opleidingen), statistiek is puur voor de economische kant bedoeld.

Leeftijd zou ik mij niet druk om maken, ik ga wellicht volgend jaar beginnen met de opleiding Technische Natuurkunde en ben nu 24. (momenteel alleen Mavo D/mbo niv 3 in bezit, plus de toelating voor wiskunde bij de HHS waar ik de afgelopen 6 maanden aan gewerkt heb :) , mocht je daar vragen over hebben, dan kan je altijd een pm sturen ;) ) .

Mijn tip: ga een introomcursus doen of havo deelcertificaten zodat je een goede basis hebt, zonder dat val je zoals je al gezien hebt door de mand.

[ Voor 12% gewijzigd door _Drake_ op 20-07-2009 16:17 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

Een volledige HBO (bachelor) in de techniek (ing) zonder wiskunde/statistiek enzovoorts zit er niet in.

Wel zou je via cursussen wellicht een HBO-niveau kunnen bereiken (AutoCAD cursus, calculatie-cursus) maar of je daar iets mee op schiet durf ik te betwijfelen. Dan blijf je toch op MBO+ hangen.

Ga een jaar lang VWO wiskunde volgen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

Topicstarter
Zonder vandaag bij te lezen had ik ook al zoiets bedacht :) komend schooljaar blijven waar ik ben, met een vaste roostervrije dag in de week om wiskunde bij te spijkeren, en het studiejaar 2010-2011 misschien aan wtb beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Ik ben zelf een student HBO Systeembeheer, hier komt vrij weinig wiskunde bij kijken. In mijn geval is duaal ongeveer hetzelfde als deeltijd (1 dag per week, 8 uur lang, vanaf de middag tot in de avond). Maar dat is niet altijd zo, je hebt ook duale constructies waarbij je bijv. een jaar voltijd studeert en daarna een jaar voltijd ergens moet werken.

Een eis die ze dus vaak (altijd?) stellen bij duale hbo opleidingen is dat je al ergens werkzaam bent (net een beetje als MBO BOL). Je werk moet erop ingericht zijn dat je bepaalde projecten binnen het bedrijf waar je werkt kunt oppakken. In jouw functie wordt dat al misschien wat lastig.

In jouw geval kun je dus beter alleen zoeken naar deeltijd opleidingen. En zoals ik al als voorbeeld gaf met mijn opleiding; wiskunde is zeker niet altijd noodzakelijk. Ik ken iemand die deeltijd technische bedrijfskunde studeert. Dat bedrijfskundige deel moet je wel liggen natuurlijk, maar het is geënt op mensen met een technische achtergrond. En je kunt met zo'n soort studie werkelijk alle kanten uit. Ook daar is geen wiskunde noodzakelijk en je schooltijden zijn 1 dag per week vanaf de middag tot avond (op de HU althans).

Mits je de ballen hebt kun je natuurlijk ook altijd een thuisstudie starten, maar dat vereist een berg motivatie en doorzettingsvermogen, dus op eigen risico ;) En dat soort studies worden door potentiële werkgevers toch vaak als 'minder' gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEHM
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik ben een duaal student aan de Vrije Universiteit en ik kan wat ervaringen geven over duaal studeren. Of de eisen op een universiteit gelijk zijn aan die van het HBO weet ik niet.

Mijn ervaring met duaal studeren is alleen maar positief, dus misschien wat aan de zonnige kant in sommige gevallen.
Na mijn bachelor voltijd gedaan te hebben, kreeg ik er in mijn duale Master ineens een berg geld bij. Dat was altijd een leuke bijkomstigheid. Voor zover ik weet, ligt de vergoeding voor duale studenten van de universiteit rond de € 1000 tot € 1200 bruto per maand (voor een werkweek van 20 uur).

Het geld is niet de hoofdreden geweest waarvoor ik duaal ben gaan studeren, maar ik kan me voorstellen dat als je nu 40 uur per week werkt, je er niet al te veel op achteruit wil gaan. Mijn reden was vooral de ervaring die je tijdens je studie kan opdoen. Werken naast je studie heeft voor ervaring geen zin, aangezien dat meestal niet de banen zijn die er toe doen later. De keuze voor een bedrijf was vrij. Hetzelfde gold voor de baan die je kiest, mits het van voldoende niveau was. De examencommissie geeft daar een oordeel over.

De afgelopen twee jaar (alleen nog afstuderen en dan ben ik klaar met mijn Masters) meestal 20 uur gewerkt en 20 uur gestudeerd. Er zijn perioden geweest dat ik meer of minder werkte (in geval van tentamens), maar ik heb nooit problemen gehad met mijn werkgever TNO. Daar waren ze altijd erg vriendelijk en begripvol geweest. Verhalen van andere studenten over andere werkgevers (NS, Deloitte, ABN AMRO) laten eenzelfde beeld zien. Het ene bedrijf is wat makkelijker, de andere iets lastiger, maar nooit iemand gehoord die echt problemen had.

De universiteit zelf doet er wat lastiger over. Alleen de wat betere studenten mogen duaal gaan studeren, omdat het qua motivatie en doorzettingsvermogen wat lastiger is. Je gaf zelf al aan dat je nu allround chauffeur bent en dat dat uitliep van geintje tot fulltime bezigheid, dat kan hier ook heel makkelijk gebeuren. Bedrijven bieden je een baan met een leuk salaris aan als je nog niet helemaal afgestudeerd ben en voordat je het weet heb je een baan, maar geen diploma. Ook is de combinatie van werken en studeren lastiger dan alleen studeren met bijbaan. Je werkgever verwacht je gewoon tussen 8 en 17, en niet op zaterdag. Dat hield vaak in dat ik colleges niet kon volgen van de vakken die ik wilde of moest volgen. Probeer er maar een mouw aan te passen als dat op 4 dagen gebeurt. Die 20 uur werken moeten toch echt ergens gemaakt worden.

Aankomende september kan ik gaan beginnen met afstuderen. Ik heb het idee dat ik door mijn werkervaring de afgelopen twee jaar ben aangenomen voor de afstudeerstage. Doordat ik ook naar trainingen gestuurd ben (trainingen voor persoonijke effectiviteit, klantgerichtheid, professionele werkhouding etc) is je houding waarschijnlijk professioneler en weet je beter waar je over praat.

Ik hoop dat je zo een beetje een beter beeld hebt gekregen over duaal studeren. Mocht je nog meer willen weten, dan kan je altijd een PM sturen.
Pagina: 1