[EL-Contest / Juli] HD44780 aan VGA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik doe deze maand ook mee met de contest.

Het doel is om een HD44780 via VGA van data en power te voorzien.

Hiervoor was ik van plan om de DDC2B specificaties flink te misbruiken en de bus hiervoor (wat een afgeleide is van I2C) te gebruiken om een i/o register aan te sturen.
Via pin 9 zou ik genoeg power moeten krijgen om een schermpje aan te sturen.

Of ik genoeg power heb om ook een backlight erbij te doen weet ik nog niet.

Wat ik wel weet is dat ik geen microcontroller ga gebruiken om de moeilijkheidsgraad een beetje omhoog te drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 18:09
geweldig idee, maar onder welk OS ga je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Linux natuurlijk, gebruik al jaren niks anders meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op zondag 19 juli 2009 @ 20:04:
Ik doe deze maand ook mee met de contest.

Het doel is om een HD44780 via VGA van data en power te voorzien.

Hiervoor was ik van plan om de DDC2B specificaties flink te misbruiken en de bus hiervoor (wat een afgeleide is van I2C) te gebruiken om een i/o register aan te sturen.
Via pin 9 zou ik genoeg power moeten krijgen om een schermpje aan te sturen.
_/-\o_ Hulde! Alleen het idee is volgens mij al voldoende voor een flinke dosis punten :)
Of ik genoeg power heb om ook een backlight erbij te doen weet ik nog niet.

Wat ik wel weet is dat ik geen microcontroller ga gebruiken om de moeilijkheidsgraad een beetje omhoog te drukken :)
Huh? Ooooh ... Ik heb een vermoeden denk ik ... alleen geen idee hoe je acknowledge gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou echt moeilijker wordt het niet, I2C zijn prima chipjes voor te krijgen. De PCF8574 bijvoorbeeld, I2C naar 8 bits output, tezamen met een 4bit input op het LCD en klaar toch?

Of denk ik nu te dom? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op maandag 20 juli 2009 @ 09:01:
Nou echt moeilijker wordt het niet, I2C zijn prima chipjes voor te krijgen. De PCF8574 bijvoorbeeld, I2C naar 8 bits output, tezamen met een 4bit input op het LCD en klaar toch?

Of denk ik nu te dom? :P
8)7 LOL ... had ik niet eens aan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 12:57

mux

99% efficient!

Maar naast je DDC2B(+)-verbinding kun je toch ook creatief met videosignalen proberen te doen? VGA is 0.7Vpp, dus je kunt er een lm393 achter zetten en je hebt 3 of 4 extra datakanalen. Dan kun je er misschien nog meer moois mee doen.

Het fixt in ieder geval de limitaties van moderne computers die geen makkelijk aanstuurbare poorten meer hebben :D (als in bitbanging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Eigenlijk wou ik de videosignalen niet aanraken en op die manier de poort alsnog beschikbaar houden voor een monitor, omdat ik toch graag dualhead wil blijven werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Helaas is het mijn niet gelukt het softwaredeel klaar te krijgen voor het einde van de contest :'(

Bij deze in ieder geval foto's van het hardwaredeel, wat overigens prima werkt. Kan elke datapoot van het display aansturen, heb alleen niet genoeg tijd gehad om een 4-bit hd44780 over vga drver te maken.

Het hardware deel is trouwens dualhead geworden, dus er kunnen 2 LCD's aan. Ik heb hiervoor best intressante 1x20 karakter LCD's.

De todo lijst op het moment is:
- Software backlight support. (tor + weerstand en displays aanpassen om een pin 15/16 te hebben)
- Koppelstuk zodat de videouitgang nog steeds gebruikt kan worden.
- LCDProc driver.

Hierbij de foto's van de hardware :)

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/contest_juli/thumb_p1010006.jpg
Leuk shot vanaf de VGA connector.

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/contest_juli/thumb_p1010003.jpg
De bovenkant.

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/contest_juli/thumb_p1010005.jpg
De onderkant.

Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/contest_juli/thumb_p1010008.jpg
Met 1 display aangesloten, helaas dus voor nu niet meer dan een hd44780 init :(.

De hardware is trouwens een MCP23008 van Maxim, een 8bit I/O expander welke dus via de DDC2B bus aan de pc hangt.

Note: Het project is nog niet af, maar de bedoeling is om hier in de vorm van een EiP mee verder te gaan.
Uiteindelijk gaan deze displays onder mijn mooie (kuch) 17" crt's belanden voor nutteloze meuk als ongelezen email, pingtijden naar taiwan en voorraad 1k weerstandjes.

[ Voor 3% gewijzigd door SA007 op 29-07-2009 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 00:17:
Note: Het project is nog niet af, maar de bedoeling is om hier in de vorm van een EiP mee verder te gaan.
Uiteindelijk gaan deze displays onder mijn mooie (kuch) 17" crt's belanden voor nutteloze meuk als ongelezen email, pingtijden naar taiwan en voorraad 1k weerstandjes.
Ow ... alleen maar voorraad? een weerstand kleurcode scanner lijkt me dan veel handiger >:)

Verder: _/-\o_ Briljant idee, jammer van de code! Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de code btw! Ik heb recent een printer gekregen waarin een frontpanel zat met een 128x64 grafisch lcd en enkele buttons. De hele frontpanel word met een 8515 atmega aangestuurd die op zijn beurt weer aangestuurd word via (guess what?) i2c :9

Ben binnenkort een paar dagen vrij en dan ga ik eens een i2c sniffer bouwen, het lijkt me fantastisch om dat ding op deze manier aan een PC te hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Hint:

Onder linux heb je i2ctools, daar zit een i2cscanner en i2c uitlees/schrijf programma bij.

En elke i2c poort (sie ondersteund is) is er gewoon als /dev/i2c*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:10:
Hint:

Onder linux heb je i2ctools, daar zit een i2cscanner en i2c uitlees/schrijf programma bij.

En elke i2c poort (sie ondersteund is) is er gewoon als /dev/i2c*
Hmm - die kende ik nog niet. Op m'n laptop krijg ik alleen enkele nvidia i2c devices, maar ik ga thuis eens op een andere PC kijken. Als ik een PC kan gebruiken als sniffer ben ik helemaal blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Laatst online: 15-10 18:09
alleen jammer dat dit onder windows natuurlijk weer niet beschikbaar is, ik wil het liefst geen Ubuntu draaien omdat ik nogal een fan ben van Halo 2 en andere spellen op de pc die niet draaien onder Wine.

maar het ziet er echt geweldig uit, kun je hem niet ook inzenden op hackaday.com ofzo
Pagina: 1