Toon posts:

Raid schijf probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Ik heb een pc ter repatatie gekregen, welke niet meer wil opstarten.(Vista 32)
Na de schijf los te hebben gemaakt van het mb, kon ik weer in de bios komen. Met schijf ging dit niet meer.
Ik de bios staat de sata controller in raid. Welke raid instelling kan ik niet zien. Er staan volgen zeggen 2 partities op deze schijf. Er zit maar een schijf in deze pc. Ik vermoed dan ook dat men met twee partities raid 0 heeft gemaakt. Lijkt mij dan ook niet zo verstandig
Aangezien er voor deze persoon belangrijke gegevens op staan, is mijn vraag of deze schijf op een of andere manier leesbaar te maken is, of wellicht weer opstartbaar.
Vast bedankt voor de reacties
Mvg. Ron

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In de BIOS kan hij wel op RAID staan, maar dat wil niet zeggen dat de schijf daadwerkelijk in RAID werkt.

En een RAID0 array van twee partities op dezelfde schijf is onmogelijk.

Hang die schijf eens in een werkend systeem, kijk eens of er data af te halen is. Controleer de schijf pas daarna met een tooltje van de hd-fabrikant. (Powermax/WD Lifeguard/Seatools/etc..)
Data is meestal belangrijker dan een goedwerkende schijf. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lijkt me heel sterk dat je met 1 disk een RAIDarray hebt (het kan wel, maar is onwaarschijnlijk). Wat voor moederbord, chipset, RAIDcontroller en schijven hebben we het hier over?
RAID 0 kan sowieso niet op singledisk (RAID 1 bij sommige controllers wel, maar grote kans dat het gewoon als JBOD draait). Probeer het ding eens in een ander systeem te hangen en kijk wat hij daar doet. Dan kun je gelijk ien of het ding nog iets van leven geeft of niet.

Verwijderd

Topicstarter
De Schijf is Seagate 500 GB en een Compac Pc MB IPIBL-LB cpu intel core 2 duo snelheid?
Na zeer lange tijd wachten komt hij uiteideliujk in de bios en geeft dan geen schijf weer

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Is de kabel misschien beschadigt of zit deze los? Probeer eens een andere aansluiting op de voeding, misschien is de voeding/die kabel brak.

Schijf in een andere computer proberen, als hij daar wel werkt onmiddelijk een image maken en daar de trukendoos van restoren enzo op loslaten. Een image maken is veel sneller dan bestanden kopieren, en is dus in zo'n situatie ook aan te raden.

Dat in het bios staat dat het raid is betekend niet perse dat dat ook zo is, en zeker aangezien het maar een schijf is lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.

Als dat niet lukt is het het gebruikelijke gedoe met hardware-oplossingen (leeskop vervangen, elektronica vervangen). Grote kans dat dat veel geld gaat kosten.

Daarna de 'klant' aanleren dat hij/zij backups maakt.