Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

De afgelopen maanden heb ik mijn kamer verbouwd en deze is bijna afgerond. Het enige punt wat ik nog heb staan is het vervangen van mijn hardware. Mijn huidige opstelling:
- Intel Pentium 4 2,4 GHz 512 RAM + 17 inch oud tftje
- Oude lelijke CRT tv

De centjes zijn binnen en ik ben klaar voor mijn volgende project, en dat is mijn bovenstaande hardware vervangen. Dit moet een dik mediacenter systeem worden wat ook geschikt is voor games. Het idee is dat mijn pc bij mijn bureau staat met een netjes 22 inch tft scherm, en dat mijn LCD scherm in de andere hoek van mijn kamer als 2de scherm fungeert, of misschien wel gemirrord. Een simpele schets:

Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/9617/tekeningsmall.png

Nu heb ik mij de afgelopen weken proberen te verdieping in alle nieuwe ontwikkelingen.. LCD / Plasma, DVI-A / DVI-I / DVI-D, HDMI 1.0 t/m HDMI 1.4, SPDIF, HDMI kabel prijs/kwaliteitverhouding, HD-ready, Full-HD, progressief / geïnterlinieerd, verversingsrates en ga zo maar door. Het is best ingewikkeld! :)

Wat ik nu voor zover weet is dat:
  • Ik een 22 inch TFT scherm wil kopen voor mijn pc
  • Ik een 40 inch LCD Full HD scherm wil kopen
  • Ik een 10 meter HDMI kabel ga kopen van rond de 25-30 euro wat die dure troep is onzin imo. (topic 'HDMI kabel: 11 euro of 140 euro?' doorgelezen, dat is mij duidelijk)
Waar zouden jullie mij mee kunnen helpen:
  • Hoe zorg ik ervoor dat zowel mijn geluid als beeld over mijn HDMI kabel gaat naar mijn LCD tv?
  • Hoe zit dat met de verschilende HDMI versies?
  • Moet ik bij de aankoop van mijn LCD nog letten op de mogelijkheden qua refreshrates?
Na aanleiding van mijn eigen onderzoek, het volgende:
Hoe zorg ik ervoor dat zowel mijn geluid als beeld over mijn HDMI kabel gaat naar mijn LCD tv?
Zoals ook in mijn inleiding wordt besproken begin ik met nieuwe hardware. Er komt een nieuwe pc, dus in dat opzicht ben ik nu nog vrij in mogelijkheden. Nou had ik gelezen dat je via een S/PDIF input je audio via je videokaart over de HDMI kabel kan sturen. Toch kom ik ook vaak tegen dat dit niet hoeft, en dat je videokaart dit gewoon zelf oppakt.. ik snap het niet meer, zou iemand mij kunnen vertellen wat ik moet doen om mijn audio ook over mijn HDMI kabel te laten gaan? Linkje

Hoe zit dat met de verschilende HDMI versies?
Aangezien ik voor een Full HD tv ga, ga ik ook voor de uber kwali natuurlijk.. Nu kwam ik verschillende HDMI versies tegen wat het erg onduidelijk maakt! Sommige mensen zeggen 'onzin' en vergelijken het met UTP, maar UTP heeft toch ook verschillende categorieën.. Ik had daar het volgende over gevonden:
Ook HDMI 1.0 (5 Gbit/s) kan prima 1080p video aan. Zolang je geen Deep Color wilt, of DTS-HD Master Audio
Mijn probleem is nu, ik heb geen enkel idee of ik Deep Color of DTS-HD etc wil.. want dit gaat me pet te boven! Jongens wat moet ik nu, wel echt zoeken naar een 1.3 of 1.4 HDMI kabel of maakt het niet uit?

Moet ik bij de aankoop van mijn LCD nog letten op de mogelijkheden qua refreshrates?
In het topic HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? wordt er gesproken over 'Judder'.. Dit heeft als ik het goed begrepen heb te maken met je refreshrate van de film, die meestal 24 fps zijn.. dit zou je LCD tv dan niet aankunnen met 50 of 100 Hertz.. ook dit gaat mijn pet te boven.. zou iemand dit voor mij kunnen uitleggen?

Als iemand verder nog tips of iets dergelijks heeft om mijn nieuwe hardware opstelling te verbeteren, alle info is welkom!

Alvast bedankt!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
24p en judder:

films worden opgenomen in 24 beeldjes per seconde=24hz=24p. Door de komst van blu-ray komt dit ook de huiskamer binnen omdat de film hier met 24p opstaat.

De meeste hdtv's zijn 50,60 of 100hz. Aangezien deze getallen niet door 24 deelbaar zijn, komen de beeldjes niet uit. De fabrikanten hebben verschillende oplossingen bedacht en het komt erop neer dat er steeds enkele frames zijn die dubbel worden getoond, bijvoorbeeld steeds het 3de frame.
Hierdoor loopt de film niet helemaal vloeiend en als je erop let kan je het zien.

Als ik gewoon van de film zit te genieten dan zie ik het niet. Ga ik echter naar de lijnen van objecten kijken dan zie ik lichte schokjes: judder!

De laatste Pioneer en Panasonic plasma's kunnen dit wel perfect tonen: de Pioneer laat de film in 72 hz zien, iedere frame wordt 3 x getoond. In de bioscoop gebeurt dit ook!
De Panasonic geeft het in 96hz weer, dus nu een viervoud.

Vaak vermelden de specs dat 24p wordt ondersteund, maar daar bedoelen ze mee dat het wordt herberekend.
Overigens zijn die 24 beeldjes per sec eigenlijk nogal weinig om een vloeiend beeld te geven. Let maar s op in de bioscoop, daar schokt het zelfs behoorlijk!

HDMI kabels:

Het is waar dat dure hdmi kabels weggegooid geld zijn. Ikzelf gebruik kabels van ongeveer 10 euro en dat zijn hdmi1.3 en dus met dolby true hd en dts hd doorgifte.
MAAR: dat geldt alleen bij lengtes tot 5 meter. Langere kabels kunnen zeker problemen geven wannneer ze van een onbekend/goedkoop merk zijn. De nonsens die mensen verklaren over digitaal en enen en nullen is onbegrijpelijk. Alsof het beeld meteen op zwart zou gaan als er enige data niet aan komt. Je kan wel degelijk last krijgen van storingen en matig beeld bij zulke lengtes. Probeer liever kortere lengtes!
Je moet inderdaad hdmi 1.3 hebben, vanwege de specs als lipsync en hd audio etc etc.

Overigens: waarom gebruik je de tv niet als pc scherm? (als je een gezin/partner hebt dan kan het niet, is lastig).
Ikzelf heb in mn gamekamer ook mn pc aan mn 50 inch plasma tv hangen en dat is geweldig: heerlijk met draadloos toetsenbord en muis op een bank internetten. Ik wil nooit meer anders! Ik heb mn pc monitor weggegeven.
Dan kan je dus gewoon je pc naast je tv zetten.

Er zijn pc's die audio door de hdmi door kunnen geven, maar dat zijn er nog niet heel veel. Vraag daar naar.
Vreemd genoeg bestaan er nog geen videokaarten met hdmi 1.3.

Deep colour en dat soort dingen staan op geen enkele content dus daar hoef je niet op te letten.

Dolby true hd en dts hd zijn de 2 audio formaten die vaak op blu-ray staan. Dit is ongecomprimeerd en beter kan je het op dit moment niet krijgen zoals in de bioscoop.
Je moet dan wel een surround receiver hebben die dit aankan en dan heb je het over een receiver van een paar honderd euro exl speakers.
Dit geluid kan alleen door hdmi 1.3 worden doorgegeven en is 5.1 tot 7.1

Weet je zeker dat je een lcd tv wilt? Persoonlijk vind ik het beeld van een plasma vele malen beter en mooier, maar het gaat er natuurlijk om wat jij wilt.
Vergelijk maar s goed!

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-02 22:46

hgp

Nou had ik gelezen dat je via een S/PDIF input je audio via je videokaart over de HDMI kabel kan sturen. Toch kom ik ook vaak tegen dat dit niet hoeft, en dat je videokaart dit gewoon zelf oppakt.. ik snap het niet meer, zou iemand mij kunnen vertellen wat ik moet doen om mijn audio ook over mijn HDMI kabel te laten gaan?
Ik heb een Sapphire Radeon HD 2400 PRO met HDMI aansluiting. Als je de drivers van het apparaat installeert krijg je er in Windows een extra audio device bij. Daar kan je dan vervolgens mee doen wat je wil. Ik gebruik het zelf als volgt: in Media Player Classic heb ik de videokaart ingesteld voor audio output, zo krijg ik het geluid op m'n TV als ik een film kijk en alle andere Windows geluiden blijven uit de speakers van de PC komen.

edit: Deze kaart moet je natuurlijk niet hebben als je er ook mee gaat gamen. :+

Mijn merkloze HDMI kabel is trouwens 10m en kostte ongeveer 20 euro excl. verzendkosten. Het is een best dikke stevige kabel en werkt prima.
Hoe zorg ik ervoor dat zowel mijn geluid als beeld over mijn HDMI kabel gaat naar mijn LCD tv?
De TV is in Windows beschikbaar als een 2e monitor, als je gebruik maakt van een 'span' configuratie kan je daar vensters naartoe slepen. Als je monitor en TV niet dezelfde resolutie hebben lijkt mirroren mij trouwens niet zo'n fijne optie want dan wordt het beeld op 1 van de 2 schermen uitgerekt of mist er juist een gedeelte.
Vreemd genoeg bestaan er nog geen videokaarten met hdmi 1.3.
Volgens dit document zijn de HD4xxx serie videokaarten met HDMI van Sapphire wel 1.3.
http://www1.sapphiretech.com/en/productfiles/matrix-vga-1.xls

En daarvan staan er een aantal in de Pricewatch.

[ Voor 50% gewijzigd door hgp op 25-07-2009 09:27 ]