Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe pc gebouw (voor de eerste keer) en voor zover ik weet zit alles
goed ingebouwd. Nu wil ik Vista gaan installeren maar mijn sata hardeschijf wordt niet gevonden.
Heb ik in het venster (dat je ook op de afbeelding hieronder ziet) op "stuurprogramma laden"
geklikt, de cd van het moederbord erin gedaan, en vervolgens kan die niets vinden. Hetzelfde
verhaal voor mijn usb stick waar ik nieuwste sata drivers op heb gezet.

Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0329/002.jpg

Ik heb daarna nog een beetje in het bios lopen kloten maar ook dat zonder enig resultaat.
Vervolgens heb ik een oude IDE hdd geinstalleerd en die vind die wel, hier vista op gezet en
nu geprobeerd de drivers te installeren. Dat is gelukt maar als ik weer vista wil installeren
op me sata schijf dan kan die de schijf nog steeds niet vinden. Het gekke is dat na de installatie
van de IDE schijf dat mijn sata schijf nu wel wordt gevonden (als station d:) en als ik daarna dus
weer vista weer wil installeren op die sata schijf dat die gewoon niet gevonden wordt.

Het volgende is nu ingebouwd:
AMD Phenom II 955
Gigabyte GA-MA790XT-UD4
OCZ Platinum OCZ3P1600EB4GK
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Be Quiet! Straight Power (E6) 700W
Sapphire HD 4870 Toxic
Samsung SH-S223B

Ook krijg ik telkens dit vreemde scherm als ik mijn systeem opstart:
Afbeeldingslocatie: http://g.imagehost.org/t/0240/001_3.jpg
Hoort dit scherm telkens te verchijnen? En wat betekent dit?

Weet iemand wat ik hier fout doe? Hulp wordt hier heel erg gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

Probeer de drive in je BIOS eens op Legacy IDE te zetten.
Als dat niet werkt zal je de driver moeten slipstreamen met je XP Vista installatie disc; http://www.labnol.org/sof...ista-dvd-integrated/2750/ (gaat over Vista SP1, maar werkt ook met drivers)

Frapant overigens; ik dacht dat Vista al de meeste standaard S-ATA drivers built-in had, met XP was dit nog gebruikelijke kost .... oh well. :)

Dat scherm is alleen een diagnostisch scherm met al je PCI devices. Zal vast wel een optie voor staan in je BIOS; "show diagnostics screen on boot" oid. :)

[ Voor 66% gewijzigd door r0b op 19-07-2009 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

r0b schreef op zondag 19 juli 2009 @ 17:35:
Probeer de drive in je BIOS eens op Legacy IDE te zetten.
Als dat niet werkt zal je de driver moeten slipstreamen met je XP Vista installatie disc; http://www.labnol.org/sof...ista-dvd-integrated/2750/ (gaat over Vista SP1, maar werkt ook met drivers)

Frapant overigens; ik dacht dat Vista al de meeste standaard S-ATA drivers built-in had, met XP was dit nog gebruikelijke kost .... oh well. :)

Dat scherm is alleen een diagnostisch scherm met al je PCI devices. Zal vast wel een optie voor staan in je BIOS; "show diagnostics screen on boot" oid. :)
Het feit dat TS dit diagnostics screen niet kent, zal ook kunnen betekenen dat hij de drivers niet correct beschikbaar heeft gemaakt voor Vista setup, uit een gebrek aan technische kennis. Als je ze download is het meestal een setup (executable), of een zip. Het is de bedoeling dat de drivers zodanig uitgepakt worden dat ze beschikbaar zijn voor een setup-onafhankelijke installatie, als losse bestandjes en .inf/.cat-jes. Heb je dat gedaan, TS?

En ja, dat diagnostics scherm (hoewel dat bij geen enkele moderne PC meer op één 80*25 tekst scherm past) is een handigheidje van het BIOS, het geeft precies aan wát, wáar en hoeveel er in de computer zit. Vroegâh toen single-core processors, een paar PATA-apparaten, en wat PCI/LPT zut alles was wat we hadden, en de operating systems nog géén eigen logo's over de boot heen zette, was dit een perfecte manier om te zien of je hardware écht wel gepakt was, omdat de POST zelf vaak onduidelijk was, of 'slechts' een geheugentellertje met een melding "press F2 to enter setup" er onder.

Tegenwoordig komen alle USB apparaten, USMD apparaten, soms ongebruikte SATA poorten, firewire poorten, legacy dingen waar geeneens meer pinnen voor op het moederbord zitten, en alle 4 de cores + 2 GPU's er in te staan, waardoor het niet meer op 80*25 tekstregels past. Maar desondanks kun je vaak nog wel je harddrives er in herkennen. Het wordt tijd dat meer hardware fabrikanten de oude BIOS (waar dit scherm nog vanaf stamt) inruilen voor iets moderners zoals EFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
r0b schreef op zondag 19 juli 2009 @ 17:35:
Totdat er een chipset van na 2006 langs komt fietsen he..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De drivers zijn heb ik goed op me usb stick gezet en zoals ik in me eerste post al vermelde heb ik ook de cd van me moederbord gebruikt waar ze op staan. Verder heb ik "native ide" al geprobeert en dat werkt ook niet. Legacy ide zie ik nergens staan maar dat zal wel hetzelfde zijn. Ik heb twee sata controllers op dit moederbord (amd en een van gigabyte zelf) dus ik probeer het morgen op de gigabyte controller.
Als iemand nog tips heeft, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even vergeten te vragen.
Ik kan bij "integrated peripherals" in het bios uit een aantal opties kiezen hoe sata apparaten aangestuurt moeten worden. Waar kan ik het beste uit kiezen?
Uit me hoofd zijn de opties als volgt:
AMD Sata controller:
Native IDE
AHCI
Raid

Gigabyte Sata controller:
IDE
Sata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 02:14:
De drivers zijn heb ik goed op me usb stick gezet[...]
Als iemand nog tips heeft, graag.
Wat noem jij 'goed op je usb stick gezet'? :)
De setup.exe van de drivers of een zipfile gaat niet werken namelijk, vandaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 02:23:
Nog even vergeten te vragen.
Ik kan bij "integrated peripherals" in het bios uit een aantal opties kiezen hoe sata apparaten aangestuurt moeten worden. Waar kan ik het beste uit kiezen?
Uit me hoofd zijn de opties als volgt:
AMD Sata controller:
Native IDE
AHCI
Raid

Gigabyte Sata controller:
IDE
Sata
"(Native) IDE" is de veilige/compatible/legacy modus. SATA is nieuw, maar niet altijd even compatible. Als het bij jouw dus een driverprobleem is, kun je beter (Native) IDE kiezen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat had hij dus al gedaan. Ik herhaal de vraag die ik eerder stelde, en die alt-92 herhaalde: hoe heb je de drivers op medium gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het pakketje uitgepakt en alles wat daarin zat in een map op me usb stick gezet. Zie foto hieronder. Maar nogmaals. Ik heb ook de cd die bij het moederbord hoort gebruikt waar ze ook op staan. Nu vind die ze wel als ik "verberg non-compatible drivers verbergen" of zoiets uitvinkt, maar na installatie van die drivers werkt de sata disk nog steeds niet.

Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0113/drivers.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

sluit je hd eens aan op de gigabyte sata controller.
en zet die eens op ide in de bios.
als het goed is moet je dan toch kunnen installeren.
na installatie de sata drivers in windows installeren, en dan zal die het ook op de andere controller moeten doen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat was eigenlijk wat ik het op het laatst wou doen. Immers zou die gewoon moeten werken op de amd controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica