PCM vs Dolby Digital

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prometheus345479
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10-2022
Hoi,

ik heb onlangs een nieuwe geluidskaart gekocht (Asus D1), en ben nu aan het kijken hoe ik het beste geluid van mijn pc naar mijn receiver krijg (Onkyo 507). De twee zijn verbonden via een optische kabel, en nu kan ik de SPDIF output van de geluidskaart instellen op PCM of Dolby Digital Live.

Ik vind muziek via Dolby digital veel beter klinken dan PCM, maar wil weten waarom. PCM is toch gewoon uncompressed stereo, dus wat voegt dolby digital er dan nog aan toe?

Ik ben al een beetje aan het googleén geweest, maar kom niet veel verder dan reclamepraat voor dolby...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Technisch gezien zou uncompressed PCM beter moeten zijn. Maar het ligt aan veel factoren:
- upmix van geluidskaart vs receiver
- instellingen van geluidskaart en receiver
- Smaak

Persoonlijk vind ik stereo het beste klinken in stereo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je zou even kunnen kijken of je Dolby Prologic aan hebt staan. Dat is een systeem wat ervoor zorgt dat je stereo-geluid 'omgezet' wordt in 5.1 geluid. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar sommige mensen vinden het beter klinken. (en de meeste vinden het slechter :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
ProperChaos schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:45:
Je zou even kunnen kijken of je Dolby Prologic aan hebt staan. Dat is een systeem wat ervoor zorgt dat je stereo-geluid 'omgezet' wordt in 5.1 geluid. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar sommige mensen vinden het beter klinken. (en de meeste vinden het slechter :+)
Die upmix is vaak erg slecht, toen ik de Z-5500 aan de PC had hangen mixte de X-Fi het redelijk goed. (CMSS) Maar nu ik de set aan de TV heb en dan via de movie/music modes van de Z-5500 stereo laat upmixen is het echt waardeloos. Vooral het geluid van de surround speakers klinkt rommelig en krakerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 14:58
Tja, tegenwoordig ben je niet meer gelimiteerd tot twee kanaals PCM toch?
Bioscopen gebruiken tenslotte bij digitale cinema vaak zes kanalen PCM geluid, lijkt mij dat iets vergelijkbaars tegenwoordig ook af en toe op blu-ray schijven bijvoorbeeld hebt staan.
Indien dan ook beschikbaar zou ik kiezen voor meerdere kanalen PCM maar anders Dolby Digital (of DTS natuurlijk).
Pagina: 1