elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Nog wel kort de tijd om nog alles op te bouwen?
print voor het grootste gedeelte gesoldeerd
to-do
draad had ik dus nog
solderen display's, die print moet over nieuw want te krap
programmeren
nog meer plaatjes poosten

[ Voor 21% gewijzigd door virus.elektro op 21-07-2009 21:38 . Reden: plaatje erbij ]
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
PC-klok
het concept
het idee was iets te maken met 7x5 dotmatrixen. die heb ik al tijden op de plank liggen en ik vond dat er toch iets mee gedaan moest worden. het zou een digitaal analoge klok worden. de wijzers zijn zichtbaar op het display en geven de tijd aan.
het ontwerp
de klok haalt stroom en data van de usb. op de print bevindt zich een FT232RL. deze zet de usb informatie om in rs232. als kloppend hart heb ik een attiny2313 gebruikt welke op 7,3728 mhz loopt. verder zitten op de print 4 cmos ic's 4094B dit zijn schuifregisters. met 4 5x7dotmatrixen kan ik een scherm maken van 10 x 14 pixels. ik gebruik 2 schuifregisters voor horizontaal en 2 schuifregisters voor verticaal. ik heb voor horizontaal en verticaal ieder een aparte bus gemaakt zodat ze onafhankelijk van elkaar bestuurt kunnen worden.
uitvoering/resultaat
bij het solderen van de display print kwam ik er achter dat de dotmatrixen wat groter waren dan ik dacht dus ik heb er maar 1 op gesoldeerd. op de uiteindelijke komen er wel 4 maar die is niet voor de 27e af.
met maar 1 bruikbaar display had ik wat problemen om de tijd met wijzers weer te geven, immers de kleine wijzer wordt dan 2 pixels groot en de grote 3. ook het aantal standen werd wel erg beperkt. daarom heb ik er maar voor gekozen om gewoon de getallen van de tijd weer te geven. als een soort hele korte lichtkrant.
de tijd wordt 1 keer tijdens het opstarten van mijn pc naar de print gestuurt. vervolgens loopt de tijd vanzelf verder in de 2313.
dingen die nog beter kunnen
op de foto's is duidelijk te zien dat niet alle pixels even fel op lichten.
er moet een kleine delay bij het opstarten van de klok anders gaat mijn pc af en toe over de zeik.
[ Voor 12% gewijzigd door virus.elektro op 27-07-2009 19:31 . Reden: keurig netjes de plaatjes verkleind ]