• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Omdat ik het gelazer met mijn opteron setup zat was (9800gx2 op een thunder k8we) die geen beeld meer gaf heb ik een dx58so gekocht, icm een core i7 920 en Corsair XMS3 DHX , pc12800 2 stuks.

De eerste keer dat ik hem aanzette ging alles prima, met de 9800gx2 erop en een coolermaster 700W model als voeding. Was alleen vergeten een sata kabel voor de hdd aan te sluiten. pc uit, sata kabel aangesloten en weer aan.

Geen beeld. Oh nee he, niet weer dat gedoe...

Het viel ook op dat de fans vol gaan loeien als je hem aanzet, en daarna uit vallen (inclusief de leds) en daarna weer aanspringen. Alsof de voeding stuk is.
Prima, een 580W antec gepakt. Exact hetzelfde.... maar dan ook exact.

Nou ja, om de grafische kaart te elimineren ook nog een 8800gt gepakt. Idem dito.
Ook 2 monitoren genomen.

Nou breekt me de klomp echt gewoon. Zowel in als buiten de kast geprobeerd. Beide sets lijken dezelfde geen-beeld problemen te hebben. Die rare 'reboot' is alleen bij de dx58so. Helaas heb ik maar 1 intel mobo, 1 set ddr3 mem en 1 intel cpu, anders zou ik daar wel wat mee wisselen.

Zowel de 4 pins molex als de sata connector van het mobo hangen netjes aan de prik. Ook een van beide loshalen helpt niet.

Weet iemand wat hier toch telkens zo enorm misgaat? Het enige wat niet goed aan de situatie hier is, is dat ik twijfel aan de aarding (volgens mij niet (goed) aangelegd). Echter verklaart dat niet waarom het bord het aanvakelijk wel deed.

Uiteraard heb ik de bios van het i7 mobo gereset.

Wat erbij komt is dat het een demo exemplaar van azerty is (ik had zsm iets nodig en dit was het netste x58 mobo zonder meteen 400E voor een woepie-doepie-gamer-ding te betalen). Ze hebben hem in de winkel draaiend gehad en werkend verstuurd. Lijkt me dat dat geen probleem mag zijn (ik heb redelijke fiducie in de bonafiditeit van azerty).

Ook de overheating ledjes branden trouwens niet op het intel plankje.

Even nog een los-staande vraag:

Stel he dat het mijn aarde is. Dan kan ik dat bewijzen door de setup op een andere plek aan te sluiten. Kan ik echter ook met een meting bewijzen dat dit niet klopt? Ik heb diverse fluke DMMs en 2 tektronix scopes met bijbeh. sets probes liggen. GND @ mobo tegen de +12 enzo meten zou volgens mij weinig moeten zeggen, domweg omdat de pc een eigen GND heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 19-07-2009 01:53 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het klinkt als iets dat mij ook regelmatig gebeurd op mijn EP45-DS4 (Gigabyte). Ik vermoed dat het met de condensators op het bord te maken heeft, maar mijn bak ligt nog even in duizend stukjes uitelkaar en ik kan dus niet testen. Ik heb een andere voeding aangeschaft (de oude was ik toch zat) en ik zit inmiddels op mijn 2e CPU en 3e set DIMMs. Mocht ik er meer over te weten komen, dan meld ik het hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 19-07-2009 01:57 ]

• PowerEngine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 14:21
Boudewijn schreef op zondag 19 juli 2009 @ 01:43:

Het viel ook op dat de fans vol gaan loeien als je hem aanzet, en daarna uit vallen (inclusief de leds) en daarna weer aanspringen. Alsof de voeding stuk is.
Prima, een 580W antec gepakt. Exact hetzelfde.... maar dan ook exact.
dit is normaal. als ik mijn pc aanzet gaan me fans draaien +ledjes branden, dan gaan ze weer uit en dan gaan ze weer aan en blijven ze ook aan. ;)

maar krijg je echt helemaal geen beeld of kom je nog wel in je bios?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nee echt 0.0 beeld (de beide monitoren denken dat er geen pc aanhangt, ook als ik ze handmatig naar die ingang forceer). Ik dacht eerst dat het de GPU was, maar ik heb die 8800 uit een werkend systeem getrokken, dus daarmee de GPU geelimineerd.

Powerengine, het is me de eerste keer ook niet opgevallen (toen ik OS wilde installeren) dat hij dat zo doet.
Edmin schreef op zondag 19 juli 2009 @ 01:57:
Het klinkt als iets dat mij ook regelmatig gebeurd op mijn EP45-DS4 (Gigabyte). Ik vermoed dat het met de condensators op het bord te maken heeft, maar mijn bak ligt nog even in duizend stukjes uitelkaar en ik kan dus niet testen. Ik heb een andere voeding aangeschaft (de oude was ik toch zat) en ik zit inmiddels op mijn 2e CPU en 3e set DIMMs. Mocht ik er meer over te weten komen, dan meld ik het hier.
Klinkt heel bemoedigend. Heb ik weer, koop ik een nieuw systeem omdat ik het oude zat ben.... krijg ik zoiets :P.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

op het dx58so bordje moet je de molex niet aansluiten maar een 4 pin net onder de cpu ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Die zit ook aangesloten. Als je een vierkante 4pins connector bedoelt dan ;).

Die molex en sata connector zijn ervoor om het PCIe slot van juice te voorzien als dat >75W trekt uit het slot.

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

hm je hebt 12 pins, molex en 4 pins aan je mobo hangen? dat is niet de bedoeling ik heb t zelfde bord met een gtx 295 erin en heb die molex niet aangesloten en t werkt perfect ik heb alleen 4 pin die ook op je graka past en 12 pins.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
12 pins? Je bedoelt 22 pins (ofzo) atx?

Ik heb er aan hangen:

Grote ATX stekker (20+4)
Kleine ATX stekker: 8 pins.
4 pins molex (zoals op opticals)
sata connector

Verder de 8+6 pins op de grafische kaart.

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

hmm die molex kan je gewoon eruit laten ik heb hem ook niet aangesloten,

excuus ja ik bedoel 22

maar dan nog is het vreemd dat je geen beeld krijgt.. ja tenzij je mobo gefrituurd is daardoor maar dat lijkt me niet..

over dat aarden,
heb je dat al geprobeerd of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door Xenomorphh op 19-07-2009 16:46 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja dat werkte net 1x, daarna ook niet meer.

Over de reboot:

Ik heb de 12V lijn gemeten en hij sodemietert ongeveer 3 secs na power-on gewoon naar de 0v en herstelt vervolgens na een seconde of 2. Dat lijkt me geen reguliere start.

Erg raar. Heel erg raar.

Dit uiteraard zonder de sata en de 4 pins molex aangesloten te hebben op het mobo.

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 19-07-2009 17:29 ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

hmm t lijkt erop of je voeding gewoon niet genoeg prik krijgt uit stop contact.. heb je hem in een stekkerdoos zitten of gewoon recht streeks in een muur outlet? als in stekkerdoos zit zou je kunnen proberen hem recht streeks op de muur aan te sluiten..

probeer ook je setup is uit de kast te halen misschien wordt er wel kortsluiting met de kast gemaakt aangezien dat niet vernieuwd is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hij is allang uit de kast gehaald ;).
Tsja op hetzelfde stopcontact werkte mijn dual 940 rig met *veel* disks en een 9800gx2 wel prima. Lijkt me niet dat een 8800gt+1 disk+1 i7 920 meer dan dat verbruikt.

Ander stopcontact allang geprobeerd trouwens, daar deed het het de eerste keer gewoon goed. Alleen na reboot niet meer.

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

dan lijkt het me dat er iets mis is met je voeding die geen constante stroom kan leveren oid..

maar das ook vreemd want je had al een andere geprobeerd..

[ Voor 24% gewijzigd door Xenomorphh op 19-07-2009 20:02 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Inderdaad, en die kunnen beide die dual 940 rig trekken.
Sowieso is de 12V lijn zo stabiel als wat volgens mijn fluke DMM.

Ik ga denk ik morgen een RMA plegen voor het mobo, ik weet nml niet echt meer wat ik hiermee aan kan.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Vandaag eens gechecked en de aarding lijkt in orde te zijn.

* Boudewijn baalt als een stekker dat hij geen andere set mem en CPU heeft.

Ik gok dat het het slimste is de zaak maar te RMA'en, maar leuk is anders.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:54
Boudewijn schreef op zondag 19 juli 2009 @ 17:10:
ja dat werkte net 1x, daarna ook niet meer.

Over de reboot:

Ik heb de 12V lijn gemeten en hij sodemietert ongeveer 3 secs na power-on gewoon naar de 0v en herstelt vervolgens na een seconde of 2. Dat lijkt me geen reguliere start.

Erg raar. Heel erg raar.

Dit uiteraard zonder de sata en de 4 pins molex aangesloten te hebben op het mobo.
Da's normaal je moederbord zet immers je voeding ''uit''.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja inderdaad, maar waarom zet hij het uit?

Dat is meer de vraag.

Dat hte mobo de PSU uitzet had ik zelf ook al bedacht.... maar dat valt niet onder expected behaviour.

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Vroeg me af of dit nog opgelost was, ik heb dit bord sinds kort ook :P
Xenomorphh schreef op zondag 19 juli 2009 @ 16:45:
hmm die molex kan je gewoon eruit laten ik heb hem ook niet aangesloten,
Klopt als een bus. Ik heb dit Bord dus ook sinds kort in mijn bezit (nog niet operationeel), en dit extra nagevraagd op de Intel Community. Ofwel de SATA-power connector of de Molex-connector moeten aangesloten worden, en niet beide.

Wellicht was deze combinatie die je in eerste instantie gedaan hebt toch funest voor het bord? Ik heb echter nog nergens terug kunnen vinden of dit ook daadwerkelijk zo is..

[ Voor 6% gewijzigd door Viper72 op 03-11-2009 20:46 ]

New Build in Progress

Pagina: 1