Geen enkele OS wil Installeren

Pagina: 1
Acties:

• Ortixx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06-2023
Ok ik ben nu dus echt desperate aan het worden. Ik zit hier op vakantie in georgie bij mijn opa en oma. Ze hebben een oude Pentium III 866 MHz (geen idee wat de andere specs zijn) en daar stond windows XP op. Dat ding trok skype echt NAUWELIJKS en het was gewoon tergend langzaam. Er waren ook tig errors and explorer.exe chraste elke keer tijdens boot.

Dus ik dacht, laat ik windows opnieuw installeren. Steeds hetzelfde. Dus daarna besloot ik Linux eens te proberen. Dus ik probeer Arch. Blijkt dat de GUI appart geinstalleer moet worden en dat lukt me ook niet. Heb daar al iets van 4 uur aan besteed zonder success obviously. Daarna probeerde ik xubuntu. Die geeft me steeds BUG : Int 14: CR2 fffb0f0 tijdens het installeren. Niks wil laden daar. Dus ik gaf daar ook al mee op.

Nu heb ik windows geprobeert te installeren en dat gaat ook afschuwelijk fout. Na het installeren (deed wel quick format... ik probeer morgen 'slow' format) wil de OS totaal niet laden. Dan krijg ik "Error loading operating system" Ofzo... dat ding wil gewoon niks meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik moet dit ding echt aan de praat krijgen.

Help zou echt grandioos zijn.

BTW ik heb ook heel veel guides gelezen en gekeken om Arch te installeren. Maar aardig wat dingen zijn verschillend. Bij mij werkt alleen de i686 versie en niet die andere (x86) mby heeft dit ergens mee te maken. Ben nogal noob als het tot linux aankomt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ortixx op 18-07-2009 22:10 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Controleren of de harde schijf wel in orde is zou ik sowieso doen, als deze bad sectors heeft kan het inderdaad zijn dat ie niet helemaal lekker meer gaat werken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je geeft te weinig gegevens om echt wat te kunnen suggereren. Werkt de PC wel als je van een Knoppix LiveCD opstart?

Kijk eens in de BIOS of de bootsector beschermd is?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Kun je arch wel geinstalleerd krijgen zonder X? In dat geval zou ik je videokaart verdenken niet je harde schijf. Controleren van het geheugen lijkt me ook nuttig. Random crashes hebben vaak met corrupt geheugen te maken. Arch zonder gui gebruikt weinig geheugen en laat misschien het corrupte deel van geheugen onberoerd.

• Ortixx
Bad sectors zijn allemaal al gefixed voordat ik begon om dit allemaal te installeren. Ik zal het nog eens morgen ochtend proberen. Boot sectors zijn niet beschermd in mijn BIOS. Ik zal morgen ook de Knoppix LiveCD proberen.

Arch installeren lukt allemaal prima, maar ik snap niet hoe ik die GUI moet installeren. Geen 1 van die guides legt het precies uit voor mijn 'versie' want er zijn nogal wat verschillen.

Sir Isaac: Ik neem aan de je bedoelt of ik xubuntu kan installeren zonder X oftewel ubuntu. Anders snap ik niet wat je bedoelt.

Verder: Ik kan niet echt veel meer info geven want ik heb zelf ook geen idee wat er aan de hand is.

Ik zal morgen nog 1 keer proberen om windows te installeren met 'slow' format. Dat hoort de bad sectors te fixen. Zo niet, dan probeer ik nog zo'n livecd. Als dat al niet meer werkt dan gooi ik dit ding weg en steek em in de fik. Ik stuur mijn opa en oma dan wel zo'n netbook van 300 dollar.

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ortixx schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 22:37:
Arch installeren lukt allemaal prima, maar ik snap niet hoe ik die GUI moet installeren. Geen 1 van die guides legt het precies uit voor mijn 'versie' want er zijn nogal wat verschillen.
http://wiki.archlinux.org...s_Guide#Step_2:_Install_X

Arch Linux

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat bad sectors gerepareerd zijn suggereert in ieder geval dat de harde schijf dood is, of stervende. Ik gok erop dat de schijf gewoon kapot is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bad sectors zijn allemaal al gefixed voordat ik begon om dit allemaal te installeren.
Dus de HD heeft ze wel?
Dan weet ik jouw probleem wel. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zal morgen nog 1 keer proberen om windows te installeren met 'slow' format. Dat hoort de bad sectors te fixen.
Niet helemaal. Het checkt je schijf en markeert gevonden bad sectors als 'niet gebruiken'. Dan kan je beter een tool als SpinRite gebruiken, die probeert nog dingen daadwerkelijk te fixen.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Ortixx
Glashelder:

Dat is ook mijn main guess hier. Dit ding is ook al zo oud. En mijn ouders hebben 'em ook vanuit nederland naar georgie gestuurd. Dit ding heeft sowieso onderweg nog wat rake klappen opgevangen. Dus ja, HDD is gewoon pief paf dood.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 23:31
Sir Isaac: Ik neem aan de je bedoelt of ik xubuntu kan installeren zonder X oftewel ubuntu. Anders snap ik niet wat je bedoelt.
Je snapt niet wat de X in Ubuntu betekent. Grofweg bestaan de meeste Linux distributies uit "drie lagen": Je hebt een basissysteem met een commandline, X window, wat ervoor zorgt dat er vensters getoond kunnen worden en je hebt een Desktop Environment of Window manager, die voor een mooie interface voor X-window zorgt. Ubuntu is normaal gezien uitgevoerd met Gnome als Window manager. Er bestaat echter ook Xubuntu met XFCE als Window manager. De X in de naam heeft niets met X Window System te maken, dat is in alle versies ingebouwd.

Er bestaan ook Linux versies, zoals Debian en Ubuntu Server die je in eerst instantie alleen met een commandline installeert en pas na de installatie eventueel met X-window en een desktop manager kunnen worden uitgerust. Je kunt het beste proberen zo'n Linux distributie te draaien.

Voordat je hieraan begint is het ook vooral nuttig om je geheugen te controlleren op fouten doormiddel van bijvoorbeeld memtest86. Dit kan je gewoon branden en van een CD opstarten maar zit ook in de nieuwste versies van Ubuntu op de live CD meegebakken.

Zou je zover komen dat je Linux wel geinstalleerd krijgt, dan kun je het beste XFCE gebruiken en niet Gnome of KDE. Deze laatste hebben wat zwaardere hardware nodig. Mijn ervaring is dat Debian met XFCE minder zwaar is dan Windows XP en grafisch ongeveer vergelijkbaar.

Edit: Even over de bad sectors heengelezen. Zoals anderen al aangeven zou je hier eerst naar moeten kijken. Het voorkomen van bad sectors (ook als ze te repareren zijn) geeft vaak aan dat de harde schijf kapot aan het gaan is.

[ Voor 6% gewijzigd door doeternietoe op 18-07-2009 23:06 ]

• Ortixx
Ok heren, ik zal er vandaag naar kijken. Echt, heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik ben nogal noob in linux en ik begin het nu idd een beetje te snappen. Ik zal een update geven als ik klaar ben! :) Nogmaals: Super bedankt!

• Baddo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-04-2025
heel andere suggestie van mij. probeer's win 2000hardwre van 10 jaaroud mert os vn 10 jaar oud moet lukken toch?

• Ortixx
@ Baddo: Tjah als ik dat nu had zou ik het wel proberen ja :P... maar nu ff iets anders:

Arch installeert helemaal perfect enzo, alleen krijg ik de GUI niet geinstalleerd. Heel vreemd. Ik zal nog even goed die guides doorlezen, maar ze matchen niet helemaal met wat ik hier te zien krijg. Ik heb nergens pacman mirrors staan bijvoorbeeld. Alleen zo'n config bestand, en daar snap ik al helemaal niks van. Ik probeer het nog wel ff

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Ortixx schreef op zondag 19 juli 2009 @ 08:51:
Ok heren, ik zal er vandaag naar kijken. Echt, heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik ben nogal noob in linux en ik begin het nu idd een beetje te snappen. Ik zal een update geven als ik klaar ben! :) Nogmaals: Super bedankt!
Grote kans dat je ook bar weinig geheugen hebt, voor een moderne Linux-variant. In dat geval zou Xubuntu of Puppy Linux wellicht nog haalbaar zijn.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
Er zijn geen mogelijkheden daar in Georgie om wat dan ook aan hardware aan te schaffen? Het zal wel niet, denk ik zo..maar misschien heb je toch nog wat opties?
Ik ben daar zowiezo wel benieuwd naar...ook al heb jij daar nu niks aan.

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12-2025

Icyzer

Goudvis

Je kan bij de installatie van bv xubuntu ook voor dat je installeerd wat settings veranderen met f4 en f6. Probeer dat eens, en kijk of het misschien wel werkt als je meteen naar installeren gaat inplaats van live cd uitproberen :)

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Arch is voor die hardware een uitstekende keuze, maar voor een beginner misschien wat veelgevraagd om te installeren. De installation guide waar ook jordz. naar refereerde is echter erg goed, dus als je hem nauwgezet volgt kan er weinig misgaan. De belangrijkste stappen tot een grafische schil zijn:

1) Arch installeren
2) Booten in CLI, inloggen als root
3) Pacman configuren
4) X installeren en xorg.conf genereren
5) Desktop environment installeren (XFCE?)
6) Display manager installeren

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Ik zou, als je o.a. niet weet wat X is, en je vergeet een standaard mirror aan te geven bij de installatie van Arch, toch echt gaan kijken of je Xubuntu of de XFCE versie van Linux Mint aan de praat krijgt.
Anders kan je ook Mandriva 2009 pakken, welke ook standaard geleverd word met XFCE, deze heeft naar mijn ervaring ook veel betere ondersteuning/herkenning kwa hardware. Ook performance/veiligheid wise zal mandriva out-of-the box mischien iets beter aanvoelen (buiten boot tijd, daar rockt een schone Arch gewoon in :D ) aangezien daar ook al pakketten inzitten en correct zijn geconfigureerd zoals preload en een goede firewall / portscan detecter.

Het punt is, dat je er nog lang niet klaar ben zodra je XFCE werkend heb onder Arch. Je mag dan nog ALSA gaan configureren, Pulseaudio o.i.d. eroverheen jassen aangezien ALSA geen mixer heeft, dan de XFCE power settings configureren aangezien die standaard niet ingesteld zijn bij Arch. Enzovoorts.

Dus kijk nog even naar Xubuntu, en werkt dat niet pak dan Mandriva 2009.1 en gebruik de XFCE desktop manager. Zo bespaar je jezelf veel tijd en moeite :) .

[ Voor 14% gewijzigd door SirNobax op 19-07-2009 15:40 ]

Pentaxiaan

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zouden het niet bolle condensatoren zijn? Ik heb met een AMD Sempron laatst meegemaakt die een 0x7b fout gaf met XP en veel problemen. Ik dacht nou dat is de harde schijf. Nee hoor bij de IDE poort 1 bolle condensator en bij de processor 6 stuks. Einde moederbord. Dat was Asrock.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
spone schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 22:54:
[...]

Niet helemaal. Het checkt je schijf en markeert gevonden bad sectors als 'niet gebruiken'. Dan kan je beter een tool als SpinRite gebruiken, die probeert nog dingen daadwerkelijk te fixen.
Off-topic: Holy crap, bestaat dat nog?! Dat gebruikte ik in 1990 op m'n 8088... o_O

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Even googelen leverde het volgende op, en de volgende vond ikzelf het beste:
'Link naar readlist.com'
Maar misschien heb je hier ook wat aan!
Een link naar het Ubuntu forum

Puppy, Damn Small zijn kleine distroos die je zou kunnen proberen
'Hier een link naar een damnsmall ftp waar ook oudere img. op staan.'
Deze zijn klein en je kunt hier makkelijk proberen of er een werkende config voor jouw puter is.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2009 16:40 . Reden: foutje in lnk ]

• Ortixx
Ok vandaag heb ik niks kunnen uitvoeren omdat ik geen access had tot de pc. Maar hier is nog wat meer info. Geheugen heb ik voldoende. 256 mb. MOBO heb ik al gechekt, ziet er tip top uit, beetje stoffig maar het werkt wel! Kwa hardware kan je wel wat zooi aanschaffen maar ze naaien je hier zo ongelofenlijk hard! Ze importeren alles vanuit amerika via retail price, dus daar schiet je ook NIKS mee op. Tenzij je cheapy cheapy uit turkije wilt importeren, daar schiet je al helemaal niks mee op, want dan koop je een harde schijf en zitten er gewoon stenen in. (serieus een keer gehad hier...).

Maar wat ik gewoon NIET snap is waarom linux in hemelsnaam ZONDER een verdomde GUI geleverd wordt... wat heb je daar nou weer aan. Moet er niet gewoon een optie zijn (bij tenminste EEN distro) om gelijk een GUI te instaleren.

Iig... ik ga maar weer eens research doen. Ik ga ook nog even wat CD's regelen want ik heb er geen meer. Top support hier :)

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:41
Zoals Crakie ook al zij, arch is voor beginners best wel ingewikkeld. Probeer xubuntu eens (dat is ubuntu maar in plaats van gnome als desktop-manager heeft 'ie xfce, dat draait wat lichter).

Daarbij wordt ook direct een GUI geinstalleerd.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Ortixx schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:28:
Maar wat ik gewoon NIET snap is waarom linux in hemelsnaam ZONDER een verdomde GUI geleverd wordt... wat heb je daar nou weer aan. Moet er niet gewoon een optie zijn (bij tenminste EEN distro) om gelijk een GUI te instaleren.
Even op een paar dingentjes inhaken;
  • Linux (2.6.30 op dit moment) heeft inderdaad, op dit moment, geen GUI, de distro's gebaseerd op Linux vaak wel. :9
  • 90% (?) van alle Linux Distro's worden standaard met een GUI geleverd, vaak word zelfs de keuze gegeven welke GUI je wilt gebruiken (Ubuntu familie) of worden er meerdere GUI's van te voren geinstalleerd (Mandriva 2009).
Daarnaast, waar je waarschijnlijk je oordeel op baseer, hebben sommige distro's voor gevorderden geen GUI, zodat je als gevorderde Linux gebruiker zelf kan beoordelen welke pakketten en services je wilt installeren en als je zou willen enkel via CLI het systeem inelkaar zetten om hem vervolgends in een hoekje, zonder beeldscherm of toetsenbord, als DHCP/Mail/File/Web server te laten draaien.

Bij Archlinux staat dit verder ook gewoon op hun Wiki en op hun FAQ.
The Arch Way

Code-correctness over convenience
The Arch Linux system places precedence upon elegance of design as well as clean, simple code, rather than unnecessary patching, automation, eye candy or "newbie-friendliness".

User-centric
Whereas many GNU/Linux distributions attempt to be more 'user-friendly', Arch Linux has always been, and will always remain 'user-centric'.
Q) Why would I want to use Arch?

A) If you have read, and agree with The Arch Way philosophy, embrace the 'do-it-yourself' approach and require or desire a simple, elegant, highly customizable, bleeding edge, general purpose GNU/Linux distribution, chances are you may like Arch.
Dus tja, je ben gewoonweg bij het verkeerde niveau begonnen, gelukkig hebben wij hier op tweakers daar ook een subforum voor om zoiets (in de toekomst) te voorkomen; :)

Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Daar kan je ook even rondneuzen tussen alle vragen en reacties, zo kan je zelf even pijlen wat je precies wilt in je OS. Als je er niets tussen ziet staan wat aan jouw eisen voldoen kan je uiteraard daar nog even iets posten met je ideeen. :)

Verder hou ik het erop om je ervaring met Archlinux helemaal te vergeten, en te kijken naar Xubuntu, Mint XFCE community edition, Mandriva 2009.1 met een switch naar XFCE na de installatie, of enkele van die uitgeklede Linux distro's als dat je ding is en voldoende blijkt te zijn.

Success ! :)

Pentaxiaan

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

[b][message=32282662,noline]Maar wat ik gewoon NIET snap is waarom linux in hemelsnaam ZONDER een verdomde GUI geleverd wordt... wat heb je daar nou weer aan. Moet er niet gewoon een optie zijn (bij tenminste EEN distro) om gelijk een GUI te instaleren.
Mocht je met deze opmerking op mijn stappenlijstje reageren, dat was speciaal voor Arch bedoeld. Distro's met standaard een GUI zijn eerder regel dan uitzondering. Gezien deze losse flodder lijkt
maar weer eens research doen
me een uitstekend idee ;)

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Ortixx schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:28:Geheugen heb ik voldoende. 256 mb.
Aan 256 mb hebben KDE en Gnome niet genoeg, die vallen dus af. Xubuntu moet je hebben, met XFCE als desktop manager.
Ortixx schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:28:Maar wat ik gewoon NIET snap is waarom linux in hemelsnaam ZONDER een verdomde GUI geleverd wordt... wat heb je daar nou weer aan. Moet er niet gewoon een optie zijn (bij tenminste EEN distro) om gelijk een GUI te instaleren.
Je hebt te weinig geheugen om de twee belangrijkste desktop managers die met het gros van de distro's mee worden geïnstalleerd (Gnome en KDE) te kunnen draaien. De "fout" ligt niet bij Linux maar bij je hardware. Vista of Mac OSX zul je ook niet draaiende krijgen op die configuratie.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is het omdat jij een Audi wil dat BMW zijn deuren mag sluiten? Of omdat je pa een Renault wil dat Peugeot maar moet stoppen?

Neen toch?

Voor ieder wat wils. Je denkt alleen vanuit jouw standpunt, en jouw standpunt is duidelijk: ik wil een GUI. Van zodra je je realiseert dat niet iedereen een GUI wil, dan zijn we al een heel eind verder ;).

Mijn server draait zonder GUI. En ik ben heus niet de enige.
Iig... ik ga maar weer eens research doen. Ik ga ook nog even wat CD's regelen want ik heb er geen meer. Top support hier :)
Luister dan naar de top support en installeer Ubuntu ;). Alles behalve Arch of andere distro's die niet bedoeld zijn voor een absolute beginner. Arch mag dan hip zijn, dat maakt het niet makkelijker te installeren. Ubuntu zal je de minst pijnlijke ervaring geven.

Edit: Als je 256 MB hebt dan is geen enkele Ubuntu-versie voor dat systeem geschikt. Tenzij je Xubuntu neemt én de moeite neemt om alle overtollige services uit te schakelen, en dan nog zal het krap zijn. Kijk es naar Vector Linux of Zenwalk Linux. Sidux of Debian is misschien ook wel interessant, al kan het bij Debian zijn dat je nog een GUI moet installeren ook - het is al een hele tijd geleden dat ik dat nog geïnstalleerd heb (en dat was de eerste en laatste keer).

Een gestripte Linux-versie vereist heel weinig geheugen maar de Ubuntu's vallen daar helemaal niet onder in hun standaarduitvoeringen. Je 256 MB zit zo vol als je je desktop draait en een browser opstart met een paar tabs open.

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 19-07-2009 23:26 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En dan moeten opa en oma ineens met linux werken. is dat verstandig schat je ?

ik zou toch xp proberen ?

ff iets stoms, maar is je partitie wel "active", of probeert hij te booten van diskette, usb stick/die leeg is of er niet is

check even je boot order

Iperf

• Ortixx
@SirNoBax:

TOPPIE! Helemaal geweldig! Ik ga nu er aan beginnen. Hopenlijk kan ik dit ding nog even fixen. BTW, als ik xubuntu wil installeren krijg ik de hele tijd BUG : Int 14: CR2 fffb0f0 als error. echt de HELE tijd. Telkens als ik IETS selecteer gebeurt dit. Op google kreeg ik alleen spaanse 'antwoorden' die ook niks opleverden na translation. Iemand enig idee?

• autostatic
In het eerste menu op F6 drukken en één van de eerste drie opties proberen: https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Afbeeldingslocatie: https://help.ubuntu.com/community/BootOptions?action=AttachFile&do=get&target=menuf6.1.png

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05-2025

Firestone

$ su - vuursteen

Mijn Google zoektocht geeft wel bruikbare links. Één stelt dat acpi uit moet(zie post hierboven). Een andere dat je het gedeelte met initrd moet weghalen. Probeer dus gewoon wat.
Waarschijnlijk komt dit doordat de gebruikte hardware wat oud is. Mits mogelijk kan je ook proberen de bios van een update te voorzien.
Ortixx:
Iemand enig idee wat BUG : Int 14: CR2 fffb0f0 betekent? Dat gebeurt tijdens het booten van xubuntu.
Al geprobeerd wat er in deze en de hierboven geplaatste post staat?

[ Voor 26% gewijzigd door Firestone op 20-07-2009 10:11 ]

• Ortixx
Wow... 2 paginas :P Ik was al helemaal verdwaald met de posts hier! Ok, dus 256 is NIET genoeg voor ubuntu... dat zuigt. Ik zal Vector wel eens een try geven ;) Iemand enig idee wat BUG : Int 14: CR2 fffb0f0 betekent? Dat gebeurt tijdens het booten van xubuntu.

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:45
Als je een lichtgewicht distro zoekt dan is Zenwalk ook wel een prettige, werkt ook met de XFCE omgeving.

Hieronder de hardware eisen, dus jouw systeem zou voldoende moeten zijn. Echter een geheugenbankje extra plaatsen zou goed zijn, misschien opsturen vanuit NL. Weet niet welk type geheugen je nodig hebt, maar misschien heb ik nog wel iets liggen?

Zenwalk GNU/Linux is optimized for the i686 instruction set, but backward compatible with i486. These are the minimal hardware requirements to run Zenwalk in Xwindow mode, with correct performance (some lower configs work - ie : PII - , but might be slow) :

* Pentium III class processor
* 128 Mb RAM
* 2Gb HDD

• autostatic
Ortixx schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:08:
Iemand enig idee wat BUG : Int 14: CR2 fffb0f0 betekent? Dat gebeurt tijdens het booten van xubuntu.
Ja, zie mijn vorige post. Probeer eens een van de eerste drie opties als je in het beginscherm van de Xubuntu live cd op F6 drukt.

• Ortixx
@ Autostatic:
Ik zal het proberen!

EDIT: Werkt niet. Ik heb ze alle drie geprobeert... 1 voor 1 en in combinaties. Dan druk ik esc en druk ik op run xubuntu from livecd. Maar nee hoor, krijg ik weer zo'n bug.

owja btw.. (mby beetje laat/dom) Mijn opa en oma gebruiken de pc alleen maar voor solitaire en skype. lol. Skype is het belangerijkst. Zou dan werken?

[ Voor 159% gewijzigd door Ortixx op 20-07-2009 13:10 ]

Verwijderd

Skype draait prima onder Linux. Ook solitaire is beschikbaar :).

• Ortixx
ik ben nu knoppix, DSL en Feather aan het download. Wat zijn jullie reacties hierop. Vanuit mijn 'research' blijkt dat ze allebij goed horen te werken. Especially DSL en Feather. Knoppix is nog een beetje een vraagteken. Ze zijn allemaal Live CD's btw...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Ik zou eerst eens kijken of de hardware nog wel in orde is: draai om te beginnen eens Memtest86+. een brakke RAM bijvoorbeeld kan tot de gekste dingen leiden.

edit:
Om te kijken wat er voor de rest nog voor een hardware in zit kun je voor oudere computers prima Aida16 gebruiken. Geen OS nodig, start van bootable DOS floppy.

[ Voor 39% gewijzigd door EXX op 20-07-2009 13:35 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Krijg de indruk dat het een kernel-bug is.
Heb in een forum dezelfde bug teruggevonden.

'Link naar linuxquestions'

Maar dan heb je nog geen oplossing, of een ingewikkelde.

Je zou daarom eens DamnSmall, een 50 MB groot op Debian gebaseerd OS met flubox als windowmanager, kunnen proberen.

'Op deze pagina vind je versie: dsl-3.4.12.iso' ,deze heeft een iets oudere kernel en werkt hopelijk!

Als dit gelijk werkt hoef je niets te doen maar als je weer hetzelfde probleem hebt'
geef dan tijdens het booten eens mee:
code:
1
 linux acpi=off

Dit vond ik als oplossing in een forum

• autostatic
Ortixx schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:54:
@ Autostatic:
Ik zal het proberen!

EDIT: Werkt niet. Ik heb ze alle drie geprobeert... 1 voor 1 en in combinaties. Dan druk ik esc en druk ik op run xubuntu from livecd. Maar nee hoor, krijg ik weer zo'n bug.
Waarschijnlijk vindt de kernel van de live cd je CPU dan niet zo leuk. Weet ik zo 123 ook geen oplossing voor. Misschien lukt het met DSL, Puppy of Knoppix.

• Ortixx
Oke dus Knoppix DRAAIT wel vanaf de CD maar ik heb geen achtegrond en geen icons, dus navigeren enzo gaat een beetje moeilijk. Ik ben het nu aan het installeren op mn HD... kijken of dat werkt.

Mijn processor is iig een i686, want ik probeerde een x86 van Arch te installeren en dat wou niet. Ik dacht altijd dat ze hetzelfde waren maar the architecture is blijkbaar anders. Ik ga ook eens DSL proberen en Feather. Ik wil wel alle opties geprobeert hebben. Lijkt me wel het slimst denk ik.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:05
fish schreef op zondag 19 juli 2009 @ 23:31:
En dan moeten opa en oma ineens met linux werken. is dat verstandig schat je ?
Dat is ook precies wat ik dacht bij het lezen van dit topic...

Het grootste gedeelte van mensen die Linux proberen hebben het er na een paar dagen weer af en zijn weer terug bij Windows. Puur omdat ze het niet snappen of omdat ze er niet hetzelfde mee kunnen als op Windows. Vaak zijn dit ook nog jonge mensen die nieuwsgierig zijn.

Laat staan dat een willekeurige opa en oma het wel gaan snappen of kunnen gebruiken.

Ik zou het gewoon bij Windows XP houden, vooral ook omdat dat er van te voren ook op stond. Windows XP kun je ook nog iets minder log maken door bijvoorbeeld:
  • Het thema op Classic te zetten
  • Cleartype uit te zetten
  • Bij systeemprestaties de optie op "Beste prestaties" te zetten. Hierdoor worden alle schaduw effecten en dergelijk uitgeschakeld waardoor je systeem een stuk sneller zal werken.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Pathogen
  • Laatst online: 12:04

Pathogen

Shoop Da Whoop

Saeverix schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:25:
[...]

Dat is ook precies wat ik dacht bij het lezen van dit topic...

Het grootste gedeelte van mensen die Linux proberen hebben het er na een paar dagen weer af en zijn weer terug bij Windows. Puur omdat ze het niet snappen of omdat ze er niet hetzelfde mee kunnen als op Windows. Vaak zijn dit ook nog jonge mensen die nieuwsgierig zijn.

Laat staan dat een willekeurige opa en oma het wel gaan snappen of kunnen gebruiken.

...
Bovenstaand kan ik tegenspreken in het geval dat:
- Er alleen wat gesurft, geskyped en gesolitaired wordt, en
- de topicstarter deze programma's van tevoren gebruiksklaar kan maken.

Overigens: bad sectors zijn bad sectors. Ik heb 1 harddisk gehad met slechte sectortjes waarop ik heb getracht, zonder succes, xubuntu te installeren, met een enorme rij errors als gevolg.
Niet doen! Je gaat data kwijtraken en hoe dan ook op termijn de complete install vergurpen. Gewoon ergens een harddiskje vandaan toveren.
Mocht je ergens via Tweakers nog een extra reepje geheugen aan kunnen schaffen (Vraag & Aanbod) zal dat natuurlijk de performance an sich een flink stuk verbeteren. Ik kan me XP op 256Mb nog wel herinneren en dat is een heeeeeeeele laaaaaaange herinnering ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Pathogen op 20-07-2009 15:37 ]

• Ortixx
@Bovenste 3

Er wordt niet eens gesurft. Alleen solitaire XD Skype is echt iets heel nieuws voor ze. dus dat moet ik ze ook nog leren. Maar dat is geen probleem.

MAar nu eerst goed nieuws! Knoppix IS geinstalleerd op mijn HD EN het werkt! Maar ik heb ook wat minder goed nieuws.. eigenlijk helemaal geen goed nieuws... het internet werkt niet... -_-' Als ik op dat onderste icoontje druk (rechts onder) dan zegt 'ie No Network Devices Available. Dat lijkt mij geen goed teken. Heb alle instellingen gedaan, MAC adress erin gepropt (die had ik van te voren opgeslagen anders kan ik met mijn laptop het internet niet opkomen... andere topic dit:P) op DHCP gezet maar niks... nada.. noppes... enig idee?

ik heb een Via VT6102 Rhine III Ethernet Controller erin zitten...

lspci is fantastisch! haha

[ Voor 6% gewijzigd door Ortixx op 20-07-2009 15:56 ]

• Pathogen
  • Laatst online: 12:04

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wordt je netwerkkaart herkend? Kans bestaat dat je nog drivers moet downloaden (als die er zijn).

• Ortixx
nee ik denk het niet. Heb lspci gedaan en ik heb blijkbaar een Via VT6102 Rhine III Ethernet Controller erin zitten. Maar ik weet mijn god niet waar ik die drivers moet regelen :P

EDIT: Dus ik heb op VIA's driver section gekeken en daar staat mijn ethernet controller niet bij. VT6105 komt het dichtst in de buurt en is ook Rhine III. Zal ik dat maar eens proberen?

[ Voor 34% gewijzigd door Ortixx op 20-07-2009 16:02 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
Ik snap jullie niet.....

Zoek eens in de kennissenkring naar een oudere maar goede computer. Met een disk vol fouten en 256MB RAM en maar een 866MHz P3 ga je het echt niet redden. Het ding is gewoon te oud.

Wil je dit lekker laten lopen, knal er dan Windows 98 op ofzo, op een nieuwere harddisk. Eerst even een MemTest doen om te zien of dat nog goed is.

Last but not least, ik neem aan dat Skype wordt gebruikt op te bellen. Waarom geen voipbuster/voipcheap etc abo met een voip telefoon van Siemens? Werkt uitstekend!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Ortixx
asing:

skype = video chat = werkte perfect onder xp totdat het vol met errors kwam te zitten...

BTW memtest levert geen errors op. Heb 2 passes gedaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Ortixx op 20-07-2009 16:04 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

CPU/Mem is lijkt in orde. Doe nu een disktest. Kijk wat voor een HDD erin zit en download de diagnostics van de HDD fabrikant en laat dat eens lopen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Ortixx
Hoeft niet meer! :) Knoppix is geinstalleerd en DSL draait ook perfect MET internet. Ik regel zo even nog een usb drive en installeer solitaire op knoppix of laat het via DSL draaien. Voor de rest is het gewoon afgelopen en heb mijn ouders overtuigt een netbook voor mijn opa en oma te kopen. Die sturen we gewoon op. :) Eigenlijk heb ik dit allemaal voor niets gedaan... Anyways... ik heb tenminste iets over linux geleerd!! :) Dus tjah... het is afgelopen. Het was een leuk ritje maar mijn probleem is opgelost! Hartstikke bedankt allemaal! Echt waar!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:29

DeTeraarist

#Boots2Asses

Vergeet je niet een login voor jezelf te maken en iets van een remote desktop ofzo te installeren. Jij hebt nu een beetje verstand van linux, maar je grootouders nog niet. Mocht er straks iets mee aan de hand zijn wil je niet even naar Georgië reizen om 2 knoppen in te drukken.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Ortixx
DeTeraarist: Al gedaan ;)

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-01 15:24

Zyppora

155/50 Warlock

Ok vandaag heb ik niks kunnen uitvoeren omdat ik geen access had tot de pc. Maar hier is nog wat meer info. Geheugen heb ik voldoende. 256 mb.
256MB is geen vetpot tegenwoordig, vergis je daar niet in. Ubuntu (inclusief Gnome) liet zich bij mij in elk geval niet installeren voordat ik naar 512 ging. Een upgrade van geheugen is geen overkill in jouw geval ;)
MOBO heb ik al gechekt, ziet er tip top uit, beetje stoffig maar het werkt wel! Kwa hardware kan je wel wat zooi aanschaffen maar ze naaien je hier zo ongelofenlijk hard! Ze importeren alles vanuit amerika via retail price, dus daar schiet je ook NIKS mee op. Tenzij je cheapy cheapy uit turkije wilt importeren, daar schiet je al helemaal niks mee op, want dan koop je een harde schijf en zitten er gewoon stenen in. (serieus een keer gehad hier...).
Probeer het dan via familie of vrienden in NL of een ander 'meer westers' land te regelen. Verzendkosten van een harde schijf of reepje RAM kan nooit echt hoog zijn. Tevens zijn er genoeg webshops die internationaal leveren, zie PriceWatch.
Tja, een OS is nu eenmaal een doos code, en die GUI is een applicatie die er bovenop draait. Vergis je niet dat een GUI over het algemeen relatief zwaar is voor je hardware, en dat linux, zoals al eerder gezegd, ook lightweight moet kunnen zijn (voor servers bijvoorbeeld). De keuze is dus aan de gebruiker, en ik ben er persoonlijk wel blij mee dat ik geen GUI als het ware door de strot geduwd krijg :)

edit: wow, anders kijk ik de volgende keer of er ook paginering is in een thread :/ ...

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Pagina: 1