server connectie naar redundant netwerk

Pagina: 1
Acties:

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een aantal servers die twee netwerk kaarten ieder hebben. Deze zou ik graag verbinden met ieder een aparte (onderling verbonden) switch. Het moet nu zodanig werken dat als één switch of netwerkkabel of -kaart faalt hij overspringt op de andere. Idealiter gebruikt hij de gecombineerde bandbreedte van beide netwerk connecties als ze beide 'werken'.

Nu zijn er een aantal oplossingen hiervoor die ik al ken zoals twee switches gebruiken die kunnen stacken. Wat ik mij afvraag of het mogelijk is zonder aanpassingen aan de server (extra drivers, configuratie) dit scenario te realiseren (naast de stacking oplossing).

Naar mijn inziens is het onmogelijk om met een non-proprietary protocol (bv. IEEE/LACP) dit te realiseren als je poorten van verschillende switches gebruikt (die onderling verbonden zijn). Mocht ik een gigantische blunder maken, gelieve dan wat google-zoek-woordjes te sponseren ;)

ps. extra ip-addressen gebruiken is geen optie

Verwijderd

Wanneer het aan de kant van de server mogelijk is kun kijken of je de twee nic's ook kunt laten teamen. Mocht je gebruik maken van een HP server kun je teaming configureren via de HP Network Configuration Utility. Zie deze whitepaper van HP en dit artikeltje voor meer informatie.

Waarschijnlijk hoef je niets aan de kant van de switches aan te passen, echter is het uitvoerig testen voordat het in productie gaat wel een must :).

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 00:28
Mocht je gebruik maken van Linux is bonding een goede optie. Het vereist wel een (kleine) wijziging op de server maar het doet precies wat je zoekt. Kijk voor meer info op http://www.linux-corner.info/bonding.html of google op "linux bonding".

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedankt alvast, beide documenten waren erg leerzaam. Ik dacht dat de linux bonding driver enkel lacp kon doen. Ik heb nog het volgende gevonden Bonding Mode Selection for Multiple Switch Topology en de keuze voor deze modi wordt bevestigd hier.

Zijn er andere switch based oplossingen of dergelijke (al dan niet proprietary)?