Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
Ik ben een nieuwe computer aan het bouwen voor gebruik in een muziek studio. :)
Mijn vorige computer die ik daar voor gebruikte had 2 Raptors van 150 GB in RAID 0 op een onboard controller. Nu wil ik iets snellers. :9~
Ik dacht eerst om 4 velocity raptors daar voor de gebruiken maar SSD's beginnen stilletjes ass te kicken. één zo'n raptor van 300 GB is ongeveer even duur als deze SSD --> pricewatch: OCZ Vertex Turbo Series 60GB
Natuurlijk heb je dan wel 5 keer minder opslag ruimte maar dat is in mijn geval minder belangrijk.
Ik heb ongeveer 200 GB nodig voor het OS, muziek programma's en samples. :P

Maar ik heb een aantal vraagjes. :?
RAID 0 in stellen was niet zo veel werk. Bij het posten op het juiste f knopje duwen , raid 0 kiezen strip size instellen en gaan met die handel.
Nu wil ik RAID 5 voor de extra veiligheid. Als ik het goed begrijp hou ik van de 240 GB dus 180 GB over in RAID 5. En mocht er een disk kapot gaan dan hoef ik alleen een disk toe te voegen en dan kan ik met de software van de raid controller de array opnieuw bouwen ?

Nu zou ik het willen aansluiten op een hardware RAID controller. Omdat het sneller zal gaan (door cache en zo) en de processor zal ontlasten die anders bij raid 5 op een onboard controller zijn werk zal hebben.
Ik zat eerst te denken aan een Areca ARC-1210 controller maar die is ondertussen al een paar jaar oud. En het moederbord van mijn nieuwe computer word een Asus Rampage II Extreme en nu heb ik verschillende keren gelezen dat Areca kaarten problemen kunnen geven met Asus moederborden.

Wat denken jullie ?
Dus mijn vraagjes:

1) 200 GB retesnelle opslag (snel lezen snel schrijven en hele lage toegangstijden) --> 4 x Turbo vertexen een goed idee ?

2) Welke Areca controller? Meer als 4 poorten is niet nodig maar ik wil zeker weten dat ik geen comptabiliteit problemen krijg met het Asus moederbord dat ik wil kopen.

3) Zijn er nog dingen waar ik aan moeten denken. SSD's zullen wel weer de nodige probleempjes geven die HDD's je niet geven. (ze maken in ieder geval geen geluid, en misschien overleven ze zelfs een val van een trap, mijn raptors deden dat niet .... 8)7 )

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:55

nFo

1) ja
2) Areca 1212, in al mijn asus borden werken de Areca's prima.
3) De vertexen werken prima dacht ik, met de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Nee. Je bent beter af met 2x grote SSD dan met 4x SSD van halve grootte in combinatie met grootste deel van raid controllers op dit ogenblik.Van 1 SSD naar 2 SSD's zie je een grote sprong in performance, vanaf 3 zie je met een vergrootglas in de benchmarks zelfs amper nog verschil in real life simulaties.

2) Ik zou eerst gewoon de ICH10R op je moederbord proberen. Heeft iets minder prestaties maar tenzij je nog een Areca hebt liggen of je eentje enorm goedkoop kan krijgen zou ik de ICH10R gebruiken. De ARC1210 met z'n IOP333 is eigenlijk gewoon een slechte oplossing geworden voor SSD's.

3) Mijn commentaar is gebaseerd om het gebruik van RAID0. Door RAID5 te gebruiken ga je al terug dure raid controllers moeten gebruiken die zo'n schrijfsnelheden aankunnen. Bij het gebruik van 2 schijven in raid0 is het niet veel "gevaarlijker" dan een raid5 met 4 schijven, backups moet je sowieso nemen. En je smijt de kostprijs van een gehele SSD ook niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Waarom zouden die SSD's niet schalen zeker met een goede controller ?
Die Areca controllers zouden 800 MB/s moeten kunnen halen.
En zoals gezegd ... RAID5 is veel CPU intensiever als RAID0 + het feit dat de cache van zo'n controller je prestaties echt ten goede komt.

Ik wil een stabiele computer uitbouwen en data verlies door een schijf die uitvalt. daar heb ik geen zin meer in. Ik neem alleen backups van project files. Als zo'n SSD kapot gaat zou ik weer data verlies hebben en opnieuw alles moeten uitbouwen. Op zich nog te doen maar RAID5 is dan een lekkere luxe die je dat bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Als je ze echt nu wil kopen, ik zou toch voor X25-M opteren ipv Vertexen.
Als je geduld kan uitoefenen, Intel komt met 34nm geproduceerde SSD's in de nabije toekomst. Sneller & goedkoper dan hun huidige serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Desolation Angel schreef op zondag 19 juli 2009 @ 20:41:
Als je ze echt nu wil kopen, ik zou toch voor X25-M opteren ipv Vertexen.
Als je geduld kan uitoefenen, Intel komt met 34nm geproduceerde SSD's in de nabije toekomst. Sneller & goedkoper dan hun huidige serie.
Hmmm ik weet het niet. Deze Intel van 80 GB kost 250 euro --> pricewatch: Intel X25-M SSDSA2MH080G1 80GB

Deze van OCZ van 60 GB kost 210 euro --> pricewatch: OCZ Vertex Turbo Series 60GB

maar haalt wel een veel hogere schrijfsnelheid.

Wat zijn de voordelen van de X25-M tov de Vertex Turbo serie ?
Zie ook deze testen van tweakers.net --> reviews: OCZ Vertex in raid getest

Schrijfsnelheid is voor mij ook wel belangrijk bij het compilen en recorden van meerdere inputs.
(nu ja eigenlijk alleen compilen, voor het recorden is 200 GB toch te weining in de praktijk vrees ik)

[ Voor 4% gewijzigd door Kain_niaK op 19-07-2009 21:05 ]

Pagina: 1