Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb een tijdje Windows 7 (build 7100) geprobeerd, maar het Mediacenter gedeelte kreeg ik helaas niet naar behoren aan de praat. Tijdens de installatie van Win7 heb ik twee (NTFS) partities aangemaakt: één (kleinere) partitie voor het OS, en een tweede voor alle bestanden (documenten, muziek, video, etc.) zodat deze niet speciaal gebackupped moeten worden voor een eventuele herinstallatie van het OS.

Gezien ik echter niet tevreden was met Win7 ben ik teruggegaan naar Vista Ultimate. Onder Win7 heb ik dus een (groot) aantal mappen en bestanden aangemaakt op de tweede partitie. Hier zit echter het probleem: de bestanden op deze partitie (zowel de 'oude', onder Win7 aangemaakte, als de 'nieuwe', onder Vista aangemaakte) zijn nog wel bereikbaar en uit te lezen, echter zijn hier altijd beheersrechten voor nodig. De (enigste) account die wordt gebruikt onder Vista staat ingesteld als beheerder, maar gezien UAC is geactiveerd wordt met regelmaat om bevestiging gevraagd. Als ik dus bijvoorbeeld een nieuwe map aan wil maken in de root van tweede partitie (bv D:\Nieuwe Map) dan moet ik dit middels UAC bevestigen. Ook programma's (bijvoorbeeld EAC, een CD ripper die MP3's wegschrijft naar deze partitie) moet als administrator worden uitgevoerd, anders kan het niet wegschrijven. Bij het bekijken van foto's middels Windows Fotogalerie dan kunnen deze niet gedraaid worden, gezien WF niet als adminstrator wordt uitgevoerd, etc..

Verder dan het uitvinken van 'Alleen lezen', en dat toepassen op alle (onderliggende) mappen & bestanden kom ik niet, maar dat helpt verder niet. Ik heb hier wel eens eerder van gehoord of gelezen, en ik voor zover ik weet moeten de NTFS rechten van de tweede partitie worden aangepast (ja: ik acht het mogelijk dat ik nu pure peop praat :P). Het vervelende is dat ik met google telkens uitkom op vragen/tutorials/oplossingen mbt het partitioneren van schijven e.d., maar niet op mijn probleem.

Dus: hoe zorg ik ervoor dat ik geen adminrechten nodig heb om bestanden te wijzigen/schrijven op mijn tweede partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom zet je de rechten van de bestanden niet op een beheeraccount uit Windows 7? Of gebruik je ook vista nog regelmatig?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 16:03:
Waarom zet je de rechten van de bestanden niet op een beheeraccount uit Windows 7? Of gebruik je ook vista nog regelmatig?
Ik ben dus kaal begonnen met een Win7 installatie, waarbij ik 2 partities (C: en D:) geconfigureerd heb.
Nadat ik niet tevreden was met Win7 heb ik dus C: geformatteerd en hierop Vista geinstalleerd, dit is dus het enigste OS dat ik hierop draai momenteel. De oude en nieuwe bestanden op D: zijn nu dus echter alleen met adminrechten aan te maken/te wijzigen/te verwijderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Neok_ op 18-07-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07 12:56
je kunt toch met rechts klikken op je data schijf/partitie binnen de explorer, en op het tabblad beveiliging instellen welke gebruikers wat mogen, daarmee ben je volgens mij van het gezeur af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
mvergroesen schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 16:29:
je kunt toch met rechts klikken op je data schijf/partitie binnen de explorer, en op het tabblad beveiliging instellen welke gebruikers wat mogen, daarmee ben je volgens mij van het gezeur af
Als ik naar de beveiliging van de partitie ga ('deze computer', r.muisknop op de partitie, 'Eigenschappen', tabblad 'Beveiliging') zie ik 4 verschillende gebruikers:
- Geverifieerde gebruikers
- Systeem
- Administrators
- Gebruikers

Administrators hadden reeds reeds volledig beheer, Gebruikers haden geen volledig beheer (mochten niet Wijzigen). Ook nadat ik de groep Gebruikers volledig beheer heb toegekend, blijf ik met hetzelfde probleem zitten.

Geen van allen heeft 'Speciale machtigingen', wat het ook moge zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Neok_ op 18-07-2009 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-07 09:06

r0b

Je zal nog even ownership op die folders moeten overnemen.
http://www.tipandtrick.ne...les-and-folders-in-vista/ :)

Commandline-based misschien nog wel het snelste:
takeown /f directory_name /r /d y
icacls directory_name /grant administrators:F /t

[ Voor 79% gewijzigd door r0b op 18-07-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07 12:56
of het command klopt weet ik niet (nooit gebruikt/geen verstand van), maar dit is wel wat ik ook bedoelde..

[ Voor 19% gewijzigd door Staatslot op 18-07-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
r0b schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 16:45:
Je zal nog even ownership op die folders moeten overnemen.
http://www.tipandtrick.ne...les-and-folders-in-vista/ :)

Commandline-based misschien nog wel het snelste:
takeown /f directory_name /r /d y
icacls directory_name /grant administrators:F /t
Het eerste commando wilde niet werken:
C:\Windows\system32>takeown /f E: /r /d y
Fout: Ongeldige syntaxis. De waarde y kan niet voor de optie /d worden gebruikt.

Typ TAKEOWN /? voor syntaxis.

Alhoewel ik in de eerdere voorbeelden telkens partitieletter D:\ aangaf gaat het om E:\ (D: is een overgebleven partitie van 100MB van de Win7 installatie, of ik die weg kan partitioneren meot ik nog uitzoeken.

Het tweede commande werkte wel, maar de problemen blijven bleven aanhouden.

Ik heb daarom, zoals op de door jou gelinkte website staat beschreven, gewoon via de Windows GUI de veranderingen doorgevoerd op de root van E:\. Ik blijf vreemd genoeg echter met dezelfde problemen zitten. Voor het creëren van een map (bv 'E:\Muziek\Nieuwe Map') moet ik eerst toestemming geven met UAC :(.

[ Voor 6% gewijzigd door Neok_ op 18-07-2009 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
*Fixed*
Om onbekende redenen werden rechten ingesteld op E:\ niet toegepast op de onderliggende mappen. Gezien ik maar 5 mappen hieronder heb staan heb ik deze allemaal handmatig aangepast (r.klik op map, 'eigenschappen', 'beveiliging', 'bewerken', desbetreffende gebruiker, 'volledig beheer').

Thx voor de hulp :)
Pagina: 1