[Airport Extreme] Printer delen over internet

Pagina: 1
Acties:

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Beste medetweakers,

Sinds enige tijd heb ik een Airport Extreme. Alles werkt prima, alleen het delen van de printer over internet wil niet echt lukken. Op dit moment heb ik (tijdelijk) de beschikking over twee internetverbindingen:
- Ziggo, 50/5, 84-IP (verbonden met Airport Extreme)
- Online 20/1, 85-IP (verbonden via Linksys WAP200G modem/wlan-router)
De ideale gelegenheid dus om goed te kunnen 'kloemelen' zonder van locatie te hoeven veranderen. Op internet is echt bizar weinig (bruikbare) informatie te vinden over deze feature van de AE: tijd dus om het eens te proberen dacht ik zo :)

De printer betreft een HP LaserJet P2015DN met een ethernet- en een USB 2.0-poort.
Beide poorten heb ik geprobeerd en lukt het perfect om ze lokaal te delen, alleen de link naar internet wil dus nog niet zo vlotten. Een externe harddrive benaderen, aan de USB-poort van de AE via internet, gaat overigens prima.

USB-instellingen
Goed, het USB-verhaal. Aansluiten en lokaal delen is geen enkel probleem."Share printers over WAN" is ingeschakeld, inclusief "Share printers over the internet using Bonjour".

Ethernet-instellingen
Poort 9100 heb ik opengegooid en geforward naar het IP (10.0.1.2) van de printer. Dit is de HP JetDirect-poort, geen idee of het de correcte voor deze printer is. Bonjour aangeslingerd in de firmware van de LaserJet en hij ziet ook mooi het domein achter de router: tilbu1.nb.home.nl. Verdere instellingen:
Host name: "HPLaserJetP2015DN"
Bonjour printer name: "HP LaserJet P2015DN"

Misschien noodzakelijk om te troubleshooten: ik heb nog een internetdomein wat ik naar één van de twee IP's door kan laten linken en een MobileMe-account. Die laatste staat ook ingesteld op de AE -geen idee overigens wat dat voor voordelen heeft-.

Goed, dan het instellen. Bij beide verbindingen heb ik véél gekloemeld met het "add printer/IP" pane. IPP, LPD en HP Jetdirect vonden niets op m'n Ziggo 84-IP (met en zonder de ":9100"-toevoeging). Dat was vanaf het 85-IP, zodat ik zeker wist dat'ie niet 'stiekem' het lokaal zou toevoegen.

Zeer waarschijnlijk zoek ik op de volledig verkeerde termen, of haal ik een hoop zaken door elkaar.
Heeft iemand enig idee waar ik de plank missla? Ik zie door de bomen het bos niet meer :)

T.net gallery | V&A ads

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Online doet geen 20/2 hoor. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MensionXL op 18-07-2009 14:23 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Maar je wilt dus de printer delen over het internet? dus ter verduidelijking je wilt dus vanaf je kantoor in Amsterdam kunnen printen thuis? in Verweggistan?
Dat is iets anders dan lokaal delen namelijk, en kan je al verklappen dat een AE niet een printer deelt over het internet.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien dat je kan forwarden, veel routers luisteren op poort 9100 voor RAW input als ik het goed heb. Je firewall even instellen om :9100 lokaal af te handelen, wie weet werkt het wel :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Zegato
  • Niet online
Ik heb het even veranderd, was een gokje (bij uploaden pak ik per definitie de snellere verbinding), merci :)
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:31:
Maar je wilt dus de printer delen over het internet? dus ter verduidelijking je wilt dus vanaf je kantoor in Amsterdam kunnen printen thuis? in Verweggistan?
Yes
Dat is iets anders dan lokaal delen namelijk, en kan je al verklappen dat een AE niet een printer deelt over het internet.
Thanks for bearing with me, maar waarvoor is deze optie?
AE Printer sharing over WAN

T.net gallery | V&A ads

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En wat zijn de OS'en? Ik begrijp dat er aan de ene kant OS X zit, maar wat zit er aan de andere kant?
Geef dus ook even een situatie schets, hoe je het nu precies ingericht hebt, want dit is erg onduidelijk moet ik zeggen.

WAN staat overigens voor Wide Area Network, maar hoeft niet per definitie 'het internet' te zijn.
Snap ook niet helemaal waarom je de printer over het internet wil delen, 'omdat het kan' lijkt me nou niet echt een super reden. ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De optie daaronder geeft echter wel degelijk aan dat het over het internet (en niet over het LAN) gaat. Bonjour is in ieder geval een protocol om services over het netwerk te delen. De client moet dan wel Bonjour ondersteunen (of een compatibele service aan boord hebben, Bonjour is een Apple-implementatie).

Per definitie is een WAN niet noodzakelijk het internet, maar het gaat wel voorbij je eigen modem (voor de meeste consumenten het internet). Ik denk niet dat er technisch een beperking is waardoor je netwerkprinters niet zou kunnen delen over het WAN (net zoals je dat met NFS-shares bv. ook zou kunnen). Dat het wenselijk is is een andere zaak.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Zegato
  • Niet online
GJtje schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 15:01:
En wat zijn de OS'en? Ik begrijp dat er aan de ene kant OS X zit, maar wat zit er aan de andere kant?
Geef dus ook even een situatie schets, hoe je het nu precies ingericht hebt, want dit is erg onduidelijk moet ik zeggen.
Ik probeer het zo correct/simpel mogelijk weer te geven:

Configsetup
- Ziggo modem (84-IP)
- Airport Extreme
Verbonden met:
- HP LaserJet P2015DN (via USB aan AE, kan ook via ethernet)
- MacBook Pro 17" (OS X 10.5, via 802.11N)

Controlesetup
- Linksys wireless ADSL-modem (85-IP)
Verbonden met:
- MacBook Pro 15,4" (OS X 10.6 via 802.11G)

Vanaf de controlesetup probeer ik steeds (via internet) de printer te benaderen. De Airport instellen gebeurt vanaf de configsetup. Hopelijk is dit iets duidelijker. :)
WAN staat overigens voor Wide Area Network, maar hoeft niet per definitie 'het internet' te zijn.
Snap ook niet helemaal waarom je de printer over het internet wil delen, 'omdat het kan' lijkt me nou niet echt een super reden. ;)
Voor mij is het praktisch, maar niet echt noodzakelijk. Het is ook wel een beetje uitvogelen hoe zoiets werkt, ben wel benieuwd!

T.net gallery | V&A ads

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ging net [google=internet printing] en kwam toen op deze pagina uit, op WikiPedia, over het Internet Printing Protocol. De page lijkt voornamelijk Windows-minded te zijn, al word er wel poort 631 (UDP & TCP) genoemd als veelgebruikte poort. Wellicht dat je daar ook wat mee kan? :) Waar je wellicht ook iets mee kan, is de Printer Setup Utility? Ben zelf helaas niet Mac minded, maar vind dit ook wel een interessant onderwerp. :)

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2009 15:51 ]

• Zegato
  • Niet online
GJtje schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 15:42:
Ik ging net [google=internet printing] en kwam toen op deze pagina uit, op WikiPedia, over het Internet Printing Protocol. De page lijkt voornamelijk Windows-minded te zijn, al word er wel poort 631 (UDP & TCP) genoemd als veelgebruikte poort. Wellicht dat je daar ook wat mee kan? :) Waar je wellicht ook iets mee kan, is de Printer Setup Utility? Ben zelf helaas niet Mac minded, maar vind dit ook wel een interessant onderwerp. :)
Bedankt voor je feedback :)

De Printer setup Utility zit tegenwoordig ingebakken sinds OS X 10.5 (Leopard), dus dat bood helaas geen soelaas. Poort 613 heb ik geforward, maar dat hielp helaas niet. Ook heb ik de default NAT host op het IP van de printer gezet en een combinatie van beiden geprobeerd. De NAT-host instellen is toch (ongeveer) gelijk aan DMZ instellen op een IP?

Dit heb ik overigens allemaal geprobeerd met de printer via ethernet aan de Airport Extreme gekoppeld. Poorten open en dicht gooien lijkt me geen oplossing voor het delen via de USB-poort. Correct me if I'm wrong!

T.net gallery | V&A ads

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Graag gedaan. ;)
De Printer setup Utility zit tegenwoordig ingebakken sinds OS X 10.5 (Leopard), dus dat bood helaas geen soelaas.
Zijn er daar geen instellingen die je moet doen dan, als je de printer op de USB aansluit en die vervolgens (zoals het in Windows heet) deelt (share)?
Poort 613 heb ik geforward, maar dat hielp helaas niet. Ook heb ik de default NAT host op het IP van de printer gezet en een combinatie van beiden geprobeerd. De NAT-host instellen is toch (ongeveer) gelijk aan DMZ instellen op een IP?
Zolang het protocol niet gebruikt word, hoef je de poort ook niet te forwarden natuurlijk. ;)
Zegato schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 17:00:
Dit heb ik overigens allemaal geprobeerd met de printer via ethernet aan de Airport Extreme gekoppeld. Poorten open en dicht gooien lijkt me geen oplossing voor het delen via de USB-poort. Correct me if I'm wrong!
Dat is correct. USB-poorten werken afaik niet met TCP/IP of met een gelijkwaardig iets als poorten zoals TCP/IP dat wel heeft. ;)

Ben nu gaan [google=bonjour printer sharing] en kwam vervolgens op dit draadje uit, wellicht dat je daar ook wat tips en trucs uit kan halen?

[ Voor 53% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2009 23:10 ]

Pagina: 1