Externe harde schijf leeg

Pagina: 1
Acties:

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:23
Hoi
Ik heb al een tijdje een probleem met mijn externe harde schijf.
Ik heb hier en op google lopen zoeken maar geen eenduidige oplossing kunnen vinden.
Ik heb de externe hd al een half jaar oid.

Het probleem bestaat hier uit dat ik de externe harde schijf (Maxtor Basics 500GB)
continu heb aangesloten op de pc en 1 op 2 keer ik er niet op kan via explorer.
Ik heb windows xp sp3 (9600Gt video, 2gb, dual core 2,53ghz) en een 550W Corsair voeding, de externe hd heeft zelf ook een voeding.
Verder heb ik niet zoveel bijzonders in mijn pc en ook niet zoveel randapparatuur , dus naar mijn mening kan het gebrek aan voeding niet zijn.

In explorer zie ik nog wel de drive, maar dan als Lokale Schijf (E:).
Terwijl er moet staan: Opslagschijf (E:). In het geval dat het wel goed werkt, zie ik het laatste.
Maar als ik er op klik, zegt ie: "drive niet toegankelijk" of ik kan er wel op kijken, maar zie dan totaal geen mappen/bestanden, leeg dus.
Raar probleem dus. Onder apparaatbeheer geeft ie ook geen foutmeldingen.
De ene keer is het dus wel goed te lezen, de andere keer niet.
Iemand een idee?

ps. heb het vermoeden dat het wel steeds erger wordt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Niet toevallig een driveletter conflict met een andere opslagmedium zoals een (virtuele) cd, usb stick of netwerkshare? Wat gebeurt er als je de externe drive een andere letter geeft (Deze computer rechtsklikken -> Beheren -> Opslag)?

• Harribo
Nielson schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:08:
Niet toevallig een driveletter conflict met een andere opslagmedium zoals een (virtuele) cd, usb stick of netwerkshare? Wat gebeurt er als je de externe drive een andere letter geeft (Deze computer rechtsklikken -> Beheren -> Opslag)?
Bedankt voor je reactie. Heb het uitgevoerd, maar niets, hetzelfde probleem.
Duurt trouwens ook erg lang voordat in mijn computer weer kan klikken op die drive.
Hij is dan bezig met iets....ik denk een goede verbinding maken met de externe hd?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Harribo schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:03:
Hoi
Ik heb al een tijdje een probleem met mijn externe harde schijf.
Ik heb hier en op google lopen zoeken maar geen eenduidige oplossing kunnen vinden.
Ik heb de externe hd al een half jaar oid.

Het probleem bestaat hier uit dat ik de externe harde schijf (Maxtor Basics 500GB)
continu heb aangesloten op de pc en 1 op 2 keer ik er niet op kan via explorer.
Ik heb windows xp sp3 (9600Gt video, 2gb, dual core 2,53ghz) en een 550W Corsair voeding, de externe hd heeft zelf ook een voeding.
Verder heb ik niet zoveel bijzonders in mijn pc en ook niet zoveel randapparatuur , dus naar mijn mening kan het gebrek aan voeding niet zijn.

In explorer zie ik nog wel de drive, maar dan als Lokale Schijf (E:).
Terwijl er moet staan: Opslagschijf (E:). In het geval dat het wel goed werkt, zie ik het laatste.
Maar als ik er op klik, zegt ie: "drive niet toegankelijk" of ik kan er wel op kijken, maar zie dan totaal geen mappen/bestanden, leeg dus.
Raar probleem dus. Onder apparaatbeheer geeft ie ook geen foutmeldingen.
De ene keer is het dus wel goed te lezen, de andere keer niet.
Iemand een idee?

ps. heb het vermoeden dat het wel steeds erger wordt.
dat is een standaard probleem van deze schijf. Het zit hem in de controller. Het komt doordat de schijf tegelijk boot als de pc boot. Haal je hem even van de stroom en er weer op dan komt hij gewoon terug in de verkenner met alle data erop.

Ik heb hier zelf ook al eens een topic aan gewijd trouwens.

Ik heb dus zelf exact dezelfde schijf met hetzelfde probleem. Ik had ook nog 2 1,5TB versies ervan op een andere pc > zelfde probleem (en ze daarom omgeruild want ik werd er gek van!)

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 18-07-2009 14:33 ]

• Harribo
Ray schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:30:
[...]
dat is een standaard probleem van deze schijf. Het zit hem in de controller. Het komt doordat de schijf tegelijk boot als de pc boot. Haal je hem even van de stroom en er weer op dan komt hij gewoon terug in de verkenner met alle data erop.

Ik heb hier zelf ook al eens een topic aan gewijd trouwens.

Ik heb dus zelf exact dezelfde schijf met hetzelfde probleem. Ik had ook nog 2 1,5TB versies ervan op een andere pc > zelfde probleem (en ze daarom omgeruild want ik werd er gek van!)
Ik heb het meer gehoord die problemen omtrent deze schijf, maar wist niet hoe serieus ze te nemen.
Dat van dat booten dat klopt, dat deed ik eerder, maar het schijnt nu echt weinig meer te helpen.
Hopen dat hij het nog doet want dan kan ik nog even een laatste backup draaien.

Ik wil in elk geval dan van deze hd af, als het niet beter te maken is.
Andere externe hd maar kopen, nog een suggestie?

EXTRA TIP:
Mochten mensen met hetzelfde probleem zitten. Als je chkdsk (checkdisk) draait en op fix (optie /f) zet, dan schijnt het iets wel te repareren. Bij mij slaat de chkdsk op een gegeven moment wat op hol (steeds dezelfde regel in iets 'inserten'). Die klik ik dan gewoon weg.
En ik kan dan weer op de schijf als ik daarna de pc herstart. Gelijk backuppen dan :)

[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 19-07-2009 21:03 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

er zijn nog wel wat andere tips die trouwens het probleem tijdens het booten soms verhelpen (bios instellingen en losse pci usb controllers) maar het blijft lastig. De ene 500 GB die ik nog heb gebruik ik ook enkel voor backup doeleinden dus een paar keer in de week. Dan zet ik hem op de stroom en haal hem er daarna weer af.

Voor mijn server (waar de 2 x 1,5 tb versie op zat) heb ik de WD elements gekocht > 5 x 1 tb :) en die werken wel probleemloos!

• Harribo
Ray schreef op maandag 20 juli 2009 @ 08:24:
er zijn nog wel wat andere tips die trouwens het probleem tijdens het booten soms verhelpen (bios instellingen en losse pci usb controllers) maar het blijft lastig. De ene 500 GB die ik nog heb gebruik ik ook enkel voor backup doeleinden dus een paar keer in de week. Dan zet ik hem op de stroom en haal hem er daarna weer af.
Tja maar daar moet je als consument eigenlijk niet mee willen aanrotzooien.
Ray schreef op maandag 20 juli 2009 @ 08:24:
Voor mijn server (waar de 2 x 1,5 tb versie op zat) heb ik de WD elements gekocht > 5 x 1 tb :) en die werken wel probleemloos!
Denk dat ik dan even ga wisselen en kijken of ze WD hebben. Thanks.
Pagina: 1