Toon posts:

Advies bij keuze van notebook (haast!!)

Pagina: 1
Acties:
  • 678 views

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik ga maandag nieuwe notebook kopen, zou eigenlijk al eerder doen maar had wat problemen met iDeal dus moest eerst eventjes naar de bank. Maarjah uiteindelijk heb ik paar notebooks/laptops gevonden maar wist niet welke de beste was (vind het nogal moeilijk om te zien bij ati en intel of de videokaart nou goed is of niet :? ) Dus als iemand me kan zeggen welke van deze twee het beste is .. ;)

Denk dat dit de belangrijkste dingen zijn wie jullie nodig hebben:
eerste:
processor: AMD Turion 64 X2 TL60 (Dual Core)
kloksnelheid: 2000 Mhz
intern RAM: 4gig DDR2
vid. kaart: nvidia geforce 8600M GS 512 MB
shared geheugen: 768 MB (extra van RAM) dus totaal 1280 MB

tweede:
processor: Intel Pentium Dual Core T4200
kloksnelheid: 2000 Mhz
intern RAM: 4gig DDR3
vid. kaart: Intel GMA 4500M
shared geheugen: totaal 1759 MB

ik weet trouwens niet of Front side bus / HyperTransport belangrijk is ??... is bij de eerste 1600 Mhz en de tweede 800 Mhz. Dat verschil viel me gewoon op :o Maarjah zoals jullie zien gaat het mij dus meer om de videokaart. Zou eerst voor de eerste gaan maar toen ik de tweede had gezien twijfelde ik nog even dus heb ik hier maar even topic gepost. Hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik weet trouwens dat shared geheugen eingelijk helemaal bagger is maar laat dat er ff buiten ;)

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 13:38
wat wil je doen met je laptop?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:41

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:09:
hallo, ik ga maandag nieuwe notebook kopen, zou eigenlijk al eerder doen maar had wat problemen met iDeal
En wat zou je toen gekozen hebben? :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 16:25

Haan

dotnetter

Onbekend schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:23:
[...]

En wat zou je toen gekozen hebben? :)
Zou eerst voor de eerste gaan maar toen ik de tweede had gezien twijfelde ik nog even dus heb ik hier maar even topic gepost.
Vergelijk: Intel GMA 4500 en 8600M GS

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
wil er natuurlijk wel een beetje mee gamen..
heb trouwens wat info gevonden over eerste vid. kaart:
stream processors: 16
core clock (Mhz) 600
shader clock (Mhz) 1200
memory clock (Mhz) 700
maximum memory 512
memory interface 128-bit

weet niet of dit allemaal goed is enzo.. maar miss kunnen jullie dan sneller zeggen welke beter is

Verwijderd

Topicstarter
zie net dat daar hetzelfde staat.. maar ik snap er eigenlijk geen snars van wat ik dan moet vergelijken :?
had trouwens toen de eerste gekozen :D wist nog niet van die andere af

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2009 13:38 ]

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je er ook een beetje op wilt gamen, dan is die Intel 4500M waardeloos zoals je aan de benchmarks kunt zien. De nVidia 8600 is flink wat sneller. ;)

Verwijderd

Topicstarter
heb het nog is een keertje bekeken en het lijkt mij dat de nvidia beter is aangezien hij hogere nummertje heeft en meer fps bij elke weet ik veel

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als het haast heeft kan je IMHO beter gewoon in de winkel kopen...? Kan je vandaag nog gamen.

Als je er niets van snapt, waarom wel vragen naar details.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Topicstarter
warp schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:41:
Als je er ook een beetje op wilt gamen, dan is die Intel 4500M waardeloos zoals je aan de benchmarks kunt zien. De nVidia 8600 is flink wat sneller. ;)
ok, bedankt voor het duidelijke antwoord ;) kan ik tenminste wat mee

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Haast en verstandig kiezen gaan niet samen. Oftewel: verdiep je in de materie en koop pas als je er goed over hebt nagedacht.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:43:
Haast en verstandig kiezen gaan niet samen. Oftewel: verdiep je in de materie en koop pas als je er goed over hebt nagedacht.
had me verdiept maar kon niks vinden over de andere vid. kaart. Ik vind dat de nvidia site het goed aangeeft maar de rest vind ik eigenlijk allemaal bullshit

Verwijderd

Topicstarter
Mistraller schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:43:
Als het haast heeft kan je IMHO beter gewoon in de winkel kopen...? Kan je vandaag nog gamen.

Als je er niets van snapt, waarom wel vragen naar details.
ik vroeg niet naar details.. wou gewoon weten welke beter is/was !!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je stelt een gigantisch open vraag en bent dan verbaasd als mensen je vraag zelf in vraag stellen?

'De beste' is discutabel, en hangt er maar van af vanuit welk standpunt je de laptops bekijkt. Qua batterijtijd haalt de Intel het waarschijnlijk, ook qua processorkracht, je zegt niks over schermgroottes en resoluties e.d.

Als je wil gamen, koop dan een desktop.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:45:
had me verdiept maar kon niks vinden over de andere vid. kaart. Ik vind dat de nvidia site het goed aangeeft maar de rest vind ik eigenlijk allemaal bullshit
Als je je erin verdiept hebt, dan heb je geen topic nodig. Beslissingen over welke beter zijn dien je zelf te nemen na zoekwerk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:45:
[...]

Oh, dan is het simpel.
Gooi een muntje op. Valt ie met de kop omhoog, dan koop je de eerste optie, anders de 2e optie.

Verder kan je van alle hardware benchmarks vinden en in combinatie met je budget je eigen keuze maken welke het "beste is", want dat laatste, is namelijk subjectief.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 18-07-2009 14:02 ]

Alles kan stuk.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:29

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Persoonlijk zou ik heel erg ver weg blijven van de Nvidia G8600 of G8400 serie eigenlijk de hele range gebasseerd op de G84, G86 en de G92 serie. Je kunt veel beter voor vergelijkbare ATi tegenhanger gaan.

Een kleine onderbouwing waarom nie voor de Nvidia variant te gaan; Deze mobile GPU's zijn hardwarematig bugged, waaraan zij defect kunnen raken, dit gebeurd veelal na een jaar tot ander half. Vaak dus net buiten de garantie periode van standaard een jaar.

Sinds November 2007 is dit al bekend bij Nvidia nadat HP hun hier op gewezen heeft, maar helaas heeft Nvidia het probleem tot Juni/Juli 2008 ontkend. Nadat ook fabrikanten als Dell en Apple problemen kregen met deze GPU's en ook bij Nvidia verhaal gingen halen heeft Nvidia toegegeven dat er verkeerde materialen gebruikt worden in het produktie proces. Je leest he goed, gebruikt WORDEN, men heeft zeker tot Juni/Juli 2008 niets aan dit produktie proces veranderd.

De enige oplossing die Nvidia wilde bieden is advies geven voor het aanpassen van drivers en BIOS om de fan welke de GPU moet koelen harder en meer te laten draaien. Het probleem is namelijk dat deze GPU's niet tegen de standaard warmte wisselingen kunnen die voorkomen bij een dergelijke GPU. Door de fan meer en harde te laten draaien wordt de temperatuur gelijkmatiger gehouden.

De nadelen die dit met zich meebrengt zijn:

- meer geluidsvolume van de fan.
- accu duur per sessie verkort
- accu duur per levensloop verkort, omdat deze vaker opgeladen dient te worden.

Verder geeft Nvidia aan maar een GPU uit de nieuwe serie te nemen, helaas gaat dat voor veel bestande laptops niet op, want de GPU zit over het algemeen vast gesoldeerd op het moederbord en kan niet vervangen worden en al helemaal niet vervangen door een ander merk/type GPU.

HP heeft overigens de netste oplossing genomen, voor bepaalde type laptops hebben zij een ander moederbord met vergelijkbare ATi GPU beschikbaar gemaakt, defecte Nvidia GPU's worden hier dan ook mee vervangen.

Dell geeft een ieder 1 jaar extra garantie boven op de standaard garantie, met een maximum van 5 jaar, ahankelijk hoeveel jaar garantie je er zelf nog bij gekocht hebt.

Overigens zou een dergeijke probleem als deze niets met garantie te maken moeten hebben, aangezien dit een bekend produktie probleem is welke ten alle tijden opgelost zou moeten worden door de leverancier. Helaas bied Nvidia geen fatsoenlijke oplossing dan alleen de oem fabrikanten een vergoeding voor de GPU chip te geven, maar niet het gehele moederbord dat vervangen dient te worden vergoed. Daarom doen veel fabrikanten waarschijnlijk ook moeilijk als het om dit probleem gaat buiten de garantie periode.

Met andere woorden blijf bij de genoemde Nvidia GPU's weg. ;)

Verder zijn een paar vragen die jij je zelf moet stellen:

1. Wat wil ik op de laptop gaan doen.
2. Hoe mobiel moet de laptop zijn.
3. Hoelang zou de accu mee moeten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 18-07-2009 14:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
ik had deze topic gemaakt omdat ik niks kon vinden over de 2e video kaart/chip. Dus ik wist zelf niet welke beter is.. Daarom heb ik heb ik hier gevraagt of jullie wisten welke beter was ..
Dus mijn vraag is gewoon is de 8600M GS beter of de GMA 4500M en jullie beginnen over andere dingen... >.<
maar als jullie gewoon een antwoord hadden gezegt zoals warp ^^ was ik hier snel klaar..

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:07:
ik had deze topic gemaakt omdat ik niks kon vinden over de 2e video kaart/chip. Dus ik wist zelf niet welke beter is.. Daarom heb ik heb ik hier gevraagt of jullie wisten welke beter was ..
Dus mijn vraag is gewoon is de 8600M GS beter of de GMA 4500M en jullie beginnen over andere dingen... >.<
maar als jullie gewoon een antwoord hadden gezegt zoals warp ^^ was ik hier snel klaar..
De 8600 van Nvidia is de betere voor Games, maar of je het risico wilt lopen. :) Overigens dat iedereen ook met andere zaken aankomt, komt misschien doordat je vraagstelling wat algemener is opgesteld. Ik dacht in eerste instantie ook dat je de keuze tussen beide laptops wilde maken, in plaats van de GPU's vande laptops, maar het is nu duidelijk. ;) Ik zou dus opzoek gaan naar een laptop met ATi GPU.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 18-07-2009 14:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:07:
Benchmarks zijn mits een beetje moeite altijd te vinden. Alle begin is hard maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je hier gewoon effe regt, effe topic neerplempt, en dan weer verdergaat. Zulke simpele dingen kan je evengoed op meer beginnergerichte fora vragen, GoT heeft een ander publiek. Eigen inzet wordt hier wel degelijk gewaardeerd.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:28
Mooi uitgebreid verhaal, alleen de hele tijd 'Nvidea' ipv 'Nvidia' schrijven is dan weer jammer ;)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nielson schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:55:
[...]

Mooi uitgebreid verhaal, alleen de hele tijd 'Nvidea' ipv 'Nvidia' schrijven is dan weer jammer ;)
Haha, ja dat had ik ook al gezien... heb het dus ook even aangepast. :p

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:17:
De 8600 van Nvidia is de betere voor Games, maar of je het risico wilt lopen. :)
Dat probleem met de mobile 8400/8600 was toch alleen bij de eerste paar batches? Zover ik weet is dit alweer opgelost.
nieuws: 'G84 en G86 niet bestand tegen temperatuurschommelingen'
nieuws: Nvidia ontkent geruchten over grootschalige gpu-problemen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welkom op GoT :w

Maar helaas ben ik wel genoodzaakt je topic te sluiten en je te wijzen op *LET OP* - Wat moet ik kopen uit CSL

Welke het beste is kun je best zelf uitzoeken. Zet de processoren naast elkaar en zo ook de bijbehorende appraten zoals video etc. Je kunt alles gewoon opzoeken, we zijn er niet om je handje vast te houden op de markt. Ik mis de inzet wat betreft het zelf proberen beantwoorden van je vraag. Ga eerst zelf op zoek naar de info die je zoekt alvorens een topic te openen.
Ook zit je hier in een forum over videokaarten en monitoren, laptops horen in CSL. Maar als je topic in orde was had ik hem wel voor je gemoved.

[ Voor 96% gewijzigd door Ultraman op 18-07-2009 15:55 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.