Toon posts:

simpel webbased gebruiker uitwisselplatform?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag PNS sectie,

zoek:
De titel klinkt wellicht vaag, maar ik zoek eigenlijk een soort van simpel "sharepoint" alternatief. Niet dat ik enige ervaring heb met sharepoint maar dat is het enige wat de functionaliteit die ik zoek benadrukt. Ik heb alleen geen idee onder wat voor termen ik dit moet googlen. Alles onder cms, drupal, alfresco, php file manager, sharepoint alternative etc geeft niet echt het ding wat ik wil hebben. Het zal waarschijnlijk met apache+php/mysql kunnen werken, en zoiets kan natuurlijk handmatig geschreven worden, maar ik heb het vermoeden dat het al kant en klaar zou kunnen bestaan.

functies:
Het moet een webbased platform zijn met een "admin" die "gebruikers" kan "aanmaken" en daaraan "wachtwoorden" en "mappen" kan koppelen op een server.
De gebruikers kunnen via een "gebruikersnaam" en "wachtwoord" inloggen op een bepaald adres "www.domein.com/login" en kunnen dan alleen bestanden en mappen zien / downloaden die door de "admin" zijn toegewezen, tevens moeten de gebruikers zelf dingen kunnen "uploaden".
De interface mag/moet heel simpel zijn. He liefst werk ik met map en bestand structuur en is een database niet direct nodig denk ik.
Er hoeft dus geen versie nummer / svn achtige activiteiten mee gedaan te worden, alleen simpel bestandjes uitwisselen. De browser van de client site mag ook geen extra software vereisen...

ftp:
Voorheen had we onder Windows Xp filezilla ftp server dat redelijk makkelijk in te stellen was. Gebruiker> wachtwoord>homefolder en klaar. Alleen voor sommige mensen is ftp kennelijk toch nog te moeilijk, dus toen dacht ik het moet ook webbased kunnen.

Het liefst draai ik dit systeem onder debian/ubuntu/mint, iemand suggesties?

Verwijderd

Zoek eens op "easy filesharing webserver".

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:59
Ik heb wellicht niet direct een "oplossing" voor je, maar je zou BSCW kunnen "proberen".
Hier meer info: http://public.bscw.de/en/about.html
Je kunt het "online" gebruiken of zelf een server gaan draaien. Maar het is niet "gratis".

Ik zie dat er ook een open source tegenhanger is: Open-Xchange, misschien kun je daar ook wel wat mee?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
geweldig.. ik ga dit ook is "proberen" :*)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht een FTP gewoon blijven gebruiken en dan een toevoeging van een webbased client naar die FTP toe een idee? En wist je dat je gewoon met de verkenner naar een FTP toe kan? Makkelijker kan je het niet krijgen, Verkenner / Deze Computer kent iedereen, dus die werking moet wel te begrijpen zijn.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-02 19:48

Matis

Rubber Rocket

Je zou onder Linux Webmin kunnen installeren, daarnaast Usermin en dan kun je via je webbrowser sws alle gebruikers beheren en je *server* compleet configureren.

http://www.webmin.com/
http://www.webmin.com/usermin.html

FTP raad ik ook aan om te blijven gebruiken, natuurlijk zit dat ook weer in Webmin ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Topicstarter
Dank u voor de vele reacties, zie alleen nog niet echt een oplossing... Het is overigens voor commercieel gebruik, dus daar moet de licentie wel op aangepast zijn. De aangedragen diensten doen denk ik wel wat ik wil maar ... :D

"easy filesharing webserver" # betaald / draait helaas op windows

"BSCW" / http://www.open-xchange.com/oxpedia#OXHESECommunity # betaald duur / te uitgebreid?

FTP # webbased ftp client zou een goed idee zijn, iedere stap buiten de browser is al te veel...

webmin # ftp users aanmaken via webmin is jammer genoeg nog steeds gecompliceerd ivt "filezilla server"

nog meer suggesties, wellicht bijna kant en klare drupal/joomla omgeving?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2009 13:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit even proberen met behulp van joomla!

http://www.jsmallsoftware...iew=article&id=1&Itemid=6

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:08:
FTP # webbased ftp client zou een goed idee zijn, iedere stap buiten de browser is al te veel...
Dan word het hoog tijd om de gebruikers een cursus Windows te geven. Met Explorer / Deze Computer is FTP'en ook zéér goed mogelijk. Als men daar niet mee om kan gaan, ligt het aan de gebruiker en niet aan de applicatie.

En dan vind men, dat wij op het werk naar onze klanten toe (servicedesk) te lievv zijn.

Verwijderd

Topicstarter
GJtje schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:32:
[...]
Dan word het hoog tijd om de gebruikers een cursus Windows te geven. Met Explorer / Deze Computer is FTP'en ook zéér goed mogelijk. Als men daar niet mee om kan gaan, ligt het aan de gebruiker en niet aan de applicatie.
Ik ben het eens dat mensen mogen/moeten beschikken over enige basis kennis, welk platform dat zou moeten zijn laat ik maar even buiten beschouwing...
Als "tweakers" die zich vaak genoeg aanpassen aan computers, ook oplossingen kunnen bedenken zodat computers zich aanpassen aan mensen "niet tweakers" ben je volgens mij pas op het goei pad met ict.

Verwijderd

http://labs.opera.com/news/2009/06/16/

Ik kwam deze nog tegen. Opera Unite. Is nog een Beta maar ziet er veel belovend uit is te snappen door iedereen. Draait op meerdere OS'sen.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:43
Joomla zou een goede open source oplossing zijn. Ik gebruik zelf OTF image gallery om door de FTP dump die ik heb gemaakt voor gebruikers te kunnen browsen. OTF is echt een heel simpel programma die niets met joomla te maken heeft. Je draait hem in een iFrame. Het enige wat je aan OTF hoeft aan te passen zijn de toegestane extenties die getoont kunnen worden. Uploaden gaat hierna eenvoudig via FTP en downloaden kan zowel via FTP als via de Browser.

ps. OTF is wat lastig te vinden kwam ik laatst achter, ik heb nog een rar met de bestanden. PM als je wil.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:46:
Als "tweakers" die zich vaak genoeg aanpassen aan computers, ook oplossingen kunnen bedenken zodat computers zich aanpassen aan mensen "niet tweakers" ben je volgens mij pas op het goei pad met ict.
IMO ben je dat dan juist weer niet. Je wenkt de klant / de gebruikers op hun wenken en wensen. En ik vraag me af of je dat moet willen, als de gebruikers niet eens over (basis)kennis van de Verkenner of Deze Computer beschikken (als het gebruikte platform Windows is).

Al is dit een andere, eigenlijk ook wel interessante, discussie.
HenkEisDS schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 15:07:
Uploaden gaat hierna eenvoudig via FTP en downloaden kan zowel via FTP als via de Browser.
Een browser op zich is geen protocol, waar FTP dit wel is. De browser is dan slechts een middel om te downloaden, bijvoorbeeld via HTTP of FTP. Al kan dat natuurlijk ook met genoeg andere tools.

Ik weet het, mierenneukertje, maar vind wel dat een tweaker het verschil tussen protocol en tool moet weten.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2009 15:14 ]

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:43
Het is alleen de vraag wanneer je met protocollen moet gaan smijten of wanneer je het begrijpelijk voor de massa wil houden...

[ Voor 5% gewijzigd door HenkEisDS op 18-07-2009 15:40 ]

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
Is dit een bedrijfsomgeving ? Zo ja is er een AD etc

Wat mij het makkelijkst lijkt is inderdaad, dmv inlogscript bij iedereen een share aan te maken: G:/groups/share of iets dergelijks.

Die kan je ook beschikbaar maken met FTP ( via de browser ), als iedereen in zelfde domain zit, kan je passtrough authentication gebruiken en hoeft men ook niet nog is in te loggen.
Alle gebruikers kunnen daar mee omgaan, en jij hoeft er niet veel voor te doen.
Grootste ergernis voor gebruikers, is volgens mij het ontelbare aantal inlognamen en wachtwoorden.
Deze staan dan weer overal op postit memo's rond de monitor geplakt, dus heb je er niet veel aan.

Verwijderd

Topicstarter
Yippie schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 15:47:
Is dit een bedrijfsomgeving ? Zo ja is er een AD etc

Wat mij het makkelijkst lijkt is inderdaad, dmv inlogscript bij iedereen een share aan te maken: G:/groups/share of iets dergelijks.

Die kan je ook beschikbaar maken met FTP ( via de browser ), als iedereen in zelfde domain zit, kan je passtrough authentication gebruiken en hoeft men ook niet nog is in te loggen.
Alle gebruikers kunnen daar mee omgaan, en jij hoeft er niet veel voor te doen.
Grootste ergernis voor gebruikers, is volgens mij het ontelbare aantal inlognamen en wachtwoorden.
Deze staan dan weer overal op postit memo's rond de monitor geplakt, dus heb je er niet veel aan.
Aan wat voor platform / server / product moet ik denken?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als er over AD (= Active Directory) gesproken word, is dat Windows Platform.
Maar het gaat om het idee, die is overal immers op toepasbaar.

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 20:54
ik zou aanraden te werken met ftp, in samenwerking met bijvoorbeeld net2ftp.
Dan kun je naar hartelust gebruikers aanmaken, koppelingen met AD indien gewenst op Windows platform of zonder AD koppeling op linux.. Lijkt me precies wat je zoekt..

Verwijderd

Topicstarter
GJtje schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 15:12:
Al is dit een andere, eigenlijk ook wel interessante, discussie.
Inderdaad, naarmate je dingen makkelijker maakt voor een ander kun je er vanuit gaan dat mensen steeds dommer worden omtrend hetgeen wat je makkelijker maakt, maar goed wie weet winnen ze dat aan intelligentie op een ander vlak.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2009 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
mvergroesen schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 16:27:
ik zou aanraden te werken met ftp, in samenwerking met bijvoorbeeld net2ftp.
Dan kun je naar hartelust gebruikers aanmaken, koppelingen met AD indien gewenst op Windows platform of zonder AD koppeling op linux.. Lijkt me precies wat je zoekt..
Als "net2ftp" op een aardige manier in een eigenwebsite stijl is te plaatsen dan lijkt me dat prima. Ik zoek alleen nog een systeem om echt heel simpel gebruikers met een eigen homefolder aan te maken in linux. Moet dus een hele simpele frontend maken. Webmin, proftpd etc zijn allemaal te omslachtig...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 16:46
Als "net2ftp" op een aardige manier in een eigenwebsite stijl is te plaatsen dan lijkt me dat prima.
Om je vraag wat te verduidelijken, je bedoeld met 'in een eigen website stijl' een soort huisstijl? :)
Als ik de website bekijk, zit er wel skin support in. Had je dus makkelijk zelf achter kunnen komen.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2009 19:56 ]

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Andere oplossing is mogelijk een Cisco ASA in te zetten met een SSL VPN oplossing. Deze kan ook bestanden aanbieden in een interface, is te skinnen naar je huisstijl en te koppelen aan je AD.

Het is een complete appliance voor firewalling en VPN, maar niet gratis.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

question:Open Source Web-Based File Management? op slashdot.

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 19-07-2009 12:01 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 18:40

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Gebruikers met homedir aanmaken? OpenLDAP misschien iets voor je? Of is dat te moeilijk voor de administrator?

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 19:20

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ik denk dat je met elke DMS systeem dit wel kan realiseren.
Het voordeel van sharepoint is dat dit geintegreerd is in je AD, en dat je gebruikers meteen in het systeem zitten.
Andere pakketten hebben andere plus en minpunten.
Denk dat je met de zoekterm DMS (Document Management System) behoorlijk ver komt ;)

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49
Is een AD koppeling een vereiste? Anders zijn er zat PHP scriptjes te vinden, bv:

http://autoindex.sourceforge.net/index.php?id=features

http://quixplorer.sourceforge.net/

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor een simpel web-based upload/download site met admininstratiepaneel voor gebruikers en groepen zou je ook PHPFileNavigator kunnen proberen. Ik draai het in combinatie met vfstpd, via PAM aan de database van PHPFileNavigator gekoppeld. Ook heb ik een functie aan het admin-menu toegevoegd om een nieuwe gebruiker aan te maken vanaf een sjabloon, inclusief eigen root-map. Dat zijn anders een aantal handelingen die je in de juiste volgorde achter elkaar moet doen.

Als je wilt kan ik deze aanpassingen toesturen of posten. Mogelijk nadeel van PHPFileNavigator is dat de variabelennamen in de code in het Spaans zijn, dat is wat lastiger als je aanpassingen wilt maken.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Als je er ook kalender, e-mail, to-do lists en dergelijke fratsen bij neemt kom je in de hoek van groupware. Misschien dat daar iets tussen zit wat je kan bekoren, ook al gebruik je die extra's niet?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Serversoftware en Windows Servers Dit heeft vrij weinig met PNS te maken :)

• sneep
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-01 10:07
Kijk es naar GroupOffice (group-office.com). Is groupware en uitgebreider dan je wellicht wilt, maar je kunt modules die je niet wilt gebruiken simpel uitschakelen en de interface van de filemanager is in mijn ogen simpel. Rechten uit te delen aan groepen en gebruikers. Je hebt het snel up and running.
Draait ook op Ubuntu; vereist wel mysql en php.

sneep

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[b][message=32277963,noline]walterav schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ Het is overigens voor commercieel gebruik, dus daar moet de licentie wel op aangepast zijn. De aangedragen diensten doen denk ik wel wat ik wil maar ... :D
Echte open source (ook gpl) mag je gewoon comercieeel gebruiken he?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:59
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 12:00:
ftp:
Voorheen had we onder Windows Xp filezilla ftp server dat redelijk makkelijk in te stellen was. Gebruiker> wachtwoord>homefolder en klaar. Alleen voor sommige mensen is ftp kennelijk toch nog te moeilijk, dus toen dacht ik het moet ook webbased kunnen.
Sommige mensen weten kennelijk niet dat het gros van de browsers ook FTP support, en je dan gewoon een mapweergave hebt; ftp://download.nvidia.com/
Pagina: 1