Ja een onderwerp dat al zo vaak voorbij is gekomen op GoT en het hele internet, maar dan in de vorm van: Ik heb een versterker met x ohm en boxen met x ohm, werkt dit?
En daarmee weet ik dat de setup die ik in gedachten heb gaat werken, maar daar gaat het mij niet om.
Ik wil weten wat de theorie ervan is...toepasbare informatie zeg maar...
Zoekresultaten leveren als basis op dat je wilt dat het 'ohmage' van de versterker lager is (als in 2 is lager dan 4) dan die van de boxen. (http://www.elektronicafor...ohm-versterker-t4797.html deejayke verwoord het daar bijvoorbeeld.)
Misschien zie ik echt iets over het hoofd maar om de 5 minuten snap ik het ene weer wel, en het andere weer niet...
En daarmee weet ik dat de setup die ik in gedachten heb gaat werken, maar daar gaat het mij niet om.
Ik wil weten wat de theorie ervan is...toepasbare informatie zeg maar...
Zoekresultaten leveren als basis op dat je wilt dat het 'ohmage' van de versterker lager is (als in 2 is lager dan 4) dan die van de boxen. (http://www.elektronicafor...ohm-versterker-t4797.html deejayke verwoord het daar bijvoorbeeld.)
Dit betekent dus dat als je de versterker maximaal open gooit je zowel je versterker als boxen niet beschadigt/opblaast omdat beide niet in de buurt van het limiet komen? Tenminste als je versterker wattage niet hoger is dan die van de boxen...als dit wel zo is...zijn je boxen wel in gevaar toch?Resistor schreef op zondag 04 juni 2006 @ 13:08:
Bij een grotere weerstand (impendantie) bij speakers gaat er bij een gelijke spanning minder stroom door, en is het vermogen kleiner.
Je versterker is ontworpen om maximaal een bepaalde stroom (x spanning = vermogen) te leveren bij de impendantie die er achterop staat. In jouw geval 6 ohm dus.
Bij zware speakers (die veel vermogen kunnen hebben, in ieder geval meer dan de versterker kan leveren) is het maximale vermogen de spanning x de stroom uit de versterker. Als je nu hoogohmerige speakers aansluit kan de stroom minder hoog worden, en is het maximum vermogen wat de versterker uiteindelijk kan leveren (of eigenlijk: wat de speaker moet kunnen verstoken) lager.
Hoe kan een versterker nou beschadigt raken? De voeding heeft toch een max. daar kan je toch niet overheen?Niet dat het veel boeit eigenlijk, ik hoop maar voor de buren dat je je versterker nooit op vol vermogen laat werken.
Samengevat: bij hoogohmerige speakers hou je minder maximum vermogen over
Ik zou geen laagohmerige speakers aansluiten, dan kan de stroom wel te groot worden voor de versterker, en die kan daar kapot van gaan (bij vol vermogen, als hij meer stroom moet leveren dan hij kan leveren)
Misschien zie ik echt iets over het hoofd maar om de 5 minuten snap ik het ene weer wel, en het andere weer niet...