Ohm - de theorie

Pagina: 1
Acties:

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ja een onderwerp dat al zo vaak voorbij is gekomen op GoT en het hele internet, maar dan in de vorm van: Ik heb een versterker met x ohm en boxen met x ohm, werkt dit?
En daarmee weet ik dat de setup die ik in gedachten heb gaat werken, maar daar gaat het mij niet om.
Ik wil weten wat de theorie ervan is...toepasbare informatie zeg maar...

Zoekresultaten leveren als basis op dat je wilt dat het 'ohmage' van de versterker lager is (als in 2 is lager dan 4) dan die van de boxen. (http://www.elektronicafor...ohm-versterker-t4797.html deejayke verwoord het daar bijvoorbeeld.)
Resistor schreef op zondag 04 juni 2006 @ 13:08:
Bij een grotere weerstand (impendantie) bij speakers gaat er bij een gelijke spanning minder stroom door, en is het vermogen kleiner.

Je versterker is ontworpen om maximaal een bepaalde stroom (x spanning = vermogen) te leveren bij de impendantie die er achterop staat. In jouw geval 6 ohm dus.

Bij zware speakers (die veel vermogen kunnen hebben, in ieder geval meer dan de versterker kan leveren) is het maximale vermogen de spanning x de stroom uit de versterker. Als je nu hoogohmerige speakers aansluit kan de stroom minder hoog worden, en is het maximum vermogen wat de versterker uiteindelijk kan leveren (of eigenlijk: wat de speaker moet kunnen verstoken) lager.
Dit betekent dus dat als je de versterker maximaal open gooit je zowel je versterker als boxen niet beschadigt/opblaast omdat beide niet in de buurt van het limiet komen? Tenminste als je versterker wattage niet hoger is dan die van de boxen...als dit wel zo is...zijn je boxen wel in gevaar toch?
Niet dat het veel boeit eigenlijk, ik hoop maar voor de buren dat je je versterker nooit op vol vermogen laat werken.

Samengevat: bij hoogohmerige speakers hou je minder maximum vermogen over :)

Ik zou geen laagohmerige speakers aansluiten, dan kan de stroom wel te groot worden voor de versterker, en die kan daar kapot van gaan (bij vol vermogen, als hij meer stroom moet leveren dan hij kan leveren)
Hoe kan een versterker nou beschadigt raken? De voeding heeft toch een max. daar kan je toch niet overheen? :S

Misschien zie ik echt iets over het hoofd maar om de 5 minuten snap ik het ene weer wel, en het andere weer niet...

Verwijderd

Laten we eens beginnen met het juist benoemen van de grootheid. Dat is "weerstand". De eenheid is Ohm (Ω)

Je moet je voorstellen dat de spanning (V) die op een uitgang wordt gezet tussen bepaalde grenzen zit. Het is de bedoeling dat door die spanning op de connectors te zetten er een stroom gaat lppen, namelijk via de luidspreker.

Hoeveel stroom er gaat lopen is afhankelijk van de weerstand van alles wat na de connector komt, dus de combinatie van kabel en de speakers zelf. De weerstand van de kabels zelf is meestal behoorlijk laag, vergeleken bij de weerstand van de speakers.

Stel nu dat je iets met heel weinig weerstand aan de connector verbindt. De kans is dan aanwezig dat er een grotere stroom gaat lopen dan de bedoeling was. Een te grote stroomsterkte (A) kan componenten beschadigen. Dat is iets van elektronica in het algemeen. Denk maar aan hoe een zekering werkt. Die zijn ontworpen om door te branden boven een bepaalde stroomsterkte, zodat vitalere onderdelen niet doorbranden.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:57
Een versterker kan zo gebouwd zijn dat er geen begrenzing is ingebouwd t.a.v. de maximale stroom die de eindtrap uit de voeding kan trekken. Door het aansluiten van te laagohmige speakers kun je dan over de grens gaan van wat toelaatbaar is voor componenten in de eindtrap.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:08
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 01:12:
Laten we eens beginnen met het juist benoemen van de grootheid. Dat is "weerstand". De eenheid is Ohm (Ω)
Bij gelijkspanning is het inderdaad weerstand, bij wisselspanning, waar het bij luidsprekers om gaat, praat je over impedantie. Een wereld van verschil, op de eenheid Ohm na :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ok thanks. Dat is te begrijpen.
Door weerstand te gebruiken zet je dus een limiet op het aantal Ampere.

Dat dat bij speakers noodzakelijk is, is wel duidelijk.
Bij versterkers ontstaat er eigenlijk weerstand door de interne bouw?

Nu wat voorbeelden.
Stel we hebben een versterker en een box met dezelfde weerstand.
a. Het maximale wattage van de versterker naar de box is lager dan het max. van de box: Versterker op max --> niets aan de hand.
b. Nu is het wattage van de versterker hoger: Versterker op max --> je blaast je box op.

Qua setup wil je volgens mij het liefst situatie a.

Nu het Ohm verhaal erbij.
Situatie a is dus safe zolang de weerstand gelijk is of dat van de box hoger. Als dit lager is...gaat het niet direct fout, maar kom je afhankelijk van de exacte waarden van de wattages op een bepaald punt in de problemen.
Situatie b zou je dus een box moeten hebben met een 'gigantische' weerstand wil je het safe houden. (Er even vanuit gaande dat het wattage verschil ook redelijk groot is.) Als hier de weerstand van de box ook nog eens lager is dan dat van de versterker...wat dan? Het wattage van de versterker is genoeg om de box te killen...maar de weerstand van de box laag genoeg om de versterker te overbelasten. Wat gebeurt er dan? Waarschijnlijk afhankelijk van de wattages?

Is de denkwijze al wat beter nu?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:57
Je kunt inderdaad een combinatie nemen waarbij je zowel de speaker als de versterker zou kunnen beschadigen. Welke het eerst defect raakt bij het zoeken van de limieten is natuurlijk wel te voorspellen gegeven de specificaties van beiden, maar ook afhankelijk van de kwetsbaarheid van elk (zit wat marge in).

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Het te leveren (versterker) vermogen moet toch gelijk of hoger liggen dan het gevraagde (luidspreker) vermogen?

Zo kan je een universele adapter van 1000 mAh gebruiken om een kapotte 500 mAh adapter te vervangen. Als het apparaat 500 mAh stroom vraagt, krijgt hij dat ook. Een stroom gaat pas lopen als er een verbruiker op zit.

Als je een adapter van 300 mAh zal gebruiken, dan vraagt het apparaat meer stroom dan er geleverd kan worden. De spanning zakt in en de karakteristieken van de wissel/gelijkstroom worden beïnvloedt. (resulterend in bijvoorbeeld een brom)

Ik dacht dat deze vergelijking ook opgaat voor luidsprekers en versterkers. Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

Een luidspreker en versterker kan geloof ik gaan clippen, wanneer er meer vermogen wordt gevraagd dan geleverd kan worden. Dit resulteert dan o.a. in afvlakking van de sinus vormige wisselstroom uit de versterker, waardoor de spoelen niet meer bewegen en in één positie blijven staan. Dit lijdt tot oververhitting met kapotte luidsprekers tot gevolg. De versterker heeft er ook zwaar onder te lijden.

Verwijderd

Peenutzz schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 02:32:
[...]

Bij gelijkspanning is het inderdaad weerstand, bij wisselspanning, waar het bij luidsprekers om gaat, praat je over impedantie. Een wereld van verschil, op de eenheid Ohm na :P
Inderdaad, het is impedantie ;)

(Zoals hierboven ;) )

Het op blazen van je speakers kan ook gebeuren doordat je versterker overstuurd. Er wordt meer van hem gevraagd dan wat hij aankan. De versterker kan niet meer spanning leveren dan zijn max, hierdoor kan het uitgangssigniaal er niet meer zuiver uitkomen.

Hieronder zie je een Sinus zoals hij uit de versterker komt (De gedikte lijn is de uitgangsspanning van de versterke die niet helemaal zuiver is en zich een beetje als een gelijkspanning gaat gedragen, zie de bovenste en de onderste kant). Een luidspreker kan in de regel niet zo goed over een gelijkspanning waardoor deze het kan begeven. Dit verhaal wordt ook wel clipping genoemd en veroorzaakt vaak dat de tweeters ermee ophouden.

[afbeelding]

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gelijkspanning heb je pas als de gemiddelde waarde niet nul is.
Het vlakke piekje bovenop de sinus wordt gecompenseerd door het vlakke piekje aan de onderkant.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Verwijderd

goeievraag schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 11:42:
Gelijkspanning heb je pas als de gemiddelde waarde niet nul is.
Het vlakke piekje bovenop de sinus wordt gecompenseerd door het vlakke piekje aan de onderkant.
Ik zeg ook een beetje gaat gedragen, ik ass op dat tweeters niet goed kunnen tegen dat stukje spanning welke op dat moment niet varieert.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 04:53:
Het te leveren (versterker) vermogen moet toch gelijk of hoger liggen dan het gevraagde (luidspreker) vermogen?

Zo kan je een universele adapter van 1000 mAh gebruiken om een kapotte 500 mAh adapter te vervangen. Als het apparaat 500 mAh stroom vraagt, krijgt hij dat ook. Een stroom gaat pas lopen als er een verbruiker op zit.

Als je een adapter van 300 mAh zal gebruiken, dan vraagt het apparaat meer stroom dan er geleverd kan worden. De spanning zakt in en de karakteristieken van de wissel/gelijkstroom worden beïnvloedt. (resulterend in bijvoorbeeld een brom)

Ik dacht dat deze vergelijking ook opgaat voor luidsprekers en versterkers. Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

Een luidspreker en versterker kan geloof ik gaan clippen, wanneer er meer vermogen wordt gevraagd dan geleverd kan worden. Dit resulteert dan o.a. in afvlakking van de sinus vormige wisselstroom uit de versterker, waardoor de spoelen niet meer bewegen en in één positie blijven staan. Dit lijdt tot oververhitting met kapotte luidsprekers tot gevolg. De versterker heeft er ook zwaar onder te lijden.
mAh is milliampere / uur. Dit zijn waarden die je terugvind op een batterij. Zoveel milliampere leverbaar in 1 uur. Het is dus een vaste hoeveelheid.

Als je over adapters praat is mA de eenheid die je zoekt. Want je stopcontact raakt niet leeg. :)

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ja, ik zie het nu ook. Was laat en had me vergist...

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:22:
[...]
Ik zeg ook een beetje gaat gedragen, ik ass op dat tweeters niet goed kunnen tegen dat stukje spanning welke op dat moment niet varieert.
Een tweeter heeft in vrijwel alle gevallen een condensator in serie staan. "Het stukje spanning welke op dat moment varieert" is dus helemaal niet erg voor de tweeter, echter het stukje daarvoor wel. Op het moment dat je een "hoek" maakt in je audiogolf (door begrenzing van de voedingsspanning bijvoorbeeld) zul je zien dat je opeens allemaal gratis hogere harmonischen krijgt.

@ 2 hierboven: mAh is milliampère uur, en niet milliampère / uur. Een batterij draagt een bepaalde energie met zich mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Seers op 18-07-2009 19:06 ]

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:14
AtomicShockwave schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:55:
[...]

mAh is milliampere / uur. Dit zijn waarden die je terugvind op een batterij. Zoveel milliampere leverbaar in 1 uur. Het is dus een vaste hoeveelheid.
Sorry, maar dat is fout.
mAh is milliampere x uur, dus als we een batterij pakken van 2200 mAh die een stroomtoevoer aan kan van 2200 mA/h ( != mAh), en we halen 1 uur lang 2200 mA uit de batterij, dan zal de batterij leeg zijn.

mAh geeft dus de capaciteit weer van de batterij => Dit staat op de batterij
mA/h geeft het aantal mA dat er uit een batterij getrokken kan worden in een uur (staat los van de capaciteit)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

jeroenikke schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 19:13:
[...]

Sorry, maar dat is fout.
mAh is milliampere x uur, dus als we een batterij pakken van 2200 mAh die een stroomtoevoer aan kan van 2200 mA/h ( != mAh), en we halen 1 uur lang 2200 mA uit de batterij, dan zal de batterij leeg zijn.

mAh geeft dus de capaciteit weer van de batterij => Dit staat op de batterij
mA/h geeft het aantal mA dat er uit een batterij getrokken kan worden in een uur (staat los van de capaciteit)
dat bedoelde ik ook :P
Ik bedoelde met vaste hoeveelheid een vaste capaciteit van een bepaalde batterij. Een eindig iets

[ Voor 8% gewijzigd door AtomicShockwave op 18-07-2009 20:08 ]

Pagina: 1