Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vista - Windows Mail - Longhorn - WinFS

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Een beetje cryptisch misschien maar ik kwam vandaag het volgende tegen. Iemand koopt een nieuwe laptop (met Vista). Is XP gewend, met Outlook Express.

Typische reactie: "Zit hier geen Outlook op?" (90% van de (thuis)gebruikers noemt OE "Outlook"en weet niet dat Outlook een andere applicatie is, in die zin is het wel slim van MS om het voortaan de term Windows Mail te gebruiken).

Geduldig leg ik uit dat Outlook Express vervangen is door Windows Mail.

Vervolgens doe ik het volgende: E-mailaccount importeren, e-mail importeren, adresboek importeren. Toevallig een vrij groot adresboek, ruim 3000 contactpersonen.

Nu open ik een nieuw mailtje. Dat duurt 15 seconden!!! (WTF*(&*(%^&*^&*(!!!)
Waarom? Omdat - blijkbaar - Windows Mail bij het openen van een nieuw mailtje meteen in het adresboek gaat lopen zoeken hoeveel contactpersonen erin staan. Want het verwijderen van de contactpersonen geeft als resultaat een nieuw mailtje in minder dan 1 seconde. Bovendien is elke contactpersoon niet in een soort van plat bestand of een database opgeslagen, maar als los bestand. Tenminste, dat leid ik af uit het gedrag van het adresboek. Dat gaat lekker snel op een laptopschijf. Dus. Ahum. Bovendien... 3000 losse bestanden om je adresboek te creëren???

Zit ik er ver naast als ik beweer dat Vista (en Windows 7) altijd zal tegenvallen zolang WinFS nog niet geïmplementeerd is? http://www.microsoft-watc...rn_client_and_server.html
Het zit dus zelfs niet in Windows 7 (waarom eigenlijk niet?) Als al die informatie over bestanden - grootte, type, etc. etc. die Windows Vista gaat opzoeken tijdens lezen, kopiëren, etc. van bestanden al in het geheugen aanwezig is (dus niet alleen op schijf) dan gaat dat allemaal veel sneller. Dit is één van de voornaamste, zo niet DE voornaamste reden waarom Vista zo tegenviel. En voor zover ik weet is "Longhorn" dus nooit compleet zonder WinFS.

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 17-07-2009 22:55 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik snap niet echt de link tussen outlook, 3000 contacten (en hoe die dan worden opgeslagen) en WinFS? :?

Bij het openen van een mail zoekt hij naar een overeenkomst met de afzender, werkte dit met 3000 contacten wel normaal in Express?

Maargoed, 1 van de eerste hits bij zoeken:
For each 100 contact files in your Contact folder (name and email address totaling 2KB) there is a 0.25 second delay imposed by Vista for when you Create, Reply, Forward, or AutoFill a message. (EX: A 2 to 3 second delay for every 1000 contacts) The timing delay will vary due to processor speed and size of contact file.

Denk niet echt dat Windows Mail voor de 'grote jongens' is, maar gewoon een huis/tuin/keuken ding die voor mensen met gematigde contactenlijst en mailberichten. Wil je groter zal je toch richting Outlook van Office moeten kijken of een alternatief.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• pinockio
SinergyX schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:07:
Ik snap niet echt de link tussen outlook, 3000 contacten (en hoe die dan worden opgeslagen) en WinFS? :?

Bij het openen van een mail zoekt hij naar een overeenkomst met de afzender, werkte dit met 3000 contacten wel normaal in Express?
Ja, dat is nu juist mijn betoog... geïmporteerd vanuit OE, waar dat nog wel goed ging (als dat ook zo traag ging had ik het wel gezegd).
Maar dan nog... tegenwoordig hebben juist steeds meer mensen veel contactpersonen. En dan... een vertraging van zoveel seconden per 1000 contactpersonen.. ik vind het absurd. Waarom moet WM een overeenkomst zoeken met een contactpersoon? Het gaat puur om een nieuw mailtje - er is nog geen geadresseerde ingevuld. En dit zou wel zeer zeker beter gaan bij gebruik van WinFS, want dan zouden die overeenkomsten uit een database worden geselecteerd - net als bij autoaanvullen van adressen in diverse versies van Outlook en OE - en niet vanaf het FS.

Natuurlijk weet ik wel dat wanneer je 3000 contactpersonen hebt Outlook (of een ander programma?) misschien beter op zijn plaats is maar bij gebruik van OE (zonder dual core, gewoon een AMD 2 GHz processor desktop) ging het prima. De overgang van een "adresboek" in een enkel bestand naar allemaal losse contacten is nu al meteen een duidelijke misser gebleken. Hieruit blijkt m.i. gewoon een gebrek aan real-world tests.

MS neigt er blijkbaar soms toe features uit een product te halen met als doel een ander (duurder) product te pushen. Dat komt niet prettig over.

Ja, die traagheid - meer in het algemeen, dit voorbeeld zie ik als een wel heel duidelijke demonstratie van een "design flaw", dat zie ik dus als oorzaak van de zeer intensieve bewerkingen die de verkenner doet, in combinatie met het ontbreken van het database file system dat daar eigenlijk bij zou horen.

Het gaat overigens om Vista SP1 - SP2 wordt op die PC nog niet via de automatische updates aangeboden. Ik denk niet dat het daarmee beter wordt. Ik heb al Outlook aanbevolen maar of het daarmee beter wordt? Outlook 2007 is op een laptop ook nogal traag.

Overigens, er schijnt een oplossing te zijn:
http://social.technet.mic...84-48ce-8969-24a8ae062a76

"So, I loaded up the 1000 entry contact list again and went hunting in Tools > Options. I can't remember which tab I found it under (I don't have Vista myself yet, so can't double-check), but I found an "autocomplete email addresses as you type" check box that was (by default) checked. I unchecked this and the mail composition window went to zero lag again, I re-checked it and it went back to the 25 second lag - I think this fairly conclusively proves what the problem was."

[ Voor 30% gewijzigd door pinockio op 17-07-2009 23:30 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bij nieuw mailtje moet je gewoon auto-aanvullen uitzetten, ben je daar al vanaf. (dit was wederom zo te vinden via search)

Maar ik snap echt niet waar je heen wil, je vind alles traag en WinFS zou de 'holy grail' zijn die het oplost?

Sorry, maar van mij hoeft MS echt niet te gaan testen of het werken met 3000 contactpersonen nog een beetje snel is, niemand kan mij wijs maken dat er daadwerkelijk iemand is die echt 3000 contactpersonen dagelijks nodig heeft. Windows Mail heeft alle toeters en bellen voor een normaal gebruiker, dus snap niet echt wat je bedoelt met 'features' uit hun producten halen (zullen ze uiteindelijk wel moeten, anders hebben ze weer de EC op hun dak)

En als je een niet al te super laptop heb, stap je toch over naar een online oplossing?

Simpel, laat het z'n hele contactenlijst maar opschonen. Is het voor mailingen, zit je bij voorbaat al met het verkeerde programma.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 17-07-2009 23:37 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• pinockio
SinergyX schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:36:
Bij nieuw mailtje moet je gewoon auto-aanvullen uitzetten, ben je daar al vanaf. (dit was wederom zo te vinden via search)

Maar ik snap echt niet waar je heen wil, je vind alles traag en WinFS zou de 'holy grail' zijn die het oplost?

Sorry, maar van mij hoeft MS echt niet te gaan testen of het werken met 3000 contactpersonen nog een beetje snel is, niemand kan mij wijs maken dat er daadwerkelijk iemand is die echt 3000 contactpersonen dagelijks nodig heeft. Windows Mail heeft alle toeters en bellen voor een normaal gebruiker, dus snap niet echt wat je bedoelt met 'features' uit hun producten halen (zullen ze uiteindelijk wel moeten, anders hebben ze weer de EC op hun dak)

En als je een niet al te super laptop heb, stap je toch over naar een online oplossing?

Simpel, laat het z'n hele contactenlijst maar opschonen. Is het voor mailingen, zit je bij voorbaat al met het verkeerde programma.
In dit geval was ik in de mood voor wat MS-bashing en terecht ook - vind ik nog steeds. Je gaat overigens niet in op mijn argumenten maar vraagt steeds meer uitleg zonder zelf iets toe te voegen. Puntsgewijs (ten overvloede):

1. Hoezo autocomplete? ER IS NOG NIETS INGEVULD. Wat valt er dan te complementeren?
2. Waarom iets ontwerpen op een manier dat het inherent langzamer is (losse contactpersonen)
3. WinFS sneller, want in plaats van (trage) schijf I/O om elk bestandje na te gaan lezen gewoon uit een database (in het geheugen) lezen. Hedendaags RAM kan makkelijk meta-informatie van je bestanden aan.
4. De enige feature die deze persoon nodig heeft is dat een mailtje direct na het klikken op Nieuwe Mail er staat. Dat is helemaal geen hoge eis.
5. In OE werkte het wel - en dat is net zo goed op thuisgebruikers gericht(4e keer)
6. EC en features: offtopic. De EU heeft geen bezwaar bij het snel opstarten van OE / WM.
7. Online oplossing? Oh, dat zal snel zijn.
8. Opschonen? Er komen er wekelijks bij.

Maar goed, ik hoopte eigenlijk op een constructieve discussie, niet op een bij-voorbaat-afkraken-van-gefundeerde-beweringen. Software moet zich aan de wensen van de gebruiker aanpassen, niet andersom. Misschien weet jij beter wat WinFS is, leg dan maar eens uit waarom in dit geval - en in andere gevallen zoals het enorm trage kopiëren van bestanden (ja ook met SP1) met WinFS niet beter zou gaan. Elke versie van Windows zou beter moeten (en kunnen) zijn, bij Vista is dat niet zo geweest, en mijn gedachte - gestaafd met enkele voorbeelden - is dat het weglaten van WinFS daarbij een flinke rol heeft gespeeld. In ieder geval als het gaat om user experience.

http://msdn.microsoft.com/en-us/magazine/cc164028.aspx
Conclusion
WinFS, the new Longhorn file storage system, is the basic building block of all applications on Longhorn, and I have only just scratched the surface of what you can do with it in this article. WinFS provides you with all of the features you need to have persistent items that can be categorized and searched for based on properties of the item type. Your job is to use these facilities to create the next generation of Windows-based applications.

[ Voor 14% gewijzigd door pinockio op 17-07-2009 23:53 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sorry, maar een zwak onderbouwde rant - want dat is het nu wel door zomaar wat te roepen zonder duidelijke onderbouwing en gebrek aan onderzoek (WinFS is als beta blijven hangen met reden wat je ook op die Technet fora wel kan terugvinden) - is niet echt uitnodigend voor een leuke discussie.

Kun je het eens opnieuw proberen, maar dan met een wat meer constructieve topicstart?
Ik denk dat daardoor de discussie wat prettiger gaat lopen dan dat ie nu doet eerlijk gezegd :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.