Intel Bios reset ICH settings steeds naar RAID

Pagina: 1
Acties:

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Ik heb een harddisk die in een computer heeft gezeten samen met een Intel ICHr controller.
Deze stond toen in Raid1 samen met een andere disk.

Nu is deze disk in een ander systeem gezet, ook weer met een ICHr controller.
Hier moet deze disk gewoon in de IDE mode gebruikt worden, maar de Intel bios blijft het terugzetten naar RAID.

Dus in volgorde:
Ik zet de bios op IDE, sla deze setting op in de bios, het systeem reset, als ik nu weer de bios in ga, staat deze setting weer op RAID.

Waarschijnlijk ziet de ICHr controller nog ergens een bitje op de disk, dat hij ooit in raid heeft gezeten en blijft hij de bios resetten naar RAID.

Heeft iemand dit meegemaakt en weet er iemand een oplossing?
Ik heb al gegoogled, maar al mijn searches komen uit bij F6 floppy's en intel raid instellingen, maar niet op mijn probleem. Ik wil de disk gewoon in IDE modus hebben, dit omdat er een leek mee moet gaan werken

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Kun je niet de disks in RAID zetten (en daarbij een array aanmaken) en vervolgens weer in IDE? Het probleem is voor mijn gevoel dat je de disk uit een computer gehaald hebt terwijl deze in een raid-array stond en dat ie dat niet leuk vindt. Als je hem opnieuw in een raid-setup plaatst en daarna de raid-array op de normale manier verwijdert (waardoor je dan weer twee losse disks hebt) zou het zomaar kunnen gaan werken.

Owja, als een leek ermee moet gaan werken kun je overwegen een JBOD setup te maken (ziet de leek maar 1 harde schijf) of de secundaire schijf als NTFS-map te laten mounten in plaats van als aparte schijfletter. Je kunt dan bijvoorbeeld laten mounten op de "documents and settings"-map of de mijn documenten map van de gebruiker (afhankelijk van meerder of een enkele gebruiker). Als dan per ongeluk Windows crasht, kun je veilig de primaire partitie formatteren en het OS weer installeren en weet je redelijk zeker dat alle data van alle gebruikers op de secundaire schijf staat.

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt bij de leverancier van de harde schijf (samsung, WD?) tooltjes vinden om de harde schijf low level te benaderen en dan wleelicht ook opnieuw te formateren.

Anders gebruik de raid sofware eens om de raid partitie er van af te gooien en kijk dan of de IDE setting blijft plakken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.