Toon posts:

Devolo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een devolo 200mbit set aangeschaft om een snellere transfer rate te verkrijgen tussen mijn nas en laptop dan ik over de wlan verbinding kan halen.

De configuratie, Linksys WRTG54L en daarop zit een Synology 209 aangesloten en één van de Devolo adapters. De wandcontactdoos zit pal naast de (nieuwe) groepenkast.

De primaire adapter praat met een adapter op een andere groep, en die adapter zit ook wederom rechtstreeks op een wandcontactdoos. Nergens zitten dus verlengkabels of stekkerdozen tussen.

Als ik nu mijn transfer speeds bekijk zijn ze vrij dramatisch. Ik haal maximaal 40Mbit als ik de Vista dialogs aflees. Als ik echter de Devolo Informer pak, dan zie ik dat beide adapters toch nog met een +/- 150Mbit communiceren, dat is dus zo slecht nog niet en zegt mij dat ik toch een 18Mb/sec moet kunnen halen.

Als ik via de Devolo verbinding een bestand vanaf de NAS haal kom ik ongeveer op 5Mb/sec maximaal uit. Als ik nu mijn laptop op de Linksys aansluit haal ik 12Mb/sec snelheden vanaf de NAS. Ik heb ook nog geprobeerd om full duplex te forceren op de netwerk adapter in mijn laptop maar zonder verbetering.

Ergens klopt er dus iets niet. De netwerk kaart op de laptop functioneert dus goed, de Linksys functioneert goed, en volgens de Informer software moet ik hogere snelheden kunnen halen.

Iemand anders nog een Devolo set die even met Informer wil kijken voor me of de informatie tussen praktijk en diagnostische informatie een beetje overeenkomt?

Het kan best zijn dat de bedrading verouderd is, maar Informer geeft aan dat het toch redelijke snelheden heeft tussen beide adapters.

Dit is wat ik heb afgelezen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Cd4U1GVmYMfqlp5sDSnZNAKS/full.png

Ik heb daarna de beide adapters ook eens op hetzelfde stopcontact aangesloten (dubbel) en de snelheid ging omhoog naar 8Mb/sec met een 190Mbit verbinding. Ik vermoed dat de 200Mbit een marketing truc is, en dat je eigenlijk nooit boven de 100Mbit uit zal gaan komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2009 21:06 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Er is natuurlijk ook zoiets als overhead. En inderdaad, net zoals bij WiFi zul je nooit de 54/300Mbit/s halen maar slechts een fractie daarvan, mede door overhead. ;)

Goedkoop bellen via VoIP