Accespoint voor appartementen

Pagina: 1
Acties:

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:21
Hallo,

Zit met een paar vragen. Paar familieleden hebben een paar appartementen bij huis gebouwd. Ze verhuurden eerder al een appartementvakantiehuisjes daar, maar ze hebben er nu 3 bijgebouwd. In al deze 3 appartementen moet draadloos(!) internet komen.

Hun situatie is als volgt, er ligt al een UTP-kabel tussen de twee gebouwen (appartementen en hun woonhuis staat apart). Het internet wat ze nu hebben komt in het woonhuis binnen en mede daardoor is het draadloze signaal van de router niet sterk genoeg. Mijn idee was nu, om die kabel die tussen de twee gebouwen ligt in de router te pluggen, en bij de appartementenvakantiehuizen een accesspoint neer zetten, en hem daar ook in stoppen. Is dit een goed idee? Wat voor een redelijke downloadsnelheid (waar je fatsoenlijk mee kunt internetten) zorgt?

Ze wouden al een apart abbonoment afsluiten, dit heb ik ze echter afgeraden aangezien het makkelijk met een accesspoint kan. Maar aangezien dit mijn eerste keer is dat ik met accesspoints werk, wil ik het meteen goed doen, en geen fout maken waar je achteraf toch mee zit.

We zaten aan deze accesspoint te denken!

Hieronder even een (simpele) afbeelding van hoe het zit.

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/8910/naamloostwx.jpg

Hopelijk heb ik jullie voldoende geinformeerd en kunnen jullie me helpen! :Y)

Verwijderd

Het gevolg van jouw oplossing is dus dat als bewoner 1 vol aan het downloaden is, bewoner 2 amper goed kan internetten.. Geen idee wat ik mij bij die appartementen moet voorstellen (hoeveel ze betalen), maar ik zou zelf mijn eigen netwerk gesplitst willen hebben van die van de huurders...

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Bovendien wil je waarschijnlijk een flinke reikwijdte en kan je daarom misschien beter een 802.11n access point kopen.

Verder kan je misschien het beste een klein servertje neerzetten dat aan transparante proxy doet (cache!) en verder een beetje QoS, en het hoofdnetwerk afscheidt van het apartementennetwerk. Hoeft niet veel te kosten, in stroom niet en ook niet in aanschaf. Dan is het wel ineens goed geregeld.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
remmelt schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:07:
Bovendien wil je waarschijnlijk een flinke reikwijdte en kan je daarom misschien beter een 802.11n access point kopen.

Verder kan je misschien het beste een klein servertje neerzetten dat aan transparante proxy doet (cache!) en verder een beetje QoS, en het hoofdnetwerk afscheidt van het apartementennetwerk. Hoeft niet veel te kosten, in stroom niet en ook niet in aanschaf. Dan is het wel ineens goed geregeld.
Of je koopt gewoon een pricewatch: Linksys WRT54GL Wireless-G Linux Broadband Router. Zet er een alternatieve firmware op en je kan ook QoS e.d. doen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:02:
Het gevolg van jouw oplossing is dus dat als bewoner 1 vol aan het downloaden is, bewoner 2 amper goed kan internetten.. Geen idee wat ik mij bij die appartementen moet voorstellen (hoeveel ze betalen), maar ik zou zelf mijn eigen netwerk gesplitst willen hebben van die van de huurders...
Op zich kun je daar nog wel wat op instellen bij sommige firmwares, maar het is niet ideaal omdat het geheugen van de meeste routertjes ook niet overhoudt (is tenslotte gemaakt voor thuisgebruik). Zeker niet als er mensen tussen zitten die de kwaliteit van de verbinding belangrijk vinden (gamers, thuiswerkers).

Hoe veel "appartementen" moeten er op de verbinding gaan werken eigenlijk? (inclusief de buren zelf).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Bobmeister
Bij de mensen die daar naar toe gaan, moet je niet aan die-hard tweakers denken. Meer de (wat oudere) rustzoeker. ALS ze al een pc meenemen. Is er een manier om er een proxy oid op te zetten (oud p3'tje oid.) en daar elke gebruiker een max van, bijvoorbeeld, 200kb/s te geven?

Het zijn 3 appartementen, dus eigenlijk 3 pc's. Ze hebben zelf 3 pc's. 1 laptop. 2 vaste. Vooral internetten en beetje warrocken etc.

6pc's in totaal dus

[ Voor 21% gewijzigd door Bobmeister op 17-07-2009 18:14 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rustzoekers? Zijn het vakantiehuisjes? Dan moet het prima lukken met die verbinding ja, daar worden niet zo'n hoge eisen aan gesteld. In sommige firmwares kan je de maximale snelheid van een verbinding instellen (en die kun je best wat hoger zetten dan de snelheid van de verbinding gedeeld door 6 want het zal toch nooit voorkomen dat 6 pc's tegelijk aan het downloaden zijn.

/▌

• Bobmeister
Marzman schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:20:
Rustzoekers? Zijn het vakantiehuisjes? Dan moet het prima lukken met die verbinding ja, daar worden niet zo'n hoge eisen aan gesteld. In sommige firmwares kan je de maximale snelheid van een verbinding instellen (en die kun je best wat hoger zetten dan de snelheid van de verbinding gedeeld door 6 want het zal toch nooit voorkomen dat 6 pc's tegelijk aan het downloaden zijn.
Ja! Sorry heb dat verkeerd gezegd ;)

Dan ga ik eens even opzoek naar een router/accespoint die dat doet/kan. Iemand aanraders voor tot 100 euro?

[ Voor 9% gewijzigd door Bobmeister op 17-07-2009 18:27 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Awsom schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:25:
[...]

Ja! Sorry heb dat verkeerd gezegd ;)

Dan ga ik eens even opzoek naar een router/accespoint die dat doet/kan. Iemand aanraders voor tot 100 euro?
Die ik noemde misschien?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Megamind schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 19:30:
[...]

Die ik noemde misschien?
Het is wel een oude router. Je loopt al snel tegen beperkingen in het geheugen aan. Is er niks nieuwers dat het ook kan?

/▌

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor een huis, tuin en keuken verbinding heb jij echt niet meer nodig dan die linksys router, heb d'r hier een 30mbit abbo over lopen, werkt perfect ( standaard software ), bereik van het draadloze gedeelte is ook goed te noemen ( voor een G netwerk ) gaat hier door 3 verdiepingen gewapend beton.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fatal Mind schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:25:
Voor een huis, tuin en keuken verbinding heb jij echt niet meer nodig dan die linksys router, heb d'r hier een 30mbit abbo over lopen, werkt perfect ( standaard software ), bereik van het draadloze gedeelte is ook goed te noemen ( voor een G netwerk ) gaat hier door 3 verdiepingen gewapend beton.
3 verdiepingen gewapend beton?
Wat hou je op die bovenste verdieping dan over? 1%?
Krijg het hier nog niet eens door 1 laag gewapend beton, en dat hoor ik vaker. Overdrijf je niet een beetje in het aanraden van dat ding? :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Fatal Mind
  • Niet online
Nja, eerste verdieping is 90% verbinding, en daarboven gaat het hard achteruit, bovenste verdieping is het zeer slechte verbinding, maar hij doet het wel.

Punt is meer dat een paar simpele gebouwtjes niet zo'n punt zijn.

• DennusB
  • Niet online
Fatal Mind schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:29:
Nja, eerste verdieping is 90% verbinding, en daarboven gaat het hard achteruit, bovenste verdieping is het zeer slechte verbinding, maar hij doet het wel.

Punt is meer dat een paar simpele gebouwtjes niet zo'n punt zijn.
Maarja ik zou er niet vrolijk van worden als ik het bovenste appartementje huur en daar 2% ontvangst heb, ala 5kb per seconde downloaden.
Wrom hangt TS niet in elk appartement een eigen acces pointje?

• Fatal Mind
  • Niet online
True, aan de andere kant als ik zie hoe ze tegenwoordig bouwen, laagje beton, eventueel laagje hout, zou ik me er niet teveel zorgen om maken.

Blijft het feit dat je wel een goed punt heb.
Vanaf dat huis een UTP kabel naar 1 van de huisjes, daar een hub ofzo op, en op die hub 3 accespoints, is wel duurder, maar wel betrouwbaarder, moet je alleen wel alles goed instellen daarna.

Note: zitten de appartementen op begane grond ? of zie ik het plaatje verkeerd :P ?

[ Voor 11% gewijzigd door Fatal Mind op 17-07-2009 21:35 ]

• DennusB
  • Niet online
Fatal Mind schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:34:
True, aan de andere kant als ik zie hoe ze tegenwoordig bouwen, laagje beton, eventueel laagje hout, zou ik me er niet teveel zorgen om maken.

Blijft het feit dat je wel een goed punt heb.
Vanaf dat huis een UTP kabel naar 1 van de huisjes, daar een hub ofzo op, en op die hub 3 accespoints, is wel duurder, maar wel betrouwbaarder, moet je alleen wel alles goed instellen daarna.

Note: zitten de appartementen op begane grond ? of zie ik het plaatje verkeerd :P ?
Gok boven elkaar.
Idd een simpel 100 mbit hubje(10 euro ofzo) en 3 simpele acces points.
Kom je een heel eind, en kan je die mensen van goed internet voorzien.

Mocht je later nog willen knijpen of wat dan ook, gooi je er een linux pctje tussen of een WRT54GL met Tomato of DDWrt, dan heb je alles zo opgelost :)

Verder, let wel even op dat je overal goed een wachtwoord opzet ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Fatal Mind schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:25:
30 mbit ga je niet redden op wireless G (voor de TS niet echt een probleem omdat het juist niet te snel moet gaan). Max 25 ongeveer, en dat is zonder 3 verdiepingen gewapend beton ;)
DennusB schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:31:
[...]

Maarja ik zou er niet vrolijk van worden als ik het bovenste appartementje huur en daar 2% ontvangst heb, ala 5kb per seconde downloaden.
Wrom hangt TS niet in elk appartement een eigen acces pointje?
Het zijn vakantiehuisjes. Dan ben je al blij als je iets hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 17-07-2009 22:07 ]

/▌

Verwijderd

Je kan ook op iedere verdieping een FON social router neerzetten. Niet de nieuwste nemen, maar de oude versie.

Dan kan jij ook daar met je privé signaal rondlopen, en voor de publieke signaal moeten ze "lid" zijn. Of jij geeft ze "tijdelijk" toegang.

Lees maar alles na op http://www.fon.com

• Bobmeister
Nou de kabel is gelegd. En die doet het ook :P Er staat nu even een Belkin N wireless router aan het 'begin' van het huis. Hiermee heb je jammer genoeg bij het laatste appartement nauwelijks bereik. Het idee is nu om hem in het midden op de zolder te zetten. Dan hoeft ie niet door zoveel muren. Desnoods nog wat kleine antennetjes erbij om het nog 'iets' te versterken :) !
Note: zitten de appartementen op begane grond ? of zie ik het plaatje verkeerd ?
Klopt zitten op begane grond. Dat lijkt misschien wat klein als je mijn eh, tekekening :p ziet. Maar het is echt huge. De schaal op mijn tekening klopt niet echt :/

PS:

Het beton daar is érg sterk :p En het zijn dus nogal wat muren waardoor ie heen moet... En als we hem dus op de zolder zetten hoeft ie alleen maar door het (betonnen :') ) plafond.

nog een edit:

Hoor net dat het signaal ook in het achterste appartement te bereiken is. Maar ze kabel niet verder door de buis (onder de grond :9 ) trekken, want hij zit ergens vast :p . Nu wil ik dus een klein-mini-switchje/hubje er tussen zetten. Daar die UTP-kabel in drukken. Andere UTP er weer uit naar zolder, en daar de Belkin N wireless router die ingesteld staat als accesspoint. Dit moet wel werken toch?

[ Voor 58% gewijzigd door Bobmeister op 18-07-2009 10:44 ]

• Bobmeister
remmelt schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:07:
Verder kan je misschien het beste een klein servertje neerzetten dat aan transparante proxy doet (cache!) en verder een beetje QoS, en het hoofdnetwerk afscheidt van het apartementennetwerk. Hoeft niet veel te kosten, in stroom niet en ook niet in aanschaf. Dan is het wel ineens goed geregeld
Bump bump. vraagjes over het hierboven dikgedrukte

Het werkt inmiddels allemaal vrij goed. Alleen de beveiliging etc. kan beter. maar dit vonden ze ook wel een mooi idee (en het zo toch iets meer beveiligd te hebben). Daarom nog een paar vraagjes over dit, aangezien het ook redelijk nieuw is voor mij.

- Zo'n server he. Een oud P3'tje op linux moet dat toch wel redden met zon proxy? Of zit ik er helemaal naast :X ?
- QoS, kun je hiermee ook de bandbreedte die ze krijgen beheren? Of moet dit nog weer appart?
- Een makkelijke manier om te zien wie er op zit, naam van pc zien etc.. En ook ze uit het bestand kunnen gooien als bezoekers (-vakantiegangers) weggaan.
- Kan de server gewoon tussen het modem en de accesspoint? Lijkt me wel toch O-) ?

Hopelijk kunnen jullie me hier nog even mee helpen :)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

QoS, eventueel icm. een transparante proxy is erg mooi hiervoor. QoS voor de traffic shaping (als iemand flink aan het downloaden is zal het internet nog aardig bruikbaar zijn) en de transparante proxy om verzoeken vanaf het internet wat in te perken (Als het al in de cache staat komt het vanuit het geheugen of de harddisk van de proxy).

Wat je misschien ook even wil doen is client isolation aanzetten op het vakantiehuisjes-AP. Dan kunnen de bezoekers in ieder geval niet bij elkaar loeren.

Bedenk je wel, als je zelf achter de hoofdrouter hangt in je eigen woning dat ook jij de lijn kan vertragen of zelfs onbruikbaar maken (die-hard torrenten). Het modem in bridge zetten en een servertje laten routen over gescheiden netwerken is misschien een oplossing, dan gaat de boel minder snel op z'n nek als wanneer de router al het zware werk doet.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-03 12:57
En denk er aan dat je de AP(s) achter slot en grendel zet. Weinig zin om de boel password te protecten als je vervolgens bij de reset knop kan ;)
Been there done that, got the t-shirt.
* UltraSub heeft zelf 3 maanden tijdelijk in een vakantiewoning gewoond.
Tot ik mot over internet kreeg met de bedrijfsleider. Volle prijs betalen, niks krijgen. Heb ik de router maar aangepast naar mijn standaarden :7 Waren ze niet blij mee.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jarpse schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:30:
QoS, eventueel icm. een transparante proxy is erg mooi hiervoor. QoS voor de traffic shaping (als iemand flink aan het downloaden is zal het internet nog aardig bruikbaar zijn) en de transparante proxy om verzoeken vanaf het internet wat in te perken (Als het al in de cache staat komt het vanuit het geheugen of de harddisk van de proxy).

Wat je misschien ook even wil doen is client isolation aanzetten op het vakantiehuisjes-AP. Dan kunnen de bezoekers in ieder geval niet bij elkaar loeren.

Bedenk je wel, als je zelf achter de hoofdrouter hangt in je eigen woning dat ook jij de lijn kan vertragen of zelfs onbruikbaar maken (die-hard torrenten). Het modem in bridge zetten en een servertje laten routen over gescheiden netwerken is misschien een oplossing, dan gaat de boel minder snel op z'n nek als wanneer de router al het zware werk doet.
Met zo'n proxy kan je ook spamfiltering doen. Misschien handig, anders kunnen besmette computers van vakantiegangers er voor zorgen dat de internetverbinding afgesloten wordt.

/▌

Pagina: 1