hoe goed zijn de temp-sensoren van HD4850?

Pagina: 1
Acties:

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Nou, mij vraag is simpel, namelijk: hoe goed zijn de temperatuur-sensoren van sapphire HD4850? Is er een kans dat de aangegeven temperatuur niet goed klopt?

Er wordt namelijk veel gezegd dat de HD4850 een heethoofd is terwijl mijn kaart netjes 40 graden blijft @idle en niet meer dan 70@load. Vandaar dat ik met CCC mijn corespeed naar het maximum (700MHz ipv. 625MHz standaard) heb getrokken en de memspeed naar 1118MHz ipv. 993MHz standaard. Na kort crysis te spelen krijg krijg ik genoeg artifacts om het spel onspeelbaar te maken, het scherm wordt helemaal blokkerig. Als ik dan naar CCC alt+tab is de temperatuur 65 graden, dus vandaar mijn vermoeden dat de temperatuursensor bijv. 40 graden te laag staat. Of kunnen er ook op lage temperatuur artifacts ontstaan, met een te grote overclock?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• smiegt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06-2025
Ik heb dat ook gehad met een 4850, alleen heb ik niet eens een OC gedaan.

Ik heb die kaart inmiddels niet meer (mijn pa speelt er nu mee)

Ik vermoedt dat je geheugen de clock niet zo leuk vind!

Ik kreeg Artifacts zodra mijn video kaart geheugen > 60% werd... Wat in bijvoorbeeld RA3 meteen gebeurde.

Ik heb toen de kaart terug gestuurd naar asus en in het reparatie rapport stond :

The memory chips of the HD4850 have been found defective, the card will be replaced by a HD4850 with the new type GDDR5 Memory chips.

edit:
De temp sensors van de HD4850 zijn zeer nauwkeurig, aangezien ik dus ook dacht dat ze te warm werden. Maar ik heb nagemeten met een spectrum infrarood warmte meter en ze zaten er maar max 0,5 graden naast.

[ Voor 17% gewijzigd door smiegt op 17-07-2009 11:35 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Mja, als de temp sensoren zo nauwkeurig zijn moet er toch iets aan de hand zijn met het geheugen o.i.d. als het al op 65 graden gebeurt... Nou is het zo erg niet, aangezien het zonder OC prima speelt, maar toch wel vervelend.

Edit: ik heb ook even TES: Oblivion geprobeerd met OC en die doet het wel prima. Het lijkt mij niet dat het uitmaakt dat het een minder zwaar spel is, maar veel zware spellen heb ik niet.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 17-07-2009 11:58 ]

• smiegt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06-2025
bwerg schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 11:49:
Mja, als de temp sensoren zo nauwkeurig zijn moet er toch iets aan de hand zijn met het geheugen o.i.d. als het al op 65 graden gebeurt... Nou is het zo erg niet, aangezien het zonder OC prima speelt, maar toch wel vervelend.

Edit: ik heb ook even TES: Oblivion geprobeerd met OC en die doet het wel prima. Het lijkt mij niet dat het uitmaakt dat het een minder zwaar spel is, maar veel zware spellen heb ik niet.
Dat is idd zo raar aan die kaart, ik kon bijvoorbeeld GTA IV gewoon uren spelen en NIKS aan de hand terwijl die toch geheugen vreet zou je zeggen.
RA3 bijvoorbeeld had al zoals ik dat noem "spetterpoep" in het menu scherm.
Terwijl UT2004 weer niks had, en Fallout3 pas na een half uur spetterpoep gaf.

Toch bleek het toen echt het geheugen te zijn, wat gebeurd er als je standaard settings (dus geen OC) doet?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Dan kan ik alle spellen prima spelen. Al zie ik bij Command&conquer3 wel eens artifacts maar mij lijkt dat dit meer aan het spel/de drivers ligt, aangezien dit maar 1x per uur gebeurt en dat is dan altijd dezelde artifact (langgerekte texture, dus streep van een unit, altijd van linksonder naar rechtsboven). Ik zal C&C3 de volgende keer eens op de 2D-clock speeds proberen, dat moet met een HD4850 wel lukken denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/2715/artifact.jpg

Bij andere spellen nog nooit een artifact gezien zonder OC.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 17-07-2009 13:55 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Toch even een schopje, want ik vraag me toch af of ik me zorgen moet maken over mijn graka of niet. Ati tray tools gaf met OC geen artifacts. Dat heb ik getest toen ik net de OC had ingesteld, daarna tray tools van mn pc gegooid omdat ie vista x64 niet zo leuk vond (instabiel, stukjes windows vielen uit 8)7 ). Maar met crysis en OC was mijn hele beeld vernaggeld, is er iets wat tray tools niet test en wat bij crysis wél een probleem kan zijn, zoals kapot geheugen, of stressed tray tools mijn graka minder?

En zijn er nog memtest-achtige programma's voor het geheugen op mijn graka? Als ik dat kan testen heb ik wel een duidelijk antwoord.

Verwijderd

Probeer OCCT eens voor het stressen van de videokaart. :)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Ah, dank @the_mask voor de OCCT-tip, die test werkt inderdaad beter dan de 10-secondetest van CCC :P. resultaat van drie GPU-tests met errorcheck aan:
zonder OC: loopt lekker op tot 80 graden en geen errors.
met OC van GPU (12%): geen errors tot de 80 graden, daarna een paar errors.
met OC van mem (12%): een paar honderd errors binnen 5 seconde op 45 graden ofzo. :P
Dus het moge duidelijk zijn, een iets te gortige overklock. Dan maar op stock speed, dat gamed ook prima.

Rest mij nog een vraagje als overclocknewbie: Hoort het dat er al bij 45 graden artifacts komen, ik dacht dat dit alleen kwam door een te hoge temperatuur? Maar als het ook kan komen door een te hoge clock is mijn probleem opgelost (en anders is er wat mis met het geheugen :().

Verwijderd

bwerg schreef op zondag 19 juli 2009 @ 12:23:
Rest mij nog een vraagje als overclocknewbie: Hoort het dat er al bij 45 graden artifacts komen, ik dacht dat dit alleen kwam door een te hoge temperatuur? Maar als het ook kan komen door een te hoge clock is mijn probleem opgelost (en anders is er wat mis met het geheugen :().
Nee je hebt ook nog zoiets als niet hoger kunnen komen met het huidige voltage, want anders draaide mijn HD4850 allang op 3THz. ;)
Meestal is de temp ook niet het probleem maar het te lage voltage of iets anders.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2009 13:21 ]

Pagina: 1