Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] problemen met gekloonde HD

Pagina: 1
Acties:

• Anthracite
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10 15:56
Ik heb een nieuwe 1 TB SATA schijf gekocht, en ik wil daar mijn huidige Windows XP SP3 omgeving op overzetten en de oude SATA schijf helemaal verwijderen. Op de nieuwe schijf een active primary partition aangemaakt van dezelfde grootte als de oude schijf. De oude drive gekloond op de nieuwe en daarna de SATA kabels verwisseld. Allemaal niet zo spannend, tot nu toe.

Windows boot nu vanaf de gekloonde partitie op de nieuwe schijf, want dat is de eerste partitie op de eerste schijf die wordt gevonden. Allemaal prima. De oude schijf rammelt nog wat mee, maar de nieuwe schijf doet het werk.

Wat nu het probleem is: de oude schijf (nu op SATA kanaal 2) blijft op letter C: te zien, en de nieuwe schijf (op SATA 1) komt met z'n 2 partities op E: en F: met de PATA DVD brander op D: ertussen. De DVD heb ik voorlopig even op G: gezet, maar dat verandert niets aan de andere drives.

Als ik nu de oude schijf afkoppel, dan boot Windows wel, maar hangt net voordat normaal gesproken het login scherm getoond wordt. Het lijkt erop dat er wat mist, wat kennelijk op de oude schijf stond, ook al is het een 100% identieke kloon.

Sluit ik de oude schijf weer aan, dan werkt alles als tevoren, oude schijf op C: en XP boot vanaf de nieuwe schijf op E:.

Ik zit me nu al twee avonden op de kop te krabben, want ik kan er niet bij. Waarom blijft de oude schijf op C: zitten, terwijl het de tweede disk is (SATA kanaal 2), en waarom boot XP niet zonder de oude schijf?

• dragonballz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 19:31
Ik heb vaker harddisk gekloond en je probleem kwam mij bekend voor zo'n 5 jaar geleden.
Sindsdien doe ik nadat het gekloond heb, de oude hd NIET aankoppelen, dus alleen booten met de nieuwe HD.
Dat werkt prima, ook met Vista.
Windows werkt interne met devices en die kun je zien op:
HKEY_LOCAL_MACHINE\system\MountedDevices
Elke device heeft een uniek key en de drive letter is slechts een toekenning hierop.
Wat gebeurt als je, na het klonen, de oude OOK aankoppelt, dan ziet Windows dat en gaat met die device werken (dat was immers de oorspronkelijk device). Pas als die er niet meer is, dan past het aan.
M.a.w. voortaan niet meer 2 avonden op de kop krabben, maar gewoon vragen aan je medetweakers?

• Anthracite
Zonder de oude drive boot XP niet volledig. De nieuwe schijf is dus OF geen exacte kloon, OF windows wil zelfs als hij er niet in zit, toch iets van de oude drive halen.

Zou het kunnen dat die nieuwe drive toch op E: zit, en er geen C: is in dat geval?

3e avond krabben.....

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anthracite schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:53:
Zonder de oude drive boot XP niet volledig. De nieuwe schijf is dus OF geen exacte kloon, OF windows wil zelfs als hij er niet in zit, toch iets van de oude drive halen.

Zou het kunnen dat die nieuwe drive toch op E: zit, en er geen C: is in dat geval?

3e avond krabben.....
Gevalletje bootsector niet meegekopieerd? Ik maak normaal een image op een aparte partitie, zet deze op DVD/externe harde schijf, haal oude schijf eruit, nieuwe erin, en dan image pas terugzetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Anthracite
Bootsector staat erop. XP boot wel, maar hangt net voor het login scherm, tenzij de oude schijf erin zit.

Kan ik ongestraft devices verwijderen in HKEY_LOCAL_MACHINE\system\MountedDevices?

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:39

Jake Bullet

Wise Scripter

Ja de keys kan je verwijderen, uiteraard vlak voor je clone actie.

• dragonballz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 19:31
Als je eenmaal met de oude schijf aangekoppeld is geweest, kun je het beste opnieuw klonen. En daarna niet meer aankoppelen.

• Anthracite
OK, bedankt mensen! Het werkt nu.

- Ik heb de registry gebackupped
- Daarna de map MountedDevices hernoemd naar MountedDevice2 zodat XP een nieuwe aan moet maken.
- Een reboot zette nu de nieuwe schijf op C:, aangezien dat de eerste partitie op de eerste schijf is.
- Met behulp van system managment en wat geschuif met de pagefiles (dat bleken er 2 te zijn) heb ik ook de tweede partitie en de oude schijf op resp. D: en E: kunnen frutten.

Nogmaals bedankt!

Trouwens een erg fijne drive, die Spinpoint F1. Hij is zonder noemenswaardige geluidsdemping al stiller dan de stevig trillingsgedempte Barracuda 7200.10 die hij vervangt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anthracite op 20-07-2009 21:36 ]

Verwijderd

Allemaal prima. De oude schijf rammelt nog wat mee, maar de nieuwe schijf doet het werk.
Waarom laat je de oude schijf erin waar ook al een OS op draait? Gelijk loskoppelen, spaart je alvast problemen...je creëert hiermee een soort multi-achtig boot omgevingkje, XP kan hier niet mee omgaan.
Ik zit me nu al twee avonden op de kop te krabben, want ik kan er niet bij. Waarom blijft de oude schijf op C: zitten, terwijl het de tweede disk is (SATA kanaal 2), en waarom boot XP niet zonder de oude schijf?

- Ik heb de registry gebackupped
- Daarna de map MountedDevices hernoemd naar MountedDevice2 zodat XP een nieuwe aan moet maken.
- Een reboot zette nu de nieuwe schijf op C:, aangezien dat de eerste partitie op de eerste schijf is.
- Met behulp van system managment en wat geschuif met de pagefiles (dat bleken er 2 te zijn) heb ik ook de tweede partitie en de oude schijf op resp. D: en E: kunnen frutten.
Mooi dat ik niet al die moeite had genomen!
Nieuwe schijf wissen, nieuwe kloon draaien, oude eruit en nieuwe primair draaien.

Het mooie van alles is, je doet het maar 1 keer fout :)

• Anthracite
"al die moeite"? Een map in de registry weghalen en klaar.

Het enige dat ik fout gedaan heb is Windows niet vertellen dat de situatie veranderd was. Alles werkte, alleen Windows moest zonodig de schijf op het tweede SATA slot op C: houden, omdat-ie die schijf al eens op C: gehad heeft. Maar booten deed-ie wel vanaf de nieuwe schijf, die op E: terecht kwam (want C: was al "bezet"). Als Windows niet zo "slim" geweest was, dan had het meteen gewerkt.

Dat er een werkend OS op de oude schijf staat, maakt geen klap uit, blijkt nu wel. Zoals het zou moeten. Waarom kan Windows zich niet aan mijn BIOS settings houden?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb 'm al eens vaker gepost, maar dit:
http://blogs.msdn.com/ntd...tarts-up-part-1-of-4.aspx
is een heel leerzame link.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1