Twijfel tussen HD4870X2, HD4890

Pagina: 1
Acties:

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 03:53
De background story :)
Ik ga deze vakantie lekker hard werken. Sowieso goed voor je portemonnee, en daarnaast gewoon leuk. Nu stel ik mij altijd een doel voor ogen zodat ik iets heb om naartoe te werken. In dit geval, een nieuwe GPU en (misschien) een nieuwe CPU (wat we overlaten voor een ander moment).

Op het moment heb ik een 9600GT 512MB videokaart. Leuk ding, doet eigenlijk bijna alles, maar toch kan hij de wat zwaardere games niet meer aan. (Denk aan Crysis, maar ook Prototype loopt niet helemaal lekker, en nee, geloof me, het is niet die rare geluidsbug ;) )

Maar nu komen we to the point. Ik wil dus een nieuwe videokaart. Het liefst eentje die praktisch alles 1920x1080 wil draaien. Ik hoorde dat hoe groter je scherm, hoe meer geheugen je wilt. Nu denk ik ook dat 2GB misschien een beetje overkill is, maar ik wil in een keer een tijdje vooruit. Misschien later ook een tweede scherm, et cetera...
Dus ik heb me eigenlijk twee kaarten voorgesteld: De 4890 en de 4870(X2). Over het algemeen zijn de clocks gelijk bij dezelfde kaarten van verschillende fabrikanten (hooguit een afwijking van 50Mhz) en tussen de 4870 en 4890 zit eigenlijk ook niet belachelijk veel verschil.

Dus hier is de vraag, welke van de twee moet ik kiezen?en is die 2GB het waard?
Geluid is niet per se belangrijk, maar ruimte in de kast misschien weer wel. ik heb in mijn computer een P5B zitten, maar ik weet niet wat de naam van de kast is.

En als je een andere kaart hebt kan je die natuurlijk ook voorstellen :+

*edit
pricewatch: Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E
/
pricewatch: MSI R4870-MD1G
(Merk hier vooral het verschil in clock op)

Of deze:
pricewatch: Sapphire Vapor-X HD4890 1GB GDDR5 PCI-E

[ Voor 13% gewijzigd door HotFix op 16-07-2009 22:12 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 23:20
Hoe lang duurt je vakantie? Tegen het einde van het jaar komt de volgende generatie van ATi al uit en die presteren al heel wat beter.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

2GB heb je alleen wat aan in GTA IV andere games is 0/1 FPS verschil. ;)

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:22
Kijk ook eens naar de XFX HD4890. Deze loopt standaard op 1GHz, dus hoef je ook geen geluk te hebben met de juiste chip die tot de 1GHz wil. Helaas is deze de laatste tijd wel wat in prijs gestegen, maar dat mag de pret niet drukken, want deze kaart kan in sommige games de GTX285 verslaan, die 100 euro duurder is.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:17:
2GB heb je alleen wat aan in GTA IV andere games is 0/1 FPS verschil. ;)
Ik had ergens gelezen dat GTA IV dan maar 1GB gebruikt, omdat de kaart zelf in Crossfire werkt. Alleen bij de 4870X2 dus.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 16-07-2009 22:19 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

2GB is het niet waard in ieder geval, het enige spel wat hier wat aan heeft is GTA4 maar die is bedroevend slecht gemaakt voor de PC. Wel even handig om op te merken dat de HD4870x2 wel leuk 2GB heeft, maar het geheugen wordt verdeeld over beide kaarten en het dus maar effectief 1GB heeft. Een HD4890 kan alle opgenoemde spellen wel op hoogste settings spelen, misschien de allerzwaarste (crysis) niet met AA en AF vol open. Ik zou zeggen, kijk wat benchmarks en beslis voor jezelf of de kaarten genoeg FPS geven in de spellen die je wilt spelen en hoeveel je er voor wilt uitgeven, want je moet zelf de keuze toch maken :P.

Benchmarks

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 16-07-2009 22:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

bwerg schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:20:
misschien de allerzwaarste (crysis) niet met AA en AF vol open.
Denk dat je sowieso weinig spellen kunt spelen met 24xAA en 16xAF. ;)

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 03:53
De hele zomervakantie heb ik tijd ;)
Er zit niet per se druk achter, maar een (hard) gamen is wel leuk natuurlijk.

De HD4870X2 werkt al in crossfire? Hoe zit dat dan? Ik dacht dat het alleen een kaart was met een dubbele hoeveelheid geheugen, niet twee kaarten (twee GPU's etc).
Maar die dubbele hoeveelheid is dus niet per se nodig, begrijp ik. (Aangezien ik toch geen GTAIV ga spelen. Die 17GB zijn me toch net iets te lief)

@AlexV
Die kaart loopt inderdaad wel goed, aan de reviews te lezen. Is die zijn geld waard?

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

HotFix schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:26:
De HD4870X2 werkt al in crossfire? Hoe zit dat dan? Ik dacht dat het alleen een kaart was met een dubbele hoeveelheid geheugen, niet twee kaarten (twee GPU's etc).
Het verschil met twee fysieke kaarten in CF is dat je geen 2 PCI-E slots nodig hebt. Voor de rest is het gewoon twee GPU's in crossfire, in alle opzichten.
@AlexV
Die kaart loopt inderdaad wel goed, aan de reviews te lezen. Is die zijn geld waard?
Die is zijn geld waard, snelste single-GPU kaart van het moment. Schijnt wel veel lawaai te maken, de Vapor-X en Toxic zijn stiller.
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:24:
[...]

Denk dat je sowieso weinig spellen kunt spelen met 24xAA en 16xAF. ;)
Je weet wel wat ik bedoel :P 8x en 16x ofzo.

[ Voor 58% gewijzigd door bwerg op 16-07-2009 22:31 ]

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Denk er wel aan dat een 4870x2 met 2Gb geheugen, effectief maar 1Gb heeft (omdat alles 2 keer in het geheugen moet staan, één keer voor elke gpu)! In de pricewatch staat geen 4870x2 met 4Gb geheugen (wat effectief op 2Gb zou neerkomen), dus als je 2Gb wilt kun je geen 4870x2 nemen.

Edit: Ik zal voortaan beter lezen :X

[ Voor 7% gewijzigd door NATStudent op 16-07-2009 22:31 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
HotFix schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:26:
De hele zomervakantie heb ik tijd ;)
Er zit niet per se druk achter, maar een (hard) gamen is wel leuk natuurlijk.
Zoals NitroX infinity al zei, zo rond september komt de nieuwe serie van ATi uit, die waarschijnlijk zo'n 70%-80% beter presteert dan de huidige generatie. Daar komt nog bij dat ze DX11 ondersteunen. Het is dus wel de moeite waard om daar even op te wachten.

specs

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 12:28
Mochten deze zonder vertraging uitkomen en de drivers goed zijn, kosten deze nieuwe generatie kaartjes toch wel wat meer lijkt me.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Depep schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 23:01:
[...]
Zoals NitroX infinity al zei, zo rond september komt de nieuwe serie van ATi uit, die waarschijnlijk zo'n 70%-80% beter presteert dan de huidige generatie. Daar komt nog bij dat ze DX11 ondersteunen. Het is dus wel de moeite waard om daar even op te wachten.
De 80% zijn ook nog maar geruchten he, dat ze een stuk beter presteren lijkt al bekend maar 80% is veel. En dan zijn ze misschien ook dubbel zo duur als de HD4xxx in het begin. (Een HD4870 begon op hoeveel, 300 euro ofzo? In dat opzicht een prima koop toch?)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
bwerg schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 23:24:
De 80% zijn ook nog maar geruchten he, dat ze een stuk beter presteren lijkt al bekend maar 80% is veel. En dan zijn ze misschien ook dubbel zo duur als de HD4xxx in het begin. (Een HD4870 begon op hoeveel, 300 euro ofzo? In dat opzicht een prima koop toch?)
De enorme prijsdrops van de oude serie zijn wel een indicatie dat ATi zelf de nieuwe generatie veelbelovend vindt. Als de TS nu een HD4870X2 overweegt, is een single core kaartje van de nieuwe generatie waarschijnlijk wel een optie. Dan heb je waarschijnlijk de performance van de X2 in een single core, plus DX11, dat lijkt me wel de moeite van het wachten waard.
BurnerT schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 23:08:
Mochten deze zonder vertraging uitkomen en de drivers goed zijn, kosten deze nieuwe generatie kaartjes toch wel wat meer lijkt me.
Natuurlijk zullen ze duurder zijn dan de huidige kaarten, maar daar zijn de prestaties dan ook naar. ATi richt zich vooral op prijs/performance, dus je hoeft geen extreem dure kaarten te verwachten. Bij de introductie waren de HD4850 en HD4870 respectievelijk rond de 175 en 250 euro.

specs

Pagina: 1