Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben aan het proberen om een laptop te redden. Ik wou windows opnieuw installeren maar de harde schijf hangt met SATA vast en de XP installatie vindt de schijf dus niet. Omdat ik niet weet welk moederbord het is en ik ook geen SATA drivers kan vinden, vroeg ik me af of er een alternatief was? Momenteel heb ik namelijk de harde schijf via een usb kabel op een ander systeem gehangen en deze alvast geformateerd (moest toch gebeuren). Is er nu een mogelijkheid om windows op de schijf te installeren zodat ik deze daarna terug in de gewone SATA poort kan schuiven en dat hij daar van op start ?

Alvast bedankt voor het lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Als het een laptop is, dan is er toch ook een bepaalde versie van Windows bij geleverd, en een recovery CD die voorzien is van alle benodigde drivers. Gebruik die om Windows weer opnieuw te installeren.

Is dat Windows Vista, en wil je liever Windows XP..... dan moet je inderdaad zelf de juiste drivers vinden. Je kunt dan met nLite een nieuwe CD maken waarin ook de drivers voor die SATA controller bij zitten. Er is verder geen garantie dat de maker van die laptop ook XP drivers heeft natuurlijk. :P

De restore DVD en het OS gebruiken wat erbij geleverd is.... is de beste optie. Ben je die KWIJT, dan kun je vaak tegen verzendkosten wel een nieuwe restore DVD bestellen als je met de support afdeling belt.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Als je gewoon zoekt op laptopmodel kan je er toch zo achter komen welke drivers je nodig hebt?
Elke laptopfabrikant heeft wel een sticker met een serie / model / type nummer op de onderkant waar je een heel eind mee gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laptop is mij inderdaad geleverd zonder CD's/DVD's. Als ik opstart en in recovery mode ga (iets wat HP voorziet) krijg ik een BSOD, dus ik denk niet dat het met de recovery CD (die normaal toch dezelfde partitie zal aanspreken) het wel zal lukken.

De laptop is momenteel al Windows XP (oem) en ik wil het gewoon op XP houden. Aangezien de laptop geen floppy drive heeft (en ik geen USB floppy drive heb) is het niet zo eenvoudig om de raid drivers te installeren. Dan moet ik inderdaad met iets als nlite gaan werken, maar heb dan natuurlijk in de eerste plaats al de drivers zelf nodig.

Het is een vrij oude laptop, maar ik zal morgen nog wat googelen op alle productnummers op de achterkant in hoop de juiste drivers te vinden. Als dat niet lukt zal ik eens kijken of ik een nieuwe dvd kan krijgen van HP.

Aangezien ik helemaal niet weet op wat ik moet gaan zoeken, kan het zijn dat ik hier straks terug ben met het laptop type en de vraag om wat zoek tips :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Maak een foto van de stickers aan de onderkant als je er echt niet uitkomt, dan is er vast wel iemand die je een zetje in de goeie richting wil geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eindelijk aan de drivers geraakt, en probeer deze nu dmv nlite in de CD te integreren. Nu staan er op de diskette echter 2 INF bestanden: IASTOR.INF en IAAHCI.INF (net zoals in de FAQ). Welke van deze 2 moet ik integreren ?

//EDIT
Ergens gelezen dat het blijkbaar niet uitmaakt. Hopelijk heb ik in de stap daarna wel de juiste drivers geselecteerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 15:31:
Ik ben eindelijk aan de drivers geraakt, en probeer deze nu dmv nlite in de CD te integreren. Nu staan er op de diskette echter 2 INF bestanden: IASTOR.INF en IAAHCI.INF (net zoals in de FAQ). Welke van deze 2 moet ik integreren ?
Wat dacht je van beide drivers integreren ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat bij nlite duidelijk dat je moet oppassen welke drivers je integreert want anders kan het zijn dat de installatie crasht. Vandaar mijn voorzichtigheid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 15:39:
Er staat bij nlite duidelijk dat je moet oppassen welke drivers je integreert want anders kan het zijn dat de installatie crasht. Vandaar mijn voorzichtigheid ;).
Of niets, of een niet werkende install, of een werkende install.
Tussen stap 2 en 3 zit misschien een uur en 1 waardeloos cd'tje... voorzichtigheid kan je dus ook overdrijven ;)
Pagina: 1