[Voip] Cisco 1760-V + Motorola Surfboard?

Pagina: 1
Acties:

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025
Hallo!

Ik had al enige tijd een Cisco 1760-V met een Cisco 7940 en 7971GE draaien via een SIP verbinding naar BudgetPhone.

Nu ben ik net verhuisd, en heb ik in mijn nieuwe huis een Ziggo alles-in-1 pakket genomen, waarbij de telefonie verzorgd wordt in de vorm van een tweetal analoge uitgangen op het Motorola Surfboard modem.

Niet echt ideaal als je het mij vraagt, maar goed, je moet roeien met de riemen die je hebt zeggen ze, toch?

Enfin, het zou dus erg fijn zijn als de telefonie van Ziggo zou samenwerken met mijn bestaande VoIP infra. Ik had dus het volgende plannetje bedacht: Een analoge VIC kaart in mijn 1760 router, die de brug legt tussen mijn digitale Cisco netwerkje, en de analoge ingang op het Motorola modem.
Vervolgens heb ik voor een paar tientjes een Cisco VIC 2E/M op de kop getikt via eBay, aangezien ik dacht dat dat de juiste VIC was, na ergens gelezen te hebben dat deze VIC gebruikt wordt om de 1760 op een PSTN netwerk aan te sluiten.

Het ding is inmiddels binnen en geinstalleerd in de router. Maar uiteraard (en anders had deze post ook nooit bestaan)... het werkt niet! Ik heb de VIC naar mijn beste weten geconfigureerd, maar zodra ik de telefoonlijn naar het modem erin prik gaat er een groen lampje knipperen op het modem, en als ik het telefoonnummer bel krijg ik consequent een ingesprek melding.
Ik heb het idee dat de VIC zelf voor PBX aan het spelen is (en dus een dialtone geeft) ipv dat hij zou moeten luisteren naar de PBX aansluiting op het modem, en pas zou moeten activeren zodra er gebeld wordt.. Ik kan het alleen niet testen aangezien ik geen analoge toestellen in huis heb.

Nu zit ik dus met een aantal vragen...
1) Is het uberhaupt mogelijk om de 1760 zo te configureren dat hij reageert op een binnenkomend gesprek vanaf het modem, en andersom zelf een gesprek bij elkaar kan dialen via die lijn?
2) Is de VIC 2E/M wel de juiste VIC om dit voor elkaar te krijgen? (Er zijn nog 2 andere modellen namelijk)
3) Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, en heeft een voorbeeld configuratie die ik zou kunnen proberen? Ik gok namelijk dat ik iets grandioos fout doe.

Alvast hartelijk dank aan alle Cisco experts! :)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
VIC2-2E/M
An E&M interface connects remote calls from an IP network to PBX trunk lines (tie lines) for local distribution.
Zie:
http://www.cisco.com/en/U...uide/VIC_Cfg.html#wp35192

Een standaard analoog poortje is geen voice trunk poort, waar meerdere lijnen / gesprekken over kunnen lopen.

Note: VIC2-2E/M is de 2e generatie van de VIC-2E/M kaart.

FXS poorten kan je gebruiken om interne analoge apparaten aan te sluiten. (Zoals faxen en modems.)
FXO poorten kan je gebruiken om externe analoge lijnen aan te sluiten. (Zoals naar een andere PBX.)

Wat je nodig hebt is de VIC2-2FXO (2 lijnen) of de VIC2-4FXO (4 lijnen).

Verder ga je met SIP of Skinny naar een fysieke lijn. (ISDN of analoog)
Dat betekent dat je moet transcoden. Voice Gateway's moeten hiervoor speciale DSP chips hebben. ( PVDM's )

Afhankelijk van het aantal lijnen, de codec complexity en de hoeveelheid conferencing sessies die je tegelijkertijd wil doen, heb je een bepaalde hoeveelheid PVDM's nodig.

Keuze uit:
PVDM-256K-4= 4-Channel Packet Voice/Fax DSP Module
PVDM-256K-8= 8-Channel Packet Voice/Fax DSP Module

of groter.

De hoeveelheid DSP's kan je checken met de DSP Calculator tool:
http://www.cisco.com/pcgi-bin/Support/DSP/cisco_prodsel.pl
En dan inloggen met je Cisco.com login.

O.a. met het show diag commando kan je checken of er al PVDM's in de router aanwezig zijn.

Verder heb je IOS nodig met het IP Voice feature pack.
( Maar ik neem aan dat dat er op zit vanwege de 1760-V bundel. )

DSP Optimization on the Cisco 1760
http://www.cisco.com/en/U...feature/guide/dsp_cn.html

Configure FXS or FXO Voice Ports:
http://www.cisco.com/en/U...ide/Config.html#wp1028982

Cisco 1750 Voice-over-IP Software Configuration Guide
http://www.cisco.com/en/U...ion/guide/1750voip_1.html

Allemaal gevonden onder:
http://www.cisco.com/en/U...guration_guides_list.html

Gebruik je een IOS versie, dan zou ik naar de Voice Configuration Guides kijken van het 2800 platform.
( Hoewel misschien niet alle commando's ondersteund worden. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Remz-Jay
Super, Bl@ckbird, thanks voor de snelle en uitgebreide reactie!

Duidelijk de verkeerde VIC aangeschaft dus, helaas.
Mijn 1760 beschikt al over een DSP, maar ik weet zo snel even niet of het de 4 of 8 is. Maakt weinig uit lijkt me bij maximaal 2 lijnen.

Nu maar op zoek naar een 2FXO dan. Overigens zag ik in de compatibility matrix dat de VIC2-2FXO alleen met de 1760 werkt op bepaalde IOS versies.. eerst maar eens even checken welke IOS erop staat voor ik deze, toch vrij prijzige, VIC aanschaf :D
Anders lijkt me de VIC-2FXO-M2 ook geschikt? (Hoewel hier volgens mij vrij moeilijk aan te komen is na even snel wat gegoogled te hebben)

• Bl@ckbird
  • Niet online
Je hebt de keuze uit:
VIC-2FXO-EU......Two-port FXO for Europe
VIC-2FXO-M2......Two-port FXO for Europe with battery reversal
VIC2-2FXO......Two-port VIC - FXO (Universal).
VIC2-4FXO......Four-port VIC - FXO (Universal).

Zie:
http://www.cisco.com/en/U...ote09186a00800b53c7.shtml

IOS versies zijn wel iets om ff in de peiling te houden.
Anders moet je upgraden en mischien ook het flash / DRAM memory upgraden om een ander IOS te kunnen draaien.

Je moet ff kijken of je die FXO kaart ergens kan krijgen.
Lukt dit niet en moet je nieuw kopen, dan kan je eventueel kijken naar Cisco Remarketed apparatuur.

Partnummers van refurb / remarketed apparatuur eindigen met -RF en ze zijn goedkoper dan nieuwe aanschaf.
Refurb is verkrijgbaar via Cisco Partners.
Misschien ook via webshops.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Remz-Jay
Hmmm.. zonder nou helemaal als een idioot over te willen komen...

In de matrix staan als IOS versies voor de VIC2-2FXO opgegeven:
12.2(15)ZL,
12.3(4)T,
12.3(4)XG,
12.3(5)

Zit die ondersteuning dan echt alleen in die versies, of is dat meer op "vanaf die versie" basis? Aangezien mijn IOS een iets jonger versienummer heeft:

code:
1
Cisco IOS Software, C1700 Software (C1700-ADVENTERPRISEK9-M), Version 12.4(15)T5, RELEASE SOFTWARE (fc4)

De DSP module is overigens aanwezig, dus dat is al één zorg minder :*)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
        Packet Voice DSP Module Slot 0:
        Hardware Revision        : 3.2
        Part Number              : 73-6726-01
        Board Revision           : A0
        Deviation Number         : 0-0
        Fab Version              : 03
        PCB Serial Number        : ICP07271H79
        RMA Test History         : 00
        RMA Number               : 0-0-0-0
        RMA History              : 00
        Processor type           : 02
        Number of DSP's          : 1
        DSP memory size(in kwords): 256
        Type of DSP              : TMS320C549
        Product (FRU) Number     : PVDM-256K-4=
        EEPROM format version 4
        EEPROM contents (hex):
        0x00:   04 FF 40 02 AC 41 03 02 82 49 1A 46 01 42 41 30
        0x10:   80 00 00 00 00 02 03 C1 8B 49 43 50 30 37 32 37
        0x20:   31 48 37 39 03 00 81 00 00 00 00 04 00 09 02 FF

Packet Voice DSP Module Slot 1:
        Not populated

• Bl@ckbird
  • Niet online
Alle IOS versies vanaf 12.2(15)ZL, 12.3(4)T, 12.3(4)XG en 12.3(5) ondersteunen die module.
Dus met IOS versie 12.4(15)T5 gaat dit werken.

Advanced Enterprice Services heeft ook IP Voice feature pack.

• Remz-Jay
Even een kleine update over deze situatie:

Ik heb een VIC2-2FXO aangeschaft, en na 3 weken trial-and-error en wat assistentie van wat Cisco Voice professionals de boel uiteindelijk aan de gang gekregen!

Om het proces voor andere voice n00bs (like me!) die ook digitaal willen op Ziggo in het vervolg wat eenvoudiger te maken heb ik een how-to geschreven. Alles behalve compleet, maar het helpt iig op weg ;)
Hij is te vinden op: http://www.pseiko.nl/blog...-ziggo-telefonie#more-295

Dus, nogmaals bedankt Bl@ckbird, aangezien jouw tips aan de basis van de succesvolle oplossing lagen _/-\o_
Pagina: 1