Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 12:20
Hallo tweakers,

ik probeer bij een kennis windows XP op de computer te zetten nadat hij er zelf windows 98 had opgezet (vraag me niet waarom). Nu zaten er geen hersteldiscs bij de pc, dus heb ik zelf een bootable win xp disc gemaakt. Op mijn eigen pc werkt hij perfect, maar op de een of andere manier wil hij niet booten vanaf de cd-rom op windows 98. Heeft iemand hier een oplossing voor? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
CD als first boot zetten?
Wat heeft het trouwens met win98 nodig? :?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Is de CD wel goed gebrand? Als het een oudere computer is (hence, 98, XP is nogal zwaar), is het mogelijk dat de CD speler niet alle bestandssystemen/non-finalized DVD/CD's kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
-The_Mask- schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:41:
CD als first boot zetten?
Wat heeft het trouwens met win98 nodig? :?
Hoe zet ik de CD als first boot?
Ik heb geen idee wat hij met windows 98 moet. Na een stroomstoring starte zijn PC niet meer op en toen adviseerde een collega hem om 98 erop te zetten ipv XP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Umbrah schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:43:
Is de CD wel goed gebrand? Als het een oudere computer is (hence, 98, XP is nogal zwaar), is het mogelijk dat de CD speler niet alle bestandssystemen/non-finalized DVD/CD's kan lezen.
In principe moet deze pc zat xp kunnen draaien.. hier enkele specs
AMD Athalon 1.8 Ghz processor
Ati Radeon 7500
512 mb werkgeheugen
80gb harde schijf.

Het probleem is, dat als ik de pc start, hij direct naar 98 gaat zonder ook maar de cd te lezen.
Is er geen ms-dos command om hem vanaf de cd te laten starten? (sorry heb weinig ervaring hiermee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Knul schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:44:
[...]

Hoe zet ik de CD als first boot?
Bios doe ik het meestal...
Ik heb geen idee wat hij met windows 98 moet. Na een stroomstoring starte zijn PC niet meer op en toen adviseerde een collega hem om 98 erop te zetten ipv XP...
Ik bedoel wat jij in win98 doet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
-The_Mask- schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:47:
[...]

Bios doe ik het meestal...

[...]

Ik bedoel wat jij in win98 doet. ;)
Hoe kom ik in het bios 8)7 (ben nog een noob wat dit soort dingen betreft) en hoe zet ik dan die cd als first boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Knul schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:49:
[...]

Hoe kom ik in het bios 8)7
Meestal als je de PC start direct op F2 of DEL rammen dan kom je er vaak wel in.
en hoe zet ik dan die cd als first boot?
Wijst zich dan (hopelijk) wel vanzelf. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meestal iets met op [del] of [f10] of [f2] rammen tijdens je post

meestal zie je iets als "press [del] to goto bios" oid tijdens het booten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe kom ik in het bios 8)7 (ben nog een noob wat dit soort dingen betreft) en hoe zet ik dan die cd als first boot?
Eerste de beste link op Google: BIOS for Beginners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

[...]

Bij het aanzetten van de bios links of rechts-onderin kijken; daar staat meestal wel welke toets je in moet drukken om in "Setup" of "BIOS" te komen. Vaak F1, F2 of F3. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
-The_Mask- schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:51:
[...]

Meestal als je de PC start direct op F2 of DEL rammen dan kom je er vaak wel in.

[...]

Wijst zich dan (hopelijk) wel vanzelf. :P
Nope, geen F2 of DEL. Ik google wel even wat andere mogelijkheden...
Ah, het was dus F1 (HP computer)

Edit: Gelukt, bedankt mensen :D

[ Voor 8% gewijzigd door Knul op 16-07-2009 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:30
Kan ook zijn dat er een optie is om meteen je boot medium te kiezen, dan kun je daar eenmalig vanaf CD opstarten. Als je anders bv een muziek cd erin laat zitten zal het BIOS toch proberen om eerst de CD te booten (testen of hij bootable is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

als ik dit zo lees vraag ik me af of je er wel aan moet beginnen. Nofi maar dit is wel erg basic. Ik zou ik dit geval er wellicht zelfs voor kiezen de xp install gewoon vanuit 98 te doen. Of te wel gewoon booten in 98, xp cd erin en installeren / upgraden. Wellicht niet de mooiste oplossing maar in dit geval wellicht raadzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Batsgeit, alsnog welkom op tweakers, maar voor je hier vragen stelt verwachten we wel enige eigen zoek inspanning die ik nergens kan terug leiden uit je reacties.

Al met al klinkt het niet als of dit goed gaat komen zo een PC installeren met een kopiëerde XP en je vragen over boot opties in Win98. (zo leek het eerst)

Kan deze persoon in kwestie niet iemand anders vragen dit af te handelen heeft hij weer snel een werkende PC en jij geen grijs haar van twijfels en kennis vergaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 10:15
Ben het enigsinds eens met PaddoSwam, maar goed als je de bootvolgorde op cd hebt staan .... kun je tegenwoordig makkelijk install video's checken over hoe je verder moet :) En daarnaast zul je het toch ooit moeten leren:
http://www.youtube.com/wa...YJR42GE0U&feature=related
http://www.google.com/sea...8&startIndex=&startPage=1

Andere tip: Zorg dat je alvast de drivers download en bijdehand hebt :)
Succes ermee.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Nu is het hier nog niet opgenoemd, maar wil iemand aub die collega met zn windows 98 suggestie eens gaan opknopen?
Niet alleen is het OS uit de tijd maar nog belangrijker is het feit dat het OS zo lek als een mandje is... 98 op internet gooien = binnen een dag lid worden van een botnet.
Beetje jammer dat mensen advies geven zonder dat ze weten waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:59:
Batsgeit, alsnog welkom op tweakers, maar voor je hier vragen stelt verwachten we wel enige eigen zoek inspanning die ik nergens kan terug leiden uit je reacties.

Al met al klinkt het niet als of dit goed gaat komen zo een PC installeren met een kopiëerde XP en je vragen over boot opties in Win98. (zo leek het eerst)

Kan deze persoon in kwestie niet iemand anders vragen dit af te handelen heeft hij weer snel een werkende PC en jij geen grijs haar van twijfels en kennis vergaring.
Heb zelf al verschillende site's afgezocht, dacht gooi het hier wel even in de groep.
Het is me nu inmiddels wel gelukt, maar ik ben het met je eens dat de titel wat misleidend was. Daarvoor mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
L4m0r schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:07:
Nu is het hier nog niet opgenoemd, maar wil iemand aub die collega met zn windows 98 suggestie eens gaan opknopen?
Niet alleen is het OS uit de tijd maar nog belangrijker is het feit dat het OS zo lek als een mandje is... 98 op internet gooien = binnen een dag lid worden van een botnet.
Beetje jammer dat mensen advies geven zonder dat ze weten waar ze het over hebben.
Reden dat ik hem ook kwam helpen was dat hij geen internet kon krijgen op zn pc.. Dacht eerst dat dat met XP was, maar dat bleek 98 te zijn. Ach, draadloos internet is toch niet mogelijk op 98.

Edit: Voor alle duidelijkheid, het is me inmiddels gelukt zodra ik wist dat ik in de bios moest zijn. Daarvoor bedankt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Knul op 16-07-2009 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Knul schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:08:
[...]

Reden dat ik hem ook kwam helpen was dat hij geen internet kon krijgen op zn pc.. Dacht eerst dat dat met XP was, maar dat bleek 98 te zijn. Ach, draadloos internet is toch niet mogelijk op 98.
vaak lastig, niet onmogelijk ! of heb je het over een of andere kpn dongle oid ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
fish schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:35:
[...]

vaak lastig, niet onmogelijk ! of heb je het over een of andere kpn dongle oid ?
Eh, ga je nou iemand helpen een windows 98 bak op internet te krijgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

L4m0r schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:36:
[...]

Eh, ga je nou iemand helpen een windows 98 bak op internet te krijgen? :)
nee, maar straks leest iemand dit en denkt oh het kan niet,
maar de ts heeft nooit duidelijk gemaakt om wat voor "draadloos: internet het gaat en op wat voor manier

het kan dus wel, niet dat windows 98 fijn is en dat er ook drivers voor bestaan, helemaal met de huidige kaartjes daar vis je gegarandeerd naast het (inter)net

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
fish schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:41:
[...]

nee, maar straks leest iemand dit en denkt oh het kan niet,
offtopic: Dat is ook precies de bedoeling, Windows 98 is achterhaald en mag imho nooit maar dan ook NOOIT aan internet hangen.
In mensen die je al moethelpen om wireless aan de praat te krijgen onder 98 heb ik niet zoveel vertrouwen in qua security van de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

L4m0r schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:47:
[...]

offtopic: Dat is ook precies de bedoeling, Windows 98 is achterhaald en mag imho nooit maar dan ook NOOIT aan internet hangen.
In mensen die je al moethelpen om wireless aan de praat te krijgen onder 98 heb ik niet zoveel vertrouwen in qua security van de pc.
ehm, daar ging het dus niet om, het is dus wel mogelijk.
Of het wenselijk is kwa security en extra effort die er bij hoort is een ander verhaal.

in kort ik had er waarschijlijk ook xp oid op geramt, maar het is niet altijd onmogelijk

edit:
zomaar zeggen dat het niet mogelijk is, terwijl je weet dat het wel mogelijk is getuigd van luiheid van de uitlegger die geen zin heeft om de nadelen ervan te onderbouwen. (zeg dan niets)
het is en blijft de keus van de gene die ernaar vraagd.
( die moet natuurlijk niet achteraf zeueren als je alles hebt uitgelegd en het valt om om dat niet alles dicht is getimmerd )

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 16-07-2009 21:01 ]

Iperf

Pagina: 1