Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Netbook optimaliseren (wat weg te gooien/vervangen)

Pagina: 1
Acties:

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 15:22
Hallo,

ik heb hier wat vragen en ga tegelijkertijd mijn "bouwplan" neerzetten. Dit doe ik omdat ik (en verschillende vrienden van mij) een netbook hebben en ik nu al bij meerderen heb zitten installeren/deïnstalleren om alles zo optimaal te krijgen. Indien dit er al is zou ik graag alleen mijn vragen beantwoord zien, en indien niet zou ik hier misschien een handleiding van kunnen maken voor volgende netbookers :)

Betreft: Lenovo S10e, een Lenovo netbook met Intel Aton N270, GMA950 (945) en standaard 1024mb RAM op Windows XP Home Edition.

Om te beginnen had ik gelijk na het opstarten voor de eerste keer wat dingen gedeïnstalleerd, er zijn veel nuttige programmas, maar niks waarvan ik echt zeg van wauw, dus eerst het belangrijkste.

Antivirus, standaard zit er bij mijn Lenovo een proefabbonoment voor Norton van 60 dagen. Als er één ding is dat ik niet leuk vind is het wel Norton. Dit komt door de grote bestanden en de traagheid die hij geeft. Het is heel erg goed, maar té zwaar voor een Netbook. Eerst AVG Antivirus downloaden en daarna Norton deïnstalleren. Avast is ook een goed alternatief voor een Netbook, maar doet het toch nét niet voor mij.

PDF readers, nadat er een antivirus opzat ging ik eerst kijken naar wat er echt weg moest. Niet veel hoefde weg, ik heb Adobe Reader verwijderd en Foxit Reader op gezet, deze is (veel) kleiner en je merkt nauwelijks verschil in prestatie.

----------

Nog te doen (Waarschijnlijk vanavond, kritiek/tips graag.)

Deamon tools Lite opzetten om bestanden te installeren.

Office:
Ik heb nu een 60 dagen trial van alle office producten. Deze wil ik er af halen en met mijn uiterst legale *kuch* ISOtje alleen het hoognodige installeren, n.l. Word, Powerpoint en Excell. De rest is leuk maar wordt nooit gebruikt en zal dus ook alleen maar loze ruimte innemen, wat de snelheid niet ten goede komt.

Deïnstalleren van programmas.
Ik heb nu bepaalde programmas opstaan die ik waarschijnlijk niet nodig heb, zo heb ik Lenovo Quickstart, Windows SQL Server, PC Doctor en ThinkVantage. Deze vier ken ik allemaal niet en zal het nut ervan bekijken.

Nieuwe Explorer er op zetten. ik zit nog te twijfelen tussen Firefox en Chrome. Chrome is sneller maar minder ondersteund en Firefox heb ik altijd al gehad, waarschijnlijk zal ik dan dus naar FF neigen met wat addons.

Mensen nog wat tips voor wat erbij moet oid?

Gz,
Crazy Al

PS ik zal het natuurlijk wel helemaal uitbouwen als het echt een manual wordt hé? ;)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25
Al gedacht aan
  • Een speciaal Netbook OS? Denk aan Ubuntu Netbook remix. Ook geen Antivirus nodig enzo...
  • Een clean install i.p.v. deinstalleren van preinstalled progsels.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kale FreeBSD\debian\slackware.

Geen warez nodig voor wat jij wil, geen daemon tools nodig, geen AV, minder sterke firewall.

• Crazy-Al
het gaat wel om het behouden van windows, dat is het basis idee, anders had ik wel een linuxbased netbook gekocht...

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25
Crazy-Al schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:23:
het gaat wel om het behouden van windows, dat is het basis idee, anders had ik wel een linuxbased netbook gekocht...
Wat is je reden dan? Uit alles blijkt namelijk dat je meer moeite moet doen om het voor elkaar te krijgen, alleen maar omdat je het wil. (because) :P

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 10:35
Crazy-Al schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:11:
Antivirus, .... Eerst AVG Antivirus downloaden en daarna Norton deïnstalleren. Avast is ook een goed alternatief voor een Netbook, maar doet het toch nét niet voor mij.
AVG Lijkt me nogal zwaar voor een netbook. Ik zou toch uitwijken naar Avast of Avira.
Ik heb nu een 60 dagen trial van alle office producten. Deze wil ik er af halen en met mijn uiterst legale *kuch* ISOtje alleen het hoognodige installeren, n.l. Word, Powerpoint en Excel.
Waarom niet gewoon OpenOffice. Gratis en werkt ook prima als je niet te gekke dingen met Office doet.
Nieuwe Explorer er op zetten. ik zit nog te twijfelen tussen Firefox en Chrome. Chrome is sneller maar minder ondersteund en Firefox heb ik altijd al gehad, waarschijnlijk zal ik dan dus naar FF neigen met wat addons.
Je kunt toch beiden gebruiken? Persoonlijk gebruik ik nog FF wegens het uitblijven van XMarks voor Chrome. Zodra deze beschikbaar is ga ik wellicht over naar Chrome. Naja, "over", met XMarks (bookmark syncing) is het niet zo'n punt om verschillende browsers te gebruiken.

Als mediaplayer zou ik Mediaplayer Classic Home Cinema aanraden, meer basic kan het niet en het ding speelt alles af.
Verders: Notepad++, CCleaner, Defraggler, Picasa, FastStone

Ik zou overigens proberen om zoveel mogelijk "portable" programma's te gebruiken om zo je registry niet al te snel te verzieken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

VLC is lekker licht.
notepadd+, waar niet gewoon gvim?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
meuk: PC Decrapifier 2.00

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

De lichtste AV is Avira. Heeft ook betere detectirates dan AVG en Avast.

Verder natuurlijk even Run, msconfig en alle overbodige processen en services verwijderen. XP draait het lekkerst met zo'n 34 processen is mijn ervaring.

• warp
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:42:
XP draait het lekkerst met zo'n 34 processen is mijn ervaring.
Waarom zoveel?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~warp/taskmgr.jpg
Zonder McAfee en Firefox heb ik er maar 12. :o

• Crazy-Al
Ok, dan komt nu een stomme vraag maar hoe/waarom dat en hoe weet ik welke ik weg kan halen? Ben n.l. een beetje panisch omdat ik geen systeemherstel heb. Ik heb natuurlijk geen dvdspeler dusssszzzzzzjjjj jwz...

Ait

• warp
  • Niet online
Crazy-Al schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 21:09:
Ok, dan komt nu een stomme vraag maar hoe/waarom dat en hoe weet ik welke ik weg kan halen? Ben n.l. een beetje panisch omdat ik geen systeemherstel heb. Ik heb natuurlijk geen dvdspeler dusssszzzzzzjjjj jwz...
Hier is geen pasklaar antwoord op te geven, aangezien dit sterk afhangt van de gebruikte applicaties, en de OS onderdelen die je gebruikt. De services guide van Black Viper helpt je i.i.g. vast aardig op weg.
http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

• Philflow

Philflow

warp schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:02:
[...]

Waarom zoveel?
Zonder McAfee en Firefox heb ik er maar 12. :o
Je hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk maximaal zo'n 34 processen. Op mijn laptop kan ik tot 20 komen maar dan mis ik wel bepaalde functionaliteit.

• Philflow

Philflow

Crazy-Al schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 21:09:
met msconfig (of Ccleaner) kun je processen tijdelijk disablen om te zien of het werkt. Je kunt dus zonder risico experimenteren.

• warp
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 21:22:
met msconfig (of Ccleaner) kun je processen tijdelijk disablen om te zien of het werkt. Je kunt dus zonder risico experimenteren.
Zolang je er maar geen services mee uitzet, want dat werkt niet altijd even lekker. Dat kun je het best met services.msc doen. ;)

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 10:35
De lichtste AV is Avira. Heeft ook betere detectirates dan AVG en Avast.
Alleen heeft die zo'n irri nag-screen...

• Philflow

Philflow

catchingfire schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:39:
[...]
Alleen heeft die zo'n irri nag-screen...
Klopt ja. Is wel binnen 1 minuut te disablen: http://www.wikihow.com/Remove-the-Popup-Ads-in-Avira-Antivir

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

. XP draait het lekkerst met zo'n 34 processen is mijn ervaring.
Nogal een loze opmerking dit.
Ik kan er ook 33 processen van maken, maar als nummer 33 SQLexpress is heb je wel een probleem.

Dus: zonder erbij te zeggen welke dat die 34 zijn en waarom je ze wel of niet gebruikt heeft een los aantal roepen geen nut.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Philflow

Philflow

alt-92 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 08:24:
[...]
Nogal een loze opmerking dit.
Ik kan er ook 33 processen van maken, maar als nummer 33 SQLexpress is heb je wel een probleem.

Dus: zonder erbij te zeggen welke dat die 34 zijn en waarom je ze wel of niet gebruikt heeft een los aantal roepen geen nut.
Het woord "zo'n" duidt op een schatting, m.a.w. geen exact getal. Mijn ervaring is dat als mensen meer dan zo'n 40 processen hebben draaien dat hun laptop/netbook langzamer wordt.

Het aantal processes dat iemand heeft draaien is voor mij een goede indicatie of het zin heeft of aan de slag te gaan met opschonen.

PS. natuurlijk maakt het ook uit wat voor processen, maar dat is lastig te vatten in een schatting.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 17-07-2009 08:35 ]

Pagina: 1