Processor draait te langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 824 views

• Wijkert
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-04-2022
Hallo allemaal, ik zit met het volgende probleem. Ik heb twee dagen geleden een nieuwe pc binnen gekregen en zelf in elkaar gezet. Het is lang geleden dat ik dit heb gedaan, maar het bouwen ging in ieder geval prima. Toen win7 was geinstalleerd heb ik Vantage gedraait zodat ik scores kon vergelijken. Ik kreeg een score van 5822, wat me een beetje aan de lage kant leek. Vervolgens heb ik Sisoft Sandra geinstalleerd om te bekijken of mijn processor/geheugen etc wel op de juiste clocksnelheid draaien. Het bleek dat mijn processor op 1.6 ipv 3.2 ghz draait. Dus ik naar mijn bios, maar daar kan ik zo veel settings veranderen (HT link freq, VGA Core Clock, CPU Clock Ratio, CPU NorthBridge freq, CPU freq, PCIE Clock en Memory Clock) dat ik eigenlijk niet zeker weet wat ik moet doen om mijn processor (en de rest van mijn systeem) op de juiste snelheid te laten draaien. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de juiste kloksnelheden in te voeren, want wanneer in de bios alles op auto staat, draait mijn cpu te langzaam.

Hieronder mijn setup:

Gigabyte GA-MA78GM-UD2H

Model : AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor
Speed : 1.6GHz

Model : AMD RS780 Host Bridge
Front Side Bus Speed : 2x 2GHz (4GHz)
Memory Bus Speed : 2x 100MHz (200MHz)

Memory Module : 2x Kingston 2G-UDIMM 2GB DIMM DDR2 PC2-6400U DDR2-800 (5-5-5-18 3-23-6-3)

ATI Radeon HD 4890 Vapor-X

Cooler Master 500W (Silent)

SAMSUNG HD103UJ (1TB, SATA300, 3.5", 7200rpm, NCQ, 32MB Cache)
PLEXTOR DVDR PX-800A (ATA66, DVD+-RW, CD-RW, 2MB Cache)

Windows System : Microsoft Windows 7 Ultimate 6.01.7100
Platform Compliance : x64

Laat me weten als ik info vergeten ben en alvast bedankt voor jullie reacties.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
  • Twee mogelijkheden:
  • Je hebt een oude BIOS en die herkent je 955 niet. Gevolg is dat de CPU op 1,6GHz geklokt wordt, want dat is 'veilig'. Om dit op te lossen heb je een BIOS-update nodig.
  • Je hebt Cool'n'Quiet aanstaan en je processor liep op dat moment slechts op 1,6GHz omdat meer niet nodig was. Zou je onder volle belasting hebben gekeken, dan was er vast 3,2GHz gezien.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:08
Wat geeft de bios aan bij het opstarten. De juiste benaming van de CPU ?
En heb de laatste bios er op (versie F2) ?
Normaal zou je niks hoeven in te stellen. Hij zou hem meteen goed moeten herkennen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
SpiriTNL schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:02:
Normaal zou je niks hoeven in te stellen. Hij zou hem meteen goed moeten herkennen.
Hangt van de BIOS-versie af, mijn MA790X-UD4P herkende mijn 955 ook pas nadat ik een nieuwere BIOS installeerde.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:08
kalizec schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:05:
[...]

Hangt van de BIOS-versie af, mijn MA790X-UD4P herkende mijn 955 ook pas nadat ik een nieuwere BIOS installeerde.
Dat bedoel ik ook onder normale omstandigheden. De laatste bios.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 11:46
kan je ook een screenshot posten van cpu-z?

• Wijkert
SpiriTNL schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:02:
Wat geeft de bios aan bij het opstarten. De juiste benaming van de CPU ?
En heb de laatste bios er op (versie F2) ?
Bij het opstarten is te zien dat mijn bios mijn cpu herkend (hij geeft namelijk aan dat het een 955 phenom is). Mijn biosverise is F1, dus niet de laatste. Is het beter om mijn bios te flashen in de hoop dat hij hem dan wel automatisch op de juiste snelheid zet, of is het mogelijk om de juiste multiplyer en clockspeed handmatig in te stellen?
Lumics schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:10:
kan je ook een screenshot posten van cpu-z?
Net een screenshot gemaakt, maar ken momenteel geen plek om hem up te loaden.

Verwijderd

Tinypic.com ;)

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 16:01
Net een screenshot gemaakt, maar ken momenteel geen plek om hem up te loaden.
je hebt daarvoor b.v. imageshack, en natuurlijk google :)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 17:49
Wijkert schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:18:
Bij het opstarten is te zien dat mijn bios mijn cpu herkend (hij geeft namelijk aan dat het een 955 phenom is). Mijn biosverise is F1, dus niet de laatste. Is het beter om mijn bios te flashen in de hoop dat hij hem dan wel automatisch op de juiste snelheid zet, of is het mogelijk om de juiste multiplyer en clockspeed handmatig in te stellen?
Volgens de site van Gigabyte valt hier te zien dat de Phenom X4 955 pas werkt vanaf bios F2
http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=3017#anchor_os

Misschien herkent bios F1 'm wel maar kan hij alleen op lagere snelheid draaien.

Hier kun je de laatste bios versie F4 krijgen:

• Wijkert

• Wijkert
prOnorama2 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:31:
[...]

Volgens de site van Gigabyte valt hier te zien dat de Phenom X4 955 pas werkt vanaf bios F2

Misschien herkent bios F1 'm wel maar kan hij alleen op lagere snelheid draaien.

Hier kun je de laatste bios versie F4 krijgen:
Die info was ik nog niet tegengekomen. Raden jullie mij aan om q-flash of @bios te gebruiken?

Verwijderd

Multiplier te laag dus, waarschijnlijk even bios update. :)
En als je het niet weet of niet durft ;) dan kun je idd ook gewoon de multiplier zelf op 16 zetten. :)

Q-flash is simpeler.
Hoef je alleen bios file op een USB stick (HD kan ook gewoon volgens mij) te plaatsen en Q-flash te starten.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 19:40 ]

• Wijkert
Zojuist mijn bios geflashed en draai nu vantage opnieuw om de scores te vergelijken. Ik merk wel dat de fan op mijn cpu nu als een malle gaat blazen ivm de hitte waarschijnlijk, maar dat maakt wel erg veel herrie. Erg jammer dat die tx3 die ik gekocht heb bij mijn pc niet op mijn moederbord past. Iemand nog een idee voor een koeler die wel op een GA-MA78GM-UD2H te bevestigen is?

Een score van 10250! Dat lijkt er zonder iets over te clocken meer op.

[ Voor 8% gewijzigd door Wijkert op 16-07-2009 20:11 . Reden: ff score toevoegen ]

Verwijderd

Wijkert schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:03:
Zojuist mijn bios geflashed en draai nu vantage opnieuw om de scores te vergelijken. Ik merk wel dat de fan op mijn cpu nu als een malle gaat blazen ivm de hitte waarschijnlijk, maar dat maakt wel erg veel herrie.
Of omdat de CPU niet temp geregeld is. ;) Lees bios optie staat nu verkeerd.
Erg jammer dat die tx3 die ik gekocht heb bij mijn pc niet op mijn moederbord past. Iemand nog een idee voor een koeler die wel op een GA-MA78GM-UD2H te bevestigen is?
TX3! :+

Want die past er wel op naar mijn weten. ;)

• Wijkert
Ik had inderdaad al gelezen dat hij wel zou passen, maar toen ik aan het bouwen was leek het van niet. Ik zal in ieder geval ff checken of ik hem als nog kan plaatsen. Ik wil iedereen bedanken voor de hulp, ben in ieder geval een stuk verder.

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 09:28
Hij past wel gewoon op je moederbord, je moet alleen een ander opzetstukje gebruiken.

CM site

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op de Gigabyte site staat uitdrukkelijk dat je de nieuwe bios nodig hebt om deze cpu te gebruiken. Als je daar zelf even had gekeken (iets waarvan we verwachten dat je het wel doet zonder een topic te openen) dan had je het probleem zelf gelijk op kunnen lossen.

Dit topic gaat daarom ook op slot, omdat het allemaal prima te vinden is bij de fabrikant.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.